Miért nehéz komolyan venni a győri Településfejlesztési Tervet?

Pintér Bence 2023-05-04 07:54:45
A régóta tervezett ötletek és néhány jó elképzelés mellé leginkább Dézsi polgármester fantazmagóriái fértek be a stratégiai anyagba.

Ez egy véleménycikk, ami nem feltétlenül tükrözi a szerkesztőség álláspontját. Iratkozz fel te is a Győr filter nélkül hírlevélre!

A minap finoman, de így is elég markáns megállapításokkal véleményezte a Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara a győri önkormányzat Településfejlesztési Tervét. Egyrészt jelezték, hogy egy sor dolog hiányzik az anyagból, másrészt tettek pár egészen alapvető észrevételt, például azt, hogy semmi sem jelzi a dokumentumban, hogy mi alapján rangsorolja az önkormányzat az egyes projekteket; vagy nem derül ki, hogy hogyan fejlesztenék a közösséi közlekedést.

A dokumentumot korábban mi is két részletben ismertettük. Amit tudni kell: ez a terv nyilván nem azt jelenti, hogy az itt szereplő összes dolog meg fog valósulni a következő tíz évben, egy ilyen dokumentum leginkább arról szól, hogy milyen fejlesztési irányokban gondolkodik egyáltalán a város, milyen irányban készít akár konkrét terveket. Az álmokat, terveket, elképzeléseket aztán nyilván hozzá kell faragni a valósághoz: lesz projekt, ami elvérzik, lesz olyan, ami évtizedekig talonban marad, hogy később megvalósuljon, és persze lesz olyan is, ami elkészül – vagy úgy, ahogy elképzelték, vagy máshogy.

Egy biztos: ami itt szerepel, az megmutat valamit arról, hogy a mostani városvezetés milyen irányokban gondolkodik a város fejlődéséről – vagy gondolkodik-e egyáltalán.

Ebből a szempontból azonban a mostani anyag eléggé gyorsan és eléggé sok ponton elhasal: tele van olyan fejlesztésekkel, amelyekhez legfeljebb annyi köze/ráhatása van az önkormányzatnak, hogy bólint egyet rá (egyetemi fejlesztések), szerepel benne egy sor olyan terv, ami leginkább a fantázia birodalmában fog megvalósulni, cserébe kimaradt egy sor dolog, amivel foglalkozni kéne ezek helyett.

Kezdjük a nyilvánvalóval: a Belváros-Városrétet felölelő „Centrum” akcióterület legnagyobb tervezett fejlesztései leginkább a Dézsi Csaba András polgármester által 2020-ban megálmodott kulturális negyed fejlesztéseit jelentik, amelynek megvalósítása 600 milliárd forintba (!) kerülne, és amelyről már kormányzati szinten is azt mondták, hogy túl grandiózus.

Tehát a tervezet egyik fontos, központi eleme nem hogy nem mostanában, de várhatóan soha nem fog megvalósulni.

A terv közben egy szót sem ejt a Győri Nemzeti Színház épületéről, amelynek Dézsi polgármester által leállított felújítása már 2018-ban is azért került be a Modern Városok Programba Győr részéről, mert az épület elég rossz állapotban volt. A helyzet azóta nem lett jobb, de a kulturális negyed álma még mindig akadályozza, hogy komolyan gondolkozzon az épület jövőjéről a város.

Innentől kezdve nagyon nehéz eldönteni, hogy mi az, ami komoly szándékkal, és mi az, ami csak azért került bele az anyagba, hogy a polgármester elégedett legyen.

Biztos az utóbbi kategóriába esik az „Ifjúsági Börtönhotel”, vagy a Baross úton nyitandó zenei inkubátorház, avagy rocksuli. Mindkét ötlet két éve merült fel, egyikből sem úgy tűnik, hogy valaha lenne valami, de mindkét dolgot a polgármester taláta ki, és vizsgáltatta meg.

A centrumban, de a külsőbb kerületekben is hangsúlyos elem a parkolás kérdése, amit a városvezetés további mélygarázsok és parkolólemezek telepítésével oldana meg: ha minden megépülne a belvárosban, amivel a terv számol, akkor szinte úgy nézne ki, hogy a Batthány tér északi oldalától a megyeházáig sétálgathatunk a föld alatti parkolókban – persze ez nem lenne így, de nem sok kéne, hogy a sok elképzelés ténylegesen összeérjen a föld alatt.

Ez tovább erősíti azt a paradoxont, amelyben az önkormányzat a szuburbanizáció felpörgetésével (változtatási tilalom) bevezető utak négysávosításával, illetve a parkolóhelyek számának növelésével gerjeszti az autós forgalmat, amit aztán nem igazán próbál kompenzálni a közösségi közlekedés valós fejlesztésével. A dokumentum maga is felsorolja a parkolóhely-bővítés következményei között, hogy „a kielégítő parkolókapacitás bővítésének következtében tovább fokozódhat a személygépjárműforgalom”.

Az anyag egyik nagy meglepetése, hogy mennyire nem gondol semmit Győr külső városrészeinek fejlesztéséről.

Keletre, Győrszentiván köré szinte csak iparfejlesztés, a város nyugati kapujába szintén leginkább ez jut. A lakásépítéseket valamiért főleg délre (Kismegyer, Szabadhegy) és Bácsa-Víziváros még szabadon álló részeire szorítja a tervezet. Megújulna pár rendelő, óvoda, bölcsőde; megépülne a Kiserdő dél sarka helyén a tanuszoda, amiről a helyi fideszes képviselő is elmondta, hogy bár uszodát nagyon rég szeretne a városrész, de rossz ötlet odarakni. Egy-egy véletlenszerű fejlesztési elképzelés jut persze a legtöbb területre, de nem túl sok.

Eközben stratégiai fontosságú kérdésekre semmiféle feleletet nem találunk az anyagban: ilyen például a vasútállomás felújításának kérdése; a színház már említett ügye; bármiféle alternatív elképzelés a volt Rába-telek hasznosítására, esetleg olyan, ami nem 600 milliárd forintba kerül; illetve alternatív elképzelés arra, hogy hogyan és hova lehetne még ipart telepíteni Győrben. Nem látszik az sem, hogy hogyan kezelné a város a dugókat, vagy mondjuk mit gondol a panellakótelepek legnagyobb problémájáról, ami pedig a panelprogram félbemaradása.

Összességében úgy néz ki az egész, mint egy, a határidő lejárta előtt nagyon gyorsan összehányt ötlethalmaz, amiben a régóta tervezett ötletek és néhány jó elképzelés mellé leginkább Dézsi polgármester fantazmagóriái fértek be.

Ez alapján viszont úgy tűnik, hogy igazából dunsztja sincs senkinek a tornyosban, hogy milyen irányba kéne vinni a várost.

Iratkozz fel te is a Győr filter nélkül hírlevélre, ahol ez az írás először megjelent! Kövesd a Befejezetlen Győrt a TikTokon! Csatlakozz Győr egyetlen szabad fórumához, a 32 ezer tagot számláló Győr összefog csoporthoz!

Szólj hozzá!

Jótékonysági ételfőzés lesz pénteken a Városháza előtt

Lelkes civilek főznek rászorulóknak, az ételosztás délelőtt zajlik a belvárosban.

December 20-án lezárul a sárga kukák kiosztása a GYHG térségében

A vidéki településeken befejeződik az otthoni csomagolóanyag-gyűjtéshez szükséges edények átadása.

Megvannak Kolossváry Balázs utódai a Győr Plusznál

Egyszerre ketten kellenek, hogy betöltsék a volt vezérigazgató hagyta űrt.

Édeshármas: hogyan válasszunk harmadik szereplőt?

Az édeshármas lehetősége felizzíthatja a mindennapok szürkeségét, és sokak fantáziáját megmozgatja. De hogyan is döntsük el, hogy ki legyen a harmadik személy?

Feltörték a szombathelyi adventi vásár egyik bódéját

Sonkát és pénzt lopott a betörő. Elkapták.

V.Németh Zsolt szerint a TISZA jelölte csúfosan kikapott a nagykőrösi időközi választáson, pedig a párt nem is indított jelöltet

A világraszóló Fidesz győzelemmel megszerzett 371 szavazat a testület egyetlen mandátumát jelenti.

Nőtt a Tisza előnye, megtorpant a Fidesz

A 21 Kutatóközpont mérése szerint decemberre visszaállt a nyári állapot: a Tisza vezet, a kormánypárt viszont nem tudott előrelépni.

A hordozható energiaforrások új korszaka

Valószínűleg mindannyiunkkal előfordult már, hogy egy hosszabb szabadtéri tevékenység vagy akár otthoni áramszünet közepette akadt meg az élet, mert nem állt rendelkezésre elegendő energia.

16 millió forint gyűlt össze a győri Bagolyvár karácsonyfája alá

Példás összefogással újulhat meg az otthon sivár udvara. 

Világátlag felett nőtt a magyar szabadalmi aktivitás

A friss nemzetközi adatok szerint egyre több hazai vállalkozás lát értéket a szellemi tulajdon védelmében.

Napelemes kiserőművel gazdagodott a győri jégkorong klub

A beruházás a klub fenntartható működését és gazdasági stabilitását erősíti.

Színes karácsony Győrben – több száz gyerekrajz érkezett az adventi pályázatra

Három korosztályban összesen több mint 370 alkotás született, a legjobbak díjat, a közönségkedvencek élményt nyertek.

Pintér Bence szerint „Győr nem fideszes fellegvár”  

A polgármester kifejezetten örülne egy időközi választásnak. 

Ismert kézilabdázó nőket zaklatott egy férfi Győrben

A két sértett el is költözött a vádlott miatt, de az új címen is megtalálta őket.  

84 millió forintért tervezik meg a 87-es főút Kám-Szombathely-Kőszeg közötti egy szakaszának felújítását

Felújítják a 86-ost a Rédics-Szombathely-Mosonmagyaróvár útvonalon, valamint Csepreg és Szombathely között is új aszfaltot kap a közút. Több vasi útszakasz is érintett.