Az agrárminiszter szerint a Kőszegi-hegységre tervezett erdészeti út a várost is tehermentesíti, csakhogy ez nem igaz

Nagy Donát 2020-05-26 17:59:00
Hiszen Kőszeg már korábban kitiltotta a fával megrakott teherautókat az útjairól. Ungár Péter, az LMP országgyűlési képviselője kérdezte Nagy Istvánt, milyen hatással lesz a helyi lakosokra és a környező természeti területre az építkezés.

A hónap elején írtunk először a Kőszegi-hegységre tervezett erdészeti útról. A beruházás lényege, hogy a Meszes-völgyön át szeretne a Szombathelyi Erdészet egy új utat építtetni, ami a hatástanulmány szerint az egyetlen, ésszerű lehetőség a kitermelt fák lejuttatására a hegyről.

Az itt élők már két éve is kérdéseket tettek fel a tervezett építkezésről, de hiába, válasz nem érkezett hozzájuk. Az erdészettől mi is lepattintó e-mailt kaptunk, az állami cég felügyelőbizottságának elnökétől pedig csak egy aláíráscsere fért bele a bruttó 300 ezres fizetésébe. Viszont a beruházás projektmenedzserétől, valamint Kőszeg polgármesterétől már sikerült érdemi információkat is szereznünk.

Most Ungár Péter, az LMP országgyűlési képviselője tette fel az alábbi kérdést Dr. Nagy István (Fidesz) agrárminiszternek:

Milyen hatással lesz a helyi lakosokra és a környező természeti területre a Kőszegi-hegységben tervezett erdészeti út építése?

Ungár azt írja, hogy a tudomására jutott tervek szerint a Kőszegi-hegységen kitermelt faanyag elszállítására új útvonalat alakítanak ki, amely alkalmas az éves szinten mintegy 20.000 m3 faanyag elszállítására. A tervezési terület része a Kőszegi Tájvédelmi Körzetnek, a Kőszegi-hegység Különleges Természetmegőrzési Területnek és a Nemzeti Ökológiai Hálózat magterületének is, valamint olyan területeken, ahol már életvitel szerűen laknak.

  1. A tervezett kamionforgalom, zaj- és porterhelés miatt a térségben élők online aláírásgyűjtést indítottak az építkezés megakadályozása céljából. A helyi lakosok igényeit figyelembe veszik a beruházás során?
  2. A fakivágás mértéke meghaladja az 5000 m2-t, ezért az erdőről, az erdő védelméről és az erdőgazdálkodásról szóló törvény szerint az erdészeti hatóságnak csereerdősítést kell előírnia. Mikor és hova tervezik a csereerdősítést megvalósítani?

A képviselő által május 8-án feltett kérdésekre Nagy István úgy válaszolt, hogy az új erdészeti feltáróút tervezésénél kiemelt szempont volt a legrövidebb útkapcsolati lehetőség megtervezése a meglévő erdészeti magánút és a közút között, a lehető legkisebb lakossági érintettség és zavaró hatás figyelembevételével.

Az új erdészeti feltáróút környezetre gyakorolt hatása várhatóan nem lesz jelentős, az út megvalósítása a lehető legkisebb zavaró hatás mellett biztosítja hosszútávon fenntartható és eredményes erdőgazdálkodás további folyamatát.

A miniszter azt is írja, a tervezett úton forgalom jellemzően csak a nappali időszakban, 8-16 óra között várható, amely időszakban Kőszeg város forgalmát mentesíti az erdészeti célú szállításoktól.

Ha ezt meglépi Kőszeg polgármestere, akkor az egész erdészeti út értelmetlenné válik

Básthy Béla azt írja, hogy a Pogányi út az erdészet állításával ellentétben nem elkerülő út, és a lakók városon belüli napi forgalmának lebonyolításában nagyon fontos szerepe van. Szükség esetén pedig erre a szakaszra is megtiltják a kamionok behajtását. De akkor mi értelme lesz a tervezett erdészeti útnak?

Az erdei utak szerves részét képezik az erdőnek, a megfelelően kialakított erdei út a környezetébe olvadva az erdei turizmus és az erdei kerékpározást is szolgálja. Az erdőgazdálkodási feladatok ellátásán belül sem csupán a faanyag szállításához, hanem az erdő védelme és fenntartása során felmerülő minden egyéb tevékenység elvégzéséhez is nélkülözhetetlen, így például a tűzvédelmi, az erdő- és vagyonvédelmi, valamint az erdőnevelési feladatok ellátásához is szükséges. Az erdei utak kialakítása, azok tervezése a hatályos erdészeti, környezetvédelmi, illetve természetvédelmi előírások figyelembevételével történik, amelyek garantálják, hogy az úthálózat a fenntartható gazdálkodás egyik eszköze legyen

- írja levelében Nagy István.

A miniszter szerint jelenleg az út előzetes vizsgálati eljárása folyik a környezetvédelmi hatóságnál, így mivel a nyomvonala még nem végleges, ezért a csereerdősítés kötelezettsége sem határozható meg pontosan.

Még nyugalom van a kőszegi erdőben, ahová új utat vágnának

Madárcsicsergés, szarvasbogár, rókalyukak. Egy rövid sétát tettünk a Kőszegi-hegységen, felfedezve a leendő erdészeti út nyomvonalát és közvetlen környezetét, közben pedig igyekeztünk megörökíteni nem csak a látottakat, hanem az érzéseinket is. A Kőszegi-hegységre tervezett erdészeti út nyomvonalán sétáltunk, és legszívesebben leheveredtünk volna egy fa tövébe.

Szólj hozzá!

Szombathely új parlamenti képviselője nem nyilatkozik Szombathellyel kapcsolatban

Csuzda Gábor a helyi Fideszhez irányított minket. A városi Fidesz elnökének fogalma sem volt arról, ki az a Csuzda képviselő.

Már már visszaállt a tanítási rend a győri Kazinczy Ferenc Gimnáziumban

Tegnap csőtörés miatt kellett hazaküldeni a gyerekeket.

Dübörgött a szombathelyi Ez az a nap!

Több Rohonci úti lakó is a hangos zenére panaszkodott.

Egy 10 milliárd forintos kötött hitel okoz fejtörést Győrben

Pintér polgármester egy mai találkozón azt beszélte meg Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszterrel, hogy lazítanak a felhasználhatóság szabályain.

Mediterrán fákkal bővül a győri belváros növényzete

3 olajfa lesz a pionír a Dunakapu téren. 

752 kilométer vasúti pályát ad át a MÁV a GYSEV-nek

Július 1-től következik be a váltás.

Közokirat hamisítás miatt kell felelnie egy vasi férfinak

Külföldön elvették a jogsiját, itthon megpróbált trükközni vele.

Rátkovics Roland Zsoltot indítja Sopronban a Jobbik országgyűlési képviselőnek

A jelölt a Jobbik soproni szervezetének alelnöke, jelenleg Sopronkőhidán él családjával.

Az az ember lett Varga Mihály egyik ügyvezetője, akinek a családja tízezer tonna számra rakta le a gumihulladékot illegálisan

Többek között a nagykölkedi, máig a település határában éktelenkedő gumitelep is az ügy részese.