Körülnéztünk, hol és hogyan működik még a megszüntetett győri Citybuszhoz hasonló díjmentes járat

Papp László Tamás 2022-06-16 18:30:00
A Győrhöz viszonyítva kevésbé gazdagabb Baján és Hatvanban is van ilyen.

Korábban az Ugytudjuk többször is foglalkozott a térítésmentesen használható győri Citybusszal, illetve annak megszüntetésével. (Cikkünk, illetve publicisztikánk is volt a témában.) Valamint készítettünk egy összeállítást is, hol van még ilyen típusú buszközlekedés. 

Több városban is jól működik a győri önkormányzat által megszüntetett Citybuszhoz hasonló ingyenes járat

Korábban az Ugytudjuk többször is foglalkozott a térítésmentesen használható győri Citybusszal, illetve annak megszüntetésével. ( Cikkünk, illetve publicisztikánk is volt a témában.) Tavaly augusztusban értesültünk arról, hogy a győri városvezetés meg akarja szüntetni az ingyenes belvárosi Citybusz-járatot.

Ezt folytatva rákérdeztünk arra is, mik a konkrét tapasztalatok, mennyire népszerűek ezek a járatok. Mint előző cikkünkben leírtuk, a Győrhöz hasonlóan jobb módú Budaörsön, illetve a kevésbé gazdag Baján van ilyen szolgáltatás. Illetve, mint arra a cikk megjelenése után egy olvasónk felhívta a figyelmünket, a szintén nem a legmódosabb települések közé tartozó Hatvanban is.  Ahol, mint azt a hatvani önkormányzattól megtudhattuk, a díjmentes közlekedés hat helyi járatot érint.

„A hatvaniak több észrevételt tettek a járatok időpontjai és a sűrűsége kapcsán, ezeket többségében a szolgáltatóval egyeztetve módosítottuk” – mondták el, hozzátéve azt is: 

A tapasztalatok alapján több utas használja a helyi járatokat az ingyenesség bevezetése óta.

Pontos adatokat a szolgáltató felmérése után tudunk közölni” – mondták, arról is szólva: „Jelenleg nem tervezzük a járatok sűrítését. Pályázati forrásból szeretnénk elektromos buszokat beszerezni.

Érdeklődtünk arról is, mennyi lett a jegybevétel kiesése miatti többletkiadása a hatvani önkormányzatnak. „A Volán tájékoztatása szerint a 2021. évben a közszolgáltatónak 14,5 millió forint bevétele volt lakossági jegy- és bérlet értékesítéséből. Az ingyenesség bevezetése óta ezt az összeget vállalta magára az önkormányzat” – válaszolták.

Azt is megtudtuk: Hatvanban a helyi tömegközlekedési járatokon regisztrációs jegyet nem kell váltani. (Ez Baján volt probléma, mint az korábbi cikkünkből kiderül.)  Az is lényeges kérdés, hogy a közösségi közlekedés térítésmentessé váltása csökkenti-e az autóhasználatot. A válasz Hatvan tekintetében egyelőre nemleges: „A helyi tömegközlekedés ingyenessé tételével az autóforgalom csökkenését nem tapasztaltuk” – felelték.

Hasonlóról számoltak be a korábbi riportban már említett Budaörs önkormányzata részéről is. Az előzményekről Ács Annamária, az önkormányzat sajtófőnöke elmondta: „A 288-as és 289-es buszjáratokat a bevezetésük óta díjmentesen használhatják az utasok. Az 1. számú Általános Iskola Hársfa utcába költözésekor döntött az önkormányzat egy olyan ingyenes buszjárat bevezetéséről, ami a két iskola – a régi és az új épület – között közlekedik, ezzel segítve a gyerekek eljutását az új iskolához. A projekt nagyon közkedvelt volt, ezért az egész városra kiterjesztette az önkormányzat.” Hozzátéve: A buszjáratok bevezetése óta tapasztalható, hogy aktívan használják a gyerekek az iskolába járáshoz a járatokat.”

A 288-as járat, ezúttal egy téli napon.

Fotó: Budaörs önkormányzata

Az okokról is beszélve, hogy miért nem csökkenti jelentősen az egyéni közlekedést náluk az ilyenfajta tömegközlekedés. „Budaörsön jelentős az autóforgalom, így tömeges hatásként nem fogható fel, hogy az ingyenes buszjárat kiváltja az autós közlekedést. Nem csak az itt élők, hanem a környező településeken lakók is parkolnak Budaörsön.

Ezt nem a helyi közlekedés, hanem helyközi közlekedés tudná megoldani

– mutattak rá. A költségekről azt írva: „Az ingyenes buszjárat Budaörs költségvetésében szerepel: 200 millió forintot biztosít erre az önkormányzat, a pályázati úton kiválasztott HOMM Kft. részére” – hangzott a budaörsi önkormányzat válasza.

Kíváncsiak voltunk a győri régióval szomszédos megye, azon belül a vasi megyeszékhely ezzel kapcsolatos esetleges terveire, illetve tapasztalaira is. Hogy volt, illetve van-e náluk hasonló szolgáltatás, netán terveznek-e ilyet a jövőben?

Szombathely város területén a közösségi közlekedési szolgáltatás teljes körű, díjmentes igénybevételére a múltban sem volt lehetőség. A díjmentes utazás feltételeiről, a jogosultak köréről a Szolgáltató honlapján megtalálható Üzletszabályzat tartalmaz rendelkezéseket. Az Önkormányzat a szolgáltatás működtetéséhez a Közszolgáltatási Szerződésben meghatározott mértékű ellentételezést fizet, az általános díjmentesség bevezetése ezen ellentételezés mértékét jelentősen növelné, amit város elvonásokkal sújtott gazdasági helyzete jelenleg nem tesz lehetővé

– válaszolta a szombathelyi önkormányzat. A szolgáltató Blaguss Agora ehhez hozzáfűzte:  

A jegyek/bérletek árában emelés 9 éve nem volt

(a jelenlegi díjszabást Szombathely 2012. novemberi Közgyűlésén fogadták el).

A jelenlegi jegy- és bérletárak itt elérhetőek, melyből látszik, hogy Szombathelyen jelenleg a kedvezmények többek között a jegytömbre és kedvezményes jegyre is vonatkoznak

– fogalmaz a szolgáltató.

A győri Citybusz ügyében természetesen a legilletékesebbet, a győri önkormányzatot kerestük meg az alábbi kérdésekkel:

- Mennyibe került a Citybusz (vagyis a térítésmentes járat) üzemeltetése a győri önkormányzatnak?

- Vagyis mennyi pénzt takarított meg a város megszüntetésével?

- Milyen visszhangja volt a lakosság körében a megszüntetésnek, volna-e igény a jövőben egy Citybusz-típusú térítésmentes buszjárat működtetésére

Válasz nem jött, de a mégis befutna, közölni fogjuk.

Címlapkép: Pixabay

A Haladás-szurkolóknak megszűnt létezni Király Gábor

Közös nyilatkozatot adtak ki a szurkolói csoportok. A Szombathelyi Haladás jelenlegi ügyvezetője által elnököl szurkolói egyesület is megosztotta az állásfoglalást.

Angol házi döntőt rendeznek az Európa Ligában

A hazai bajnokságban vergődő csapatok vívnak a második számú európai trófeáért.

Titkos kalandozás a hálószobában

Szigorúan felnőtteknek szóló tartalom!

Pintér Sándor nem segít Pintér Bencének

Segítséget nem, de vállveregetést kapott a győri rendőrség a Belügyminisztériumtól. 

Áprilisban a tavalyihoz képest 4,2%-val nőttek az árak

Márciushoz képest viszont már csak 0,2% volt az infláció.

Iskolabusz létesítésének kérdésével szondázzák a sárvári szülőket

A városvezetés szerint ez lehet a megoldás a dugók megszüntetésére.

Fideszes lobbierő: kikosarazta a Magyar Közút Antal Imrét

A győri önkormányzati képviselő a Széchenyi híd zajvédő falának meghosszabbítását szerette volna elérni.

Bármelyik fideszes listás képviselőjelölt beleülhet Hende Csaba megüresedett parlamenti székébe

Időközi választás helyett a Fidesz-KDNP vezetése dönti majd el, hogy ki vehetni fel a mandátumot. Illés Károly az egyedüli listán szereplő szombathelyi jelölt.

Az akkor volt, most meg most van! 

Ismerje meg Hende Csaba hat pontját.

Lakossági fórumot tartanak a győri zárkertieknek

Nyilvános plénum előtt mondhatják el napi problémáikat az érintettek. 

Hol tart ma a webhosting?

Az online jelenlét manapság szinte elkerülhetetlen, legyen szó kisvállalkozásról, e-kereskedelmi platformról vagy nagyvállalatról.

Gyurcsány Ferenc visszavonul a közélettől

És elválnak Dobrev Klárával.

Május 20 után parlamenti képviselő nélkül maradhat Szombathely

Frissítve: Hivatalosan is Hendét és Poltot javasolta a Fidesz alkotmánybírának.

A 125 éves Győri Városháza előtt futnak be a 100 éves Tour de Hongrie versenyzői

Az idei körverseny első befutóját adja a folyók városa.