Miért nem válaszol a győri kórház főigazgatója a kérdéseinkre?

Papp László Tamás 2022-03-03 07:55:00
Dr. Jávor László a kinevezése óta egyetlen megkeresésünkre sem reagált. Akkor sem, mikor legutóbb egy idős beteg sürgősségi ellátásra tett panaszáról kérdeztük.

A győri kórház jelenlegi főigazgatóját, Dr. Jávor Lászlót az utóbbi egy évben az Ugytudjuk számos ügyben kereste meg.

De hiába kérdeztük a Radnóti-szobor körüli állapotokról, a szolgálati jogviszonyról szóló szerződésekről, a kórház Zrínyi utcai épületének sorsáról, Dézsi Csaba András és házastársa esetének apropóján kórházi dolgozók közötti összeférhetetlenségről, az oltásokról, a hálapénzről, hiába kértünk tőle interjút, leveleinket még elutasító válaszra sem méltatta.

Mint ahogy nem reagált egy idős betegnek a sürgősségi ellátása miatt tett panaszának ügyében feltett kérdéseikre sem.

A 72 éves Nagy Jenő Lászlóné 2022. február 7-én háziorvosi beutalóval, trombózisgyanúval érkezett a győri Petz Aladár Egyetemi Oktató Kórház Sürgősségi Betegellátó Osztályára

– számoltunk be az idős asszony panaszáról, aki hozzátette:

Nyolc óra várakozás után, orvosi ellátás nélkül bocsátottak el.

Ezért betegjogi panaszt tettem, hogy vizsgálják ki, mennyire volt szakszerű, ahogy velem bántak

– nyilatkozta Nagy Jenő Lászlóné. A beteg kálváriájának részleteiről itt olvashatnak. 

A betegjogi panasza szerint nyolc órát várakozott a 72 éves asszony Győrben a sürgősségin úgy, hogy orvos nem is látta

A 72 éves Nagy Jenő Lászlóné 2022. február 7-én háziorvosi beutalóval, trombózisgyanúval érkezett a győri Petz Aladár Egyetemi Oktató Kórház Sürgősségi Betegellátó Osztályára. „ Nyolc óra várakozás után, orvosi ellátás nélkül bocsátottak el. Ezért betegjogi panaszt tettem, hogy vizsgálják ki, mennyire volt szakszerű, ahogy velem bántak " - mondta el az Ugytudjuknak.

Kezembe adtak egy „Sürgősségi betegellátó lap”-ot arról, hogy nincs trombózisom, olvassam el és itt írjam alá

– összegzi a történetet a beteg, aki megbánta, hogy aláírta a papírt.

Sajnos aláírtam, pedig nem értettem egyet vele. Azt mondták, jelentkezzek a háziorvosnál. Nyolcórás idegőrlő várakozás után orvossal való találkozás nélkül távoztam a sürgősségiről.

– mondja Nagy Jenő Lászlóné, aki így fogalmazott:

Utólag belegondolva jobban tettem volna, ha megtagadom a dokumentum aláírását, ott helyben panaszt teszek, követelve, hogy vegyenek fel jegyzőkönyvet.

De nyolc óra várakozás után már annyira fáradt, megtört az ember, hogy

bármit aláír, csak szabaduljon onnan”

– állítja riportalanyunk.

Megkerestük az ügyben nemcsak Dr. Jávor László főigazgató főorvost, de Dr. Geiszlinger Beatrixet, a Sürgősségi Betegellátó Osztály vezetőjét, illetve Dr. Borbély Emőke betegjogi képviselőt is.

Azt kérdezve tőlük: indítottak-e az ügyben belső vizsgálatot, ellenőrzést? Illetve ennek mikorra várható az eredménye?

Egyedül a betegjogi képviselő válaszolt, de érdemben ő se mondott semmit.

Mi se azt gondoltuk, hogy a főigazgató részletes választ ad - nyilván folyamatban lévő ügyben nem is teheti.

De egy, a panasz, a vizsgálat tényét megerősítő pár soros reagálást azért joggal elvárhat a nyilvánosság Győr és a régió egyik legnagyobb közintézményének, a legnagyobb vidéki kórházak egyikének vezetőjétől.

Itt történt az eset.

Fotó: Papp László Tamás

Főleg, hogy nemcsak a konkrét ügyben tettünk fel kérdést, hanem általánosabb számadatokról is érdeklődtünk.

Hogy mennyi a Sürgősségi Betegellátó Osztályon az átlagos várakozási idő?

Valamint, hogy a megkérdezettek szerint az elfogadható-e, hogy egy beteg 8 órát várjon a Sürgősségi Betegellátó Osztályon, úgy, hogy orvosi ellátásban a panasza szerint nem is részesült?

Különösen annak fényében, hogy a kórház weboldalán lévő Triage Táblázat szerint még a legenyhébb, halasztható, T5-ös kategóriájú eseteket is két órán, 120 percen belül el kell látni?

A konkrét esetben mi indokolta az ilyen hosszú várakozási időt?

– tudakoltuk, arra is rákérdezve:

A hosszú várakozási idő, illetve a bánásmód, hangvétel miatt hány betegjogi panaszt adtak be az elmúlt (2021-es) évben, valamint az idei év során a kórházban, valamint annak az ügyben érintett osztályán?

Azokból hány bizonyult jogosnak, s hányat utasítottak el? Hány esetben fellebbeztek az elutasítás ellen a kórház felügyeleti szervéhez vagy a bírósághoz?

A betegjogi panaszban a panasztevő kifejtette, hogy aláíratták vele a sürgősségi betegellátó lapot, amit ő úgy írt alá, hogy nem értett egyet a benne foglaltakkal.

Hogyan, milyen protokoll alapján győződnek meg róla, hogy a beteg valóban megértette azt, ami a vele aláíratott dokumentumon van, illetve egyet is ért azzal?

Hogyan előzik meg azt, hogy a hosszú várakozástól, illetve az esetleges rossz bánásmódtól, hangvételtől lélektani nyomás alá került beteg olyat is aláírjon, amivel nem ért egyet?

– kérdeztük.

Vajon miért nem felel Jávor László?

Ilyen szempontból mi, újságírók joggal sírhatjuk vissza  a korábbi években hivatalban lévő kórházi főigazgatót.

A Petz Aladár Egyetemi Oktató Kórházat több mint tíz éven át, 2020 decemberéig irányító Dr. Tamás László János alatt számos kényes, kínos témában tettünk fel kérdéseket.

A kórház konyháján uralkodó állapotoktól kezdve a régi Zrínyi utcai épületnél lévő kátyúkon át a szakrendelésekre való időpontkérés, illetve annak módosítása helyzetéig.

Mindig kaptunk tőle választ. Nem úgy, mint utódjától.

A járvány alatt persze gyakran hárították el a kórházvezetők a sajtó kérdéseit, az újságírók forgatási, fotózási kérelmeit, hogy ebben csak az operatív törzs, illetve a szaktárca illetékes.

Ebben az ügyben viszont Jávor László erre nem hivatkozhat. Egyrészt az esetnek semmi köze a járványhoz. Másfelől idén februárban jogerős ítélet mondta ki

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) jogtalanul utasította ki a Telexet és a sajtót a kórházakból, mivel nem a minisztérium, hanem a kórházigazgatók hatásköre arról dönteni, hogy kit engednek be az intézménybe.

Ebből kifolyólag valószínűleg az már végképp a főigazgató kompetenciája, hogy egy, az általa vezetett intézményben történt panaszügyben nyilatkozzon.

Fotó: Papp László Tamás

Hogy miért nem teszi, arról egyelőre még nem bocsátkoznánk találgatásokba, inkább olvasóinkat kérdezzük:

Önök szerint mi ennek az oka?

Azt viszont bizton kijelenthetjük: meggyőződésünk, hogy a tájékoztatásra mind a betegnek, mind az ügyben érdeklődő újságírónak joga van egy egészségügyi intézményben.

Nem is szállunk le a témáról, addig fogjuk kérdésekkel bombázni a főigazgatót, amíg nem válaszol.

Nem szeretnénk odáig eljutni, mint a győri önkormányzatnál a vagyonnyilatkozatok ügyében. Ahol bírósági ítélettel kellett kikényszeríteni a vagyonnyilatkozatok online publikálását.

Tény, hogy miután erre cikkben emlékeztettük a városházát, még aznap kikerültek a korábban elsunnyogni próbált online vagyonnyilatkozatok.

Reméljük, a Főigazgató Főorvos Úr válaszai is hamarosan megérkeznek.

Szólj hozzá!

Győr-Moson-Sopron vármegyében újabb két telephely érintett a ragadós száj - és körömfájás járványban!

Hiába a minden eddiginél szigorúbb védekezés, a járvány terjed. Pedig még durrogtatást is bevetnek.

172 millió forintot spórol a győri önkormányzat azzal, hogy a polgármester leállított három szobor-beruházást

Máshogy kívánnak emléket állítani a győri keksznek, a balettnek, és a textiliparnak.

Április közepén indul a szombathelyi húsvéti vásár

Jön Farkasházi Réka és a Tintanyúl, zenél a Koprive, és a Zabszalma.

Megkapta a Haladás VSE a kiemelt sportegyesületi státuszért szignózott 250 millió forintot

Az egyesület friss közleményében a szombathelyi önkormányzattól kér további anyagi támogatást, és átláthatóságot ígér.

Masszív szocialistázásba torkollt a győri MÜFE temetése a közgyűlésen

A Győri Művészeti és Fesztiválközpont agóniája kapcsán forrt fel a hangulat a Városháza Dísztermében.

Az okoszokni, ami megnyugvást hoz a családok életébe

Nem is olyan régen úgy gondoltuk, hogy a modern technológia nem léphet be a szülői élet mindennapjaiba.

A keresőoptimalizálás által stabilizálhatod a forgalmad

Manapság online megjelenés nélkül nem igazán tud talpon maradni egy vállalkozás. Az internetes jelenlét egyszerre hatalmas lehetőség és veszélyforrás is: ha jól csináljuk, rengeteg emberhez eljuthat a termékünk vagy szolgáltatásunk, ám egy rossz stratégiával örökké a konkurensek árnyékába szorulhatunk.

Az arc hidratálása hialuronsavval: az üde bőr titka

A bőrápolási rutinok egyik kedvelt összetevője, a hialuronsav, nemcsak a nedvességmegtartásért felelős, de a bőrt is feszesebbé teszi. Tehát miért ennyire népszerű az arcápolásban? Nem csoda, hogy sok bőrápolási termékben megtalálható ez a hatásos anyag. Derítsük ki, milyen előnyei vannak, és hogyan lehet hatékonyan alkalmazni az arcbőrön!

Vasárnap Vas megyébe érkezik Magyar Péter

Kőszeg, Sárvár, Celldömölk, Vasvár, Körmend és Szombathely az állomások között.