Drasztikusan visszavághatja a buszhálózatot a Volán Győrben januártól

Pintér Bence 2022-11-28 13:22:00
Akár 40 százalékkal is visszavághatják a tömegközlekedést Győrben, az új Mercedes-buszok egy részét is elvihetik: elszámolási vitája van a cégnek a várossal.

Még november elején mondta Dézsi Csaba András győri polgármester, a GyőrPlusz rádió műsorán, hogy a Volán 4 milliárd forintot kérne a jövő évre a buszhálózat működtetéséért, amit nem tud kifizetni a város, ezért a menetrend változására kell számítani. Azt nem fejtette ki, hogy ez pontosan mit jelent, és hiába kérdeztük erről november végén, a polgármester szó nélkül beült a szolgálati Audiba, és elhajtott.

Nem véletlenül érdeklődtünk erről a témáról,

a buszos körökben terjedő hírek szerint ugyanis drasztikusan visszavághatják a város tömegközlekedését, annak mértéke negyven százalékkal csökkenhet a mostanihoz képest. Hogy ez pontosan mit jelent – vonalak bezárását, járatritkítást, mindkettőt, ha igen, milyen milyen arányban? –, arról egyelőre nincs pontos információ.

A szakmai körökben terjedő információk szerint tervezett intézkedés oka egyrészt az lehet, hogy a város nem akar (és a polgármester szerint nem is tud) négymilliárd forintot fizetni a buszhálózatért, a másik pedig az, hogy az állami cégnek és a városnak elszámolási vitája is van, közel 379 millió forintról nem tudtak megállapodni. Emlékezhetünk, hogy 2020 végén is beszélt arról a polgármester, hogy „pofátlan” számlát nyújtott be a Volán, akkor egymilliárd forintról volt szó. Mindezt azután írta a polgármester, hogy a 2019 őszi kaotikus állapotok után kissé normalizálódott a buszközlekedés a városban: Dézsi kampánya alatt új Mercedes-buszok érkeztek a városba, és a sofőrhiány is mérséklődött.

Most úgy tűnik iparági forrásaink információi alapján, hogy az új Mercedes-buszok majdnem felét is elviheti a városból a Volán, és újra szolgálatba állhatnak a régi Ikarus 280-asok.

Beszámoltunk arról is, hogy szakértők szerint egyébként egyáltalán nem volt pofátlan a Volán számlája, és a cég valójában számára előnytelen feltételekkel kötött szrződést a várossal, ezért valószínűtlen, hogy nem állami cég olcsóbban biztosítana hasonló szolgáltatást a városnak – nem is jelentkezett az idei pályázatra senki más a Volánon kívül. A buszközlekedés várható csökkentése azután érkezik egyébként, hogy Győrben megszüntették nyáron az ingyenes Citybusz-járatot, amely más városokban – mint arról itt beszámoltunk – jól működik.

Tágabban nézve pedig a buszközlekedés visszavágása jelentősen ellene dolgozik annak, hogy normalizálódjon Győr közlekedése: ha nem jár annyi busz sem, mint eddig, még többen ülnek majd autóba – főleg a téli időszakban, amikor a kerékpár sem alternatíva –, még nagyobb dugók lesznek a városban, még kevesebb parkolóhely lesz – amelyek egyébként is jóval drágábbak, mint tavaly ilyenkor –, nem is beszélve azokról, akiknek nincs autója, és fontos lenne nekik a jól működő buszhálózat. Ugyanis a buszos utazások száma harmadával csökkent a covid-időszak alatt a 2019-es 30 millió busszal megtett utazásról 2021-re 20 millióra, de ez meg is látszott aztán az egyre súlyosbodó parkolási gondokon.

Sopronban egyébként már októberben lépett hasonlót a városvezetés, a VEKE értékelése szerint a soproni tömegközlekedést gyakorlatilag „kivégezték”.

Szólj hozzá!

Szabad a szivárványos menet Budapesten

A rendőrség megerősítette, lehet az LMBTQI jogokért felvonulni Budapest belvárosában.

Egy gólos győzelemmel döntős az Audi ETO KC a Final Four-ban

29:28-ra győzték le a győri lányok a dán riválist.

1 milliárd 400 millió forint mínuszt termelt tavaly a Győr-Szol

Ezentúl a közgyűlés nyilvánossága előtt tárgyalják meg az önkormányzati cégek beszámolóit.

Nem támogatták a fideszesek, hogy teljes mértékben zöld területté nyilvánítsák a marcalvárosi Kiserdőt

Hiába szavaztak úgy a helyiek, hogy nem szeretnék, ha egy része be lenne építve.

Pintér Bence betartotta ígéretét: nyilvánosak az Audi szerződések!

Kiderült, hogy nem is lehetett volna titkos, és, hogy mára mennyire elavult.

Már megint szórakozott valaki a 112-vel

Egy szombathelyi férfi azt állította, hogy a testvére belökte a szobába, és nem engedi ki onnan.

Miért fontos a kerítésnél a professzionális kivitelezés?

Egy jól megtervezett és kivitelezett kerítés nem csupán határvonalat jelent egy telek szélén. A kerítés a biztonság, az esztétikum és a funkcionalitás hármas egységét képviseli – legyen szó családi házról, ipari területről vagy mezőgazdasági birtokról.

Többek között a vasszécsenyi polgármester sem szavazta meg azt, hogy Szombathely pénzt kapjon a Versenyképes Járások Programból

Kétharmados támogatottság kell ahhoz, hogy egy település pénzt kapjon. Szombathely esetében ugyan a többség megvan, de a kétharmad nincs meg. Nemény polgármester bizakodik.

Amit a fogpótlásról tudni érdemes

Tény, hogy a genetikánk is meghatározza azt, hogy mennyire ellenállóak a fogaink, ugyanakkor mi magunk is sokat tehetünk annak érdekében, hogy megőrizzük a fogsorunk esztétikáját, egészségét.

Közös levelet írt Pintér Bence, Kósa Roland és Fekete Dávid Győrben

A jövő évi választások tisztasága és a szabad politizálás a cél. 

Hogyan formálják át a videojátékok a szabadidőnket?

Napjainkban, amikor egyre több időt töltünk otthon, sokan a videojátékok világában keresnek kikapcsolódást és szórakozást.

Idén már 4 naposra duzzad a szombathelyi Bloomsday

Sörcsapolás, Nádasdy Ádám, fényfestés, koncertek.

Bár 3 millió 493 ezer forintot autózott el tavaly Simon Róbert Balázs, a Parlamentben mindössze egyszer szólalt fel

Akkor sem Győr, hanem a költségvetés kényszerítette szólásra a képviselőt.

Látszani kell, ha dolgozol – miért éri meg LED-munkalámpára váltani?

A mezőgazdasági munkák jellemzően nem kérdeznek időt.