Nem csoda, hogy tönkrementek az út melletti házak Velemben

Nagy Donát 2020-06-09 14:53:00
A fát szállító kamionok miatt ugyanis a határérték fölött volt a zajterhelés, ami az épületekre is jócskán kifejtette negatív hatását. De a többi útvonal sem bírná jobban.

Múlt hónap elején írtunk először a Kőszegi-hegységre tervezett erdészeti feltáróútról. A beruházás lényege, hogy a Szombathelyi Erdészeti Zrt. egy új utat szeretne építtetni a kivágott fák elszállításához, ami a hatástanulmány szerint a Meszes-völgyön át lenne a legkézenfekvőbb.

A kivágott fák lehozatala korábban Velemen keresztül történt, ám a kezdeti lelkesedés után végül onnan is kitiltották a teherautókat.

Velem jó példája annak, mire számíthat ma egy település, ami önként beengedi a kamionforgalmat

Múlt hónap elején írtunk először a Kőszegi-hegységre tervezett erdészeti feltáróútról. A beruházás lényege, hogy a Szombathelyi Erdészeti Zrt. egy új utat szeretne építtetni a kivágott fák elszállításához, ami a hatástanulmány szerint a Meszes-völgyön át lenne a legkézenfekvőbb. Madárcsicsergés, szarvasbogár, rókalyukak.

A jegyzőkönyvek szerint a lakók sorban kezdték megtapasztalni a rezgések okozta károk a településen, ám erre vonatkozóan csak nemrég kerültek elő hivatalos számítások egy hiánypótlás keretében.

A dokumentumban Nardai Márton környezetvédelmi szakértő számításait nézhetjük meg. Az Erdészet tájékoztatása szerint Velemen keresztül csúcskapacitáson 6 m3-es teherautókkal napi 10 forduló (20 elhaladás), pótkocsis kamionokkal napi 13 forduló (26 elhaladás) volt a napi maximum szállítás.

A bekötő utakra lakóterületen belül 60 dB-es határérték vonatkozik, amit 7,5 m-es, úgynevezett referenciatávolságon értenek. Ezt az út közepétől mérik.

A vizsgálat szerint ebbe a határértékbe éppen beleférnek, hiszen a számolt eredmény 59,72 dB. Viszont a dokumentumban megjegyzik:

Az út mellett elhelyezkedő lakóingatlanok a 7,5 m-es referenciatávolságon belül fekszenek, sokszor 5 m-es távolságban, ahol már 61,9 dB -es érték alakul ki, mely meghaladja a bekötő utakra lakóterületen belül vonatkozó 60 dB-es határértéket.

Azt se feledjük, hogy a számítások 30 km/h-s átlagsebességre vonatkoznak.

A zajszintvizsgálat további oldalai egyébként azt taglalják, hogy a zajterhelés az egyes alternatív szakaszokon mekkora méreteket öltene. A dokumentum többek között arra a következtetésre jut, hogy egy "Kőszeg, Panoráma út és Szabó hegyi út" mentén

látható az adatokból, hogy az utóbbi években az alapforgalom is jelentősen megnövekedett (megemlítve, hogy ezt a hétvégi jelentős turista forgalom még inkább fokoz), így a határértékek tarthatósága érdekében hosszú távon nem lehet alternatíva a teherfogalom ezen az útszakaszon, vagy a szabályozási terv módosítás szükséges, vagy a helyi turista forgalom szabályozása/korlátozása.

Fotó: Vágvölgyi Bálint

Hasonló megállapítás igaz egy "Lukácsháza, Kőszegdoroszló és Kőszegszerdahely belterületén keresztülhaladó" útvonalra is.

A területen minden település belterületén vannak olyan lakóházak, melyek a referencia távolságon (7,5 m) belül helyezkednek el (akár 4-5 m-re az útközéptől) így ezek védendő homlokzata előtt 2-m-re (jogszabály szerinti megítélési pont) nem teljesülnek a belterületi összekötő utakra vonatkozó 60 dB-es határértékek. Referencia távolságban kapott hangnyomásszint értékekből (58-59 dB), távolság korrekciózva 61-62 dB-es értékek alakulnak ki 4-5 m-en). Ugyanakkor megjegyzendő, hogy ezeknél az ingatlanoknál már a fennálló alapállapotok is határérték feletti eredményeket adnak, úgy is hogy a hivatalos rendelkezésre álló forgalomszámlálási adatok esetenként több évesek, és azokban feltehetően jelentős növekedések következtek be, ahogy bemutatott kőszegi friss forgalom számlálási eredményeink is jelzik.

A tanulmány arra jutott, hogy a kistelepüléseken keresztül történő szállítás rendkívül aggályos, ugyanis

összességében megállapítható, hogy a szóba jöhető alternatív útvonalakon, már az alapterheltség is jelentős, sokszor határérték feletti, az Erdészeti forgalom nélkül is. Az alternatív útvonalak lakó- és üdülőterületeken haladnak át, útvonaluk sokkal hosszabb, így környezetterhelésben egyértelműen sokkal kedvezőtlenebbek, mint a megépíteni kívánt új, külterületen és zártkerti ingatlanok mellett elhaladó nyomvonal, mely így a környék településeinek úthálózatát mentesítené az Erdészeti teherforgalomtól.

Fotó: Vágvölgyi Bálint

Azaz az írás szerint így valóban a Meszes-völgyön át lenne a legkézenfekvőbb a szállítás, mert itt érinti a legkevesebb lakóházat. A tanulmány azonban nem számol azzal, hogy Básthy Béla (Fidesz-KDNP), Kőszeg polgármestere az egyetlen még használható utat is kész lezárni a teherautó-forgalom elől, így pedig a Meszes-völgyön lehajtó kamionok tényleg csak Lukácsháza, Kőszegdoroszló és Kőszegszerdahely felé tudnának menni - amíg ezen települések szintén ki nem tiltják a kamionokat.

A közelgő lakossági fórumon bizonyára sok kérdés fel fog merülni.

A cikk az Ökopolisz Alapítvány támogatásával készült. 

Címlapképünk illusztráció.

Szólj hozzá!

Kettőt kapott a Gyirmót, a Szentlőrinc nyert

Nem tudtak visszajönni a gyirmótiak.

2,3 millió forintnyi áruval rövidítette meg a boltokat egy férfi Szombathelyen

Arckrémeket, cipőket, ruhákat, márkás parfümöket, szeszes italokat, élelmiszereket emelt le a polcokról.

Másfél milliót csalt ki a barátja édesapjától egy vasi férfi

A csaló azzal hitegette a férfit, hogy külföldről akar kocsikat behozni a pénzből.

Magyarország egymillió euróval támogatja a bejrúti kármentést

A magyar támogatás kedvezményezettje a Hungary Helps korábbi partnere, a libanoni maronita egyház karitatív missziója.

Csütörtökön vagy pénteken lezárhatják a Móricz Zsigmond rakpartot Győrben az áradó Mosoni-Duna miatt

Elsőfokú készültség van érvényben, Győrnél csütörtökön tetőzik a Dunán levonuló árhullám.

Pollreisz Balázs szociális bérlakásokat építene a győri Iszkápa utcai szemétkupac helyére

A tulajdonoson nem múlik, mivel drágább lenne neki a szemetet elszállítani, mint a területet átengedni az önkormányzatnak, ezért felajánlotta a telket hasznosításra.

A bejrúti robbanásban odaveszett Libanon szinte teljes gabonautánpótlása is

Közvetlenül a silók mellett gyulladt be az ammónium-nitrát raktár.

Balla Jenő visszaadná a győrieknek a megfizethető strandélményt

A civil önkormányzati képviselő szerint nem járnak a győri élményfürdőbe, az interneten kérdezte meg, hogy miért.

Már nincs Dézsi Csaba Andrást ábrázoló freskó a győri gyereksürgősségin

A kampányban is téma volt, hogy az akkor még csak polgármesterjelölt Dézsi Csaba Andrást képregényfiguraként ábrázoló festmény van a kórházban. Már nincs.

Budapest helyett Győrben lesz a maratoni kajak-kenu Eb

Két hónappal a verseny előtt változott a helyszín.

Visszatért a Falco korábbi MVP-je!

Sok sárga-fekete szurkolónak lett szebb a mai napja.

Napozó nők közelében elégítette ki magát egy férfi Körmenden

A Rába partján vetkőzött teljesen meztelenre, csak akkor volt hajlandó felöltözni, amikor megérkeztek a rendőrök.

Kamion hajtott árokba a 86-os főúton

Félpályás útlezárás van az érintett szakaszon.

van még itt cikk a témában:

Újra 7 évesnek éreztük magunkat a Kisvakond járgányai között

Faautó, pedálos repülőgép és egy Puli is előkerült.

Így is kinézhet egy magyar város harminc év múlva, ha nem lépünk a klímaváltozás ellen

A Mad Max-filmdíszletté változtatott virtuális szegedi Tisza-parton mutatja be a Szeged Vision nevű oldal, milyen hatásai lehetnek Magyarországon is a klímaváltozásnak.

Fotókon a vihar, ami az éjszaka leple alatt bevette Vas megyét

Szombathelyen 69 km/h-ás széllökést is okozott a semmiből előbukkanó zivatarlánc.