A szombathelyiektől is függ a közbringa rendszer továbbfejlesztése

Bazsó Bálint 2021-05-12 18:02:00
Hamarosan Szombathelyen is megjelenik a közbringa, avagy kerékpármegosztó rendszer. A városvezetés a rendszer kihasználtságától és népszerűségétől teszi függővé a továbbfejlesztést.

Ahogyan arról lapunk beszámolt, „Szombathely Megyei Jogú Város kerékpárosbarát fejlesztése” címmel írt ki pályázatot az önkormányzat közösségi kerékpár rendszer megvalósítására.

A rendszer várhatóan 30 elektromos kerékpárral indulna, amelyeket hat, úgynevezett dokkoló állomásról tudnák kikölcsönözni a szombathelyiek vagy a városba érkezők.

A tervek szerint a vasútállomásnál, a Fő téren, az Ady téren, a Csónakázó-tónál, az ELTE Savaria Egyetemi Központnál és a Markusovszky Kórháznál kialakítandó állomások 10 darabos kerékpárállással készülnek el, vagyis szükség - és igény - esetén a rendszer bővíthető. 

Hamarosan elektromos közbringákkal tekerhetünk Szombathelyen

„Szombathely Megyei Jogú Város kerékpárosbarát fejlesztése" címmel írt ki pályázatot az önkormányzat közösségi kerékpár rendszer megvalósítására. A tender győztesének gyűjtő (dokkoló) állomások kiépítése mellett elektromos kerékpárokat is be kell szereznie, összesen 30 darabot. A tervek szerint hat állomás alakítanak ki: a vasútállomásnál, a Fő téren, az Ady téren, a Csónakázó-tónál, az ELTE Savaria Egyetemi Központnál és a Markusovszky Kórháznál.

A dokkolókat egyebek mellett elektromos zárral látják el. 

A kerékpárokat alumínium vázzal, 26"-os kerékkel, 3 sebességes agyváltóval, defektmentes gumikkal, 10,5 Ah lítium akkumulátorral, 250 W egyenáramú motorral, vezérlő egységgel, alu kosárral, zselés üléssel, beépített nyomkövető GPS vevővel (vagyis valós idejű nyomkövető rendszerrel), zárral, reklámhordozó felületű hátsó csomagtartóval és IP 65 védettséggel kell rendelkezniük. 

Várhatóan nem is lesznek pillekönnyűek: bruttó tömegük nem haladhatja meg a 25 kilogrammot, lámpájuk a dokkolóból kihúzva automatikusan bekapcsol.

A lakosságtól függ, hogy fejlesztik-e

A tender megjelenését követően érdeklődtünk az önkormányzatnál, hogy mennyibe kerül majd a rendszer, illetve várható-e, hogya korábbi tervekben még szereplő piaci és órásházi állomást a jövőben kiépítik-e.

Az önkormányzat tájékoztatása szerint a rendszer bővítése a lakosság általi elfogadásától, illetve a kihasználtságától függhet, a jelenlegi projekt viszont nem tartalmazza a két említett helyszínt.

A hasonló közbringa rendszerek egyik "leggyengébb láncszeme" az üzemeltetés, mint kiderült, ennek mikéntjéről nem született döntés.

Rákérdeztünk a kiépítés költségére is, ám mivel a közbeszerzési eljárás legelején vagyunk, ezért pontos összeget még nem lehet meghatározni. Az önkormányzat tájékoztatása szerint a projektre mintegy 52 millió forintot különítettek el.

61 millió forint kellene és már épülne is a szombathelyi közbringa hálózat

2017 januárjában készült egy tanulmány (A tanulmány ide kattintva elérhető.) arra vonatkozóan, hogy milyen megoldásokkal és persze mennyiért lehetne Szombathelyre telepíteni egy közösségi kerékpáros rendszert. Ennek az szolgáltatta az apropóját, hogy a város a TOP 6.4.1-15 „Fenntartható városi közlekedésfejlesztés" című projektben pénzt kapott az Európai Uniótól, a bringautak fejlesztésére és a kerékpáros közlekedés élénkítésére.

Ahogyan arról korábban írtunk, a városnak nem lesz könnyű dolga, a vidéki városokban korábban kiépített rendszerek többsége ugyanis nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, a legtöbb helyen veszteséget is termelnek. Ráadásul egy korábbi - online - felmérés szerint a szombathelyiek túlnyomó többségének van kerékpárja, ami szintén nehezíti a rendszer elterjedését. 

A cikk az Ökopolisz Alapítvány támogatásával készült.

Szólj hozzá!

Továbbra is a Falco korábbi vezetőedzője, Gasper Okorn marad a férfi kosárkapitány

Völgyi Péter pedig a lányok szövetségi kapitánya maradt.

Győr-Moson-Sopron vármegyében újabb két telephely érintett a ragadós száj - és körömfájás járványban!

Hiába a minden eddiginél szigorúbb védekezés, a járvány terjed. Pedig még durrogtatást is bevetnek.

Szintet lépett a fideszes gyűlölet-kommandó

Aki nincs velük, az ellenük van.

172 millió forintot spórol a győri önkormányzat azzal, hogy a polgármester leállított három szobor-beruházást

Máshogy kívánnak emléket állítani a győri keksznek, a balettnek, és a textiliparnak.

Április közepén indul a szombathelyi húsvéti vásár

Jön Farkasházi Réka és a Tintanyúl, zenél a Koprive, és a Zabszalma.

Megkapta a Haladás VSE a kiemelt sportegyesületi státuszért szignózott 250 millió forintot

Az egyesület friss közleményében a szombathelyi önkormányzattól kér további anyagi támogatást, és átláthatóságot ígér.

Megállt a szombathelyi egykori Centrum Áruház toronyórája

Egyelőre nem tudni mi okozza a problémát.

Masszív szocialistázásba torkollt a győri MÜFE temetése a közgyűlésen

A Győri Művészeti és Fesztiválközpont agóniája kapcsán forrt fel a hangulat a Városháza Dísztermében.

Az okoszokni, ami megnyugvást hoz a családok életébe

Nem is olyan régen úgy gondoltuk, hogy a modern technológia nem léphet be a szülői élet mindennapjaiba.

Bilincsben vittek el egy rendbontót Magyar Péter körmendi látogatásáról

A rendőrök hiába kérték, nem igazolta magát a férfi.

A keresőoptimalizálás által stabilizálhatod a forgalmad

Manapság online megjelenés nélkül nem igazán tud talpon maradni egy vállalkozás. Az internetes jelenlét egyszerre hatalmas lehetőség és veszélyforrás is: ha jól csináljuk, rengeteg emberhez eljuthat a termékünk vagy szolgáltatásunk, ám egy rossz stratégiával örökké a konkurensek árnyékába szorulhatunk.

Az arc hidratálása hialuronsavval: az üde bőr titka

A bőrápolási rutinok egyik kedvelt összetevője, a hialuronsav, nemcsak a nedvességmegtartásért felelős, de a bőrt is feszesebbé teszi. Tehát miért ennyire népszerű az arcápolásban? Nem csoda, hogy sok bőrápolási termékben megtalálható ez a hatásos anyag. Derítsük ki, milyen előnyei vannak, és hogyan lehet hatékonyan alkalmazni az arcbőrön!

Vasárnap Vas megyébe érkezik Magyar Péter

Kőszeg, Sárvár, Celldömölk, Vasvár, Körmend és Szombathely az állomások között.