Ipari Park, lakások, városkapu – mivel számol a győri településfejlesztési terv a város külső területein?

Pintér Bence 2023-04-24 10:39:58
Ipar keleten, ipar nyugaton, lakások délen: nem sok minden jut a fejlesztési tervekből Győr külső kerületeibe.

Mint arról beszámoltunk: elkészült Győr Településfejlesztési Terve, amelyet a publikum még április 30-ig véleményezhet. Ez a terv nyilván nem azt jelenti, hogy az itt szereplő összes dolog meg fog valósulni a következő tíz évben, egy ilyen dokumentum leginkább arról szól, hogy milyen fejlesztési irányokban gondolkodik egyáltalán a város, milyen irányban készít akár konkrét terveket.

Nemrég bemutattuk, hogy a terv mit vetít előre a város központi területeire,

most nézzük meg, mivel számol a külsőbb kerületekben!

Kelet: ipar, ipar, ipar

A város keleti, Győrszentiván körüli része a városvezetés számára egyértelműen az iparfejlesztés terepe: a „Győr Kelet”-akcióterület (27. oldal) erről szól, az Ipari Park tervezett bővítéséről, a Hűtőház úton új csarnokok telepítéséről, a kamionmegállóról a pálya mellett, illetve első sorban olyan utak felújításáról, amelyek az Ipari Parkot szolgálják ki. A terv szerint megújulna a Reptéri út és a Hűtőház út kereszteződése, a Tatai út külső része, a Hecsei út a felüljáróval és a Gesztenyefa utca, valamint a Régi Szentiváni út, ahová járdát is építenének.

Ezen felül megkezdődne az Ipari Park energetikai korszerűsítése is.

Ezen felül sem itt, sem a terv hálózatos beavatkozásai között nem sok olyan fejlesztési tervet találunk, ami Győrszentiván lakóterületeire vonatkozna.

Dél: lakásépítések és egy új út

A déli városrészt érintő akcióterület fókuszában a lakásépítés áll, vagy ahogy a dokumentum fogalmaz:

„Az akcióterület fejlesztéseinek fő célja tehát a „szétterülő” város, azaz az alközpontok nélküli ellátatlan területek csökkentése, és a kompakt város víziójának erősítése. A beavatkozás révén egy korszerű és élhető policentrikus városfejlesztés indulhat be, amely évtizedekre meghatározhatja a város fejlődésének dinamikáját, figyelembe véve az egészséges és élhető környezet kialakítását.”

A dokumentum szerint a – kulturális negyedhez hasonlóan – Dézsi Csaba András polgármester szívügyének számító, de a megvalósítás előkészítésében rendkívül botladozó ezerlakásos Tatai úti lakópark a város új déli kapuja lesz, illetve az Ipari Parkhoz is közel esik. De további lakóterületekkel számol a terv Szabadhegy és Kismegyer között is,

valamint tervezik a Panoráma út kiépítését is, amely már most lakossági tiltakozást váltott ki.

A terv szerint a József Attila-lakótelepre pedig parkolólemezt képzeltek el a város vezetői, illetve aluljáros kapacitásbővítésben gondolkozik a dokumentum a Szauter-Jereváni-Tihanyi utaknál, ahol a vasút okoz egyébként gondokat. Oktatási területen a kismegyeri tagóvoda fejlesztése, bővítése várható.

Nyugat: városkapu... vagy inkább mini-Ipari Park?

A legérdekesebb akcióterületnek a nyugati tűnik, amely az egyes út mentén Abda felé foglal magában többféle fejlesztést. A felvezető így fogalmaz az elképzelésekkel kapcsolatban:

„A jelenleg mozaikosan elhelyezkedő gazdasági területek, amelyek a Somos-major területén, valamint az Ikrényi, és a 85. számú utak mellett helyezkednek el, további gazdasági területfejlesztési igényeket generáltak. A helyi vállalkozások javítása, valamint a jövőbeli telephelyek területeinek hatékonyabb kihasználása indukálja, hogy egy egységes, gazdasági-logisztikai funkciójú területet valósítsanak meg. A terület egyfajta „Nyugati Városkapu” szerepet betöltve kedvező alternatívát jelenthet a városban telephelyet kereső vállalkozások számára, egyúttal a jelenleg koncentráltan a város keleti oldalán lévő gazdasági területek ellenpólusaként elősegíthetik a közlekedési igények diverzifikálódását is.”

Ennek érdekében közútfejlesztéseket is terveznek, a főúton egy új csomópont kialakítását, illetve a kerékpáros és gyalogos kapcsolatok fejlesztését.

És minden más

Mint láthatjuk, a kiemelt akcióterületek azért a város egy kisebb részét fedik le. Vannak azonban ún. hálózatos beavatkozási tervek, amelyek a város egy-egy alrendszerére (pl. közlekedés, oktatás) koncentrálnak, ezekből az elképzelésekből pedig jut az eddig nem említett városrészekbe.

Felújítanák például a marcalvárosi Sün Balázs óvodát és a szomszédos Örkény utcai bölcsődét, a Mécs László utcai rendelőt bővítenék; míg a Lajta úti rendelőt szintén felújítanák a városrész másik oldalán.

Marcalvárosban a Kiserdő déli területére épített tanuszodáról sem mondott le a város, pedig a városrész fideszes képviselője is jelezte tavaly a közmeghallgatáson, hogy ezt nem tartja jó helyszínnek. Kisbácsán a Kultúrház utcai rendelő, Ménfőcsanakon a Horgas utcai rendelő felújítása van terítéken. A korábban Dézsi polgármester miatt meghiúsult hajléktalankórház – amire már nyertek akkor 53 millió forintot, de így vissza kellett adni – úgy tűnik, hogy egy teljesen új épületben valósulhatna meg a hajléktalanszálló területén belül.

Bácsán még egy fejlesztést említenek: megújulna a Vámosi úti Idősek Klubja épülete. Gyirmóton állandó szabadtéri színpad felújítása van tervben, Pinnyéden a kiserdő válna szabadidőparkká. Adyvárosban rekreációs központ, kulturális és vízi sportközpont létrehozását emlegeti a szöveg: hogy hol, vagy mit jelent ez, nem derül ki. 

Összességében a peremkerületek nem valami erősen reprezentáltak a dokumentum terveiben, fejlesztési elképzeléseiben.

Tervbe került a 821-es út és a Kálvária út kereszteződése, ahol körgeometriás csomópont épülne – ez ugye nem újdonság, a tervek kész vannak, de nem volt rá pénz. A 821-es út 2x2 sávosra bővítésén is gondokoznak. Szintén nem volt pénz az új hídra a Mosoni-Dunán az Ipar út meghosszabbításában. A város egyik legbalesetveszélyesebb csomópontjához is hozzányúlnának: a Tihanyi-Szigethy kereszteződés is körforgalommá válna.

Több bekötőút bővülne új sávokkal (81), vagy kapna teljesen új nyomvonalat (82), de szó van a dokumentumban az egyes főút bevezető szakaszának négysávosításáról is.

Szóba került még a Petőfi híd szélesítése is. A parkolókapacitásról már részben szót ejtettünk több helyen is, de a József Attila-lakótelep mellett az Ifjúság körútra, illetve Marcalváros mindkét felére új parkolólemezeket képzel el a városvezetés. Érdekes, hogy a dokumentum maga is arról, amit már egyszer ezeken a hasábokon kifejtettünk: a kapacitásbővítés veszélye, hogy „a kielégítő parkolókapacitás bővítésének következtében tovább fokozódhat a személygépjárműforgalom”.

Épülne aztán kerékpárút például a Pápai úton, a Nagy Imre úton, a Mosoni-Duna mentén, a 14. sz főút mentén,

ezek részleteiért az április közgyűlésen elfogadott Kerékpáros Hálózati Tervet kell fellapozni.

A közösségi közlekedés egyéb formái is terítékre kerülnek a tervben (50. oldal), itt leginkább okos megállóhelyek kialakításáról, a menetrend fejlesztéséről és egyéb technikai dolgokról esik szó, tehát nem olyan látványos változásokról, mint bármiféle kötöttpályás megoldás (elővárosi vonat, villamos).

A vízpartok integrálását előző cikkünkben futólag említettük, ez alapvetően új kikötők (Ipar-csatorna, belváros) kialakítását, illetve az Aranypart I-II. rendberakását, az egykori Kovalter szabadstrand kialakítását jelenti, persze a tervezett kulturális negyedbe álmodott új mellékág mellett. Más vonalon a víz mint csapadékvíz elvezetendő probléma, erre is több projektet említ a terv.

Szólj hozzá!

A Haladás-szurkolóknak megszűnt létezni Király Gábor

Közös nyilatkozatot adtak ki a szurkolói csoportok. A Szombathelyi Haladás jelenlegi ügyvezetője által elnököl szurkolói egyesület is megosztotta az állásfoglalást.

Angol házi döntőt rendeznek az Európa Ligában

A hazai bajnokságban vergődő csapatok vívnak a második számú európai trófeáért.

Titkos kalandozás a hálószobában

Szigorúan felnőtteknek szóló tartalom!

Pintér Sándor nem segít Pintér Bencének

Segítséget nem, de vállveregetést kapott a győri rendőrség a Belügyminisztériumtól. 

Áprilisban a tavalyihoz képest 4,2%-val nőttek az árak

Márciushoz képest viszont már csak 0,2% volt az infláció.

Iskolabusz létesítésének kérdésével szondázzák a sárvári szülőket

A városvezetés szerint ez lehet a megoldás a dugók megszüntetésére.

Fideszes lobbierő: kikosarazta a Magyar Közút Antal Imrét

A győri önkormányzati képviselő a Széchenyi híd zajvédő falának meghosszabbítását szerette volna elérni.

Bármelyik fideszes listás képviselőjelölt beleülhet Hende Csaba megüresedett parlamenti székébe

Időközi választás helyett a Fidesz-KDNP vezetése dönti majd el, hogy ki vehetni fel a mandátumot. Illés Károly az egyedüli listán szereplő szombathelyi jelölt.

Az akkor volt, most meg most van! 

Ismerje meg Hende Csaba hat pontját.

Lakossági fórumot tartanak a győri zárkertieknek

Nyilvános plénum előtt mondhatják el napi problémáikat az érintettek. 

Hol tart ma a webhosting?

Az online jelenlét manapság szinte elkerülhetetlen, legyen szó kisvállalkozásról, e-kereskedelmi platformról vagy nagyvállalatról.

Gyurcsány Ferenc visszavonul a közélettől

És elválnak Dobrev Klárával.

Május 20 után parlamenti képviselő nélkül maradhat Szombathely

Frissítve: Hivatalosan is Hendét és Poltot javasolta a Fidesz alkotmánybírának.

A 125 éves Győri Városháza előtt futnak be a 100 éves Tour de Hongrie versenyzői

Az idei körverseny első befutóját adja a folyók városa.