Valójában mennyire volt „pofátlan” a Volánbusz győri ajánlata?

Pintér Bence 2020-12-23 13:51:00
A polgármester szerint semmi sem indokolja, hogy egymilliárddal többet kérjen a személyszállító cég a győri buszközlekedésért, de a szakértők árnyaltabban látják a kérdést: szerintük eddig kért kevés pénzt a szolgáltató.

Nem alakult ki nagy verseny az augusztusban kiírt győri pályázaton, amelyben a buszközlekedést lebonyolítására keresett céget a város. Bár már akár bármilyen EU-s országból is pályázhatnának magáncégek, az egyetlen ajánlattevő idén is az állami tulajdonú, központosított személyszállító cég, a Volánbusz volt. Ajánlatukat azonban egyelőre nem fogadta el a polgármester, aki ráadásul „pofátlannak” is minősítette azt, és a pályázatot eredménytelennek nyilvánította.

A „pofátlan” minősítés oka, hogy az ajánlat jelentős drágulást tartalmaz a korábbi évhez képest.

Ez azt jelenti, hogy míg tavaly a város 1,4 milliárd forintot fizetett a buszközlekedésért a cégnek, addig most az olcsóbb verzió szerint 2,4, a drágább szerint 2,8 milliárd forintba kerülne a szolgáltatás. Ilyen már korábban is volt, 2017-ben Borkai Zsoltot is „sokkolta” az akkor még ÉNYKK néven regionális cégként működő állami vállalat ajánlata. Nem biztos azonban, hogy ez a mostani ajánlat „pofátlan”.

Több, a buszos személyszállításra, önkormányzat tömegközlekedés szervezésére rálátó forrással beszélgetve ugyanis úgy tűnik: valójában az eddigi ár volt alacsony – és ez bizony hosszú távon a szolgáltatás minőségén is meglátszott. Új buszokat nem szerzett be a vállalat, és a buszsofőrök bére is úgy alakult, hogy kritikussá vált a munkaerőhiány, emiatt – na és persze az öreg buszok megbízhatatlansága miatt – pedig tavaly egész ősszel akadozott a buszközlekedés Győrben. (Végül aztán az elmúlt hónapokban új buszok érkeztek a városba.)

Erről többek között Dobronyi Tamást, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) győri vezetőjét kérdeztük, aki rögtön el is tudott küldeni egy grafikont, amin az látszik, hogy miből áll össze a kilométerenkénti ár, ami szerintük valahol 900 és 1000 forint között lenne reális:

Magyarán szólva az állami szolgáltató korábban gyakorlatilag maga számára előnytelen szerződéseket kötött az önkormányzatokkal, amelyek ehhez hozzá is szoktak, hiszen a színvonal pont annyira volt alacsony, hogy az még nem okozott nagyobb botrányt. Kérdés, hogy most vajon miért szakított ezzel a korábbi gyakorlattal a Volánbusz most.

A válasz sokfaktoros lehet: egyrészről az új buszok megjelenése tényleg többletköltséget von maga után, másrészt a vírushelyzet is megszorongatta a vállalatot, harmadrészt pedig a kormány is elvont pénzt a helyi tömegközlekedés támogatásától.

De a legfőbb ok több szakértő forrásunk, például Dobronyi Tamás szerint is leginkább az lehet, hogy ezt az általános költségnövekedést most reálisan beleszámította a cég az ajánlatba.

Dobronyi szerint a korábbi költségszinten egy magáncégnek egyáltalán nem érné meg például szolgáltatni, ezért aztán nem is pályáznak. Ahogy már említettük, szerinte a reális költségtérítés kilométerenként 900 és 1000 forint között lenne: ez még a most visszautasított ajánlatban is 800 forint körül alakul egyébként. A harmadik opció az, hogy az önkormányzat maga szervezi a buszközlekedést, ez azonban egyelőre nincs az asztalon Győrben, és például a fele akkora Veszprémben a saját fenntartású buszos cég üzemeltetése nominálisan ugyanannyiba kerül, mint a tavaly Győrben a Volánbusznak fizetett összeg.

A lényeg tehát a következő: bár a költség növekedése egy olyan szűkös évben, mint 2021, amikor a folyamatos kormányzati elvonások mellett még az adóemelést is betiltotta a kormány, tűnhet pofátlannak; de egyáltalán nem biztos, hogy reálisan kaphat ennél olcsóbb ajánlatot a város akár mástól, akár a Volánbusztól a győri buszközlekedés üzemeltetésére.

Szólj hozzá!

Járműveket szanál a Győr-Szol 

Ha seprőgépet, öreg furgont, vagy konténerszállító-teherautót venne, most licitálhat!

Az airsoft és a szükséges felszerelések

Az airsoft egy izgalmas, taktikai csapatsport, amely az elmúlt évtizedekben világszerte hatalmas rajongótáborra tett szert.

Magyar–osztrák nyugdíjtanácsadó napokat szervez a Magyar Államkincstár Győrben és Szombathelyen

A rendezvények specialitása, hogy a kihelyezett ügyfélszolgálatokon egyszerre vannak jelen mindkét ország nyugdíjügyintézői, akik segítenek az igénylésben, a jogosultsággal kapcsolatos kérdésekben, és átveszik a szükséges dokumentumokat.

2:1-re legyőzte az ETO FC a Rapid Wien-t a Konferencia-liga play-off első körében

Mindegy mit írtak az osztrák lapok, nem volt ‘megoldása’ a győriek ellen a bécsi alakulatnak. 

21 millió forintból valósult meg több fejlesztés Győrszentivánon, a képviselői keretből

Új játszótér, buszmegálló és felújított óvoda is szerepel a listán.

980 ezer forintért árulják a Haladás NB II-es csapatának levetett mezeit

Ugyanennyi a kikiáltási ára a csapat megmaradt ajándéktárgyainak.

Mi befolyásolja az internetcsomag kiválasztását?

Biztosan te is gondolkodtál már azon, hogy milyen internetcsomag lenne a legjobb számodra.

A Március 15. téren mond beszédet szombaton Szombathelyen Magyar Péter

A nem hivatalos információk szerint 16 órától lehet meghallgatni a politikust.

Ellepték Szombathelyt a visszaváltó üveg gyűjtők

A város 15 pontján helyeztek ki ilyen szerkezeteket.

Győri az ország idei második legjobb közutas gépkezelője

Benis Martin így is ott lesz a nemzetközi megmérettetésen.

4 milliárd 400 millió forintból újulnak meg az utak Győrben

Több városrészben, egymással párhuzamosan folyik a munka.