Kérem, szíveskedjen elektronikus másolatban megküldeni részemre, hogy 2019, 2020, 2021 és 2022-es években a győri közgyűlés tagjai, valamint a győri önkormányzat dolgozói közül kik, hova és mekkora költségeken utaztak az önkormányzat által fizetett belföldi és külföldi utakon.
A megküldött adatokban kérem külön soron szerepeltetni az utazó nevét, az utazás célját, annak időtartamát és az utazás pontos költségét – ez volt az az adatigénylés, amit júliusban küldtünk el a győri jegyzőnek. Reméltük ugyanis, hogy kiderül, hogy mennyi pénzt utaztak el eddig a ciklusban a városvezetők.
Nos, úgy néz ki, komoly és szinte már-már értelmezhetetlen feladatot adtunk ezzel a hivatalnak,
egy ma érkezett levélben (a választ ide kattintva lehet letölteni.) ugyanis elutasították kérelmünket. Igaz elszórtak némi információmorzsát.
Például külön soron szerepeltették az utazók neveit, az utazás célját és annak időtartamát. De nem úgy, ahogy minden, átlagos intelligenciával megáldott ember értené ezt – tehát hogy erre utazásonként vagyunkíváncsiak, hanem így:
Tehát teljesen használhatatlan formában – nyilván nem véletlenül.
Ráadásul a jegyzői válaszból az derül ki, hogy a győri önkormányzatnak nincsenek dolgozói.
De hogy tartják számon, hogy ki mennyit költött?
Az email megnyitása után a jegyzővel telefonon próbáltunk beszélni, a titkárságon nem tudták adni, azt mondták tárgyal. A jogi osztály vezetőjével azonban tudtunk értekezni, aki elmondta, hogy teljesen pontosan válaszoltak az általunk feltett kérdésekre.
Azt pedig, ahogy a levélben is leírták: nem tartják számon, hogy az utazásoknak egészen pontosan milyen költségei vannak. Van erre egy keret és abból fizetik ki.
Arra a kérdésre, hogy ha nem tartják számon a kifizetéseket, akkor miből tudják, hogy a keretben mennyi pénz van még a hivatali utak fedezésére, az osztályvezető nem tudott válaszolni.
Arra az állításra is rákérdeztünk, hogy miért nincs a győri önkormányzatnak dolgozója. Az osztályvezető szerint az önkormányzatnak tisztségviselői vannak, dolgozói a polgármesteri hivatalnak vannak. A hivatali felépítés úgy néz ki, hogy az önkormányzat része a polgármesteri hivatal. Így ha áttételesen is, a polgármesteri hivatal dolgozói az önkormányzat dolgozói is.
Egészen egyszerűen arról van szó, hogy hivatali nyelv és jogászkodás mögé bújik – vélhetően kapott utasításra – a jegyző és vele együtt a jogi osztály, pontosan ahogy a polgármester és az önkormányzati cégvezetők is szoktak Győrben.
A közérdekű adatok – amelyeknek lényege az lenne, hogy a befizetett adókból keletkező közpénzek útját bármely magyar állampolgár nyomon követhesse – Pista bácsinak és Mari néninek is hozzáférhetőek kellenek, hogy legyenek. Aligha várható el minden magyar állampolgártól, hogy jogi és hivatali nyelvhasználattal felvértezve, minden kiskaput kizárva küldjön el közérdekű adatigénylést egy külön jogi osztállyal bíró intézménynek.
Nos, nem gondolnánk mi sem, hogy ez lenne a dolgunk, így az ügyet már régen átadtuk a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnak, amelyhez most csatoltuk a győri hivatal arcpirító válaszát is. Előbb-utóbb csak kiderül, hogy mennyi pénzt utaztak el a közvagyonból a győri városvezetők.