A múlt héten elsőként írtunk a Kőszegi-hegységbe tervezett új erdészeti útról, amit a hatástanulmány szerint a fakitermelés miatt szükséges megépíteni. A terveken szereplő út környékén élők online aláírásgyűjtésbe kezdtek a beruházás ellen.
Új erdészeti utat vágnának a fakitermelés számára a Kőszegi-hegységen
Jelentős beruházás van betervezve a Kőszegi-hegységen kitermelt faanyag elszállításának megoldására. Korábban a kivágott fákat más útvonalon, többnyire Velemen keresztül hordták a kamionok, azonban a Szombathelyi Erdészeti Zrt. szerint a települést tehermentesíteni kell a forgalomtól. Az új erdészeti út létesítését még 2017-ben határozták el, a Kőszegi-hegység Meszes-völgyi részén haladna át, és a tervek szerint már 2021 tavaszán el is készülne.
A petícióban már a kezdetekkor az szerepelt, hogy az építkezés projektmenedzsere Kőszeg egykori fideszes polgármestere, Huber László. Egyébként ő tevékenykedett leghosszabb ideig a kőszegi képviselő-testületben: 1990-től 2019-ig rövid megszakítással képviselő és bizottsági elnök volt, tizenhárom évig pedig polgármester.
A tavaly októberi választásokon azonban már nem őt, hanem Básthy Bélát indította a Fidesz polgármester-jelöltként, aki meg is nyerte a várost. A kormánypárti jelöltnek az volt az egyik fő üzenete a választók felé, hogy Kőszeg akkor jár jól, ha a polgármestert is a kormánypárt adja, így sokkal több előnyhöz juthat a későbbiekben a település. Huber László képviselőjelöltként indult, viszont nem tudott körzetet nyerni, és listáról sem jutott be a kőszegi testületbe. Egy ideig azt lehetett hallani, hogy külsős, gazdaságért felelős alpolgármesternek alkalmaznák, ám magát az elképzelést (ahol egyébként név nem szerepelt még) az egyébként fideszes többségű képviselőtestület november 28-án leszavazta.
Huber Lászlót telefonon sikerült elérnem, azt mondta, valóban ő a tervezett erdészeti út projketmenedzsere.
Huber szerint az állásra egy pályázattal kerestek szakembert, a posztot idén év elejétől tölti be. Az egykori polgármester egyébként készséggel válaszolt a kérdéseimre.
Mint megtudtam, a projektet évekkel ezelőtt azért szüneteltették, mert nagyfokú ellenállást váltott ki a helyiekből. Korábban Kőszegen át közlekedtek a fával megrakott teherautók, ám ezt még az ő polgármestersége alatt súlykorlátozó táblákkal megtiltották.
Kőszegen amúgy is híresen rosszak az utak
- hangzott el a telefonos beszélgetésen.
Később Velem felé tudták lehordani a fát az erdőről, de nem sokkal ezelőtt az ottani polgármester is megelégelte a dübörgő szállítmányokat.
Azóta szerinte történtek finomhangolások. Ahogy a hatástanulmányban is szerepel, 3 lehetséges útvonalban gondolkodtak: a jelenleg priorizálton kívül az Andalgó felé, illetve az Ausztrián át történő szállítást is megvizsgálták. Azonban az előbbi megoldás jóval nagyobb ökológiai pusztítást eredményezne, hiszen akkor a szőlőültetvények között vezetne a fakitermelő út, a külföldön át történő szállítást pedig az EUTR (Faanyag Eredet és Nyilvántartási Rendszer) és az EKÁER (Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer) sem támogatja, legalábbis ez áll a hatástanulmányban.
A projektmenedzser szerint az öregedő és kivágott fákat pedig valahol le kell hozni a hegységről.
Huber László elmondta, hogy a tervek elkészülésekor szem előtt tartották, hogy minél kevesebb problémát okozzanak a környék élővilágának és az itt lakóknak is. A véglegesnek szánt útvonalon egyébként már van egy földút, ösvény is, így ezt kellene felfejleszteni, megerősíteni, hogy elbírja a kamionforgalmat.
A számítások szerint csúcsidőben maximum 20, fával megpakolt teherautó fog itt elhaladni.
A Magyar Közút korábban azt írta, hogy hivatalos engedélyeztetés miatt őket egyelőre nem keresték meg a főútra becsatlakozás miatt, eddig csak informálisan adtak véleményt. Huber szerint ez így is van, azonban a napokban került aláírásra a Borostyánkő Zrt.-vel a engedélyeztetési szerződés, így most fog megkezdődni a szükséges engedélyek kiváltása.
A Magyar Közút szerint jelentős fejlesztésre lenne szükség a Kőszegi-hegységbe vágott új fakitermelő út tervezett kereszteződéséhez
Ahogy múlt héten megtudtuk, új erdészeti utat vágnának a fakitermelés számára a Kőszegi-hegységen. A tervezett útvonal környékén élők online aláírásgyűjtésbe kezdtek az építkezés ellen, mivel szerintük ezzel megindulna egy bizonyos kör helyi vagyonosodása az erdőség rovására. A beruházás hatástanulmányából kiderül, hogy a tervezett út egy Cák és Kőszeg közötti, már meglévő kereszteződéssel csatlakozna a 8719-es útra.
Közben a Bányai-Németh Gábor, a Momentum Mozgalom Kőszegi Helyi Szervezetének tagja által az építkezés ellen kiírt petíciót már több, mint 600-an aláírták. Emellett pedig egy Facebook oldalt is létrehoztak civilek, hogy a felmerülő kérdések egy csokorba legyenek gyűjtve. Az első bejegyzések szerint ide várják a velemi és bozsoki lakosok tapasztalatait is, hiszen eddig nekik kellett eltűrniük a kamionokat.
Fából Vasparipa néven indítottak Facebook oldalt civilek a Kőszegi-hegységre tervezett új fakitermelő út miatt
Tegnap elsőként írtunk róla, hogy új erdészeti utat vágnának a fakitermelés számára a Kőszegi-hegységen. Emiatt a tervezett útvonal környékén élők online aláírásgyűjtésbe kezdtek az építkezés ellen. A petíció szerint az építkezéssel megindulna egy bizonyos kör vagyonosodása az erdőség rovására. Tisztelt kőszegi és kőszeghegyaljai lakosok! Mint ismeretes, a Szom... bathelyi Erdészeti Zrt.
Természetesen az építkezés miatt már múlt héten kerestem többek között a Szombathelyi Erdészeti Zrt.-t, de egyelőre nem kaptam választ a nekik feltett kérdéseimre.