Miért nehéz komolyan venni a győri Településfejlesztési Tervet?

Pintér Bence 2023-05-04 07:54:45
A régóta tervezett ötletek és néhány jó elképzelés mellé leginkább Dézsi polgármester fantazmagóriái fértek be a stratégiai anyagba.

Ez egy véleménycikk, ami nem feltétlenül tükrözi a szerkesztőség álláspontját. Iratkozz fel te is a Győr filter nélkül hírlevélre!

A minap finoman, de így is elég markáns megállapításokkal véleményezte a Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara a győri önkormányzat Településfejlesztési Tervét. Egyrészt jelezték, hogy egy sor dolog hiányzik az anyagból, másrészt tettek pár egészen alapvető észrevételt, például azt, hogy semmi sem jelzi a dokumentumban, hogy mi alapján rangsorolja az önkormányzat az egyes projekteket; vagy nem derül ki, hogy hogyan fejlesztenék a közösséi közlekedést.

A dokumentumot korábban mi is két részletben ismertettük. Amit tudni kell: ez a terv nyilván nem azt jelenti, hogy az itt szereplő összes dolog meg fog valósulni a következő tíz évben, egy ilyen dokumentum leginkább arról szól, hogy milyen fejlesztési irányokban gondolkodik egyáltalán a város, milyen irányban készít akár konkrét terveket. Az álmokat, terveket, elképzeléseket aztán nyilván hozzá kell faragni a valósághoz: lesz projekt, ami elvérzik, lesz olyan, ami évtizedekig talonban marad, hogy később megvalósuljon, és persze lesz olyan is, ami elkészül – vagy úgy, ahogy elképzelték, vagy máshogy.

Egy biztos: ami itt szerepel, az megmutat valamit arról, hogy a mostani városvezetés milyen irányokban gondolkodik a város fejlődéséről – vagy gondolkodik-e egyáltalán.

Ebből a szempontból azonban a mostani anyag eléggé gyorsan és eléggé sok ponton elhasal: tele van olyan fejlesztésekkel, amelyekhez legfeljebb annyi köze/ráhatása van az önkormányzatnak, hogy bólint egyet rá (egyetemi fejlesztések), szerepel benne egy sor olyan terv, ami leginkább a fantázia birodalmában fog megvalósulni, cserébe kimaradt egy sor dolog, amivel foglalkozni kéne ezek helyett.

Kezdjük a nyilvánvalóval: a Belváros-Városrétet felölelő „Centrum” akcióterület legnagyobb tervezett fejlesztései leginkább a Dézsi Csaba András polgármester által 2020-ban megálmodott kulturális negyed fejlesztéseit jelentik, amelynek megvalósítása 600 milliárd forintba (!) kerülne, és amelyről már kormányzati szinten is azt mondták, hogy túl grandiózus.

Tehát a tervezet egyik fontos, központi eleme nem hogy nem mostanában, de várhatóan soha nem fog megvalósulni.

A terv közben egy szót sem ejt a Győri Nemzeti Színház épületéről, amelynek Dézsi polgármester által leállított felújítása már 2018-ban is azért került be a Modern Városok Programba Győr részéről, mert az épület elég rossz állapotban volt. A helyzet azóta nem lett jobb, de a kulturális negyed álma még mindig akadályozza, hogy komolyan gondolkozzon az épület jövőjéről a város.

Innentől kezdve nagyon nehéz eldönteni, hogy mi az, ami komoly szándékkal, és mi az, ami csak azért került bele az anyagba, hogy a polgármester elégedett legyen.

Biztos az utóbbi kategóriába esik az „Ifjúsági Börtönhotel”, vagy a Baross úton nyitandó zenei inkubátorház, avagy rocksuli. Mindkét ötlet két éve merült fel, egyikből sem úgy tűnik, hogy valaha lenne valami, de mindkét dolgot a polgármester taláta ki, és vizsgáltatta meg.

A centrumban, de a külsőbb kerületekben is hangsúlyos elem a parkolás kérdése, amit a városvezetés további mélygarázsok és parkolólemezek telepítésével oldana meg: ha minden megépülne a belvárosban, amivel a terv számol, akkor szinte úgy nézne ki, hogy a Batthány tér északi oldalától a megyeházáig sétálgathatunk a föld alatti parkolókban – persze ez nem lenne így, de nem sok kéne, hogy a sok elképzelés ténylegesen összeérjen a föld alatt.

Ez tovább erősíti azt a paradoxont, amelyben az önkormányzat a szuburbanizáció felpörgetésével (változtatási tilalom) bevezető utak négysávosításával, illetve a parkolóhelyek számának növelésével gerjeszti az autós forgalmat, amit aztán nem igazán próbál kompenzálni a közösségi közlekedés valós fejlesztésével. A dokumentum maga is felsorolja a parkolóhely-bővítés következményei között, hogy „a kielégítő parkolókapacitás bővítésének következtében tovább fokozódhat a személygépjárműforgalom”.

Az anyag egyik nagy meglepetése, hogy mennyire nem gondol semmit Győr külső városrészeinek fejlesztéséről.

Keletre, Győrszentiván köré szinte csak iparfejlesztés, a város nyugati kapujába szintén leginkább ez jut. A lakásépítéseket valamiért főleg délre (Kismegyer, Szabadhegy) és Bácsa-Víziváros még szabadon álló részeire szorítja a tervezet. Megújulna pár rendelő, óvoda, bölcsőde; megépülne a Kiserdő dél sarka helyén a tanuszoda, amiről a helyi fideszes képviselő is elmondta, hogy bár uszodát nagyon rég szeretne a városrész, de rossz ötlet odarakni. Egy-egy véletlenszerű fejlesztési elképzelés jut persze a legtöbb területre, de nem túl sok.

Eközben stratégiai fontosságú kérdésekre semmiféle feleletet nem találunk az anyagban: ilyen például a vasútállomás felújításának kérdése; a színház már említett ügye; bármiféle alternatív elképzelés a volt Rába-telek hasznosítására, esetleg olyan, ami nem 600 milliárd forintba kerül; illetve alternatív elképzelés arra, hogy hogyan és hova lehetne még ipart telepíteni Győrben. Nem látszik az sem, hogy hogyan kezelné a város a dugókat, vagy mondjuk mit gondol a panellakótelepek legnagyobb problémájáról, ami pedig a panelprogram félbemaradása.

Összességében úgy néz ki az egész, mint egy, a határidő lejárta előtt nagyon gyorsan összehányt ötlethalmaz, amiben a régóta tervezett ötletek és néhány jó elképzelés mellé leginkább Dézsi polgármester fantazmagóriái fértek be.

Ez alapján viszont úgy tűnik, hogy igazából dunsztja sincs senkinek a tornyosban, hogy milyen irányba kéne vinni a várost.

Iratkozz fel te is a Győr filter nélkül hírlevélre, ahol ez az írás először megjelent! Kövesd a Befejezetlen Győrt a TikTokon! Csatlakozz Győr egyetlen szabad fórumához, a 32 ezer tagot számláló Győr összefog csoporthoz!

Szólj hozzá!

A Március 15. téren mond beszédet szombaton Szombathelyen Magyar Péter

A nem hivatalos információk szerint 16 órától lehet meghallgatni a politikust.

Ellepték Szombathelyt a visszaváltó üveg gyűjtők

A város 15 pontján helyeztek ki ilyen szerkezeteket.

Győri az ország idei második legjobb közutas gépkezelője

Benis Martin így is ott lesz a nemzetközi megmérettetésen.

4 milliárd 400 millió forintból újulnak meg az utak Győrben

Több városrészben, egymással párhuzamosan folyik a munka. 

Állami kitüntetést vehetett át Benke Éva

Az egykori szombathelyi Berzsenyi Dániel Tanárképző Főiskola docense magas színvonalú munkáját ismerték el.

Kiszínezhető tornazsákot és tanszercsomagot kapnak az elsősök Győrben

A város idén saját költségvetéséből 8 millió forintot különített el erre a célra.

Egyedi matricakészítés prémiumminőségben

Egy gondosan megtervezett és kiváló minőségben elkészített matrica nem pusztán információt nyújt, hanem egyedi márkaélményt is kínál.

Magyar Arany Érdemkereszttel tüntették ki Ágh Ernőt

Szent Kvirin emlékének ápolásában vállalt szerepe miatt részesül elismerésben a szombathelyi önkormányzati képviselő.

Szombaton Szombathelyre érkezhet Magyar Péter

Az biztos, hogy Vas megyét célozza meg.

Ritka égi jelenség lesz megfigyelhető szerda hajnalban

Három bolygó, a Hold és több fényes csillag, valamint csillaghalmaz kerül közel egymáshoz augusztus 20-án hajnalban.

50 millió forintba kerülne Ondódra egy új ravatalozó, ennyi pénze azonban egész évre nincs a falunak

A veszélyessé vált épületet a hétvégén társadalmi munkában bontják el. A téglákat lepucolják és az iskolában hasznosítják újra.

Lemondott Vígh Ferenc a Haladás vezetőedzői posztjáról

Az új szakmai stáb kialakításáig a csapat edzéseit Simon Ádám sportigazgató, szakmai vezető irányítja.

Vállon szúrta a kalauzt egy férfi Győrben, mert leszállította a vonatról

Nem volt jegye, balhézott, majd elővett egy éles tárgyat és szúrt. 

A tiszta otthon belső rendezettséget is ad!

Sokan hajlamosak a takarítást szükséges rossznak, kötelező rutinnak tekinteni, amit minél hamarabb le kell tudni.