Az erdészet szerint az ott élőknek is hasznos lesz a Kőszegi-hegységre tervezett új fakitermelő út

Nagy Donát 2020-06-29 11:32:00
Ma tartanak közmeghallgatást a témában, végre nem csak a levelezgetés fog menni.

Néhány hete írtunk először a Kőszegi-hegységre tervezett, úgynevezett erdészeti feltáróútról, aminek kálváriáját azóta is nyomon követjük. A beruházás lényege, hogy a Meszes-völgyön át szeretne a Szombathelyi Erdészet egy új utat építtetni, ami a hatástanulmány szerint ezen a szakaszon a legkézefekvőbb.

A leendő út mellett élők már két éve is kérdéseket tettek fel a tervezett építkezésről, de hiába, válasz nem érkezett hozzájuk. Az erdészettől mi is lepattintó e-mailt kaptunk, ahogy az állami cég felügyelőbizottságának elnökétől is csak egy aláíráscsere fért bele a bruttó 300 ezres fizetésébe. Viszont a beruházás projektmenedzserétől, valamint Kőszeg polgármesterétől már sikerült érdemi információkat is szereznünk.

Nem sokkal korábban egy alkotmánybírósági határozat miatt szintén kérdéseket tettünk fel a Szombathelyi Erdészeti Zrt.-nek, de választ azóta sem kaptunk ezekre.

A építési tervek miatt a Momentum kőszegi alapszervezete online aláírásgyűjtésbe kezdett, ami lassan már 2000 szignónál jár.  A beruházásról Kőszeg e-mailben kérte ki a lakók véleményét, de végül a civilek azt is elérték, hogy ma 17 órai kezdettel a Jurisics Vár Lovagtermében (9730, Kőszeg, Rajnis u. 9.) közmeghallgatást tartsanak.

A Környezetvédelmi és Természetvédelmi Osztály honlapján közben közzétettek néhány e-mailben érkezett lakossági észrevételt is, valamint Bugán József, az erdészet vezérigazgatójának válaszát is.

A lakossági levelek jó része a természetkárosítást emeli ki, mint fő probléma, vagy a következményekről esik szó, de a hangos, dübörgő kamionokra sem szívesen cserélik le a nyugalmat a természetközelben élők.

Döbbenettel vettem észre, hogy ismételten megvalósítani kívánja a Szombathelyi Erdészeti Zrt. ezt a nagy mértékű természeti károsítással és a táj jellegében való végleges rombolással járó út építkezést. A terület többszörösen védett mind az itt élő növényzet és az állatvilág tekintetében valamint barlanggal kapcsolatos védettséget is élvez. [...] Ez a kitermelni kívánt mennyiség már rövid távon akár 1-2 éven belül olyan helyzetet okozhat, mint 2009 év nyarán, amikor Kőszeg város teljes területét elöntötte a hirtelen lehullott csapadékvíz. Az utakat feltörte a víz, épületeket pedig elöntötte a hirtelen lehullott csapadék

- írják az egyik lakossági levélben.

Ezzel a beruházással épp azon kőszegi és kőszegdoroszlói kiskert, nyaraló, üdülő, szőlőskert, gyümölcsöskert, vendégház, lakóháztulajdonosok egészségét, életvédelmét veszélyeztetik, akik élőhelyüknek, lakóhelyüknek, az egészségük és életvédelmük miatt vállalták, hogy a zajos és szennyezett városi légkörből kiszakadva, ezen az egyedi értékkel bíró területen éljenek. A területek tulajdonosai ennek tudatában fektettek be pénzt és időt az ingatlanok megvásárlásába, építésébe, széppé alakításába! Az út mentén az ingatlanok elértéktelenítésével, eredeti funkciójának megszűnésével kell számolni, ami rendkívül érzékenyen érinti a tulajdonosokat, hisz életminőségük megváltozásával jár

- sorolja fel érveit egy másik itt élő.

Ahogy az eredeti hatástanulmányban is írják, a tervezett úton két kamion nem fog elférni egymás mellett, így a szembe forgalom elengedését kitérőkkel kívánja az erdészet megoldani. De a civilek a közútra való rácsatlakozást is veszélyesnek ítélik, ami egyébként a Magyar Közút szerint sem alkalmas ekkora teherforgalom lebonyolítására, így egy új kereszteződést is ki kell építeni, hogy biztonságosabb legyen a közlekedés.

Az ígért 8 órától délután 4-ig történő munkát sem hiszik el az itt élők, mint írják,

a hatástanulmányban szereplő 8 órához képest a kamionok már reggel 6:30 órakor Velem községen keresztül haladtak a tervút felé. Így nem látjuk a nyugodt pihenés lehetőségét már a korai órákban sem.

Korábban ugyanis itt haladták át a kamionok, de a Velemben élők a kezdeti elfogadás után, az okozott károkkal szembesülve inkább kitiltották a nehéz tehergépkocsikat a településről, ami nem csoda, hiszen a  forgalom egy hatástanulmány szerint is rendkívül káros.

Fotó: Vágvölgyi Bálint

Sőt, egy másik levélíró szerint

a hegyaljaiak és a szállítmányozásban résztvevő egyik ismerősöm is egyöntetűen állítják, hogy a munka 6-kor kezdődik, nekik arra a járművekkel ott kell lenniük. Tehát kb. hajnali fél hattól használják már az utat a teherautók és a munkagépek.

Ugyanakkor a tervezett nyomvonalon rengeteg, egyébként védett státuszú állat él, erre már egy másik levél hívja fel a figyelmet:

A Natura 2000 hatásbecslésben 1 fajt és 1 élőhelyet jelöltek meg, amelynek állományára illetve természetvédelmi helyzetér hatással lehet a beruházás. Ez az egy faj a nagy szarvasbogár (Lucanus cervus), jelenleg a 13/2001 (V.9.) KÖM rendelet alapján védett, természetvédelmi értéke 10.000 Ft. Magyarország javaslatára felkerült az élőhelyvédelmi irányelv II. mellékletébe. A faj érintettsége tekintetében megjegyezték, hogy a faj ritka a tervezési területen. Ez hatalmas ellentmondásnak tűnik! Ha ennyire ritka, akkor annak a pár példánynak már úgyis mindegy? [...] Mi lesz a foltos szalamandrával, amiből egy-egy eső után dömping van? Ugyancsak védett, 50.000 Ft.

Fotó: Vágvölgyi Bálint

A levélben rengeteg fajról és azok eszmei értékéről is írnak; például fekete harkály 50.000 Ft, közép fakopács 50.000 Ft, erdei pinty 25.000 Ft, meggyvágó 25.000 Ft stb.

A honlapon közzétett levelekre Bugán József, az erdészet vezérigazgatója egy közös írásban reagált, miszerint a fakivágásokat az állományok felújítása miatt kell elvégezniük.

A beruházás környezetre és egészségre gyakorolt hatása az előzetes vizsgálati eljárás során több szempontból, alternatívák bemutatása mellett került ismertetésre, melynek során megállapítható, hogy a vonatkozó legszigorúbb (üdülőterületi) határértéknek is megfelel a folytatni kívánt tevékenység

- írja Bugán.

Szerinte ugyanakkor a házak mellé közvetlenül felhúzott fakitermelő út "stabil, jó megközelítést biztosítana a szomszédos ingatlan tulajdonosoknak is, így akár értéknövelő beruházásként is értelmezhető".

Egyébként a válaszlevélben azt írják, hogy a kivágott fát Kőszegen át tervezik szállítani, mégpedig a város új déli elkerülő útját, a Pogányi utat használva.

Holott a Básthy Béla (Fidesz-KDNP), a város polgármestere azt mondja, ha kell, kitiltja erről az útról a kamionforgalmat.

Fotó: Vágvölgyi Bálint

A Meszes-völgyben élő állatfajok tekintetében is állást foglal a válaszlevél, miszerint

a hatásbecslés a tervezett tevékenységek közösségi jelentőségű fajokra és élőhelyekre gyakorolt hatásokkal kell foglalkozzon.

A helyiek által felsorolt állatok pedig - szerencsétlenségükre - nem ilyenek.

A cikk az Ökopolisz Alapítvány támogatásával készült.

Szólj hozzá!

Elkötelezte magát a felügyelő bizottság felállításában az SZKKA

Legkorábban május végén, június elején kezdheti meg működését a FEB. 55 millió forint sorsa lóg a levegőben.

Kiss & Go táblákat tesznek ki több győri óvoda és bölcsőde közelébe

Reggel és délután pár percig parkolójegy váltása nélkül lehet várakozni.

1,4 millióval kopasztották meg, pedig elsőre nem hitte el a csalók meséjét

Az elkövető első telefonhívását megszakította, másodjára azonban a tettesek mégis meg tudták győzni arról, hogy bankszámláját támadás érte.

Kihelyezett hulladékudvar lesz Gyirmóton szombaton

A MOHU Zrt. kérésére a beszállítani kívánt hulladékot a kihelyezett gyűjtőhelyen hulladék fajtánkként mérlegelni szükséges.

Szétverte a börtöncellát egy férfi a szombathelyi börtönben

Cselekményével közel 200 ezer forint kárt okozott.

Napos, gomolyfelhős idő várható pénteken

A legmagasabb nappali hőmérséklet 15 és 20 fok között valószínű.

Bebes István, körmendi polgármester feljelentést tesz, mert közadatokat jelentetett meg az Ugytudjuk.hu

A város első embere szerint üzleti titok egy közpénzből felújított, nemzeti vagyonnak minősülő épület üzemeltetésére tett pályázati ajánlat.

MÁV: Szombattól folytatódik a tavaszi utómunkálat a győri fővonalon

A Budapest–Győr–Hegyeshalom vonalon a karbantartás második fázisa érinti az S10-es, S12-es és G10-es járatokat, a szombathelyi Savaria IC-ket és a soproni InterCityket.

„Rohadjon meg minden kék!” – 80 nap elzárás jár a szombathelyi rendőr fenyegetéséért

Bíróságról börtönbe szállítás közben fenyegetőzött a rab.

A szentiváni civil jelölt Pintér Bence polgármesterjelöltségét támogatja

Pintér Bence egyesülete pedig úgy támogatja dr. Balog-Farkas Renátát, hogy nem indulnak el a szentiváni körzetben.

Kapott-e fizetést Jagodits Zsuzsa?

A szombathelyi Fidesz képviselőjelöltje annak a Haladásnak a kommunikációs vezetője, ahol hónapok óta nem volt fizetés. A városi közgyűlésben megint téma volt a foci.

Ököllel mellkason ütötte volt párját a szombathelyi férfi

A nő nyolc napon túl gyógyuló súlyos sérülést szenvedett.

Szakadozik a felhőzet csütörtökön, de lehet zápor

A legmagasabb nappali hőmérséklet 10 és 17 fok között valószínű.

Mire számíthat a cserbenhagyó ittas vezető?

Magyarországon a KRESZ egyértelműen tiltja a járművezetők számára az alkohol fogyasztását, illetve a járművezetést ilyen esetekben.

Elküldték Kuznyecovot az ETO-ból

Két hónapig volt vezetődedző.

Péntektől teljesen lezárják a szombathelyi Rumi utat

A Szőlős utca és a "mozaikos" kereszteződés között fognak aszfaltozni.