Valójában mennyire volt „pofátlan” a Volánbusz győri ajánlata?

Pintér Bence 2020-12-23 13:51:00
A polgármester szerint semmi sem indokolja, hogy egymilliárddal többet kérjen a személyszállító cég a győri buszközlekedésért, de a szakértők árnyaltabban látják a kérdést: szerintük eddig kért kevés pénzt a szolgáltató.

Nem alakult ki nagy verseny az augusztusban kiírt győri pályázaton, amelyben a buszközlekedést lebonyolítására keresett céget a város. Bár már akár bármilyen EU-s országból is pályázhatnának magáncégek, az egyetlen ajánlattevő idén is az állami tulajdonú, központosított személyszállító cég, a Volánbusz volt. Ajánlatukat azonban egyelőre nem fogadta el a polgármester, aki ráadásul „pofátlannak” is minősítette azt, és a pályázatot eredménytelennek nyilvánította.

A „pofátlan” minősítés oka, hogy az ajánlat jelentős drágulást tartalmaz a korábbi évhez képest.

Ez azt jelenti, hogy míg tavaly a város 1,4 milliárd forintot fizetett a buszközlekedésért a cégnek, addig most az olcsóbb verzió szerint 2,4, a drágább szerint 2,8 milliárd forintba kerülne a szolgáltatás. Ilyen már korábban is volt, 2017-ben Borkai Zsoltot is „sokkolta” az akkor még ÉNYKK néven regionális cégként működő állami vállalat ajánlata. Nem biztos azonban, hogy ez a mostani ajánlat „pofátlan”.

Több, a buszos személyszállításra, önkormányzat tömegközlekedés szervezésére rálátó forrással beszélgetve ugyanis úgy tűnik: valójában az eddigi ár volt alacsony – és ez bizony hosszú távon a szolgáltatás minőségén is meglátszott. Új buszokat nem szerzett be a vállalat, és a buszsofőrök bére is úgy alakult, hogy kritikussá vált a munkaerőhiány, emiatt – na és persze az öreg buszok megbízhatatlansága miatt – pedig tavaly egész ősszel akadozott a buszközlekedés Győrben. (Végül aztán az elmúlt hónapokban új buszok érkeztek a városba.)

Erről többek között Dobronyi Tamást, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) győri vezetőjét kérdeztük, aki rögtön el is tudott küldeni egy grafikont, amin az látszik, hogy miből áll össze a kilométerenkénti ár, ami szerintük valahol 900 és 1000 forint között lenne reális:

Magyarán szólva az állami szolgáltató korábban gyakorlatilag maga számára előnytelen szerződéseket kötött az önkormányzatokkal, amelyek ehhez hozzá is szoktak, hiszen a színvonal pont annyira volt alacsony, hogy az még nem okozott nagyobb botrányt. Kérdés, hogy most vajon miért szakított ezzel a korábbi gyakorlattal a Volánbusz most.

A válasz sokfaktoros lehet: egyrészről az új buszok megjelenése tényleg többletköltséget von maga után, másrészt a vírushelyzet is megszorongatta a vállalatot, harmadrészt pedig a kormány is elvont pénzt a helyi tömegközlekedés támogatásától.

De a legfőbb ok több szakértő forrásunk, például Dobronyi Tamás szerint is leginkább az lehet, hogy ezt az általános költségnövekedést most reálisan beleszámította a cég az ajánlatba.

Dobronyi szerint a korábbi költségszinten egy magáncégnek egyáltalán nem érné meg például szolgáltatni, ezért aztán nem is pályáznak. Ahogy már említettük, szerinte a reális költségtérítés kilométerenként 900 és 1000 forint között lenne: ez még a most visszautasított ajánlatban is 800 forint körül alakul egyébként. A harmadik opció az, hogy az önkormányzat maga szervezi a buszközlekedést, ez azonban egyelőre nincs az asztalon Győrben, és például a fele akkora Veszprémben a saját fenntartású buszos cég üzemeltetése nominálisan ugyanannyiba kerül, mint a tavaly Győrben a Volánbusznak fizetett összeg.

A lényeg tehát a következő: bár a költség növekedése egy olyan szűkös évben, mint 2021, amikor a folyamatos kormányzati elvonások mellett még az adóemelést is betiltotta a kormány, tűnhet pofátlannak; de egyáltalán nem biztos, hogy reálisan kaphat ennél olcsóbb ajánlatot a város akár mástól, akár a Volánbusztól a győri buszközlekedés üzemeltetésére.

Szólj hozzá!

Feltörték a szombathelyi adventi vásár egyik bódéját

Sonkát és pénzt lopott a betörő. Elkapták.

V.Németh Zsolt szerint a TISZA jelölte csúfosan kikapott a nagykőrösi időközi választáson, pedig a párt nem is indított jelöltet

A világraszóló Fidesz győzelemmel megszerzett 371 szavazat a testület egyetlen mandátumát jelenti.

Nőtt a Tisza előnye, megtorpant a Fidesz

A 21 Kutatóközpont mérése szerint decemberre visszaállt a nyári állapot: a Tisza vezet, a kormánypárt viszont nem tudott előrelépni.

A hordozható energiaforrások új korszaka

Valószínűleg mindannyiunkkal előfordult már, hogy egy hosszabb szabadtéri tevékenység vagy akár otthoni áramszünet közepette akadt meg az élet, mert nem állt rendelkezésre elegendő energia.

16 millió forint gyűlt össze a győri Bagolyvár karácsonyfája alá

Példás összefogással újulhat meg az otthon sivár udvara. 

Világátlag felett nőtt a magyar szabadalmi aktivitás

A friss nemzetközi adatok szerint egyre több hazai vállalkozás lát értéket a szellemi tulajdon védelmében.

Napelemes kiserőművel gazdagodott a győri jégkorong klub

A beruházás a klub fenntartható működését és gazdasági stabilitását erősíti.

Színes karácsony Győrben – több száz gyerekrajz érkezett az adventi pályázatra

Három korosztályban összesen több mint 370 alkotás született, a legjobbak díjat, a közönségkedvencek élményt nyertek.

Pintér Bence szerint „Győr nem fideszes fellegvár”  

A polgármester kifejezetten örülne egy időközi választásnak. 

Ismert kézilabdázó nőket zaklatott egy férfi Győrben

A két sértett el is költözött a vádlott miatt, de az új címen is megtalálta őket.  

84 millió forintért tervezik meg a 87-es főút Kám-Szombathely-Kőszeg közötti egy szakaszának felújítását

Felújítják a 86-ost a Rédics-Szombathely-Mosonmagyaróvár útvonalon, valamint Csepreg és Szombathely között is új aszfaltot kap a közút. Több vasi útszakasz is érintett.

4 hónappal Vígh Ferenc távozása után ismét van vezetőedzője a Haladásnak

Simon Ádám eddig sportigazgatóként, és megbízott vezetőedzőként dolgozott a klubnál, január 1-től előléptetik. Frissítve!

A buborék rendben, a címke már kevésbé - rozé pezsgőket vizsgált a Nébih

A Szupermenta teszt szerint inni lehet, olvasni viszont nem mindig volt mit: jelölési hibák miatt öt terméknél indult eljárás.

Újabb szombathelyi belvárosi étterem zár be 

A Fórum azt ígéri, csak téli szünetet tartanak.

Lázár János busszal érkezett Sárvárra

Egy zsáktelepülésről, Csánigról tömeg közlekedett a miniszter, de azt nem tudjuk, hogy oda hogy jutott el.

Hogyan élik túl a kapcsolatok az édeshármast?

A Reddit egyik kérdése elég figyelemfelkeltő volt nemrég: milyen tapasztalatokkal gazdagodtak azok a férfiak, akik már kipróbálták az édeshármast párkapcsolatuk során?