Valójában mennyire volt „pofátlan” a Volánbusz győri ajánlata?

Pintér Bence 2020-12-23 13:51:00
A polgármester szerint semmi sem indokolja, hogy egymilliárddal többet kérjen a személyszállító cég a győri buszközlekedésért, de a szakértők árnyaltabban látják a kérdést: szerintük eddig kért kevés pénzt a szolgáltató.

Nem alakult ki nagy verseny az augusztusban kiírt győri pályázaton, amelyben a buszközlekedést lebonyolítására keresett céget a város. Bár már akár bármilyen EU-s országból is pályázhatnának magáncégek, az egyetlen ajánlattevő idén is az állami tulajdonú, központosított személyszállító cég, a Volánbusz volt. Ajánlatukat azonban egyelőre nem fogadta el a polgármester, aki ráadásul „pofátlannak” is minősítette azt, és a pályázatot eredménytelennek nyilvánította.

A „pofátlan” minősítés oka, hogy az ajánlat jelentős drágulást tartalmaz a korábbi évhez képest.

Ez azt jelenti, hogy míg tavaly a város 1,4 milliárd forintot fizetett a buszközlekedésért a cégnek, addig most az olcsóbb verzió szerint 2,4, a drágább szerint 2,8 milliárd forintba kerülne a szolgáltatás. Ilyen már korábban is volt, 2017-ben Borkai Zsoltot is „sokkolta” az akkor még ÉNYKK néven regionális cégként működő állami vállalat ajánlata. Nem biztos azonban, hogy ez a mostani ajánlat „pofátlan”.

Több, a buszos személyszállításra, önkormányzat tömegközlekedés szervezésére rálátó forrással beszélgetve ugyanis úgy tűnik: valójában az eddigi ár volt alacsony – és ez bizony hosszú távon a szolgáltatás minőségén is meglátszott. Új buszokat nem szerzett be a vállalat, és a buszsofőrök bére is úgy alakult, hogy kritikussá vált a munkaerőhiány, emiatt – na és persze az öreg buszok megbízhatatlansága miatt – pedig tavaly egész ősszel akadozott a buszközlekedés Győrben. (Végül aztán az elmúlt hónapokban új buszok érkeztek a városba.)

Erről többek között Dobronyi Tamást, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) győri vezetőjét kérdeztük, aki rögtön el is tudott küldeni egy grafikont, amin az látszik, hogy miből áll össze a kilométerenkénti ár, ami szerintük valahol 900 és 1000 forint között lenne reális:

Magyarán szólva az állami szolgáltató korábban gyakorlatilag maga számára előnytelen szerződéseket kötött az önkormányzatokkal, amelyek ehhez hozzá is szoktak, hiszen a színvonal pont annyira volt alacsony, hogy az még nem okozott nagyobb botrányt. Kérdés, hogy most vajon miért szakított ezzel a korábbi gyakorlattal a Volánbusz most.

A válasz sokfaktoros lehet: egyrészről az új buszok megjelenése tényleg többletköltséget von maga után, másrészt a vírushelyzet is megszorongatta a vállalatot, harmadrészt pedig a kormány is elvont pénzt a helyi tömegközlekedés támogatásától.

De a legfőbb ok több szakértő forrásunk, például Dobronyi Tamás szerint is leginkább az lehet, hogy ezt az általános költségnövekedést most reálisan beleszámította a cég az ajánlatba.

Dobronyi szerint a korábbi költségszinten egy magáncégnek egyáltalán nem érné meg például szolgáltatni, ezért aztán nem is pályáznak. Ahogy már említettük, szerinte a reális költségtérítés kilométerenként 900 és 1000 forint között lenne: ez még a most visszautasított ajánlatban is 800 forint körül alakul egyébként. A harmadik opció az, hogy az önkormányzat maga szervezi a buszközlekedést, ez azonban egyelőre nincs az asztalon Győrben, és például a fele akkora Veszprémben a saját fenntartású buszos cég üzemeltetése nominálisan ugyanannyiba kerül, mint a tavaly Győrben a Volánbusznak fizetett összeg.

A lényeg tehát a következő: bár a költség növekedése egy olyan szűkös évben, mint 2021, amikor a folyamatos kormányzati elvonások mellett még az adóemelést is betiltotta a kormány, tűnhet pofátlannak; de egyáltalán nem biztos, hogy reálisan kaphat ennél olcsóbb ajánlatot a város akár mástól, akár a Volánbusztól a győri buszközlekedés üzemeltetésére.

Szólj hozzá!

Nyolcvanezer fontért kelt el a Harry Potter és a bölcsek köve első kiadásának egy példánya

A könyv az 500 példányban nyomott keményfedeles első kiadás egyik kötete.

Már lehet időpontot foglalni a harmadik oltásra

Aki szeretne egy megerősítő oltást, az a háziorvosánál is kérheti.

Kanyarban van már a felfrissülés

Az ország egy részén zivatarok hoznak felfrissülést, de másutt hétvégén is marad a kánikula.

Bíborka az év legjobb nyalása!

Szeder, csoki, de még chili is van benne.

Elhalasztották a szombati Balaton-átúszást

A tervek szerint egy héttel később pótolják.

Az SZKKA ificsapata is gőzerővel készül az új idényre

Pődör Zoltán csapata az egyéni képességek fejlesztésére szeretné használni az NB I/B-s bajnokságot.

Győrbe költözik a Vasas és Győri ETO Hockey Club néven indul a jégkorong Erste Ligában

A budapestiek szinte valamennyi korábbi játékosa ezentúl zöld-fehér színekben lép pályára.

A sárvári KRESZ parkot is gatyába rázták a Csónakázó-tó mellett

Biztonságos körülmények között lehet majd megtanulni a szabályokat.

Fekete Dávid azóta nem látta a gyermekeit, hogy börtönbe került

Az énekes lassan három hónapja van előzetes letartóztatásban, saját maga döntött úgy, hogy nem találkozik az ikreivel.

65 az új koronavírusos fertőzött, nincs újabb halálos áldozat

Kórházban 79 beteget ápolnak, közülük 13-an vannak lélegeztetőgépen.

Thaiföldön kitört a majomháború, mert nincsenek turisták, akik etetnék őket

Az állatok a városok utcáin verekednek meg azért, hogy élelemhez jussanak.

20 ezer dollárt kapott egy ausztrál tini, mert talált egy furcsa kinézetű nachot

Érdemes átnézni a chipses zacskókat mielőtt falatozunk.

Cseh László döntőbe jutott 200 méter vegyesen

A 35 éves úszó pénteken zárja kiemelkedő karrierjét.

van még itt cikk a témában:

Győrbe költözik a Vasas és Győri ETO Hockey Club néven indul a jégkorong Erste Ligában

A budapestiek szinte valamennyi korábbi játékosa ezentúl zöld-fehér színekben lép pályára.

Nagy, közös fogyokúrára fogja Győrt az egészségért felelő új polgármesteri biztos

Dr. Kálmán Csilla kétszeres fitneszvilágbajnok igazolt a városházára.