Nem zakatol többé a vonat Kőszeg és Szombathely között

Nagy Donát 2021-09-01 07:06:00
Az ígéretek szerint csendes és korszerű vasútvonalat kapunk vissza hamarosan. Villamosítás most még nem lesz, a kőszegi vasútállomás két megszűntetett vágánya helyén viszont buszöböl fog épülni. A helyszínen néztünk körül, hogyan halad a munka.

Júniusban írtunk róla, hogy teljes egészében megújul a Kőszeg és Szombathely közötti vasútvonal, így az utasokat július 1-től szeptember 28-ig vonatpótló autóbuszok szállítják a két város között. De hogy áll most, a beruházási idő kétharmadánál a projekt? Homlok Tiborral, a beruházás főmérnökével beszélgettünk erről Kőszegen.

 

A felújítási munka több munkafolyamatot foglal magába. Először is a nyílt szakaszon egy ágyazat rostálási tevékenységgel kezdtünk, ami gyakorlatilag a vasúti pályában lévő zúzottkőből szedi ki azt a frakciót, ami már nem használható. Ez a kő regenerálására irányul, hiszen sok kő már nem a pályába való, elaprózódtak, méreten kívüliek. Ezeket depókba rendeztük, egy részük pedig később visszaépül a vasúti pálya melletti peronokba, és különböző padkaépítésekben, területrendezésekben használjuk fel ismét

- mondta Homlok Tibor, majd hozzátette:

A következő munkafolyamatban lebontottuk a vasúti pályát, azaz a sínt és a betonaljakat egy Geismar S2PV típusú, új géppel - aminek egyébként ez a bemutatkozó projektje. A majd 10 kilométeres pályát 24 méteres vágánymezőkre bontva beszállítottuk vasúti kocsikkal Gencsapáti alsóhoz. Itt az ideiglenes kötőtelepen ledaruztuk és szétbontottuk őket, és természetesen szelektáltunk. A használható és még visszaépíthető, illetve a GYSEV által Vépről biztosított vasbeton aljakból a megfelelő darabokat később visszaépítettük a vasúti pályába. Így haladtunk a Kőszeg előtti út átjáróig, majd az állomáson védőréteget is cseréltük már, ez egy kicsit más technikát igényel.

Mint megtudtuk, az eredeti 1-es és 2-es vágány megszűnt, és a korábban 3-as számú lesz a fő vágány. Ez pedig olyannyira megújult, hogy a lábunk alatt 80-90 centi mélyen, abszolút az altalajig kicseréltek mindent.

A pályára egy kavicsos, helyben kevert, SZK1 típusú védőréteget helyeztünk el, ami annyit jelent, hogy vízzáró védőréteget építettünk, amit egy bizonyos irányba meg is lejtettük. Így gyakorlatilag összegyűjti a pályára hulló csapadékot, és mivel kilejt oldalra, a beépített szivárgócsövek összegyűjtik a vizet, ami a hosszlejtés miatt egy kitorkolláshoz, vagy egy befogadó aknához gyűjti össze a csapadékvizet

- mutatta be a megújult szakasz egy részét Homlok Tibor, aki azt is elmondta, hogy az alsó ágyazat visszaépítése és a vasúti pálya ráfektetése után még érkezik rá a zúzott kő, majd szintre, illetve irányba is szükszéges szabályozni a vágányt. A sínek illesztésénél viszont a korábbi helyett egy másik technikát alkalmaznak. 

 

Régen ugyanis 24 méterenként a sínek összekapcsolásához egy hevederes kötést alkalmaztak. Ezt úgy kell elképzelni, hogy a sínek között volt egy nyúlfarknyi hézag, ami arra szolgált, hogy a hőmérsékleti ingadozások miatt legyen helye ide tágulnia a sínnek.

Ezért, azaz a 24 méterenként meglévő hézag miatt van az a jellegzetes, zakatoló hangja a vonatoknak. Ez itt most megszűnik.

Egy új technikának köszönhetően sokkal csendesebb lesz a pálya, hiszen teljesen hézagnélküli lesz; gyakorlatilag összehegesztik a síneket.

Kőszegen egy újonnan gyártott kitérőt is beépítettek, de ennek (az immáron) 2-es vágányát most nem építik ki teljesen, ezt majd a vasúttársaság a későbbiekben megoldja.

Intermodális lesz a peron

A korábbi, most megszűntetett 1-es és 2-es vágány helyén egy buszöböl lesz építve; a vasútállomás felvételi épületét északról megkerülve fognak tudni behajtani az autóbuszok, majd dél felé, a másik oldalon távozhatnak.

Azaz a peron egyik oldalán a vonat, a másikon a busz fogja várni az átszállni akaró utasokat.

Az utastájékoztató, a burkolat, az esőbeálló és a többi lózung a korábbi, GYSEV-es szakaszokon már megszokott kialakítású lesz. Az épületben az utasok nem sok változást fognak észre venni, azonban egy másik projektben a forgalmi iroda, és az azt kiszolgáló távközlési, biztosítási berendezések, illetve a szociális helyiségeket most már szintén renoválják, sőt, a jegypénztárakat is rendbe szedik. Az épület tetejének héjazása cserélve lesz, a palatetőt újjáépítik, és megszűnik a várócsarnok kis kontyolása is, ami most az ereszeket takarja. 

 

Szeptember végén el is indulhat az utasforgalom, igaz, kezdetben a jegypénztár még nem fog üzemelni a feszített munkatempó ellenére sem.

Villamosítás

A szakasz villamosítását megtervezték, és ennek előkészítése, földelése most el is készül, így a jövőben emiatt nem kell majd megbontani a most épített pályát. Azonban maga a villamosítás még nem lesz elvégezve, az a projekt egyelőre várat magára.

Lukácsházán várakozik egy szerelvény

Egy ideje látni lehet egy ikonikus mozdonyt az építés alatt lévő pályán, ez pedig nem véletlen. Jelen pillanatban is vágányszabályozási munkák zajlanak a vonalon, ami annyit jelent, hogy közúton szállítják a zúzottkövet a Sümeg melletti Bazsiból, egy ideiglenes depóban vasúti vagonba rakják, és ez után kianyagolják a vonalon.

 

Beanyagoljuk a követ, és gyakorlatilag ezt a kőmennyiséget tudjuk szabályozni. Ez egy három ütemű munka, amik között a követ pótolni kell. Most 8-10 centivel van lejjebb még a pálya, mint a végleges magasság, ezt pedig az átadásig milliméter pontosan be kell szabályozni. Ehhez biztosítja a szükséges kőmennyiséget a mozdony és a vasúti kocsi

- magyarázta a Nohab jelenlétét a főmérnök, aki szerint nagyon rugalmas és pozitív hozzáállása van a lakosoknak a beruházáshoz, hiszen szerencsére senkinek nem volt panasza vagy rosszindulatú megjegyzése sem.

Lesz-e még útlezárás?

Mint azt megtudtuk, teljesen már nem lesz lezárva az autós forgalom elől vasúti átjáró, azaz mégis, mivel a fentebb írt pályaszabályozást az átkelőknél is el kell végezni. Ez azonban relatív rövid idő lesz, pár óra alatt elvégzik, a munkát pedig az esti órákra tervezik be, hogy minél kisebb fennakadást okozzon. De ezen kívül az aszfaltozás ideje alatt maximum félpályás útlezárások várhatóak még a jövőben.

A projekt összköltsége mindennel együtt 3 milliárd 246 millió 874 ezer 873 forint, amit teljes egészében az Európai Regionális Fejlesztési Alapból fedeznek.

Szólj hozzá!

Mit tudhatnak a celofán tasakok és a ruhacímkék, ami kihagyhatatlan?

Kifejezetten jó hírünk van azok számára, akik szeretik a hatékony megoldásokat előnyökkel fűszerezve. Ebben a cikkben mutatunk két olyan terméket is, amik mindezeknek megfelelnek és szinte mindennaposak a kereskedelem világában.

Pintér Bence: Tiltakozásra hívom a győrieket!

A győri polgármester szerint a Fidesz-frakció meghamisította a győri költségvetés számait, majd megpróbálták eltitkolni a városlakók elől.

Az Osztrák Szabadságpárt főtitkárával fotózkodott Hende Csaba

Ausztriai külképviseletei munkára cseréli a képviselőséget Hende?

Az igazi hollywoodi luxusérzés nyomában

A vasbetonból készült medencék a luxus megtestesítői. Az egyik legnépszerűbb építési móddá vált az elmúlt időszakban, ám a legdrágább kivitelezési igényű is lehet. Ezért is hívják a medencék luxuslimuzinjának.

Kigányolták a szombathelyi Szűrcsapó utcai szolgáltatóházat

Az elkövetkezendő hetekben a közterület-felügyelet is nagyobb figyelmet fordít majd a környékre.

Tóth Péter nem sértegette a Győr Szol, és a Győr Projekt dolgozóit!

Tegnapi cikkünkben tévesen állítottuk, hogy a városi cégek pénzkifizető helyek lennének! Helyreigazítás.

Őrizetben a szombathelyi ámokfutó

Büntetőeljárás indult egy szombathelyi autóssal szemben, aki a rendőrök többszöri jelzése ellenére sem volt hajlandó megállni gépkocsijával. Jogosítvány nélkül, a járművezetéstől eltiltva akart meglépni a rendőrök elől.

Kicsi fürdőszoba berendezése – ötletek és trendek

Bárhogyan is nézzük, a kis fürdőszobák megtervezése mindig kihívást jelent. Egy aprócska térben kell elérni, hogy a funkcionális elemek ne csak praktikusak, hanem esztétikailag is vonzóak legyenek.

Gyurcsány Ferenc elszörnyülködött a győri kórházon

Ez ma egy megyei kórház. Az Audi gyár tőszomszédságában. Világszínvonal és szedett-vedett, pusztuló kórház egymás mellett - fakadt ki a DK elnöke. 

Jobban jársz, ha modern éjjellátó rendszert választasz

Gondolkodtál már azon, hogy miért érdemes napjainkban egy fejlett éjjellátó kamerarendszert választanod? A biztonsági megfigyelés éjjeli képességei döntő fontosságúak lehetnek, különösen, ha az események éjszaka történnek.

Az E.ON 3200 fészekkel várja a gólyákat

Többszáz millió forintot költött el erre az energiaszolgáltató.

Milyen stílusú gyerekágy a trendi?

A gyerekszoba kialakítása során az ágy kiválasztása igen fontos lépés, mert nemcsak a kényelem és biztonság szempontjait érdemes figyelembe venni, hanem a szoba stílusát és hangulatát is. Az alábbiakban bemutatunk néhány népszerű stílust, amelyek napjainkban igen népszerűek lettek.

Szűkítette keretét Gasper Okorn, Durázi kimaradt az izlandiak ellen nevezett csapatból

A falcosok közül Keller, Pongó, Váradi és Perl ott lesz a pályán.

A szombathelyi civil szervezetek támogatási alapja a versenyképes járások egyik első “áldozata”

A 2025-ös városi költségvetés szerint idén csak akkor kapnak támogatást a civilek, ha a versenyképes járások bizottsága azt oda utalja.

Tavaly újra nőtt a magyarországi sörfogyasztás

Az öt legnagyobb sörgyártó költségvetési befizetései 2024-ben 6,8 százalékkal 95,9 milliárd forintra nőttek.

Gasper Okorn: egyedül a győzelem lehet a cél Izland ellen Szombathelyen

Csütörtökön 18 órakor dobják fel a labdát az Aréna Savariában.