„Szombathely Megyei Jogú Város kerékpárosbarát fejlesztése” címmel írt ki pályázatot az önkormányzat közösségi kerékpár rendszer megvalósítására.
A tender győztesének gyűjtő (dokkoló) állomások kiépítése mellett elektromos kerékpárokat is be kell szereznie, összesen 30 darabot.
A tervek szerint hat állomás alakítanak ki: a vasútállomásnál, a Fő téren, az Ady téren, a Csónakázó-tónál, az ELTE Savaria Egyetemi Központnál és a Markusovszky Kórháznál.
Az állomások 10 darabos kerékpárállással készülnek el, vagyis szükség - és igény - esetén a rendszer bővíthető. A dokkolókat egyebek mellett elektromos zárral látják el. A kivitelezőnek a szükséges burkolat bontásról, helyreállításról és törmelék elszállításról is gondoskodnia kell.
A kiírásban pontosan meghatározták a kerékpárokat is. Eszerint a kerékpároknak alumínium vázzal, 26"-os kerékkel, 3 sebességes agyváltóval, defektmentes gumikkal, 10,5 Ah lítium akkumulátorral, 250 W egyenáramú motorral, vezérlő egységgel, alu kosárral, zselés üléssel, beépített nyomkövető GPS vevővel, zárral, reklámhordozó felületű hátsó csomagtartóval és IP 65 védettséggel kell rendelkezniük.
Várhatóan nem is lesznek pillekönnyűek: bruttó tömegük nem haladhatja meg a 25 kilogrammot, lámpájuk a dokkolóból kihúzva automatikusan bekapcsol.
A bicikliket természetesen valós idejű nyomonkövetési rendszerrel szerelik fel.
A kivitelező feldata az átadást követő egy hónapos próbaüzem biztosítása is a későbbi üzemeltető betanítása is.
Aki a teljes specifikációban elmerülne, itt nyugodtan megteheti.
Valóban kell ez a városnak?
Ahogy arról lapunk is beszámolt, már 2017-ben készült egy tanulmány (ez ide kattintva elérhető.) arra vonatkozóan, hogy milyen megoldásokkal és persze mennyiért lehetne Szombathelyre telepíteni egy közösségi kerékpáros rendszert.
61 millió forint kellene és már épülne is a szombathelyi közbringa hálózat
2017 januárjában készült egy tanulmány (A tanulmány ide kattintva elérhető.) arra vonatkozóan, hogy milyen megoldásokkal és persze mennyiért lehetne Szombathelyre telepíteni egy közösségi kerékpáros rendszert. Ennek az szolgáltatta az apropóját, hogy a város a TOP 6.4.1-15 „Fenntartható városi közlekedésfejlesztés" című projektben pénzt kapott az Európai Uniótól, a bringautak fejlesztésére és a kerékpáros közlekedés élénkítésére.
Az ötletet akkor meg is szondáztatták: a reprezentatívnak csak óvatosan nevezhető 263-as minta alapján kidolgozott tanulmány szerzője nem dokkolós, hanem úgynevezett flexbike (a kiépített állomások akár klasszikus terminál és dokkoló nélkül is lehetővé teszik smartbike funkciói révén a kerékpár felvételét és leadását) rendszert képzelt el a városban. Ennek a megvalósítása bruttó 61 millió forintba került volna, az üzemeltetés pedig évi nettó 18 millió 671 ezer forintot emésztene fel.
Végül már tavaly egyértelmű volt, hogy a város összesen hat állomásban és 30 bicikliben gondolkodik.
A kiírásból nem derül ki, hogy tanulmányban eredetileg szereplő, Órásháznál és a piacnál kialakításra kerülő dokkolókkal mi lesz, mindenesetre rákérdeztünk az önkormányzatnál.
Válaszaikat természetesen közöljük majd.