Négy budapesti EuroVelo-nyomvonal tervezésére is megjelent az ajánlati felhívás az uniós közbeszerzések oldalán (TED).
Az EuroVelo-kerékpárútvonalakhoz kapcsolódó budapesti fejlesztések révén nemcsak a főváros és az agglomeráció kerékpáros hivatásforgalom (vagyis a munkába járók) lehetőségei javulnak, de az egyre jelentősebb nemzetközi kerékpáros turistaforgalom is növekedhet.
A hazai biciklis infrastruktúra állapota messze elmarad a nyugat-európaiétól, sőt, a régiós versenytársakétól is, így nem véletlen, hogy az utóbbi időben egyre többet hallani - legalább a tervezés és tervezgetés szintjén - a fejlesztésekről.
A mostani kiírás szerint a Budapesti Közlekedési Központ Igazgatósága jóváhagyta az „EuroVelo 6 és EuroVelo 14 kerékpárútvonalak tervezése és engedélyezése” tárgyú tervezési közbeszerzési eljárás megindítását, ennek keretében nagyon fontos, ma még hiányzó szakaszok megépítése várható.
A cél a főváros területén már meglévő Duna menti EuroVelo-szakaszok fejlesztése, valamint a még hiányzó Duna-parti (EuroVelo 6) és a Budapest–Balaton (EuroVelo 14) útvonalak megvalósítása, csatlakozva a hálózat meglévő, illetve tervezett szakaszaihoz.
EuroVelo 6, Észak-Pest
A BKK által tervezett kerékpáros útvonal az újpesti Bagária utcától a Megyeri csárdáig, valamint az ártéri erdőtől az Északi vasúti hídig tart, hossza 2,42 kilométer. Az új útvonal összeköttetést teremt a vasúti hídon, valamint a külső Váci úton már meglévő kerékpárutakkal. A szakaszt közvetlenül érinti az Enviroduna Kft. lebonyolításában folytatott észak-pesti árvédelmi tervezés, amely a Megyeri csárda és az ártéri erdő közötti szakaszra készül. A tervezett kerékpáros útvonal közvetlenül csatlakozik az árvízvédelmi szakaszok végpontjaihoz, és magát az árvédelmi művet is kerékpárral járható kialakítással tervezik. A kétirányú, legalább 3,5 méter szélességű kerékpáros útvonal nemcsak a IV. és a XIII. kerület kapcsolatát javíthatja, hanem jelentősen megkönnyítheti a Dunakeszi irányából kerékpárral ingázók mindennapjait. Emellett a tágabb régió számára is jelentős előnyökkel járhat, hiszen megszakítás nélküli kapcsolat jön létre a Dunakanyar és Budapest belvárosa között a bel- és külföldi turistáknak.
Hamarosan tovább épülhet az Eurovelo 6 Győr-Moson-Sopron megyében
Az ajánlatkérő Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. pályázata szerint a kivitelező feladata a Gönyű és Komárom közötti Eurovelo 6 kerékpárforgalmi útvonal fejlesztése, kiépítése önálló vonalvezetésű kerékpárúttal, illetve részben meglévő földutak felhasználásával, kerékpárosbarát úttal - összesen 13 881 m hosszan. A csaknem 14 kilométer hosszú kerékpárút Ács és Komárom közigazgatási határán, a komáromi Fenyves utcánál indul Gönyű irányába.
EuroVelo 6, Dél-Buda
A tervezett szakasszal a Budafok és Albertfalva határán lévő Mezőkövesd utca, valamint a nagytétényi Campona utca között jöhet létre egy 10,4 kilométer hosszú biztonságos és egybefüggő kerékpáros útvonal a Duna mentén. A nyomvonal déli része kapcsolódik a NIF beruházásban készülő, agglomerációt érintő EuroVelo kerékpáros projektekhez, amely megvalósulása esetén létrejöhet a Százhalombatta–Érd–Budapest EuroVelo-tengely. Az út a Mezőkövesd utcánál közvetlenül kapcsolódhat a Szerémi úti, már meglévő kerékpárúthoz. Ezzel a természetvédelmi terület szomszédságában is elhaladó út jelentősen segítheti a nagytétényi és budafoki lakosokat, valamint a nem helyben lakó szabadidős kerékpározókat is, hiszen gyors és kényelmes kapcsolat jön létre a dél-budai városrészek és a belváros között. Budafoknál lehetőség nyílik a közösségi közlekedési eszközökre történő átszállásra is. A projektben továbbá opcionális lehetőség van egy érdi leágazás megtervezésére is, amelynek hossza 1,3 kilométer. A tervezett szakasz ráadásul közvetlenül kapcsolódik a Budapest–Balaton kerékpáros útvonalhoz is, így a kirándulók és túrázók számára is jelentős segítséget jelenthet a Budapesten belül megvalósuló fejlesztés.
EuroVelo 14, Budapest–Balaton
Ugyancsak a projekt részeként 7,6 kilométer hosszú kerékpáros útvonalat terveznek a XI. és a XXII. kerület határán, a Honfoglalás út és a Hosszúréti-patak mentén. A nyomvonalat úgy tervezik, hogy mindkét végén kapcsolódjon a már meglévő kerékpáros útvonalakhoz Albertfalván, Budafokon és Kamaraerdőnél, valamint a Budapest–Balaton kerékpáros útvonal – már kivitelezés alatt álló – Törökbálint és Kamaraerdő közötti szakaszához.
Papíron már két éve tekerhetünk a Budapest-Balaton kerékpárúton
Ha nem is rohamléptekben, de azért épül az évtizedek óta tervezett bicikliút, és ha elhisszük a mostani ígéretet, akkor jövő nyáron már végigtekerhetjük a több mint 100 kilométeres utat.
A déli ágon, a Hosszúréti-patak felett új kerékpáros híd biztosítaná az átjutást. A projektnek köszönhetően tovább javulhat Kelenvölgy kerékpáros elérhetősége, valamint a környéken élők könnyebben megközelíthetik a lakóövezetek környékén lévő közintézményeket, boltokat, főbb közösségi közlekedési megállókat és szabadidős helyszíneket is. Ráadásul a tervezett szakasz közvetlenül kapcsolódik a dél-budai (Százhalombatta–Érd) kerékpáros útvonalhoz is, így a fejlesztés a kirándulók és túrázók számára is jelentős segítséget jelenthet.
EuroVelo 6, Észak-Buda
Az EuroVelo 6 budapesti szakasza az egyik legforgalmasabb kerékpáros útvonal a városban, amely érinti a budai oldalon a Bem rakpartot, Óbudát és Rómaifürdőt is. A békásmegyeri Barát-patak és a Lánchíd között vezető kerékpáros infrastruktúra hossza 13,3 kilométer lesz. A projekt egyik kiemelt célja, hogy közvetlen, kényelmes és biztonságos útvonal létrehozásával még többen válasszák a kerékpárt munkába és iskolába járásra, vagy szabadidős céllal a belváros és Óbuda-Békásmegyer, valamint a környező települések között. A tervezett útvonal közvetlenül kapcsolódik a tavaly átadott EuroVelo 6 Békásmegyer és Szentendre között megépített kerékpárúthoz, így az itt tervezett fejlesztések egyszerre szolgálhatják a budapestiek, az agglomerációban élők és a régióba érkező turisták, kirándulók érdekeit is, hiszen rendkívül értékes területek érintettek a Duna-parton.
A tervezés befejezése után – a szükséges engedélyek birtokában – az észak-budai szakasz kivitelezése is megkezdődhet.
Tovább nőhet az alternatív közlekedési eszközök aránya a fővárosban
Kirmelték: A főváros közlekedési fejlesztéseit összefoglaló Budapesti Mobilitási Terv 2030 a közösségi, kerékpáros és gyalogos közlekedés előtérbe helyezését tűzi ki célul, hogy a főváros a jelenleginél élhetőbb, és még inkább ember- és környezetbarát város legyen. A kerékpáros fejlesztési program része még, hogy az Európai Unió támogatásával a Versenyképes Operatív Program (VEKOP) keretében 2023 nyaráig az úthálózat kerékpárosbaráttá alakítása is megvalósul, összesen bruttó 8,39 milliárd forintból.
A cikk az Ökopolisz Alapítvány támogatásával készült.