Valójában mennyire volt „pofátlan” a Volánbusz győri ajánlata?

Pintér Bence 2020-12-23 13:51:00
A polgármester szerint semmi sem indokolja, hogy egymilliárddal többet kérjen a személyszállító cég a győri buszközlekedésért, de a szakértők árnyaltabban látják a kérdést: szerintük eddig kért kevés pénzt a szolgáltató.

Nem alakult ki nagy verseny az augusztusban kiírt győri pályázaton, amelyben a buszközlekedést lebonyolítására keresett céget a város. Bár már akár bármilyen EU-s országból is pályázhatnának magáncégek, az egyetlen ajánlattevő idén is az állami tulajdonú, központosított személyszállító cég, a Volánbusz volt. Ajánlatukat azonban egyelőre nem fogadta el a polgármester, aki ráadásul „pofátlannak” is minősítette azt, és a pályázatot eredménytelennek nyilvánította.

A „pofátlan” minősítés oka, hogy az ajánlat jelentős drágulást tartalmaz a korábbi évhez képest.

Ez azt jelenti, hogy míg tavaly a város 1,4 milliárd forintot fizetett a buszközlekedésért a cégnek, addig most az olcsóbb verzió szerint 2,4, a drágább szerint 2,8 milliárd forintba kerülne a szolgáltatás. Ilyen már korábban is volt, 2017-ben Borkai Zsoltot is „sokkolta” az akkor még ÉNYKK néven regionális cégként működő állami vállalat ajánlata. Nem biztos azonban, hogy ez a mostani ajánlat „pofátlan”.

Több, a buszos személyszállításra, önkormányzat tömegközlekedés szervezésére rálátó forrással beszélgetve ugyanis úgy tűnik: valójában az eddigi ár volt alacsony – és ez bizony hosszú távon a szolgáltatás minőségén is meglátszott. Új buszokat nem szerzett be a vállalat, és a buszsofőrök bére is úgy alakult, hogy kritikussá vált a munkaerőhiány, emiatt – na és persze az öreg buszok megbízhatatlansága miatt – pedig tavaly egész ősszel akadozott a buszközlekedés Győrben. (Végül aztán az elmúlt hónapokban új buszok érkeztek a városba.)

Erről többek között Dobronyi Tamást, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) győri vezetőjét kérdeztük, aki rögtön el is tudott küldeni egy grafikont, amin az látszik, hogy miből áll össze a kilométerenkénti ár, ami szerintük valahol 900 és 1000 forint között lenne reális:

Magyarán szólva az állami szolgáltató korábban gyakorlatilag maga számára előnytelen szerződéseket kötött az önkormányzatokkal, amelyek ehhez hozzá is szoktak, hiszen a színvonal pont annyira volt alacsony, hogy az még nem okozott nagyobb botrányt. Kérdés, hogy most vajon miért szakított ezzel a korábbi gyakorlattal a Volánbusz most.

A válasz sokfaktoros lehet: egyrészről az új buszok megjelenése tényleg többletköltséget von maga után, másrészt a vírushelyzet is megszorongatta a vállalatot, harmadrészt pedig a kormány is elvont pénzt a helyi tömegközlekedés támogatásától.

De a legfőbb ok több szakértő forrásunk, például Dobronyi Tamás szerint is leginkább az lehet, hogy ezt az általános költségnövekedést most reálisan beleszámította a cég az ajánlatba.

Dobronyi szerint a korábbi költségszinten egy magáncégnek egyáltalán nem érné meg például szolgáltatni, ezért aztán nem is pályáznak. Ahogy már említettük, szerinte a reális költségtérítés kilométerenként 900 és 1000 forint között lenne: ez még a most visszautasított ajánlatban is 800 forint körül alakul egyébként. A harmadik opció az, hogy az önkormányzat maga szervezi a buszközlekedést, ez azonban egyelőre nincs az asztalon Győrben, és például a fele akkora Veszprémben a saját fenntartású buszos cég üzemeltetése nominálisan ugyanannyiba kerül, mint a tavaly Győrben a Volánbusznak fizetett összeg.

A lényeg tehát a következő: bár a költség növekedése egy olyan szűkös évben, mint 2021, amikor a folyamatos kormányzati elvonások mellett még az adóemelést is betiltotta a kormány, tűnhet pofátlannak; de egyáltalán nem biztos, hogy reálisan kaphat ennél olcsóbb ajánlatot a város akár mástól, akár a Volánbusztól a győri buszközlekedés üzemeltetésére.

Szólj hozzá!

Rátkovics Roland Zsoltot indítja Sopronban a Jobbik országgyűlési képviselőnek

A jelölt a Jobbik soproni szervezetének alelnöke, jelenleg Sopronkőhidán él családjával.

Az az ember lett Varga Mihály egyik ügyvezetője, akinek a családja tízezer tonna számra rakta le a gumihulladékot illegálisan

Többek között a nagykölkedi, máig a település határában éktelenkedő gumitelep is az ügy részese.

Közel félmilliárd forint mínusszal zárt tavaly az Illés Sport Alapítvány

1 milliárd 800 millió forintra csökkent a szervezet állami támogatása. Szalai Ádám és Schäfer András veheti át az utánpótlásbázis.

Ismét Pozsonyban vendégszerepel a Győri Balett

A győriek előadása a műfajilag is rendkívül színes programot kínáló Magyar Kulturális Hét Pozsonyban nevű rendezvénysorozat idei évadának egyik kiemelkedő pontja.

Gyors, de lehet kényelmes is? Országúti bringa hétköznapi szemmel

Ha valaki meghallja azt, hogy országúti kerékpár, legtöbbször a Tour de France ugrik be.

Hetedszerre is Európa legjobb női kézilabdacsapata az Audi ETO KC

Az Odense sem okozott gondot a  győri csajoknak.

Szabad a szivárványos menet Budapesten

A rendőrség megerősítette, lehet az LMBTQI jogokért felvonulni Budapest belvárosában.

Egy gólos győzelemmel döntős az Audi ETO KC a Final Four-ban

29:28-ra győzték le a győri lányok a dán riválist.

1 milliárd 400 millió forint mínuszt termelt tavaly a Győr-Szol

Ezentúl a közgyűlés nyilvánossága előtt tárgyalják meg az önkormányzati cégek beszámolóit.

Nem támogatták a fideszesek, hogy teljes mértékben zöld területté nyilvánítsák a marcalvárosi Kiserdőt

Hiába szavaztak úgy a helyiek, hogy nem szeretnék, ha egy része be lenne építve.

Pintér Bence betartotta ígéretét: nyilvánosak az Audi szerződések!

Kiderült, hogy nem is lehetett volna titkos, és, hogy mára mennyire elavult.

Már megint szórakozott valaki a 112-vel

Egy szombathelyi férfi azt állította, hogy a testvére belökte a szobába, és nem engedi ki onnan.

Miért fontos a kerítésnél a professzionális kivitelezés?

Egy jól megtervezett és kivitelezett kerítés nem csupán határvonalat jelent egy telek szélén. A kerítés a biztonság, az esztétikum és a funkcionalitás hármas egységét képviseli – legyen szó családi házról, ipari területről vagy mezőgazdasági birtokról.