2017 januárjában készült egy tanulmány (A tanulmány ide kattintva elérhető.) arra vonatkozóan, hogy milyen megoldásokkal és persze mennyiért lehetne Szombathelyre telepíteni egy közösségi kerékpáros rendszert. Ennek az szolgáltatta az apropóját, hogy a város a TOP 6.4.1-15 „Fenntartható városi közlekedésfejlesztés” című projektben pénzt kapott az Európai Uniótól, a bringautak fejlesztésére és a kerékpáros közlekedés élénkítésére.
Az egyik legegyszerűbb módja pedig az lenne a biciklisek számának növelésére, ha kölcsönzői rendszert építenének ki - gondolhatta az akkori városvezetés.
A tervezők online szondáztatták meg a közlekedőket, és egy reprezentatívnak csak óvatosan nevezhető 263-as minta alapján dolgoztak. Ezek szerint Szombathelyre két ütemben 8 pontra telepítettek volna kerékpártárolókat, ezekre a helyekre.
1. Vasútállomás – Éhen Gyula tér
2. Fő tér
3. Ady tér – Buszpályaudvar
4. Csónakázótó
5. Markusovszky Egyetemi Oktatókórház
6. ELTE-SEK Egyetem
7. Órásház (Potenciális II. ütem)
8. Piac (Potenciális II. ütem)
A megvalósítást nem a több városban már kiépített dokkolós rendszerben képzelték el, hanem flexbike rendszerben gondolkodott a tanulmány készítője. Ennek a megvalósítása bruttó 61 millió forintba kerülne. Az üzemeltetés pedig évi nettó 18 millió 671 ezer 49 forintot emésztene fel. Igaz ez utóbbit a 2017-es elképzelés szerint a város már nem vállalná, külső céggel oldaná meg a dolgot. Ez összesen a 6 állomáson 30 biciklit jelentene.
A felmérés egyébként egyből rá is mutat a rendszer Achilles-sarkára. A válaszadók 86% ugyanis rendelkezett saját kerékpárral. Ami egyébként megerősíti azt feltételezést, hogy a biciklizést ugyan lehet, hogy elősegítené egy közösségi kölcsönzői rendszer, ám a szombathelyieknek zömében van biciklije, így valami más ok miatt nem használják azokat.
A G7.hu egy tavaly októberi cikkében foglalkozott azzal, hogy ahol megépült a közbringa rendszer, ott is sorra veszteséges az ágazat. A lap által bemutatott üzemeltetéssel foglalkozó cégek egyike, az egyébként Garancsi Istvánhoz köthető, Cycleme Bérkerékpár Rendszerek Kft. 2018-as mérlege óriási bukta volt: egy félmilliárd forintos egyéb bevétel miatt lett mínusz 154 millió helyett 346 milliós plusz az üzemi eredmény. A cég beszámolója szerint ez “Értékesített immateriális javak, tárgyi eszközök bevétele” soron keletkezett, feltehetően a rendszer szoftverét értékesíthették - írja a lap.
Információink szerint Szombathely nem is gondolkodik abban, hogy a tanulmányt megvalósítsa, ami látva a korábbi üzemeltetési bukókat jó döntésnek látszik.
A cikk az Ökpolisz Alapítvány támogatásával készült el.