A 72 éves Nagy Jenő Lászlóné 2022. február 7-én háziorvosi beutalóval, trombózisgyanúval érkezett a győri Petz Aladár Egyetemi Oktató Kórház Sürgősségi Betegellátó Osztályára.
„Nyolc óra várakozás után, orvosi ellátás nélkül bocsátottak el.
Ezért betegjogi panaszt tettem, hogy vizsgálják ki, mennyire volt szakszerű, ahogy velem bántak”
– mondta el az Ugytudjuknak.
„Aznap 13 óra 17 perckor rögzítették azt érkezésemet. Még nem volt 14 óra, amikor vért vettek tőlem. Tájékoztattak, hogy körülbelül két óra múlva, azaz 16 óra körül várható a vérvétel eredménye”
– meséli a beteg.
„Ezután a vért levevő hölgy megmutatta, hol foglaljak helyet, hogy ott várjak, amíg szólítanak. Türelemmel vártam is, miközben folyamatosan cserélődtek körülöttem a betegek. Akik közül egyébként sokan háborogtak, hogy
órákig kell étlen-szomjan várakozni.
Szerencsére nekem volt aprópénzem, így legalább vizet tudtam venni az automatából”
– mondja Nagy Jenő Lászlóné, aki 16 óra után sem került sorra.
„16 óra 30-ig türelemmel vártam, de ezután már egyre jobban zavart, hogy nem szólítanak”
– tette hozzá.
„Így megkérdeztem egy fiatal orvost, hogy kihez forduljak, esetleg tudna-e segíteni? Kérte a nevem, s mondta, hogy utánanéz. Rövid idő múlva elmondta, hogy kész a labor, a főorvos most leletezi, legyek még egy kicsit türelemmel, elkészül és hívni fognak. Aztán semmi.
A várakozók közül többen háborogtak, hogy
itt még kérdezni sem lehet,
mert senki nem ér rá, hogy meghallgassa”
– ecseteli az osztályon tapasztalt légkört a panaszos.
Ami elmondása szerint később még rosszabbra fordult.
„19 óra után odasettenkedtem a recepcióhoz, de nem volt éppen kedves fogadtatásban részem, még végig sem mondhattam a problémámat, de már közölték velem (nem éppen udvariasan), hogy
„sok a beteg.”
Valaki mondta, hogy majd utánanéznek. Jó fél óra múlva megérdeklődtem, hogy mit intéztek ezzel kapcsolatban. A válasz az volt, hogy beszéltek a doktornővel, 20 óra körül hívnak és megnéz.”
– folytatja a történetet Nagy Jenő Lászlóné, akinek elmondásából az derül ki: olyan érzése volt, mintha
egyszerűen megfeledkeztek volna róla.
„Közben a várakozók már teljesen kicserélődtek, olyan is volt, amikor csak alig néhányan voltak rajtam kívül. Elmúlt 20 óra, de senki nem foglalkozott velem.
Elhatároztam, hogy ezután már nem kérdezek, csak várok. 21 óra körül elment előttem az egyik recepciós hölgy, odaszólt nekem, hogy már készül a papírja, jön doktornő és megnézi”
– emlékezik vissza a beteg, akit végül nyolcórás várakozás után, 21 óra 20 perckor szólítottak a recepcióról. (A betegellátást rögzítő adatlapon 21 óra 18 perc szerepel az „ellátás vége” pontnál.)
„Kezembe adtak egy „Sürgősségi betegellátó lap”-ot arról, hogy nincs trombózisom, olvassam el és itt írjam alá.
Sajnos aláírtam, pedig nem értettem egyet vele. Azt mondták, jelentkezzek a háziorvosnál. Nyolcórás idegőrlő várakozás után orvossal való találkozás nélkül távoztam a sürgősségiről.
Utólag belegondolva jobban tettem volna, ha megtagadom a dokumentum aláírását, ott helyben panaszt teszek, követelve, hogy vegyenek fel jegyzőkönyvet. De nyolc óra várakozás után már annyira fáradt, megtört az ember, hogy
bármit aláír, csak szabaduljon onnan”
– mondja Nagy Jenő Lászlóné.
„Nem értem, miért kellett nyolc órát várakoznom, ha a recepció is elbocsáthatott, orvos pedig nem is látott.
Miért nem kaphat várakozás közben az emberi méltóságát nem sértő hangnemben tájékoztatást az ellátásra szoruló?
Miért hívják sürgősségi betegellátásnak azt a helyet, ahol étlen-szomjan hosszú órákat kell eltölteni, aztán orvosi ellátás nélkül távozni?”
– sorolja a kérdéseket a páciens.
Aki betegjogi panaszában azt kérte: vizsgálják ki a leírtakat, történt-e szabálytalanság, mulasztás az ellátás során?
„Szeretném, ha ennek az lenne az eredménye, hogy a jövőben emberségesebben bánnak itt a betegekkel, nem úgy, ahogy velem tették”
– hangsúlyozza riportalanyunk.
Megkerestük az ügyben Dr. Jávor László főigazgató főorvost, Dr. Geiszlinger Beatrixet, a Sürgősségi Betegellátó Osztály vezetőjét, illetve Dr. Borbély Emőke betegjogi képviselőt.
Azt kérdezve tőlük: indítottak-e az ügyben belső vizsgálatot, ellenőrzést? Illetve ennek mikorra várható az eredménye?
Szerettük volna azt is megtudni: mennyi a Sürgősségi Betegellátó Osztályon az átlagos várakozási idő?
Valamint, hogy a megkérdezettek szerint az elfogadható-e, hogy egy beteg 8 órát várjon a Sürgősségi Betegellátó Osztályon, úgy, hogy orvosi ellátásban a panasza szerint nem is részesült?
Különösen annak fényében, hogy a kórház weboldalán lévő Triage Táblázat szerint még a legenyhébb, halasztható, T5-ös kategóriájú eseteket is két órán, 120 percen belül el kell látni?
A konkrét esetben mi indokolta az ilyen hosszú várakozási időt?
– tudakoltuk, arra is rákérdezve:
A hosszú várakozási idő, illetve a bánásmód, hangvétel miatt hány betegjogi panaszt adtak be az elmúlt (2021-es) évben, valamint az idei év során a kórházban, valamint annak az ügyben érintett osztályán?
Azokból hány bizonyult jogosnak, s hányat utasítottak el? Hány esetben fellebbeztek az elutasítás ellen a kórház felügyeleti szervéhez vagy a bírósághoz?
A betegjogi panaszban a panasztevő kifejtette, hogy aláíratták vele a sürgősségi betegellátó lapot, amit ő úgy írt alá, hogy nem értett egyet a benne foglaltakkal.
Hogyan, milyen protokoll alapján győződnek meg róla, hogy a beteg valóban megértette azt, ami a vele aláíratott dokumentumon van, illetve egyet is ért azzal?
Hogyan előzik meg azt, hogy a hosszú várakozástól, illetve az esetleges rossz bánásmódtól, hangvételtől lélektani nyomás alá került beteg olyat is aláírjon, amivel nem ért egyet?
– kérdeztük.
Azon, hogy a kórház főigazgatója idáig reakció nélkül hagyta a levelünk, különösebben nem lepődtünk meg.
Dr. Jávor Lászlót 2021-ben hiába kérdeztük a Radnóti-szobor körüli állapotokról, a szolgálati jogviszonyról szóló szerződésekről, a kórház Zrínyi utcai épületének sorsáról, Dézsi Csaba András és házastársa esetének apropóján kórházi dolgozók közötti összeférhetetlenségről, az oltásokról, a hálapénzről, hiába kértünk tőle interjút, ő (elődjével, Dr. Tamás László Jánossal ellentétben) leveleinket még elutasító válaszra sem méltatta.
Nem reagált a sürgősségi osztály vezetője sem. A betegjogi képviselő pedig annyit írt, hogy
Amennyiben a jogvédelmi képviselők feladat ellátásával, az általuk nyújtható segítségek körével, a panaszok során igénybe vehető jogérvényesítési lehetőségekkel kapcsolatban van kérdése, kérem küldje el szíves megkeresését az ijsz@ijsz.emmi.gov.hu e-mail címre. Egyben tájékoztatom, hogy - a hatályos jogszabályok alapján - egyedi ügyről a jogvédelmi képviselő nem nyújthat információt.
Hiába írtuk neki: korábbi levelünkben nemcsak a konkrét, egyedi ügyben kértünk tájékoztatást, hanem általános jelleggel, az intézményre vonatkozólag is. A felelet ugyanaz volt:
Előző levelemben foglalt tájékoztatás alapján, kérem küldje el szíves megkeresését az ijsz@ijsz.emmi.gov.hu e-mail címre.
Természetesen bármi fejlemény lesz az ügyben, beszámolunk róla.