Körülnéztünk, hol és hogyan működik még a megszüntetett győri Citybuszhoz hasonló díjmentes járat

Papp László Tamás 2022-06-16 18:30:00
A Győrhöz viszonyítva kevésbé gazdagabb Baján és Hatvanban is van ilyen.

Korábban az Ugytudjuk többször is foglalkozott a térítésmentesen használható győri Citybusszal, illetve annak megszüntetésével. (Cikkünk, illetve publicisztikánk is volt a témában.) Valamint készítettünk egy összeállítást is, hol van még ilyen típusú buszközlekedés. 

Több városban is jól működik a győri önkormányzat által megszüntetett Citybuszhoz hasonló ingyenes járat

Korábban az Ugytudjuk többször is foglalkozott a térítésmentesen használható győri Citybusszal, illetve annak megszüntetésével. ( Cikkünk, illetve publicisztikánk is volt a témában.) Tavaly augusztusban értesültünk arról, hogy a győri városvezetés meg akarja szüntetni az ingyenes belvárosi Citybusz-járatot.

Ezt folytatva rákérdeztünk arra is, mik a konkrét tapasztalatok, mennyire népszerűek ezek a járatok. Mint előző cikkünkben leírtuk, a Győrhöz hasonlóan jobb módú Budaörsön, illetve a kevésbé gazdag Baján van ilyen szolgáltatás. Illetve, mint arra a cikk megjelenése után egy olvasónk felhívta a figyelmünket, a szintén nem a legmódosabb települések közé tartozó Hatvanban is.  Ahol, mint azt a hatvani önkormányzattól megtudhattuk, a díjmentes közlekedés hat helyi járatot érint.

„A hatvaniak több észrevételt tettek a járatok időpontjai és a sűrűsége kapcsán, ezeket többségében a szolgáltatóval egyeztetve módosítottuk” – mondták el, hozzátéve azt is: 

A tapasztalatok alapján több utas használja a helyi járatokat az ingyenesség bevezetése óta.

Pontos adatokat a szolgáltató felmérése után tudunk közölni” – mondták, arról is szólva: „Jelenleg nem tervezzük a járatok sűrítését. Pályázati forrásból szeretnénk elektromos buszokat beszerezni.

Érdeklődtünk arról is, mennyi lett a jegybevétel kiesése miatti többletkiadása a hatvani önkormányzatnak. „A Volán tájékoztatása szerint a 2021. évben a közszolgáltatónak 14,5 millió forint bevétele volt lakossági jegy- és bérlet értékesítéséből. Az ingyenesség bevezetése óta ezt az összeget vállalta magára az önkormányzat” – válaszolták.

Azt is megtudtuk: Hatvanban a helyi tömegközlekedési járatokon regisztrációs jegyet nem kell váltani. (Ez Baján volt probléma, mint az korábbi cikkünkből kiderül.)  Az is lényeges kérdés, hogy a közösségi közlekedés térítésmentessé váltása csökkenti-e az autóhasználatot. A válasz Hatvan tekintetében egyelőre nemleges: „A helyi tömegközlekedés ingyenessé tételével az autóforgalom csökkenését nem tapasztaltuk” – felelték.

Hasonlóról számoltak be a korábbi riportban már említett Budaörs önkormányzata részéről is. Az előzményekről Ács Annamária, az önkormányzat sajtófőnöke elmondta: „A 288-as és 289-es buszjáratokat a bevezetésük óta díjmentesen használhatják az utasok. Az 1. számú Általános Iskola Hársfa utcába költözésekor döntött az önkormányzat egy olyan ingyenes buszjárat bevezetéséről, ami a két iskola – a régi és az új épület – között közlekedik, ezzel segítve a gyerekek eljutását az új iskolához. A projekt nagyon közkedvelt volt, ezért az egész városra kiterjesztette az önkormányzat.” Hozzátéve: A buszjáratok bevezetése óta tapasztalható, hogy aktívan használják a gyerekek az iskolába járáshoz a járatokat.”

A 288-as járat, ezúttal egy téli napon.

Fotó: Budaörs önkormányzata

Az okokról is beszélve, hogy miért nem csökkenti jelentősen az egyéni közlekedést náluk az ilyenfajta tömegközlekedés. „Budaörsön jelentős az autóforgalom, így tömeges hatásként nem fogható fel, hogy az ingyenes buszjárat kiváltja az autós közlekedést. Nem csak az itt élők, hanem a környező településeken lakók is parkolnak Budaörsön.

Ezt nem a helyi közlekedés, hanem helyközi közlekedés tudná megoldani

– mutattak rá. A költségekről azt írva: „Az ingyenes buszjárat Budaörs költségvetésében szerepel: 200 millió forintot biztosít erre az önkormányzat, a pályázati úton kiválasztott HOMM Kft. részére” – hangzott a budaörsi önkormányzat válasza.

Kíváncsiak voltunk a győri régióval szomszédos megye, azon belül a vasi megyeszékhely ezzel kapcsolatos esetleges terveire, illetve tapasztalaira is. Hogy volt, illetve van-e náluk hasonló szolgáltatás, netán terveznek-e ilyet a jövőben?

Szombathely város területén a közösségi közlekedési szolgáltatás teljes körű, díjmentes igénybevételére a múltban sem volt lehetőség. A díjmentes utazás feltételeiről, a jogosultak köréről a Szolgáltató honlapján megtalálható Üzletszabályzat tartalmaz rendelkezéseket. Az Önkormányzat a szolgáltatás működtetéséhez a Közszolgáltatási Szerződésben meghatározott mértékű ellentételezést fizet, az általános díjmentesség bevezetése ezen ellentételezés mértékét jelentősen növelné, amit város elvonásokkal sújtott gazdasági helyzete jelenleg nem tesz lehetővé

– válaszolta a szombathelyi önkormányzat. A szolgáltató Blaguss Agora ehhez hozzáfűzte:  

A jegyek/bérletek árában emelés 9 éve nem volt

(a jelenlegi díjszabást Szombathely 2012. novemberi Közgyűlésén fogadták el).

A jelenlegi jegy- és bérletárak itt elérhetőek, melyből látszik, hogy Szombathelyen jelenleg a kedvezmények többek között a jegytömbre és kedvezményes jegyre is vonatkoznak

– fogalmaz a szolgáltató.

A győri Citybusz ügyében természetesen a legilletékesebbet, a győri önkormányzatot kerestük meg az alábbi kérdésekkel:

- Mennyibe került a Citybusz (vagyis a térítésmentes járat) üzemeltetése a győri önkormányzatnak?

- Vagyis mennyi pénzt takarított meg a város megszüntetésével?

- Milyen visszhangja volt a lakosság körében a megszüntetésnek, volna-e igény a jövőben egy Citybusz-típusú térítésmentes buszjárat működtetésére

Válasz nem jött, de a mégis befutna, közölni fogjuk.

Címlapkép: Pixabay

Rátkovics Roland Zsoltot indítja Sopronban a Jobbik országgyűlési képviselőnek

A jelölt a Jobbik soproni szervezetének alelnöke, jelenleg Sopronkőhidán él családjával.

Az az ember lett Varga Mihály egyik ügyvezetője, akinek a családja tízezer tonna számra rakta le a gumihulladékot illegálisan

Többek között a nagykölkedi, máig a település határában éktelenkedő gumitelep is az ügy részese.

Közel félmilliárd forint mínusszal zárt tavaly az Illés Sport Alapítvány

1 milliárd 800 millió forintra csökkent a szervezet állami támogatása. Szalai Ádám és Schäfer András veheti át az utánpótlásbázis.

Ismét Pozsonyban vendégszerepel a Győri Balett

A győriek előadása a műfajilag is rendkívül színes programot kínáló Magyar Kulturális Hét Pozsonyban nevű rendezvénysorozat idei évadának egyik kiemelkedő pontja.

Gyors, de lehet kényelmes is? Országúti bringa hétköznapi szemmel

Ha valaki meghallja azt, hogy országúti kerékpár, legtöbbször a Tour de France ugrik be.

Hetedszerre is Európa legjobb női kézilabdacsapata az Audi ETO KC

Az Odense sem okozott gondot a  győri csajoknak.

Szabad a szivárványos menet Budapesten

A rendőrség megerősítette, lehet az LMBTQI jogokért felvonulni Budapest belvárosában.

Egy gólos győzelemmel döntős az Audi ETO KC a Final Four-ban

29:28-ra győzték le a győri lányok a dán riválist.

1 milliárd 400 millió forint mínuszt termelt tavaly a Győr-Szol

Ezentúl a közgyűlés nyilvánossága előtt tárgyalják meg az önkormányzati cégek beszámolóit.

Nem támogatták a fideszesek, hogy teljes mértékben zöld területté nyilvánítsák a marcalvárosi Kiserdőt

Hiába szavaztak úgy a helyiek, hogy nem szeretnék, ha egy része be lenne építve.

Pintér Bence betartotta ígéretét: nyilvánosak az Audi szerződések!

Kiderült, hogy nem is lehetett volna titkos, és, hogy mára mennyire elavult.

Már megint szórakozott valaki a 112-vel

Egy szombathelyi férfi azt állította, hogy a testvére belökte a szobába, és nem engedi ki onnan.

Miért fontos a kerítésnél a professzionális kivitelezés?

Egy jól megtervezett és kivitelezett kerítés nem csupán határvonalat jelent egy telek szélén. A kerítés a biztonság, az esztétikum és a funkcionalitás hármas egységét képviseli – legyen szó családi házról, ipari területről vagy mezőgazdasági birtokról.