Az biztos, hogy a tavalyi évben egyetlen egy másik városi beruházást sem követte annyi figyelem, mint a Sportligetét. A nagy visszhang nem annak volt betudható, hogy lépten nyomon dicséretet és elismerést kapott volna a létesítmény. Sokkal inkább amiatt cikkeztünk róla mi is sokat, mert a már teljes átadást előtt a sportolásnak átengedett salakos focipályákon inkább lehetett volna kenuzni, vízilabdázni mint labdarúgó meccseket rendezni.
A méltán népszerű városi kispályás labdarúgó bajnokság nevezett csapatai fel is voltak háborodva. Állításuk szerint, amíg a régi pályákon akár egy nagyobb eső után is lehetett játszani, addig a frissen felújítottakon egy kisebb zápor után is állt a víz.
A terület nettó 731 millió forintból újult meg, amire a pénzt az Európai Unió adta, a közbeszerzést pedig Mészáros Lőrinc vejének, Homlok Zsoltnak a cége nyerte el konzorciumban a Prenorral. A pályákat, az egyébként parkfenntartásra és kertészeti munkákra szakosodott városi cég, a Prenor végezte el. Az egy külön kérdés, hogy az előző városvezetés alatt lezajlott közbeszerzésbe miért húzták bele a sportpályák építésében finom szólva is járatlan Prenort, de talán az indokolhatta a döntést, hogy a fideszes városvezetők szerették volna, hogy a pályázati pénz egy része így az önkormányzati Kft.-nél maradjon.
A sok panasz miatt az Éljen Szombathely! Egyesület már a választási kampányban megígérte, hogy amennyiben ők kerülnek városvezetői pozícióba, úgy igazságügyi szakértői vizsgálatot fognak megrendelni, hogy kiderüljön mi okozta a silány munkát.
Lejt a pálya
Június 5-én el is készült Takács Péter, építési igazságügyi szakértői véleménye. (A szakvélemény innen letölthető) Ami azt írja, hogy a
a víz azért áll meg a focipályákon, mert azok egész egyszerűen befelé lejtenek.
A tervek szerint ugyanis a pályákat kifelé kellett volna meglejtetni a víz így pedig lefolyt volna róluk. A kivitelezésbe azonban hiba csúszott, emiatt nem volt meg a pályák szükséges lejtése.
Érdemes végigolvasni a szakértői jegyzőkönyvet, ami többször hivatkozik a focipályáknál műszaki tartalom csökkenésre. Hogy mi miatt kellett a pályáknál műszaki tartalmat csökkenteni arról nem ír a jelentés. Több forrásból azonban úgy értesültünk, hogy a Sportligetbe egy lobbinak köszönhetően az eredeti elképzelésekhez képest csak később került be a görkorcsolyapálya. A rendelkezésre álló pénz azonban fix volt, így adott keretből kellett megépíteni a plusz egy elemmel gazdagodott Sportligetet. Ez okozhatta a műszaki tartalom csökkenést a focipályáknál.
A kivitelezést illetően a szakértő megjegyzi, hogy sehol nincsen feljegyezve, hogy melyik pályára mennyi salakot hordtak fel. A szállítólevelekből ugyan kiderül, hogy összességében mennyi anyagot szállítottak a helyszínre, de, hogy azt a 4 focipálya között hogyan osztották el az rejtély.
De nem csak a focipályákkal, a teniszpályákkal is hasonló gondok akadtak. Kezdjük talán ott, hogy a kivitelező levonulása után az üzemeltető Sportikolának 25 tonna salakot kellett még pluszban a pályákra hordani. A szakértő végül itt is ugyanazt állapította meg, szintén hiányzik a pályák megfelelő kilejtése.
Egy elem pedig, a kerti szegély - ami azt akadályozná meg, hogy a teniszlabda kiguruljon a pályáról - egyszerűen nem épült meg.
Mindezek után fontos megjegyezni, hogy a projekt műszaki ellenőre az elkészült munkát átvette. Sőt, Ungár Péternek, a Vas megyei LMP országgyűlési képviselőjének kérdésére a Pénzügyminisztérium azt válaszolta, hogy a Sportliget 2019. november 30-án jogerőre emelkedett használatbavételi engedélyt kapott.
Se büfé, se wc
A minisztérium állítása szerint 9 hónapja minden gond nélkül kellene üzemelnie a Sportligetnek. Csakhogy a mai napig mobil wc-k várják a kilátogatókat, a büfét, öltözőt, wc-t magában foglaló épület ugyanis be van zárva, azt ugyanis nem tudják használatba venni.
Több forrásból úgy értesültünk, hogy
az épületet úgy építették meg, hogy nincsen neki külön helyrajzi száma,
így pedig nem tudnak neki használatbavételi engedélyt adni. Addig pedig maradnak a mobil wc-k.
A Pénzügyminisztérium egyébként azzal zárta válaszát, hogy a projektzárás során a záró helyszíni ellenőrzés keretében valamennyi, a projekt megvalósítása során keletkezett dokumentumot és számlát ellenőrizni fogják.
A műszaki ellenőr más véleményen van
Az igazságügyi szakértői jelentés után a műszaki ellenőr ismét véleményt adott ki. (A műszaki ellenőri jegyzőkönyv innen tölthető le.) E szerint a kivitelezéssel semmi gond nem volt, szerintük az üzemeltetésnél keletkeztek olyan hibák, amik végül oda vezettek, hogy a pályákon megállt az esővíz.