Valójában mennyire volt „pofátlan” a Volánbusz győri ajánlata?

Pintér Bence 2020-12-23 13:51:00
A polgármester szerint semmi sem indokolja, hogy egymilliárddal többet kérjen a személyszállító cég a győri buszközlekedésért, de a szakértők árnyaltabban látják a kérdést: szerintük eddig kért kevés pénzt a szolgáltató.

Nem alakult ki nagy verseny az augusztusban kiírt győri pályázaton, amelyben a buszközlekedést lebonyolítására keresett céget a város. Bár már akár bármilyen EU-s országból is pályázhatnának magáncégek, az egyetlen ajánlattevő idén is az állami tulajdonú, központosított személyszállító cég, a Volánbusz volt. Ajánlatukat azonban egyelőre nem fogadta el a polgármester, aki ráadásul „pofátlannak” is minősítette azt, és a pályázatot eredménytelennek nyilvánította.

A „pofátlan” minősítés oka, hogy az ajánlat jelentős drágulást tartalmaz a korábbi évhez képest.

Ez azt jelenti, hogy míg tavaly a város 1,4 milliárd forintot fizetett a buszközlekedésért a cégnek, addig most az olcsóbb verzió szerint 2,4, a drágább szerint 2,8 milliárd forintba kerülne a szolgáltatás. Ilyen már korábban is volt, 2017-ben Borkai Zsoltot is „sokkolta” az akkor még ÉNYKK néven regionális cégként működő állami vállalat ajánlata. Nem biztos azonban, hogy ez a mostani ajánlat „pofátlan”.

Több, a buszos személyszállításra, önkormányzat tömegközlekedés szervezésére rálátó forrással beszélgetve ugyanis úgy tűnik: valójában az eddigi ár volt alacsony – és ez bizony hosszú távon a szolgáltatás minőségén is meglátszott. Új buszokat nem szerzett be a vállalat, és a buszsofőrök bére is úgy alakult, hogy kritikussá vált a munkaerőhiány, emiatt – na és persze az öreg buszok megbízhatatlansága miatt – pedig tavaly egész ősszel akadozott a buszközlekedés Győrben. (Végül aztán az elmúlt hónapokban új buszok érkeztek a városba.)

Erről többek között Dobronyi Tamást, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) győri vezetőjét kérdeztük, aki rögtön el is tudott küldeni egy grafikont, amin az látszik, hogy miből áll össze a kilométerenkénti ár, ami szerintük valahol 900 és 1000 forint között lenne reális:

Magyarán szólva az állami szolgáltató korábban gyakorlatilag maga számára előnytelen szerződéseket kötött az önkormányzatokkal, amelyek ehhez hozzá is szoktak, hiszen a színvonal pont annyira volt alacsony, hogy az még nem okozott nagyobb botrányt. Kérdés, hogy most vajon miért szakított ezzel a korábbi gyakorlattal a Volánbusz most.

A válasz sokfaktoros lehet: egyrészről az új buszok megjelenése tényleg többletköltséget von maga után, másrészt a vírushelyzet is megszorongatta a vállalatot, harmadrészt pedig a kormány is elvont pénzt a helyi tömegközlekedés támogatásától.

De a legfőbb ok több szakértő forrásunk, például Dobronyi Tamás szerint is leginkább az lehet, hogy ezt az általános költségnövekedést most reálisan beleszámította a cég az ajánlatba.

Dobronyi szerint a korábbi költségszinten egy magáncégnek egyáltalán nem érné meg például szolgáltatni, ezért aztán nem is pályáznak. Ahogy már említettük, szerinte a reális költségtérítés kilométerenként 900 és 1000 forint között lenne: ez még a most visszautasított ajánlatban is 800 forint körül alakul egyébként. A harmadik opció az, hogy az önkormányzat maga szervezi a buszközlekedést, ez azonban egyelőre nincs az asztalon Győrben, és például a fele akkora Veszprémben a saját fenntartású buszos cég üzemeltetése nominálisan ugyanannyiba kerül, mint a tavaly Győrben a Volánbusznak fizetett összeg.

A lényeg tehát a következő: bár a költség növekedése egy olyan szűkös évben, mint 2021, amikor a folyamatos kormányzati elvonások mellett még az adóemelést is betiltotta a kormány, tűnhet pofátlannak; de egyáltalán nem biztos, hogy reálisan kaphat ennél olcsóbb ajánlatot a város akár mástól, akár a Volánbusztól a győri buszközlekedés üzemeltetésére.

Szólj hozzá!

Útlezárások, forgalmi változások Győrben a Tour de Hongrie idején

A 100 éves verseny páratlan élményt, és komoly lezárásokat hoz szerda délután. 

Ende - Elérhetetlen lett Hende Csaba Facebook-oldala

Szombathely parlamenti képviselőjének hivatalos közösségi oldala februárban frissült utoljára.

Letöltendő börtönre is ítélhetik a szombathelyi csalót

Majd’ 10 milliót kért kölcsönt de esze ágában sem volt visszadni.

Király Gábor: A kapus a legintelligensebb ember a pályán

Interjút adott a Szombathely díszpolgára.

Angol házi döntőt rendeznek az Európa Ligában

A hazai bajnokságban vergődő csapatok vívnak a második számú európai trófeáért.

Titkos kalandozás a hálószobában

Szigorúan felnőtteknek szóló tartalom!

Pintér Sándor nem segít Pintér Bencének

Segítséget nem, de vállveregetést kapott a győri rendőrség a Belügyminisztériumtól. 

Áprilisban a tavalyihoz képest 4,2%-val nőttek az árak

Márciushoz képest viszont már csak 0,2% volt az infláció.

Iskolabusz létesítésének kérdésével szondázzák a sárvári szülőket

A városvezetés szerint ez lehet a megoldás a dugók megszüntetésére.

Fideszes lobbierő: kikosarazta a Magyar Közút Antal Imrét

A győri önkormányzati képviselő a Széchenyi híd zajvédő falának meghosszabbítását szerette volna elérni.

Bármelyik fideszes listás képviselőjelölt beleülhet Hende Csaba megüresedett parlamenti székébe

Időközi választás helyett a Fidesz-KDNP vezetése dönti majd el, hogy ki vehetni fel a mandátumot. Illés Károly az egyedüli listán szereplő szombathelyi jelölt.

Az akkor volt, most meg most van! 

Ismerje meg Hende Csaba hat pontját.

Lakossági fórumot tartanak a győri zárkertieknek

Nyilvános plénum előtt mondhatják el napi problémáikat az érintettek.