A győri kórház jelenlegi főigazgatóját, Dr. Jávor Lászlót az utóbbi egy évben az Ugytudjuk számos ügyben kereste meg.
De hiába kérdeztük a Radnóti-szobor körüli állapotokról, a szolgálati jogviszonyról szóló szerződésekről, a kórház Zrínyi utcai épületének sorsáról, Dézsi Csaba András és házastársa esetének apropóján kórházi dolgozók közötti összeférhetetlenségről, az oltásokról, a hálapénzről, hiába kértünk tőle interjút, leveleinket még elutasító válaszra sem méltatta.
Mint ahogy nem reagált egy idős betegnek a sürgősségi ellátása miatt tett panaszának ügyében feltett kérdéseikre sem.
A 72 éves Nagy Jenő Lászlóné 2022. február 7-én háziorvosi beutalóval, trombózisgyanúval érkezett a győri Petz Aladár Egyetemi Oktató Kórház Sürgősségi Betegellátó Osztályára
– számoltunk be az idős asszony panaszáról, aki hozzátette:
„Nyolc óra várakozás után, orvosi ellátás nélkül bocsátottak el.
Ezért betegjogi panaszt tettem, hogy vizsgálják ki, mennyire volt szakszerű, ahogy velem bántak”
– nyilatkozta Nagy Jenő Lászlóné. A beteg kálváriájának részleteiről itt olvashatnak.
A betegjogi panasza szerint nyolc órát várakozott a 72 éves asszony Győrben a sürgősségin úgy, hogy orvos nem is látta
A 72 éves Nagy Jenő Lászlóné 2022. február 7-én háziorvosi beutalóval, trombózisgyanúval érkezett a győri Petz Aladár Egyetemi Oktató Kórház Sürgősségi Betegellátó Osztályára. „ Nyolc óra várakozás után, orvosi ellátás nélkül bocsátottak el. Ezért betegjogi panaszt tettem, hogy vizsgálják ki, mennyire volt szakszerű, ahogy velem bántak " - mondta el az Ugytudjuknak.
„Kezembe adtak egy „Sürgősségi betegellátó lap”-ot arról, hogy nincs trombózisom, olvassam el és itt írjam alá”
– összegzi a történetet a beteg, aki megbánta, hogy aláírta a papírt.
Sajnos aláírtam, pedig nem értettem egyet vele. Azt mondták, jelentkezzek a háziorvosnál. Nyolcórás idegőrlő várakozás után orvossal való találkozás nélkül távoztam a sürgősségiről.
– mondja Nagy Jenő Lászlóné, aki így fogalmazott:
Utólag belegondolva jobban tettem volna, ha megtagadom a dokumentum aláírását, ott helyben panaszt teszek, követelve, hogy vegyenek fel jegyzőkönyvet.
De nyolc óra várakozás után már annyira fáradt, megtört az ember, hogy
bármit aláír, csak szabaduljon onnan”
– állítja riportalanyunk.
Megkerestük az ügyben nemcsak Dr. Jávor László főigazgató főorvost, de Dr. Geiszlinger Beatrixet, a Sürgősségi Betegellátó Osztály vezetőjét, illetve Dr. Borbély Emőke betegjogi képviselőt is.
Azt kérdezve tőlük: indítottak-e az ügyben belső vizsgálatot, ellenőrzést? Illetve ennek mikorra várható az eredménye?
Egyedül a betegjogi képviselő válaszolt, de érdemben ő se mondott semmit.
Mi se azt gondoltuk, hogy a főigazgató részletes választ ad - nyilván folyamatban lévő ügyben nem is teheti.
De egy, a panasz, a vizsgálat tényét megerősítő pár soros reagálást azért joggal elvárhat a nyilvánosság Győr és a régió egyik legnagyobb közintézményének, a legnagyobb vidéki kórházak egyikének vezetőjétől.
Főleg, hogy nemcsak a konkrét ügyben tettünk fel kérdést, hanem általánosabb számadatokról is érdeklődtünk.
Hogy mennyi a Sürgősségi Betegellátó Osztályon az átlagos várakozási idő?
Valamint, hogy a megkérdezettek szerint az elfogadható-e, hogy egy beteg 8 órát várjon a Sürgősségi Betegellátó Osztályon, úgy, hogy orvosi ellátásban a panasza szerint nem is részesült?
Különösen annak fényében, hogy a kórház weboldalán lévő Triage Táblázat szerint még a legenyhébb, halasztható, T5-ös kategóriájú eseteket is két órán, 120 percen belül el kell látni?
A konkrét esetben mi indokolta az ilyen hosszú várakozási időt?
– tudakoltuk, arra is rákérdezve:
A hosszú várakozási idő, illetve a bánásmód, hangvétel miatt hány betegjogi panaszt adtak be az elmúlt (2021-es) évben, valamint az idei év során a kórházban, valamint annak az ügyben érintett osztályán?
Azokból hány bizonyult jogosnak, s hányat utasítottak el? Hány esetben fellebbeztek az elutasítás ellen a kórház felügyeleti szervéhez vagy a bírósághoz?
A betegjogi panaszban a panasztevő kifejtette, hogy aláíratták vele a sürgősségi betegellátó lapot, amit ő úgy írt alá, hogy nem értett egyet a benne foglaltakkal.
Hogyan, milyen protokoll alapján győződnek meg róla, hogy a beteg valóban megértette azt, ami a vele aláíratott dokumentumon van, illetve egyet is ért azzal?
Hogyan előzik meg azt, hogy a hosszú várakozástól, illetve az esetleges rossz bánásmódtól, hangvételtől lélektani nyomás alá került beteg olyat is aláírjon, amivel nem ért egyet?
– kérdeztük.
Vajon miért nem felel Jávor László?
Ilyen szempontból mi, újságírók joggal sírhatjuk vissza a korábbi években hivatalban lévő kórházi főigazgatót.
A Petz Aladár Egyetemi Oktató Kórházat több mint tíz éven át, 2020 decemberéig irányító Dr. Tamás László János alatt számos kényes, kínos témában tettünk fel kérdéseket.
A kórház konyháján uralkodó állapotoktól kezdve a régi Zrínyi utcai épületnél lévő kátyúkon át a szakrendelésekre való időpontkérés, illetve annak módosítása helyzetéig.
Mindig kaptunk tőle választ. Nem úgy, mint utódjától.
A járvány alatt persze gyakran hárították el a kórházvezetők a sajtó kérdéseit, az újságírók forgatási, fotózási kérelmeit, hogy ebben csak az operatív törzs, illetve a szaktárca illetékes.
Ebben az ügyben viszont Jávor László erre nem hivatkozhat. Egyrészt az esetnek semmi köze a járványhoz. Másfelől idén februárban jogerős ítélet mondta ki:
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) jogtalanul utasította ki a Telexet és a sajtót a kórházakból, mivel nem a minisztérium, hanem a kórházigazgatók hatásköre arról dönteni, hogy kit engednek be az intézménybe.
Ebből kifolyólag valószínűleg az már végképp a főigazgató kompetenciája, hogy egy, az általa vezetett intézményben történt panaszügyben nyilatkozzon.
Hogy miért nem teszi, arról egyelőre még nem bocsátkoznánk találgatásokba, inkább olvasóinkat kérdezzük:
Önök szerint mi ennek az oka?
Azt viszont bizton kijelenthetjük: meggyőződésünk, hogy a tájékoztatásra mind a betegnek, mind az ügyben érdeklődő újságírónak joga van egy egészségügyi intézményben.
Nem is szállunk le a témáról, addig fogjuk kérdésekkel bombázni a főigazgatót, amíg nem válaszol.
Nem szeretnénk odáig eljutni, mint a győri önkormányzatnál a vagyonnyilatkozatok ügyében. Ahol bírósági ítélettel kellett kikényszeríteni a vagyonnyilatkozatok online publikálását.
Tény, hogy miután erre cikkben emlékeztettük a városházát, még aznap kikerültek a korábban elsunnyogni próbált online vagyonnyilatkozatok.
Reméljük, a Főigazgató Főorvos Úr válaszai is hamarosan megérkeznek.