Nem csoda, hogy tönkrementek az út melletti házak Velemben

Nagy Donát 2020-06-09 14:53:00
A fát szállító kamionok miatt ugyanis a határérték fölött volt a zajterhelés, ami az épületekre is jócskán kifejtette negatív hatását. De a többi útvonal sem bírná jobban.

Múlt hónap elején írtunk először a Kőszegi-hegységre tervezett erdészeti feltáróútról. A beruházás lényege, hogy a Szombathelyi Erdészeti Zrt. egy új utat szeretne építtetni a kivágott fák elszállításához, ami a hatástanulmány szerint a Meszes-völgyön át lenne a legkézenfekvőbb.

A kivágott fák lehozatala korábban Velemen keresztül történt, ám a kezdeti lelkesedés után végül onnan is kitiltották a teherautókat.

Velem jó példája annak, mire számíthat ma egy település, ami önként beengedi a kamionforgalmat

Múlt hónap elején írtunk először a Kőszegi-hegységre tervezett erdészeti feltáróútról. A beruházás lényege, hogy a Szombathelyi Erdészeti Zrt. egy új utat szeretne építtetni a kivágott fák elszállításához, ami a hatástanulmány szerint a Meszes-völgyön át lenne a legkézenfekvőbb. Madárcsicsergés, szarvasbogár, rókalyukak.

A jegyzőkönyvek szerint a lakók sorban kezdték megtapasztalni a rezgések okozta károk a településen, ám erre vonatkozóan csak nemrég kerültek elő hivatalos számítások egy hiánypótlás keretében.

A dokumentumban Nardai Márton környezetvédelmi szakértő számításait nézhetjük meg. Az Erdészet tájékoztatása szerint Velemen keresztül csúcskapacitáson 6 m3-es teherautókkal napi 10 forduló (20 elhaladás), pótkocsis kamionokkal napi 13 forduló (26 elhaladás) volt a napi maximum szállítás.

A bekötő utakra lakóterületen belül 60 dB-es határérték vonatkozik, amit 7,5 m-es, úgynevezett referenciatávolságon értenek. Ezt az út közepétől mérik.

A vizsgálat szerint ebbe a határértékbe éppen beleférnek, hiszen a számolt eredmény 59,72 dB. Viszont a dokumentumban megjegyzik:

Az út mellett elhelyezkedő lakóingatlanok a 7,5 m-es referenciatávolságon belül fekszenek, sokszor 5 m-es távolságban, ahol már 61,9 dB -es érték alakul ki, mely meghaladja a bekötő utakra lakóterületen belül vonatkozó 60 dB-es határértéket.

Azt se feledjük, hogy a számítások 30 km/h-s átlagsebességre vonatkoznak.

A zajszintvizsgálat további oldalai egyébként azt taglalják, hogy a zajterhelés az egyes alternatív szakaszokon mekkora méreteket öltene. A dokumentum többek között arra a következtetésre jut, hogy egy "Kőszeg, Panoráma út és Szabó hegyi út" mentén

látható az adatokból, hogy az utóbbi években az alapforgalom is jelentősen megnövekedett (megemlítve, hogy ezt a hétvégi jelentős turista forgalom még inkább fokoz), így a határértékek tarthatósága érdekében hosszú távon nem lehet alternatíva a teherfogalom ezen az útszakaszon, vagy a szabályozási terv módosítás szükséges, vagy a helyi turista forgalom szabályozása/korlátozása.

Fotó: Vágvölgyi Bálint

Hasonló megállapítás igaz egy "Lukácsháza, Kőszegdoroszló és Kőszegszerdahely belterületén keresztülhaladó" útvonalra is.

A területen minden település belterületén vannak olyan lakóházak, melyek a referencia távolságon (7,5 m) belül helyezkednek el (akár 4-5 m-re az útközéptől) így ezek védendő homlokzata előtt 2-m-re (jogszabály szerinti megítélési pont) nem teljesülnek a belterületi összekötő utakra vonatkozó 60 dB-es határértékek. Referencia távolságban kapott hangnyomásszint értékekből (58-59 dB), távolság korrekciózva 61-62 dB-es értékek alakulnak ki 4-5 m-en). Ugyanakkor megjegyzendő, hogy ezeknél az ingatlanoknál már a fennálló alapállapotok is határérték feletti eredményeket adnak, úgy is hogy a hivatalos rendelkezésre álló forgalomszámlálási adatok esetenként több évesek, és azokban feltehetően jelentős növekedések következtek be, ahogy bemutatott kőszegi friss forgalom számlálási eredményeink is jelzik.

A tanulmány arra jutott, hogy a kistelepüléseken keresztül történő szállítás rendkívül aggályos, ugyanis

összességében megállapítható, hogy a szóba jöhető alternatív útvonalakon, már az alapterheltség is jelentős, sokszor határérték feletti, az Erdészeti forgalom nélkül is. Az alternatív útvonalak lakó- és üdülőterületeken haladnak át, útvonaluk sokkal hosszabb, így környezetterhelésben egyértelműen sokkal kedvezőtlenebbek, mint a megépíteni kívánt új, külterületen és zártkerti ingatlanok mellett elhaladó nyomvonal, mely így a környék településeinek úthálózatát mentesítené az Erdészeti teherforgalomtól.

Fotó: Vágvölgyi Bálint

Azaz az írás szerint így valóban a Meszes-völgyön át lenne a legkézenfekvőbb a szállítás, mert itt érinti a legkevesebb lakóházat. A tanulmány azonban nem számol azzal, hogy Básthy Béla (Fidesz-KDNP), Kőszeg polgármestere az egyetlen még használható utat is kész lezárni a teherautó-forgalom elől, így pedig a Meszes-völgyön lehajtó kamionok tényleg csak Lukácsháza, Kőszegdoroszló és Kőszegszerdahely felé tudnának menni - amíg ezen települések szintén ki nem tiltják a kamionokat.

A közelgő lakossági fórumon bizonyára sok kérdés fel fog merülni.

A cikk az Ökopolisz Alapítvány támogatásával készült. 

Címlapképünk illusztráció.

Szólj hozzá!

Miért előnyös a CMRV sorozat kiegészítőinek használata?

A CMRV hajtóművek napjainkban igen népszerűvé váltak, hiszen formatervezett, funkcionális elemei az ipar számos területén üzemelő berendezéseknek.

Megbüntette az MLSZ a Haladást

A szurkolók kaviccsal dobálták a játékvezetőket.

A DK ingyenes korrepetálást biztosít a rászoruló gyerekeknek Győrben 

Angolból, magyar nyelvtanból és irodalomból, matematikából, kémiából és biológiából kaphatnak plusz felkészítést a diákok.

Vas Vármegyében biztonságosan fogyasztható az ivóvíz

A napokban megjelent az országos sajtóban több a vízminőséggel kapcsolatos hír, mely megingathatja a felhasználók bizalmát az általunk szolgáltatott ivóvíz biztonságos fogyasztásával kapcsolatban. 

A Szombathely-Debrecen vonaltól északra lévő területeken várható számottevő havazás pénteken

A Magyar Közút november 10-én már téli munkarendre állt át, így csütörtök estétől 12 órás váltott műszakokban fogja végezni a megelőző sószórási, majd pénteken a hóeltakarítási munkákat is.

A vércukorszint mérése otthon

A vércukorszint mérése kulcsfontosságú a cukorbetegség kezelésében, a cukorbetegségben szenvedő embereknek napi szinten többször is ellenőrizni kell a vércukorértékeiket. Ezzel ellenőrizhető az alkalmazott terápia sikeressége, és elkerülhetők a hiper- és hipoglikémiás tünetek. 

Pénteken legnagyobb eséllyel az ország északkeleti felében várható havazás

Már csütörtökön az esti órákban elérheti a nyugati határt az érkező ciklon melegfronti csapadékzónája.

Miért olyan fontos a dolgozók munkavédelmi ruházatának biztosítása?

A munkavédelem területéhez tartozik a védőruházat kérdése is. Rengeteg veszélyforrást rejtenek bizonyos munkakörök, így a dolgozók élet- és egészségvédelme mindennél fontosabb.

Nyugdíjba vonul a Győr-Szol vezérigazgatója

Prédl Antal 2025. január 1-ig tölti be a pozíciót, de ezt követően is igazgatósági tag mar.

November 28-án tartják az idei közmeghallgatást Győrben

Érkezési sorrendben lehet majd felszólalni.

Győri egyetem céljai között szerepel egy idősotthon létrehozása

Erről a Belügyminisztérium államtitkára beszélt.

Felállították Szombathely idei karácsonyfáját

Az önkormányzat idén megerősítette a Fő téri fenyő tartószerkezetének stabilitását.

Az épített medencénk az egyéni igényeink szerint készül el

Talán mindannyian eljátszottunk már a gondolattal, hogy milyen lenne, ha a saját udvarunkon várna minket egy medence munka után, ahol kedvünkre fürödhetünk, hűsölhetünk a nagy nyári kánikulában.

Mindennek a legalja: kerekesszékes hölgyet próbált meg kirabolni egy férfi Győr belvárosában

A gyanúsított a kísérlet előtt pár hónappal szabadult a börtönből.

Extrém gyorshajtót mértek be Győrben

50 km/h helyett 110 km/h-val közlekedett a városban!

Totálkárosra tört egy több tízmillió forintos Mercedest egy diák gyárlátogatáson Kecskeméten

Az egyetemi hallgató engedély nélkül vitte el „próbakörre” a kocsit.