Az Átlátszó már júliusban is írt arról, hogy komoly problémákat szült az a 800 millió forintos EU-s beruházás Szombathelyen, amelyben a város csapadékvízelvezető hálózatát szerette volna modernizálni az akkor még fideszes városvezetés. Akkor Szombathelyen a Rumi úton voltak fennakadások. A kivételezésről nem értesítették a lakókat. Így volt, aki reggel szembesült azzal, hogy nem tud kihajtani a kocsijával, ugyanis mély árkot ásott a markoló a telke és a közút közé. De volt más probléma is: a visszaépített bejáróhidak szűkebbek lettek, mint amit korábban a lakók használtak, arról nem is beszélve, hogy a beépített hídfejek annyira magasra sikerültek, hogy nem egy autónak megtörték az elejét.
A portál most egy újabb cikkében azt írja, később kiderült, a lakókat valóban nem értesítették, lakossági fórumot a városvezetés ugyan összehívott a kivitelezés megkezdése előtt egy évvel, de azon szinte senki sem vett részt. Ettől függetlenül a városvezetés kipipálta, hogy ez megvolt, kezdődött az árokásás.
Amit lehetett később korrigáltak, plusz munkával levágták a hídfejeket, aki pedig kérte, annak kiszélesítették a bejáratot. Ennek plusz költségét azonban a lakók fizették.
Csakhogy nem csak itt, hanem Szombathely Olad nevű, falusias részén is ugyanez történt. Már javában tartott a kivitelezés, amikor az elégedetlen lakók hangját hallva a városvezetés lakossági fórumot hívott össze, utólag.
A városrészben lakók ugyanazokat a panaszokat sorolták, mint korábban a Rumi útiak. Nem kaptak értesítést a munka megkezdése előtt. Volt, aki nem tudott elmenni dolgozni az árok miatt, amivel reggel szembesült. Az elvégzett munka silány. A korábban saját pénzükön elkészített bejárókat szétverték, a korábbinál szűkebbet kaptak cserébe.
Volt olyan lakó, aki azt mondta, neki a garázsa előtt eddig semmilyen árok nem volt, de most lett, és ötlete sincs, hogyan fog bejárni. Erre azt a választ kapta Illés Károly (Fidesz-KDNP) leköszönő alpolgámestertől, hogy ha eddig nem volt bejáró, akkor nem is fog kapni, így ugyanis nem jár.
Sok étvizede az utcában lakók szerint egyébként sosem volt problémájuk a csapadékvízzel, nem is értik, mire a nagy építkezés, van ahol 90 centis árkot ástak. Amibe, ha egy gyerek beleesik, ki sem tud jönni. Ez kinek a felelőssége lesz? – kérdezik.
A lakók azt is szerették volna tudni, hogy kik az alvállalkozók. Véleményük szerint ugyanis a vállalkozó emberei szakképzetlenek, megfelelő védőfelszerelés nélkül dolgoznak és, ahogy Vasban mondják, “monyák” munkát végeztek. A közbeszerzési pályázatot elnyerő A-Híd Zrt. képviselője a fórumon azt mondta, üzleti titkot képez az alvállalkozók kiléte.
Az A-Híd Zrt. Apáthy Endre üzletember érdekeltsége. Apáthyék cégcsoportja abszolút brancsbeli, az építőiparban rendszeres az együttműködés köztük és az ismertebb NER-oligarchák között. Egy elbaltázott (túlárazott) ajánlatukról, amit a fehérvári vasúti átjáróra tettek, már korábban szintén írt az Átlátszó.
Az A-Híd két másik hídépítővel, a Híd-Támmal és a Kútház Kft.-vel rendszeresen nyer el közbeszerzést. A Híd-Tám tulajdonosa egyenesen a „felcsúti fenomén” öccse, Mészáros János, aki azzal, hogy 2017-ben alvállalkozóként szerepelt a tendernyertes báty mellett, segített családon belül tartani a dél-balatoni vasútfejlesztésből bejövő pályázati pénzt. 2018 nyarán mindhárman pályáztak a “Kiskörei közös közúti-vasúti Tisza híd részleges felújítási, karbantartási munkái” tárgyú kiírásra. A tendert végül – az eredetileg becsült 1,12 milliárd forintos árnál 395 millióval többért – az A-Híd vitte el.
A Híd cégcsoport egy másik tagja, a G-Híd Zrt. Pócsmegyer-Surányban épített csapadékvíz-tározókat, a szombathelyihez hasonló sikerrel: a létesítményekről nyár végére kiderült, hogy a csapadékot nem vezetik sehova, valójában olyan zárt medencék, melyekből csak elpárologni tud a víz. A bűzlő, túlcsorduló árkokat végül az építő cég kitisztította és lyukakat fúrt a betonaljzatba, csakhogy ezzel éppen az a fokozottan érzékeny ivóvíz-bázis került veszélybe, melynek védelmét nyomatékosan előírta az építést engedélyező szakhatóság.
Na, de vissza Szombathelyre.
A lakók már az október elsejei fórumon emlegették, hogy silány a munka. Ennek megerősítéséhez elég volt két napot várni az első komolyabb esőre. A csapadékvíz-elvezető árkok falai beomlottak, a bevezető hidakon bokáig lehetett gázolni a sárban, a hídfejek pedig egyszerűen kifordultak a helyükről.
Két nappal korábban a lakossági fórum azzal zárult, hogy háromtagú bizottságot állít fel a város, amelynek tagja egy városházi delegált, egy szaki a kivitelező részéről és a műszaki ellenőr. Az ígéret alapján a bizottság minden háztartásba bekopog, hogy felmérje a lakók igényeit, akik aláírásukkal hitelesítik, hogy a delegáltak nála jártak és felmérték a helyzetet.
Ezzel szemben máig nem történt semmi. Még az eső okozta károk sem kényszerítették cselekvésre a városvezetést. Így a lakók nyílt levelet intéztek a Puskás Tivadar (Fidesz-KDNP) leköszönő polgármesterhez.
Közben egy újabb városi utcában, a Szatmár utcában is ugyanez történt. A fővállalkozó itt is az A-Híd volt. Az Átlátszó kereste a céget, hogy megtudják, ők, hogyan látják az elvégzett munka minőségét, és mit gondolnak a lakók panaszairól, de e-mailünkre egyelőre nem válaszoltak.
Szombathelyen egyébként az ellenzék győzött, a polgármester Nemény András (Éljen Szombathely) lett, a közgyűlési többség is hozzájuk került. Érdekes viszont, hogy éppen az oladi falusias részen a lakók újraválasztották Kecskés László (Fidesz-KDNP) képviselőt.
Hogy mi lesz a csatorna ügyével, az már az új közgyűlés feladata. A lakóknak egyelőre meg kell várniuk, amíg az új városvezetés feláll, majd csak eztán reménykedhetnek, hogy visszaáll az utcájuk rendje.
Az biztos, hogy nem lesz könnyű dolga annak, aki utólag szeretne alakítani a csapadékvíz-elvezetők kialakításán, azok ugyanis engedélyes tervek alapján készültek el. Mivel az EU pénzeli az egész beruházást, így azokhoz 5 évig nem lehet hozzányúlni. Fel van tehát adva rendesen a lecke.