Mint arról beszámoltunk: elkészült Győr Településfejlesztési Terve, amelyet a publikum még április 30-ig véleményezhet. Ez a terv nyilván nem azt jelenti, hogy az itt szereplő összes dolog meg fog valósulni a következő tíz évben, egy ilyen dokumentum leginkább arról szól, hogy milyen fejlesztési irányokban gondolkodik egyáltalán a város, milyen irányban készít akár konkrét terveket.
Nemrég bemutattuk, hogy a terv mit vetít előre a város központi területeire,
most nézzük meg, mivel számol a külsőbb kerületekben!
Kelet: ipar, ipar, ipar
A város keleti, Győrszentiván körüli része a városvezetés számára egyértelműen az iparfejlesztés terepe: a „Győr Kelet”-akcióterület (27. oldal) erről szól, az Ipari Park tervezett bővítéséről, a Hűtőház úton új csarnokok telepítéséről, a kamionmegállóról a pálya mellett, illetve első sorban olyan utak felújításáról, amelyek az Ipari Parkot szolgálják ki. A terv szerint megújulna a Reptéri út és a Hűtőház út kereszteződése, a Tatai út külső része, a Hecsei út a felüljáróval és a Gesztenyefa utca, valamint a Régi Szentiváni út, ahová járdát is építenének.
Ezen felül megkezdődne az Ipari Park energetikai korszerűsítése is.
Ezen felül sem itt, sem a terv hálózatos beavatkozásai között nem sok olyan fejlesztési tervet találunk, ami Győrszentiván lakóterületeire vonatkozna.
Dél: lakásépítések és egy új út
A déli városrészt érintő akcióterület fókuszában a lakásépítés áll, vagy ahogy a dokumentum fogalmaz:
„Az akcióterület fejlesztéseinek fő célja tehát a „szétterülő” város, azaz az alközpontok nélküli ellátatlan területek csökkentése, és a kompakt város víziójának erősítése. A beavatkozás révén egy korszerű és élhető policentrikus városfejlesztés indulhat be, amely évtizedekre meghatározhatja a város fejlődésének dinamikáját, figyelembe véve az egészséges és élhető környezet kialakítását.”
A dokumentum szerint a – kulturális negyedhez hasonlóan – Dézsi Csaba András polgármester szívügyének számító, de a megvalósítás előkészítésében rendkívül botladozó ezerlakásos Tatai úti lakópark a város új déli kapuja lesz, illetve az Ipari Parkhoz is közel esik. De további lakóterületekkel számol a terv Szabadhegy és Kismegyer között is,
valamint tervezik a Panoráma út kiépítését is, amely már most lakossági tiltakozást váltott ki.
A terv szerint a József Attila-lakótelepre pedig parkolólemezt képzeltek el a város vezetői, illetve aluljáros kapacitásbővítésben gondolkozik a dokumentum a Szauter-Jereváni-Tihanyi utaknál, ahol a vasút okoz egyébként gondokat. Oktatási területen a kismegyeri tagóvoda fejlesztése, bővítése várható.
Nyugat: városkapu... vagy inkább mini-Ipari Park?
A legérdekesebb akcióterületnek a nyugati tűnik, amely az egyes út mentén Abda felé foglal magában többféle fejlesztést. A felvezető így fogalmaz az elképzelésekkel kapcsolatban:
„A jelenleg mozaikosan elhelyezkedő gazdasági területek, amelyek a Somos-major területén, valamint az Ikrényi, és a 85. számú utak mellett helyezkednek el, további gazdasági területfejlesztési igényeket generáltak. A helyi vállalkozások javítása, valamint a jövőbeli telephelyek területeinek hatékonyabb kihasználása indukálja, hogy egy egységes, gazdasági-logisztikai funkciójú területet valósítsanak meg. A terület egyfajta „Nyugati Városkapu” szerepet betöltve kedvező alternatívát jelenthet a városban telephelyet kereső vállalkozások számára, egyúttal a jelenleg koncentráltan a város keleti oldalán lévő gazdasági területek ellenpólusaként elősegíthetik a közlekedési igények diverzifikálódását is.”
Ennek érdekében közútfejlesztéseket is terveznek, a főúton egy új csomópont kialakítását, illetve a kerékpáros és gyalogos kapcsolatok fejlesztését.
És minden más
Mint láthatjuk, a kiemelt akcióterületek azért a város egy kisebb részét fedik le. Vannak azonban ún. hálózatos beavatkozási tervek, amelyek a város egy-egy alrendszerére (pl. közlekedés, oktatás) koncentrálnak, ezekből az elképzelésekből pedig jut az eddig nem említett városrészekbe.
Felújítanák például a marcalvárosi Sün Balázs óvodát és a szomszédos Örkény utcai bölcsődét, a Mécs László utcai rendelőt bővítenék; míg a Lajta úti rendelőt szintén felújítanák a városrész másik oldalán.
Marcalvárosban a Kiserdő déli területére épített tanuszodáról sem mondott le a város, pedig a városrész fideszes képviselője is jelezte tavaly a közmeghallgatáson, hogy ezt nem tartja jó helyszínnek. Kisbácsán a Kultúrház utcai rendelő, Ménfőcsanakon a Horgas utcai rendelő felújítása van terítéken. A korábban Dézsi polgármester miatt meghiúsult hajléktalankórház – amire már nyertek akkor 53 millió forintot, de így vissza kellett adni – úgy tűnik, hogy egy teljesen új épületben valósulhatna meg a hajléktalanszálló területén belül.
Bácsán még egy fejlesztést említenek: megújulna a Vámosi úti Idősek Klubja épülete. Gyirmóton állandó szabadtéri színpad felújítása van tervben, Pinnyéden a kiserdő válna szabadidőparkká. Adyvárosban rekreációs központ, kulturális és vízi sportközpont létrehozását emlegeti a szöveg: hogy hol, vagy mit jelent ez, nem derül ki.
Összességében a peremkerületek nem valami erősen reprezentáltak a dokumentum terveiben, fejlesztési elképzeléseiben.
Tervbe került a 821-es út és a Kálvária út kereszteződése, ahol körgeometriás csomópont épülne – ez ugye nem újdonság, a tervek kész vannak, de nem volt rá pénz. A 821-es út 2x2 sávosra bővítésén is gondokoznak. Szintén nem volt pénz az új hídra a Mosoni-Dunán az Ipar út meghosszabbításában. A város egyik legbalesetveszélyesebb csomópontjához is hozzányúlnának: a Tihanyi-Szigethy kereszteződés is körforgalommá válna.
Több bekötőút bővülne új sávokkal (81), vagy kapna teljesen új nyomvonalat (82), de szó van a dokumentumban az egyes főút bevezető szakaszának négysávosításáról is.
Szóba került még a Petőfi híd szélesítése is. A parkolókapacitásról már részben szót ejtettünk több helyen is, de a József Attila-lakótelep mellett az Ifjúság körútra, illetve Marcalváros mindkét felére új parkolólemezeket képzel el a városvezetés. Érdekes, hogy a dokumentum maga is arról, amit már egyszer ezeken a hasábokon kifejtettünk: a kapacitásbővítés veszélye, hogy „a kielégítő parkolókapacitás bővítésének következtében tovább fokozódhat a személygépjárműforgalom”.
Épülne aztán kerékpárút például a Pápai úton, a Nagy Imre úton, a Mosoni-Duna mentén, a 14. sz főút mentén,
ezek részleteiért az április közgyűlésen elfogadott Kerékpáros Hálózati Tervet kell fellapozni.
A közösségi közlekedés egyéb formái is terítékre kerülnek a tervben (50. oldal), itt leginkább okos megállóhelyek kialakításáról, a menetrend fejlesztéséről és egyéb technikai dolgokról esik szó, tehát nem olyan látványos változásokról, mint bármiféle kötöttpályás megoldás (elővárosi vonat, villamos).
A vízpartok integrálását előző cikkünkben futólag említettük, ez alapvetően új kikötők (Ipar-csatorna, belváros) kialakítását, illetve az Aranypart I-II. rendberakását, az egykori Kovalter szabadstrand kialakítását jelenti, persze a tervezett kulturális negyedbe álmodott új mellékág mellett. Más vonalon a víz mint csapadékvíz elvezetendő probléma, erre is több projektet említ a terv.