Csodás álmok jönnek: országos kerékpáros fejlesztéseket jelentettek be

Bazsó Bálint 2021-06-05 11:52:00
Jelentős fejlesztésekkel tennék még vonzóbbá a kerékpáros közlekedést a városokban. A már meglévő és hiányzó szakaszok kiépítésével azonban nemcsak a munkába járók, hanem a hazai és nemzetközi turistaforgalom is jól járhat. Csak valósuljon meg.

Négy budapesti EuroVelo-nyomvonal tervezésére is megjelent az ajánlati felhívás az uniós közbeszerzések oldalán (TED).

Az EuroVelo-kerékpárútvonalakhoz kapcsolódó budapesti fejlesztések révén nemcsak a főváros és az agglomeráció kerékpáros hivatásforgalom (vagyis a munkába járók) lehetőségei javulnak, de az egyre jelentősebb nemzetközi kerékpáros turistaforgalom is növekedhet.

A hazai biciklis infrastruktúra állapota messze elmarad a nyugat-európaiétól, sőt, a régiós versenytársakétól is, így nem véletlen, hogy az utóbbi időben egyre többet hallani - legalább a tervezés és tervezgetés szintjén - a fejlesztésekről.

A mostani kiírás szerint a Budapesti Közlekedési Központ Igazgatósága jóváhagyta az „EuroVelo 6 és EuroVelo 14 kerékpárútvonalak tervezése és engedélyezése” tárgyú tervezési közbeszerzési eljárás megindítását, ennek keretében nagyon fontos, ma még hiányzó szakaszok megépítése várható.

A cél a főváros területén már meglévő Duna menti EuroVelo-szakaszok fejlesztése, valamint a még hiányzó Duna-parti (EuroVelo 6) és a Budapest–Balaton (EuroVelo 14) útvonalak megvalósítása, csatlakozva a hálózat meglévő, illetve tervezett szakaszaihoz.

EuroVelo 6, Észak-Pest

A BKK által tervezett kerékpáros útvonal az újpesti Bagária utcától a Megyeri csárdáig, valamint az ártéri erdőtől az Északi vasúti hídig tart, hossza 2,42 kilométer. Az új útvonal összeköttetést teremt a vasúti hídon, valamint a külső Váci úton már meglévő kerékpárutakkal. A szakaszt közvetlenül érinti az Enviroduna Kft. lebonyolításában folytatott észak-pesti árvédelmi tervezés, amely a Megyeri csárda és az ártéri erdő közötti szakaszra készül. A tervezett kerékpáros útvonal közvetlenül csatlakozik az árvízvédelmi szakaszok végpontjaihoz, és magát az árvédelmi művet is kerékpárral járható kialakítással tervezik. A kétirányú, legalább 3,5 méter szélességű kerékpáros útvonal nemcsak a IV. és a XIII. kerület kapcsolatát javíthatja, hanem jelentősen megkönnyítheti a Dunakeszi irányából kerékpárral ingázók mindennapjait. Emellett a tágabb régió számára is jelentős előnyökkel járhat, hiszen megszakítás nélküli kapcsolat jön létre a Dunakanyar és Budapest belvárosa között a bel- és külföldi turistáknak.

Hamarosan tovább épülhet az Eurovelo 6 Győr-Moson-Sopron megyében

Az ajánlatkérő Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. pályázata szerint a kivitelező feladata a Gönyű és Komárom közötti Eurovelo 6 kerékpárforgalmi útvonal fejlesztése, kiépítése önálló vonalvezetésű kerékpárúttal, illetve részben meglévő földutak felhasználásával, kerékpárosbarát úttal - összesen 13 881 m hosszan. A csaknem 14 kilométer hosszú kerékpárút Ács és Komárom közigazgatási határán, a komáromi Fenyves utcánál indul Gönyű irányába.

EuroVelo 6, Dél-Buda

A tervezett szakasszal a Budafok és Albertfalva határán lévő Mezőkövesd utca, valamint a nagytétényi Campona utca között jöhet létre egy 10,4 kilométer hosszú biztonságos és egybefüggő kerékpáros útvonal a Duna mentén. A nyomvonal déli része kapcsolódik a NIF beruházásban készülő, agglomerációt érintő EuroVelo kerékpáros projektekhez, amely megvalósulása esetén létrejöhet a Százhalombatta–Érd–Budapest EuroVelo-tengely. Az út a Mezőkövesd utcánál közvetlenül kapcsolódhat a Szerémi úti, már meglévő kerékpárúthoz. Ezzel a természetvédelmi terület szomszédságában is elhaladó út jelentősen segítheti a nagytétényi és budafoki lakosokat, valamint a nem helyben lakó szabadidős kerékpározókat is, hiszen gyors és kényelmes kapcsolat jön létre a dél-budai városrészek és a belváros között. Budafoknál lehetőség nyílik a közösségi közlekedési eszközökre történő átszállásra is. A projektben továbbá opcionális lehetőség van egy érdi leágazás megtervezésére is, amelynek hossza 1,3 kilométer. A tervezett szakasz ráadásul közvetlenül kapcsolódik a Budapest–Balaton kerékpáros útvonalhoz is, így a kirándulók és túrázók számára is jelentős segítséget jelenthet a Budapesten belül megvalósuló fejlesztés.

Fotó: BKK

EuroVelo 14, Budapest–Balaton

Ugyancsak a projekt részeként 7,6 kilométer hosszú kerékpáros útvonalat terveznek a XI. és a XXII. kerület határán, a Honfoglalás út és a Hosszúréti-patak mentén. A nyomvonalat úgy tervezik, hogy mindkét végén kapcsolódjon a már meglévő kerékpáros útvonalakhoz Albertfalván, Budafokon és Kamaraerdőnél, valamint a Budapest–Balaton kerékpáros útvonal – már kivitelezés alatt álló – Törökbálint és Kamaraerdő közötti szakaszához.

Papíron már két éve tekerhetünk a Budapest-Balaton kerékpárúton

Ha nem is rohamléptekben, de azért épül az évtizedek óta tervezett bicikliút, és ha elhisszük a mostani ígéretet, akkor jövő nyáron már végigtekerhetjük a több mint 100 kilométeres utat.

A déli ágon, a Hosszúréti-patak felett új kerékpáros híd biztosítaná az átjutást. A projektnek köszönhetően tovább javulhat Kelenvölgy kerékpáros elérhetősége, valamint a környéken élők könnyebben megközelíthetik a lakóövezetek környékén lévő közintézményeket, boltokat, főbb közösségi közlekedési megállókat és szabadidős helyszíneket is. Ráadásul a tervezett szakasz közvetlenül kapcsolódik a dél-budai (Százhalombatta–Érd) kerékpáros útvonalhoz is, így a fejlesztés a kirándulók és túrázók számára is jelentős segítséget jelenthet.

EuroVelo 6, Észak-Buda

Az EuroVelo 6 budapesti szakasza az egyik legforgalmasabb kerékpáros útvonal a városban, amely érinti a budai oldalon a Bem rakpartot, Óbudát és Rómaifürdőt is. A békásmegyeri Barát-patak és a Lánchíd között vezető kerékpáros infrastruktúra hossza 13,3 kilométer lesz. A projekt egyik kiemelt célja, hogy közvetlen, kényelmes és biztonságos útvonal létrehozásával még többen válasszák a kerékpárt munkába és iskolába járásra, vagy szabadidős céllal a belváros és Óbuda-Békásmegyer, valamint a környező települések között. A tervezett útvonal közvetlenül kapcsolódik a tavaly átadott EuroVelo 6 Békásmegyer és Szentendre között megépített kerékpárúthoz, így az itt tervezett fejlesztések egyszerre szolgálhatják a budapestiek, az agglomerációban élők és a régióba érkező turisták, kirándulók érdekeit is, hiszen rendkívül értékes területek érintettek a Duna-parton.

A tervezés befejezése után – a szükséges engedélyek birtokában – az észak-budai szakasz kivitelezése is megkezdődhet.

Tovább nőhet az alternatív közlekedési eszközök aránya a fővárosban

Kirmelték: A főváros közlekedési fejlesztéseit összefoglaló Budapesti Mobilitási Terv 2030 a közösségi, kerékpáros és gyalogos közlekedés előtérbe helyezését tűzi ki célul, hogy a főváros a jelenleginél élhetőbb, és még inkább ember- és környezetbarát város legyen. A kerékpáros fejlesztési program része még, hogy az Európai Unió támogatásával a Versenyképes Operatív Program (VEKOP) keretében 2023 nyaráig az úthálózat kerékpárosbaráttá alakítása is megvalósul, összesen bruttó 8,39 milliárd forintból.

A cikk az Ökopolisz Alapítvány támogatásával készült.

Szólj hozzá!

Mi mindenre használhatjuk a nyomtatót otthon?

Megszoktuk már, hogy egy iroda nem létezhet nyomtatók nélkül, hiszen minden fontos dokumentumnak papíralapon is meg kell lennie. Igen ám, de mi van akkor, ha otthon is szeretnénk néha nyomtatni? Megéri ezért venni egy printert?

Pintér Bence szerint káoszt örököltek a Rába Quelle fürdő kapcsán a város korábbi vezetőitől

Vizsgálóbizottság felállítását kezdeményezte a győri polgármester a fürdő ügyében.

Vádat emeltek egy férfi ellen Győrben, aki idős édesanyját bántalmazta

Összevesztek a bevásárláson, az idős asszony 8 napon túl gyógyuló sérüléseket szenvedett.

Jótékonysági lecsófőzéssel támogatták az autistákat segítő szervezetet és a rászorulókat Győrben

A Vásárcsarnoknál jó hangulattal és remek ízekkel vártak mindenkit aki segíteni akart, vagy csak éhes volt. 

Eltemették Kásler Miklós Széchenyi-díjas egyetemi tanárt, volt minisztert Sárváron

A kormány részéről Orbán Viktor, Pintér Sándor, és Hankó Balázs búcsúztatta az elhunytat.

Így fognak kinézni a GYSEV intercity vonatai

Az utastérbe tervezett étel-, és italautomaták különösen coolak.

A tradicionális disznóvágás menete

A házi disznóvágás régi hagyománya az idők során a magyar szív része lett.

2026-ban kigurulhat a hangárból Orbán idénre ígért repülőrajtja

Elemzők szerint 2,8 százalékos GDP-bővülés várható, de a külső kockázatok továbbra is jelentősek.

Halálos baleset történt Győrben: autó és roller ütközött

A rendőrség fokozott figyelmet kér minden közlekedőtől.

Egy kreatív ajándék mindenkinek, aki szívesen barkácsol

Mit adhatsz annak, aki mindig a két kezével alkot valami újat?