A hónap elején írtunk először a Kőszegi-hegységre tervezett erdészeti útról. A beruházás lényege, hogy a Meszes-völgyön át szeretne a Szombathelyi Erdészet egy új utat építtetni, ami a hatástanulmány szerint az egyetlen, ésszerű lehetőség a kitermelt fák lejuttatására a hegyről.
Az itt élők már két éve is kérdéseket tettek fel a tervezett építkezésről, de hiába, válasz nem érkezett hozzájuk. Az erdészettől mi is lepattintó e-mailt kaptunk, az állami cég felügyelőbizottságának elnökétől pedig csak egy aláíráscsere fért bele a bruttó 300 ezres fizetésébe. Viszont a beruházás projektmenedzserétől, valamint Kőszeg polgármesterétől már sikerült érdemi információkat is szereznünk.
Most Ungár Péter, az LMP országgyűlési képviselője tette fel az alábbi kérdést Dr. Nagy István (Fidesz) agrárminiszternek:
Milyen hatással lesz a helyi lakosokra és a környező természeti területre a Kőszegi-hegységben tervezett erdészeti út építése?
Ungár azt írja, hogy a tudomására jutott tervek szerint a Kőszegi-hegységen kitermelt faanyag elszállítására új útvonalat alakítanak ki, amely alkalmas az éves szinten mintegy 20.000 m3 faanyag elszállítására. A tervezési terület része a Kőszegi Tájvédelmi Körzetnek, a Kőszegi-hegység Különleges Természetmegőrzési Területnek és a Nemzeti Ökológiai Hálózat magterületének is, valamint olyan területeken, ahol már életvitel szerűen laknak.
- A tervezett kamionforgalom, zaj- és porterhelés miatt a térségben élők online aláírásgyűjtést indítottak az építkezés megakadályozása céljából. A helyi lakosok igényeit figyelembe veszik a beruházás során?
- A fakivágás mértéke meghaladja az 5000 m2-t, ezért az erdőről, az erdő védelméről és az erdőgazdálkodásról szóló törvény szerint az erdészeti hatóságnak csereerdősítést kell előírnia. Mikor és hova tervezik a csereerdősítést megvalósítani?
A képviselő által május 8-án feltett kérdésekre Nagy István úgy válaszolt, hogy az új erdészeti feltáróút tervezésénél kiemelt szempont volt a legrövidebb útkapcsolati lehetőség megtervezése a meglévő erdészeti magánút és a közút között, a lehető legkisebb lakossági érintettség és zavaró hatás figyelembevételével.
Az új erdészeti feltáróút környezetre gyakorolt hatása várhatóan nem lesz jelentős, az út megvalósítása a lehető legkisebb zavaró hatás mellett biztosítja hosszútávon fenntartható és eredményes erdőgazdálkodás további folyamatát.
A miniszter azt is írja, a tervezett úton forgalom jellemzően csak a nappali időszakban, 8-16 óra között várható, amely időszakban Kőszeg város forgalmát mentesíti az erdészeti célú szállításoktól.
Ha ezt meglépi Kőszeg polgármestere, akkor az egész erdészeti út értelmetlenné válik
Básthy Béla azt írja, hogy a Pogányi út az erdészet állításával ellentétben nem elkerülő út, és a lakók városon belüli napi forgalmának lebonyolításában nagyon fontos szerepe van. Szükség esetén pedig erre a szakaszra is megtiltják a kamionok behajtását. De akkor mi értelme lesz a tervezett erdészeti útnak?
Az erdei utak szerves részét képezik az erdőnek, a megfelelően kialakított erdei út a környezetébe olvadva az erdei turizmus és az erdei kerékpározást is szolgálja. Az erdőgazdálkodási feladatok ellátásán belül sem csupán a faanyag szállításához, hanem az erdő védelme és fenntartása során felmerülő minden egyéb tevékenység elvégzéséhez is nélkülözhetetlen, így például a tűzvédelmi, az erdő- és vagyonvédelmi, valamint az erdőnevelési feladatok ellátásához is szükséges. Az erdei utak kialakítása, azok tervezése a hatályos erdészeti, környezetvédelmi, illetve természetvédelmi előírások figyelembevételével történik, amelyek garantálják, hogy az úthálózat a fenntartható gazdálkodás egyik eszköze legyen
- írja levelében Nagy István.
A miniszter szerint jelenleg az út előzetes vizsgálati eljárása folyik a környezetvédelmi hatóságnál, így mivel a nyomvonala még nem végleges, ezért a csereerdősítés kötelezettsége sem határozható meg pontosan.
Még nyugalom van a kőszegi erdőben, ahová új utat vágnának
Madárcsicsergés, szarvasbogár, rókalyukak. Egy rövid sétát tettünk a Kőszegi-hegységen, felfedezve a leendő erdészeti út nyomvonalát és közvetlen környezetét, közben pedig igyekeztünk megörökíteni nem csak a látottakat, hanem az érzéseinket is. A Kőszegi-hegységre tervezett erdészeti út nyomvonalán sétáltunk, és legszívesebben leheveredtünk volna egy fa tövébe.