A szombathelyiektől is függ a közbringa rendszer továbbfejlesztése

Bazsó Bálint 2021-05-12 18:02:00
Hamarosan Szombathelyen is megjelenik a közbringa, avagy kerékpármegosztó rendszer. A városvezetés a rendszer kihasználtságától és népszerűségétől teszi függővé a továbbfejlesztést.

Ahogyan arról lapunk beszámolt, „Szombathely Megyei Jogú Város kerékpárosbarát fejlesztése” címmel írt ki pályázatot az önkormányzat közösségi kerékpár rendszer megvalósítására.

A rendszer várhatóan 30 elektromos kerékpárral indulna, amelyeket hat, úgynevezett dokkoló állomásról tudnák kikölcsönözni a szombathelyiek vagy a városba érkezők.

A tervek szerint a vasútállomásnál, a Fő téren, az Ady téren, a Csónakázó-tónál, az ELTE Savaria Egyetemi Központnál és a Markusovszky Kórháznál kialakítandó állomások 10 darabos kerékpárállással készülnek el, vagyis szükség - és igény - esetén a rendszer bővíthető. 

Hamarosan elektromos közbringákkal tekerhetünk Szombathelyen

„Szombathely Megyei Jogú Város kerékpárosbarát fejlesztése" címmel írt ki pályázatot az önkormányzat közösségi kerékpár rendszer megvalósítására. A tender győztesének gyűjtő (dokkoló) állomások kiépítése mellett elektromos kerékpárokat is be kell szereznie, összesen 30 darabot. A tervek szerint hat állomás alakítanak ki: a vasútállomásnál, a Fő téren, az Ady téren, a Csónakázó-tónál, az ELTE Savaria Egyetemi Központnál és a Markusovszky Kórháznál.

A dokkolókat egyebek mellett elektromos zárral látják el. 

A kerékpárokat alumínium vázzal, 26"-os kerékkel, 3 sebességes agyváltóval, defektmentes gumikkal, 10,5 Ah lítium akkumulátorral, 250 W egyenáramú motorral, vezérlő egységgel, alu kosárral, zselés üléssel, beépített nyomkövető GPS vevővel (vagyis valós idejű nyomkövető rendszerrel), zárral, reklámhordozó felületű hátsó csomagtartóval és IP 65 védettséggel kell rendelkezniük. 

Várhatóan nem is lesznek pillekönnyűek: bruttó tömegük nem haladhatja meg a 25 kilogrammot, lámpájuk a dokkolóból kihúzva automatikusan bekapcsol.

A lakosságtól függ, hogy fejlesztik-e

A tender megjelenését követően érdeklődtünk az önkormányzatnál, hogy mennyibe kerül majd a rendszer, illetve várható-e, hogya korábbi tervekben még szereplő piaci és órásházi állomást a jövőben kiépítik-e.

Az önkormányzat tájékoztatása szerint a rendszer bővítése a lakosság általi elfogadásától, illetve a kihasználtságától függhet, a jelenlegi projekt viszont nem tartalmazza a két említett helyszínt.

A hasonló közbringa rendszerek egyik "leggyengébb láncszeme" az üzemeltetés, mint kiderült, ennek mikéntjéről nem született döntés.

Rákérdeztünk a kiépítés költségére is, ám mivel a közbeszerzési eljárás legelején vagyunk, ezért pontos összeget még nem lehet meghatározni. Az önkormányzat tájékoztatása szerint a projektre mintegy 52 millió forintot különítettek el.

61 millió forint kellene és már épülne is a szombathelyi közbringa hálózat

2017 januárjában készült egy tanulmány (A tanulmány ide kattintva elérhető.) arra vonatkozóan, hogy milyen megoldásokkal és persze mennyiért lehetne Szombathelyre telepíteni egy közösségi kerékpáros rendszert. Ennek az szolgáltatta az apropóját, hogy a város a TOP 6.4.1-15 „Fenntartható városi közlekedésfejlesztés" című projektben pénzt kapott az Európai Uniótól, a bringautak fejlesztésére és a kerékpáros közlekedés élénkítésére.

Ahogyan arról korábban írtunk, a városnak nem lesz könnyű dolga, a vidéki városokban korábban kiépített rendszerek többsége ugyanis nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, a legtöbb helyen veszteséget is termelnek. Ráadásul egy korábbi - online - felmérés szerint a szombathelyiek túlnyomó többségének van kerékpárja, ami szintén nehezíti a rendszer elterjedését. 

A cikk az Ökopolisz Alapítvány támogatásával készült.

Szólj hozzá!

Nem volt kapásuk, ezért a tó vizének leeresztésével jutott halhoz öt horgász Somogyban

Az iszapban talált halak közül hazavittek, amennyit elbírtak, a többit hagyták elpusztulni.

Jogsi nélküli bekábítózott sofőrt csíptek el a rendőrök Győrben

Nem csak az új kenyeret fogyasztotta augusztus 20-án.

V.Németh Zsolt: Semmi jele annak, hogy a Fidesz helyettem mást indítana

Gyorsan tisztázta a Vas03-as választókerület képviselője a sajtóértesüléseket.

Hogyan válassz órát? Stílus és funkcionalitás egyensúlya

Gondoltál már arra, milyen órát kellene választanod?

A szombathelyi 11-es Huszár úti parancsnoki épület további működését is magával ránthatja a “kis” Waldorf csődje

Az iskola több mint 8 millió forint bérleti díj adósságot halmozott fel. Az épületben leszerelték a gázórát, ha október közepéig nem fizetik ki a gáztartozást, az épület ellehetetlenül.

2 év múlva már kutatók érkezhetnek Kőszegre, az ENSZ Egyetem új intézményébe

A remények szerint addigra elkészül a volt MÁV gyermekotthon 16 milliárdos fejlesztése is. De ha nem, az sem fogja akadályozni a munkát.

Szúnyogot gyérít ma a Győr-Szol

Az esti órákban jön a melegköd. 

Elkapkodták a jegyeket az ETO, Rapid Wien elleni csütörtöki, Konferencia-liga visszavágójára

Teltházas lesz a vendégszektor Bécsben, a kupában pedig az Érd az ellenfél. 

Hogyan válasszunk tökéletes esküvői ékszert?

Az esküvőd napján az öltözeted fontos részletét képezik az ékszerek is, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy valóban felejthetetlen legyen a megjelenésed.