Miért nem válaszol a győri kórház főigazgatója a kérdéseinkre?

Papp László Tamás 2022-03-03 07:55:00
Dr. Jávor László a kinevezése óta egyetlen megkeresésünkre sem reagált. Akkor sem, mikor legutóbb egy idős beteg sürgősségi ellátásra tett panaszáról kérdeztük.

A győri kórház jelenlegi főigazgatóját, Dr. Jávor Lászlót az utóbbi egy évben az Ugytudjuk számos ügyben kereste meg.

De hiába kérdeztük a Radnóti-szobor körüli állapotokról, a szolgálati jogviszonyról szóló szerződésekről, a kórház Zrínyi utcai épületének sorsáról, Dézsi Csaba András és házastársa esetének apropóján kórházi dolgozók közötti összeférhetetlenségről, az oltásokról, a hálapénzről, hiába kértünk tőle interjút, leveleinket még elutasító válaszra sem méltatta.

Mint ahogy nem reagált egy idős betegnek a sürgősségi ellátása miatt tett panaszának ügyében feltett kérdéseikre sem.

A 72 éves Nagy Jenő Lászlóné 2022. február 7-én háziorvosi beutalóval, trombózisgyanúval érkezett a győri Petz Aladár Egyetemi Oktató Kórház Sürgősségi Betegellátó Osztályára

– számoltunk be az idős asszony panaszáról, aki hozzátette:

Nyolc óra várakozás után, orvosi ellátás nélkül bocsátottak el.

Ezért betegjogi panaszt tettem, hogy vizsgálják ki, mennyire volt szakszerű, ahogy velem bántak

– nyilatkozta Nagy Jenő Lászlóné. A beteg kálváriájának részleteiről itt olvashatnak. 

A betegjogi panasza szerint nyolc órát várakozott a 72 éves asszony Győrben a sürgősségin úgy, hogy orvos nem is látta

A 72 éves Nagy Jenő Lászlóné 2022. február 7-én háziorvosi beutalóval, trombózisgyanúval érkezett a győri Petz Aladár Egyetemi Oktató Kórház Sürgősségi Betegellátó Osztályára. „ Nyolc óra várakozás után, orvosi ellátás nélkül bocsátottak el. Ezért betegjogi panaszt tettem, hogy vizsgálják ki, mennyire volt szakszerű, ahogy velem bántak " - mondta el az Ugytudjuknak.

Kezembe adtak egy „Sürgősségi betegellátó lap”-ot arról, hogy nincs trombózisom, olvassam el és itt írjam alá

– összegzi a történetet a beteg, aki megbánta, hogy aláírta a papírt.

Sajnos aláírtam, pedig nem értettem egyet vele. Azt mondták, jelentkezzek a háziorvosnál. Nyolcórás idegőrlő várakozás után orvossal való találkozás nélkül távoztam a sürgősségiről.

– mondja Nagy Jenő Lászlóné, aki így fogalmazott:

Utólag belegondolva jobban tettem volna, ha megtagadom a dokumentum aláírását, ott helyben panaszt teszek, követelve, hogy vegyenek fel jegyzőkönyvet.

De nyolc óra várakozás után már annyira fáradt, megtört az ember, hogy

bármit aláír, csak szabaduljon onnan”

– állítja riportalanyunk.

Megkerestük az ügyben nemcsak Dr. Jávor László főigazgató főorvost, de Dr. Geiszlinger Beatrixet, a Sürgősségi Betegellátó Osztály vezetőjét, illetve Dr. Borbély Emőke betegjogi képviselőt is.

Azt kérdezve tőlük: indítottak-e az ügyben belső vizsgálatot, ellenőrzést? Illetve ennek mikorra várható az eredménye?

Egyedül a betegjogi képviselő válaszolt, de érdemben ő se mondott semmit.

Mi se azt gondoltuk, hogy a főigazgató részletes választ ad - nyilván folyamatban lévő ügyben nem is teheti.

De egy, a panasz, a vizsgálat tényét megerősítő pár soros reagálást azért joggal elvárhat a nyilvánosság Győr és a régió egyik legnagyobb közintézményének, a legnagyobb vidéki kórházak egyikének vezetőjétől.

Itt történt az eset.

Fotó: Papp László Tamás

Főleg, hogy nemcsak a konkrét ügyben tettünk fel kérdést, hanem általánosabb számadatokról is érdeklődtünk.

Hogy mennyi a Sürgősségi Betegellátó Osztályon az átlagos várakozási idő?

Valamint, hogy a megkérdezettek szerint az elfogadható-e, hogy egy beteg 8 órát várjon a Sürgősségi Betegellátó Osztályon, úgy, hogy orvosi ellátásban a panasza szerint nem is részesült?

Különösen annak fényében, hogy a kórház weboldalán lévő Triage Táblázat szerint még a legenyhébb, halasztható, T5-ös kategóriájú eseteket is két órán, 120 percen belül el kell látni?

A konkrét esetben mi indokolta az ilyen hosszú várakozási időt?

– tudakoltuk, arra is rákérdezve:

A hosszú várakozási idő, illetve a bánásmód, hangvétel miatt hány betegjogi panaszt adtak be az elmúlt (2021-es) évben, valamint az idei év során a kórházban, valamint annak az ügyben érintett osztályán?

Azokból hány bizonyult jogosnak, s hányat utasítottak el? Hány esetben fellebbeztek az elutasítás ellen a kórház felügyeleti szervéhez vagy a bírósághoz?

A betegjogi panaszban a panasztevő kifejtette, hogy aláíratták vele a sürgősségi betegellátó lapot, amit ő úgy írt alá, hogy nem értett egyet a benne foglaltakkal.

Hogyan, milyen protokoll alapján győződnek meg róla, hogy a beteg valóban megértette azt, ami a vele aláíratott dokumentumon van, illetve egyet is ért azzal?

Hogyan előzik meg azt, hogy a hosszú várakozástól, illetve az esetleges rossz bánásmódtól, hangvételtől lélektani nyomás alá került beteg olyat is aláírjon, amivel nem ért egyet?

– kérdeztük.

Vajon miért nem felel Jávor László?

Ilyen szempontból mi, újságírók joggal sírhatjuk vissza  a korábbi években hivatalban lévő kórházi főigazgatót.

A Petz Aladár Egyetemi Oktató Kórházat több mint tíz éven át, 2020 decemberéig irányító Dr. Tamás László János alatt számos kényes, kínos témában tettünk fel kérdéseket.

A kórház konyháján uralkodó állapotoktól kezdve a régi Zrínyi utcai épületnél lévő kátyúkon át a szakrendelésekre való időpontkérés, illetve annak módosítása helyzetéig.

Mindig kaptunk tőle választ. Nem úgy, mint utódjától.

A járvány alatt persze gyakran hárították el a kórházvezetők a sajtó kérdéseit, az újságírók forgatási, fotózási kérelmeit, hogy ebben csak az operatív törzs, illetve a szaktárca illetékes.

Ebben az ügyben viszont Jávor László erre nem hivatkozhat. Egyrészt az esetnek semmi köze a járványhoz. Másfelől idén februárban jogerős ítélet mondta ki

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) jogtalanul utasította ki a Telexet és a sajtót a kórházakból, mivel nem a minisztérium, hanem a kórházigazgatók hatásköre arról dönteni, hogy kit engednek be az intézménybe.

Ebből kifolyólag valószínűleg az már végképp a főigazgató kompetenciája, hogy egy, az általa vezetett intézményben történt panaszügyben nyilatkozzon.

Fotó: Papp László Tamás

Hogy miért nem teszi, arról egyelőre még nem bocsátkoznánk találgatásokba, inkább olvasóinkat kérdezzük:

Önök szerint mi ennek az oka?

Azt viszont bizton kijelenthetjük: meggyőződésünk, hogy a tájékoztatásra mind a betegnek, mind az ügyben érdeklődő újságírónak joga van egy egészségügyi intézményben.

Nem is szállunk le a témáról, addig fogjuk kérdésekkel bombázni a főigazgatót, amíg nem válaszol.

Nem szeretnénk odáig eljutni, mint a győri önkormányzatnál a vagyonnyilatkozatok ügyében. Ahol bírósági ítélettel kellett kikényszeríteni a vagyonnyilatkozatok online publikálását.

Tény, hogy miután erre cikkben emlékeztettük a városházát, még aznap kikerültek a korábban elsunnyogni próbált online vagyonnyilatkozatok.

Reméljük, a Főigazgató Főorvos Úr válaszai is hamarosan megérkeznek.

Szólj hozzá!

Szintet lépett a fideszes gyűlölet-kommandó

Aki nincs velük, az ellenük van.

172 millió forintot spórol a győri önkormányzat azzal, hogy a polgármester leállított három szobor-beruházást

Máshogy kívánnak emléket állítani a győri keksznek, a balettnek, és a textiliparnak.

Április közepén indul a szombathelyi húsvéti vásár

Jön Farkasházi Réka és a Tintanyúl, zenél a Koprive, és a Zabszalma.

Megkapta a Haladás VSE a kiemelt sportegyesületi státuszért szignózott 250 millió forintot

Az egyesület friss közleményében a szombathelyi önkormányzattól kér további anyagi támogatást, és átláthatóságot ígér.

Megállt a szombathelyi egykori Centrum Áruház toronyórája

Egyelőre nem tudni mi okozza a problémát.

Masszív szocialistázásba torkollt a győri MÜFE temetése a közgyűlésen

A Győri Művészeti és Fesztiválközpont agóniája kapcsán forrt fel a hangulat a Városháza Dísztermében.

Az okoszokni, ami megnyugvást hoz a családok életébe

Nem is olyan régen úgy gondoltuk, hogy a modern technológia nem léphet be a szülői élet mindennapjaiba.

Bilincsben vittek el egy rendbontót Magyar Péter körmendi látogatásáról

A rendőrök hiába kérték, nem igazolta magát a férfi.

A keresőoptimalizálás által stabilizálhatod a forgalmad

Manapság online megjelenés nélkül nem igazán tud talpon maradni egy vállalkozás. Az internetes jelenlét egyszerre hatalmas lehetőség és veszélyforrás is: ha jól csináljuk, rengeteg emberhez eljuthat a termékünk vagy szolgáltatásunk, ám egy rossz stratégiával örökké a konkurensek árnyékába szorulhatunk.

Az arc hidratálása hialuronsavval: az üde bőr titka

A bőrápolási rutinok egyik kedvelt összetevője, a hialuronsav, nemcsak a nedvességmegtartásért felelős, de a bőrt is feszesebbé teszi. Tehát miért ennyire népszerű az arcápolásban? Nem csoda, hogy sok bőrápolási termékben megtalálható ez a hatásos anyag. Derítsük ki, milyen előnyei vannak, és hogyan lehet hatékonyan alkalmazni az arcbőrön!

Vasárnap Vas megyébe érkezik Magyar Péter

Kőszeg, Sárvár, Celldömölk, Vasvár, Körmend és Szombathely az állomások között.

"Mi a fenét akar kezdeni a győri városvezetés a Városrendészettel?"

Borsi Róbert tette fel a kérdést Pintér Bencének.