Nem csoda, hogy tönkrementek az út melletti házak Velemben

Nagy Donát 2020-06-09 14:53:00
A fát szállító kamionok miatt ugyanis a határérték fölött volt a zajterhelés, ami az épületekre is jócskán kifejtette negatív hatását. De a többi útvonal sem bírná jobban.

Múlt hónap elején írtunk először a Kőszegi-hegységre tervezett erdészeti feltáróútról. A beruházás lényege, hogy a Szombathelyi Erdészeti Zrt. egy új utat szeretne építtetni a kivágott fák elszállításához, ami a hatástanulmány szerint a Meszes-völgyön át lenne a legkézenfekvőbb.

A kivágott fák lehozatala korábban Velemen keresztül történt, ám a kezdeti lelkesedés után végül onnan is kitiltották a teherautókat.

Velem jó példája annak, mire számíthat ma egy település, ami önként beengedi a kamionforgalmat

Múlt hónap elején írtunk először a Kőszegi-hegységre tervezett erdészeti feltáróútról. A beruházás lényege, hogy a Szombathelyi Erdészeti Zrt. egy új utat szeretne építtetni a kivágott fák elszállításához, ami a hatástanulmány szerint a Meszes-völgyön át lenne a legkézenfekvőbb. Madárcsicsergés, szarvasbogár, rókalyukak.

A jegyzőkönyvek szerint a lakók sorban kezdték megtapasztalni a rezgések okozta károk a településen, ám erre vonatkozóan csak nemrég kerültek elő hivatalos számítások egy hiánypótlás keretében.

A dokumentumban Nardai Márton környezetvédelmi szakértő számításait nézhetjük meg. Az Erdészet tájékoztatása szerint Velemen keresztül csúcskapacitáson 6 m3-es teherautókkal napi 10 forduló (20 elhaladás), pótkocsis kamionokkal napi 13 forduló (26 elhaladás) volt a napi maximum szállítás.

A bekötő utakra lakóterületen belül 60 dB-es határérték vonatkozik, amit 7,5 m-es, úgynevezett referenciatávolságon értenek. Ezt az út közepétől mérik.

A vizsgálat szerint ebbe a határértékbe éppen beleférnek, hiszen a számolt eredmény 59,72 dB. Viszont a dokumentumban megjegyzik:

Az út mellett elhelyezkedő lakóingatlanok a 7,5 m-es referenciatávolságon belül fekszenek, sokszor 5 m-es távolságban, ahol már 61,9 dB -es érték alakul ki, mely meghaladja a bekötő utakra lakóterületen belül vonatkozó 60 dB-es határértéket.

Azt se feledjük, hogy a számítások 30 km/h-s átlagsebességre vonatkoznak.

A zajszintvizsgálat további oldalai egyébként azt taglalják, hogy a zajterhelés az egyes alternatív szakaszokon mekkora méreteket öltene. A dokumentum többek között arra a következtetésre jut, hogy egy "Kőszeg, Panoráma út és Szabó hegyi út" mentén

látható az adatokból, hogy az utóbbi években az alapforgalom is jelentősen megnövekedett (megemlítve, hogy ezt a hétvégi jelentős turista forgalom még inkább fokoz), így a határértékek tarthatósága érdekében hosszú távon nem lehet alternatíva a teherfogalom ezen az útszakaszon, vagy a szabályozási terv módosítás szükséges, vagy a helyi turista forgalom szabályozása/korlátozása.

Fotó: Vágvölgyi Bálint

Hasonló megállapítás igaz egy "Lukácsháza, Kőszegdoroszló és Kőszegszerdahely belterületén keresztülhaladó" útvonalra is.

A területen minden település belterületén vannak olyan lakóházak, melyek a referencia távolságon (7,5 m) belül helyezkednek el (akár 4-5 m-re az útközéptől) így ezek védendő homlokzata előtt 2-m-re (jogszabály szerinti megítélési pont) nem teljesülnek a belterületi összekötő utakra vonatkozó 60 dB-es határértékek. Referencia távolságban kapott hangnyomásszint értékekből (58-59 dB), távolság korrekciózva 61-62 dB-es értékek alakulnak ki 4-5 m-en). Ugyanakkor megjegyzendő, hogy ezeknél az ingatlanoknál már a fennálló alapállapotok is határérték feletti eredményeket adnak, úgy is hogy a hivatalos rendelkezésre álló forgalomszámlálási adatok esetenként több évesek, és azokban feltehetően jelentős növekedések következtek be, ahogy bemutatott kőszegi friss forgalom számlálási eredményeink is jelzik.

A tanulmány arra jutott, hogy a kistelepüléseken keresztül történő szállítás rendkívül aggályos, ugyanis

összességében megállapítható, hogy a szóba jöhető alternatív útvonalakon, már az alapterheltség is jelentős, sokszor határérték feletti, az Erdészeti forgalom nélkül is. Az alternatív útvonalak lakó- és üdülőterületeken haladnak át, útvonaluk sokkal hosszabb, így környezetterhelésben egyértelműen sokkal kedvezőtlenebbek, mint a megépíteni kívánt új, külterületen és zártkerti ingatlanok mellett elhaladó nyomvonal, mely így a környék településeinek úthálózatát mentesítené az Erdészeti teherforgalomtól.

Fotó: Vágvölgyi Bálint

Azaz az írás szerint így valóban a Meszes-völgyön át lenne a legkézenfekvőbb a szállítás, mert itt érinti a legkevesebb lakóházat. A tanulmány azonban nem számol azzal, hogy Básthy Béla (Fidesz-KDNP), Kőszeg polgármestere az egyetlen még használható utat is kész lezárni a teherautó-forgalom elől, így pedig a Meszes-völgyön lehajtó kamionok tényleg csak Lukácsháza, Kőszegdoroszló és Kőszegszerdahely felé tudnának menni - amíg ezen települések szintén ki nem tiltják a kamionokat.

A közelgő lakossági fórumon bizonyára sok kérdés fel fog merülni.

A cikk az Ökopolisz Alapítvány támogatásával készült. 

Címlapképünk illusztráció.

Szólj hozzá!

Győr-Moson-Sopron és Vas megyében is heves zivatarokra figyelmeztet a meteorológiai szolgálat

Az előrejelzés szerint hétfőn késő délutántól előbb az északnyugati, majd az esti, késő esti órákban az északi megyékben is kialakulhatnak helyenként zivatarok.

Tévében a Falco Honvéd elleni rájátszás meccse

A keddi összecsapást az M4 Sport sugározza.

LMP: ne védje tovább a kormány a szennyező akkugyárakat

Nemrég újabb baleset történt a komáromi akkumulátorgyárban, nyolc ember került mérgezéssel kórházba.

Szombathelyen folytatja turnéját az Elefánt

A jelenleg is új lemezén dolgozó, szombathelyi kötődésű Elefánt zenekar megnyitotta a szezont, április 20-án a Végállomás Klubban folytatják újabb vidéki körútjukat.

Dézsi Csaba András felesége: „El a kezekkel a családunktól, Borkai!”

„Nem élek bántalmazó kapcsolatban!” – írta a polgármester felesége.

Fokozott ellenőrzést tart csütörtökön a Szombathelyi Rendőrkapitányság

A jogsértő cselekmények elkövetését szeretnék megakadályozni.

Ezért érdemes biciklis nadrágot húzni a tekeréshez

Míg ha csak a közeli boltba szeretnénk elkerekezni, azt kis túlzással szinte bármilyen hétköznapi ruházatban megtehetjük, addig hosszabb bringatúrákra érdemes már egy kicsit nagyobb figyelmet szentelni a felkészülésnek. Ebbe beletartozik az is, hogy célszerű a megfelelő öltözékben felpattanni a drótszamárra.

Hidegfront vet véget az áprilisi nyárnak

A hidegre hajlamos helyeken visszatérhet a gyenge hajnali fagy.

Vitézy: A Déli Körvasút építésének meghiúsítása Budapest európai lemaradását hozza magával

A főpolgármester-jelölt szerint Karácsony megint a párt politikának akar megfelelni, nem pedig a budapestieknek.

Egy igazi cukiság, a harlekin tacskó nyomában

Vannak olyan emberek, akik szerint a kutya minimum egy németjuhász méreténél kezdődik, a kistestű egyedeket pedig “haszontalan ölebnek” tartják. És van az emberek másik csoportja, aki szerint az apró termetű kutyusok nagyon cukik és ölelnivalóak. 

Vandálok tüntették el az éj leple alatt Szombathely város címerét

Ilyen még nem volt! Gyűlölet-cunami árad a városi útfelújításokra.

Hogyan válassz ajándékcsomagot egy férfinak?

Az ajándékozás komoly fejtörés és idegeskedés lehet, amennyiben az utolsó pillanatra hagyjuk, legyen szó karácsonyról vagy más alkalomról, születésnapról, évfordulóról, közeli és távoli ismerősnek, üzleti partnernek. 

 Dean Bombac nyártól Győri ETOban folytatja

A következő szezonban a férfi csapat is az élvonalban játszik már.

Magánoikrat-hamisítás miatt nyomoznak a Győr-Szol által felvásárolni kívánt cég ügyében

Már gyanúsított is van a Memento temetkezési cégnek a győri önkormányzati vagyonkezelő által tervezett megvásárlása miatt zajló nyomozásban.

Befejeződött a jáki templom helyreállítása

2018 óta a jáki templom helyreállítására több mint 2 milliárd forint kormányzati támogatást kapott a Szombathelyi Egyházmegye.

Hogyan előzhető meg a szívférgesség?

A szívférgességet (Dirofilaria immitis) a fertőzött szúnyogok terjesztik, így ha kedvencünket épp egy parazitát hordozó vérszívó csípi meg, sajnos máris átkerülnek a véráramába. A kifejlett férgek pedig a szív- és tüdőerekben súlyos károkat okozva az állat életét is veszélybe sodorják. A legfontosabb tehát a megelőzés, az alábbiakban erről írunk.