Júniusban írtunk róla, hogy teljes egészében megújul a Kőszeg és Szombathely közötti vasútvonal, így az utasokat július 1-től szeptember 28-ig vonatpótló autóbuszok szállítják a két város között. De hogy áll most, a beruházási idő kétharmadánál a projekt? Homlok Tiborral, a beruházás főmérnökével beszélgettünk erről Kőszegen.
A felújítási munka több munkafolyamatot foglal magába. Először is a nyílt szakaszon egy ágyazat rostálási tevékenységgel kezdtünk, ami gyakorlatilag a vasúti pályában lévő zúzottkőből szedi ki azt a frakciót, ami már nem használható. Ez a kő regenerálására irányul, hiszen sok kő már nem a pályába való, elaprózódtak, méreten kívüliek. Ezeket depókba rendeztük, egy részük pedig később visszaépül a vasúti pálya melletti peronokba, és különböző padkaépítésekben, területrendezésekben használjuk fel ismét
- mondta Homlok Tibor, majd hozzátette:
A következő munkafolyamatban lebontottuk a vasúti pályát, azaz a sínt és a betonaljakat egy Geismar S2PV típusú, új géppel - aminek egyébként ez a bemutatkozó projektje. A majd 10 kilométeres pályát 24 méteres vágánymezőkre bontva beszállítottuk vasúti kocsikkal Gencsapáti alsóhoz. Itt az ideiglenes kötőtelepen ledaruztuk és szétbontottuk őket, és természetesen szelektáltunk. A használható és még visszaépíthető, illetve a GYSEV által Vépről biztosított vasbeton aljakból a megfelelő darabokat később visszaépítettük a vasúti pályába. Így haladtunk a Kőszeg előtti út átjáróig, majd az állomáson védőréteget is cseréltük már, ez egy kicsit más technikát igényel.
Mint megtudtuk, az eredeti 1-es és 2-es vágány megszűnt, és a korábban 3-as számú lesz a fő vágány. Ez pedig olyannyira megújult, hogy a lábunk alatt 80-90 centi mélyen, abszolút az altalajig kicseréltek mindent.
A pályára egy kavicsos, helyben kevert, SZK1 típusú védőréteget helyeztünk el, ami annyit jelent, hogy vízzáró védőréteget építettünk, amit egy bizonyos irányba meg is lejtettük. Így gyakorlatilag összegyűjti a pályára hulló csapadékot, és mivel kilejt oldalra, a beépített szivárgócsövek összegyűjtik a vizet, ami a hosszlejtés miatt egy kitorkolláshoz, vagy egy befogadó aknához gyűjti össze a csapadékvizet
- mutatta be a megújult szakasz egy részét Homlok Tibor, aki azt is elmondta, hogy az alsó ágyazat visszaépítése és a vasúti pálya ráfektetése után még érkezik rá a zúzott kő, majd szintre, illetve irányba is szükszéges szabályozni a vágányt. A sínek illesztésénél viszont a korábbi helyett egy másik technikát alkalmaznak.
Régen ugyanis 24 méterenként a sínek összekapcsolásához egy hevederes kötést alkalmaztak. Ezt úgy kell elképzelni, hogy a sínek között volt egy nyúlfarknyi hézag, ami arra szolgált, hogy a hőmérsékleti ingadozások miatt legyen helye ide tágulnia a sínnek.
Ezért, azaz a 24 méterenként meglévő hézag miatt van az a jellegzetes, zakatoló hangja a vonatoknak. Ez itt most megszűnik.
Egy új technikának köszönhetően sokkal csendesebb lesz a pálya, hiszen teljesen hézagnélküli lesz; gyakorlatilag összehegesztik a síneket.
Kőszegen egy újonnan gyártott kitérőt is beépítettek, de ennek (az immáron) 2-es vágányát most nem építik ki teljesen, ezt majd a vasúttársaság a későbbiekben megoldja.
Intermodális lesz a peron
A korábbi, most megszűntetett 1-es és 2-es vágány helyén egy buszöböl lesz építve; a vasútállomás felvételi épületét északról megkerülve fognak tudni behajtani az autóbuszok, majd dél felé, a másik oldalon távozhatnak.
Azaz a peron egyik oldalán a vonat, a másikon a busz fogja várni az átszállni akaró utasokat.
Az utastájékoztató, a burkolat, az esőbeálló és a többi lózung a korábbi, GYSEV-es szakaszokon már megszokott kialakítású lesz. Az épületben az utasok nem sok változást fognak észre venni, azonban egy másik projektben a forgalmi iroda, és az azt kiszolgáló távközlési, biztosítási berendezések, illetve a szociális helyiségeket most már szintén renoválják, sőt, a jegypénztárakat is rendbe szedik. Az épület tetejének héjazása cserélve lesz, a palatetőt újjáépítik, és megszűnik a várócsarnok kis kontyolása is, ami most az ereszeket takarja.
Szeptember végén el is indulhat az utasforgalom, igaz, kezdetben a jegypénztár még nem fog üzemelni a feszített munkatempó ellenére sem.
Villamosítás
A szakasz villamosítását megtervezték, és ennek előkészítése, földelése most el is készül, így a jövőben emiatt nem kell majd megbontani a most épített pályát. Azonban maga a villamosítás még nem lesz elvégezve, az a projekt egyelőre várat magára.
Lukácsházán várakozik egy szerelvény
Egy ideje látni lehet egy ikonikus mozdonyt az építés alatt lévő pályán, ez pedig nem véletlen. Jelen pillanatban is vágányszabályozási munkák zajlanak a vonalon, ami annyit jelent, hogy közúton szállítják a zúzottkövet a Sümeg melletti Bazsiból, egy ideiglenes depóban vasúti vagonba rakják, és ez után kianyagolják a vonalon.
Beanyagoljuk a követ, és gyakorlatilag ezt a kőmennyiséget tudjuk szabályozni. Ez egy három ütemű munka, amik között a követ pótolni kell. Most 8-10 centivel van lejjebb még a pálya, mint a végleges magasság, ezt pedig az átadásig milliméter pontosan be kell szabályozni. Ehhez biztosítja a szükséges kőmennyiséget a mozdony és a vasúti kocsi
- magyarázta a Nohab jelenlétét a főmérnök, aki szerint nagyon rugalmas és pozitív hozzáállása van a lakosoknak a beruházáshoz, hiszen szerencsére senkinek nem volt panasza vagy rosszindulatú megjegyzése sem.
Lesz-e még útlezárás?
Mint azt megtudtuk, teljesen már nem lesz lezárva az autós forgalom elől vasúti átjáró, azaz mégis, mivel a fentebb írt pályaszabályozást az átkelőknél is el kell végezni. Ez azonban relatív rövid idő lesz, pár óra alatt elvégzik, a munkát pedig az esti órákra tervezik be, hogy minél kisebb fennakadást okozzon. De ezen kívül az aszfaltozás ideje alatt maximum félpályás útlezárások várhatóak még a jövőben.
A projekt összköltsége mindennel együtt 3 milliárd 246 millió 874 ezer 873 forint, amit teljes egészében az Európai Regionális Fejlesztési Alapból fedeznek.