Még november elején mondta Dézsi Csaba András győri polgármester, a GyőrPlusz rádió műsorán, hogy a Volán 4 milliárd forintot kérne a jövő évre a buszhálózat működtetéséért, amit nem tud kifizetni a város, ezért a menetrend változására kell számítani. Azt nem fejtette ki, hogy ez pontosan mit jelent, és hiába kérdeztük erről november végén, a polgármester szó nélkül beült a szolgálati Audiba, és elhajtott.
Nem véletlenül érdeklődtünk erről a témáról,
a buszos körökben terjedő hírek szerint ugyanis drasztikusan visszavághatják a város tömegközlekedését, annak mértéke negyven százalékkal csökkenhet a mostanihoz képest. Hogy ez pontosan mit jelent – vonalak bezárását, járatritkítást, mindkettőt, ha igen, milyen milyen arányban? –, arról egyelőre nincs pontos információ.
A szakmai körökben terjedő információk szerint tervezett intézkedés oka egyrészt az lehet, hogy a város nem akar (és a polgármester szerint nem is tud) négymilliárd forintot fizetni a buszhálózatért, a másik pedig az, hogy az állami cégnek és a városnak elszámolási vitája is van, közel 379 millió forintról nem tudtak megállapodni. Emlékezhetünk, hogy 2020 végén is beszélt arról a polgármester, hogy „pofátlan” számlát nyújtott be a Volán, akkor egymilliárd forintról volt szó. Mindezt azután írta a polgármester, hogy a 2019 őszi kaotikus állapotok után kissé normalizálódott a buszközlekedés a városban: Dézsi kampánya alatt új Mercedes-buszok érkeztek a városba, és a sofőrhiány is mérséklődött.
Most úgy tűnik iparági forrásaink információi alapján, hogy az új Mercedes-buszok majdnem felét is elviheti a városból a Volán, és újra szolgálatba állhatnak a régi Ikarus 280-asok.
Beszámoltunk arról is, hogy szakértők szerint egyébként egyáltalán nem volt pofátlan a Volán számlája, és a cég valójában számára előnytelen feltételekkel kötött szrződést a várossal, ezért valószínűtlen, hogy nem állami cég olcsóbban biztosítana hasonló szolgáltatást a városnak – nem is jelentkezett az idei pályázatra senki más a Volánon kívül. A buszközlekedés várható csökkentése azután érkezik egyébként, hogy Győrben megszüntették nyáron az ingyenes Citybusz-járatot, amely más városokban – mint arról itt beszámoltunk – jól működik.
Tágabban nézve pedig a buszközlekedés visszavágása jelentősen ellene dolgozik annak, hogy normalizálódjon Győr közlekedése: ha nem jár annyi busz sem, mint eddig, még többen ülnek majd autóba – főleg a téli időszakban, amikor a kerékpár sem alternatíva –, még nagyobb dugók lesznek a városban, még kevesebb parkolóhely lesz – amelyek egyébként is jóval drágábbak, mint tavaly ilyenkor –, nem is beszélve azokról, akiknek nincs autója, és fontos lenne nekik a jól működő buszhálózat. Ugyanis a buszos utazások száma harmadával csökkent a covid-időszak alatt a 2019-es 30 millió busszal megtett utazásról 2021-re 20 millióra, de ez meg is látszott aztán az egyre súlyosbodó parkolási gondokon.
Sopronban egyébként már októberben lépett hasonlót a városvezetés, a VEKE értékelése szerint a soproni tömegközlekedést gyakorlatilag „kivégezték”.