"Mi lenne, ha nem a minisztérium budapesti épületében dőlne el, milyen vonatok és mikor közlekedjenek az ország összes csücskében?"

Bazsó Bálint 2020-11-26 15:23:55
December közepén életbe lép a MÁV új menetrendje, ám egyelőre semmit nem tudni róla. Talán nem véletlenül.

Bár az utasok és a közvélemény a MÁV-ot szidja a ritkuló és értelmetlen időpontban közlekedő vonatok miatt, korántsem a vasúttársaságnál dől el egyedül, milyen menetrenddel közlekednek a járatok. Vagyis nem biztos, hogy a MÁV-Start felel azért, mert az egyetlen reggeli vonattal sem lehet már bejutni a munkahelyre vagy iskolába, vagy kétszer kell átszállni a pótlóbuszra, csakhogy hazajussunk. 

A késlekedés persze nem véletlen, a háttérben ugyanis a MÁV, a Innovációs és Technológiai Minisztérium, valamint az elvileg a magyar közlekedésfejlesztésért felelős háttérintézmény, a Közlekedéstudományi Intézet (KTI) között évek óta óriási birkózás folyik.

Forrásaink szerint míg a MÁV-nál a menetrendek megtervezésénél igyekeznek a valósi igényekhez igazítani a kínálatot, addig ezeket a a KTI rendre meg is fúrja. 

„Hiába tervezi vissza a MÁV-Start a kétórás üzemet mellékvonalakra, ami minimális plusz ráfordítást jelentenek, ha a minisztériumban és a KTI-ben azonnal le is húzzák azt"

- mondta.

A fiúk az irodában dolgoznak

Sokan emlékezhetnek rá, amikor a 2019 végén bevezetett menetrenddel sikeresen szétverték a Budapest–Szeged vonal komplett közlekedését, ezzel együtt pedig a csatlakozásokat. A minisztérium és a KTI által erőltetett változtatás nem is élt sokáig: idén tavasszal szépen vissza is állították az eredeti menetrendet.

Személyi következménye, vagyis felelőse természetesen nem volt az esetnek. Olyannyira nem, hogy - ahogy forrásunk fogalmazott - „ugyanazok tovább garázdálkodhattak a menetrend felett". 

Ennek a garázdálkodásnak az eredménye lett a hírhedtté vált nyár elején életbe léptetett menetrend. Akkor a több mint 30 vasútvonalat érintő járatritkítást a járványhelyzettel magyarázták, igaz, akkor már túl voltunk az első hullámon és a korlátozásokon, vagyis az indoklás finoman szólva is gyenge lábakon állt. 

A járatritkítás döbbenetes szakmaiatlanságot tükrözött: A Közlekedő Tömeg összesítése szerint összesen 12 vasútvonalon alibi menetrend, vagyis napi egy vonatpár maradt, pótlóbusz nélkül, ráadásul több helyen a csatlakozó vonatot nem érték el a pótlóbusszal érkezők, ezért legalább egy órával többet kellett az utazásra szánniuk. 

„Jól az egésszel lényegében senki nem jár, rosszabbul annál inkább: megszűnő csatlakozások, ordenáré menetidő-növekedés, eltérő helyekről induló buszok és vonatok, és még sorolhatnánk. Ráadásul nem, hogy egy fillért nem sikerült megspórolni ezzel, hanem még simán lehet, hogy drágább is lesz így a közlekedés”

- írta akkor a szakmai szervezet. 

Jól jelzi a döntés minőségét, hogy a Dunántúl egyik legfontosabb, a fővárost nem érintő viszonylatát, és diákok utazása szempontjából kiemelten fontos Pécs-Nagykanizsa-Szombathely viszonylatot gyakorlatilag megsemmisítették a minisztériumban: a vonalon egyetlen közvetlen vonat sem maradt, a végigutazókat három átszállásra kényszerítették.

A nyári vasútrombolásról itt olvashat bővebben:

A MÁV új menetrendjével ezentúl három átszállás kell majd, hogy Szombathelyről eljussunk Pécsre

A tegnap este jelent meg a MÁV-Start június 6-tól érvényes menetrendje, ami miatt már most nem egy szervezet emelte fel a hangját, az utasok pedig zúgolódnak, ami nem csoda. A Magyar Közlekedési Klub szerint az új menetrend a legsúlyosabb botrány kategóriájába tartozik, mely „totálisan tönkreveri egész térségek közösségi közlekedését", a Közlekedő Tömeg pedig közlekedéspolitikáért felelős államtitkár lemondását követeli.

A hatás nem is maradt el. Mivel a rombolás egyformán mindenkit érintett, ezért a kormánypárti vezetésű települések polgármesterei, megyei közgyűlési képviselők is kiakadtak a ritkítás miatt. A tiltakozás eredménye végül az lett, hogy egy hónappal később meghátrált a minisztérium, és néhány vonalon visszaállíttatta az eredeti menetrendet.

Ez azonban nem szakmai döntés, vagy koncepcióváltás eredménye volt, hanem a lobbierők győzelme: egyszerűen meghátráltak a vidéki önkormányzatok együttes nyomása elől. Ugyanakkor 12 mellékvonalon továbbra is érvényben van a járványügyi menetrendnek csúfolt, valójában az érintett vonalak bezárását jelentő intézkedés.

Felelős természetesen most sincs.

Meghátrál a minisztérium: visszavonhatják a járatriktítások egy részét

A RegionalBahn értesülései szerint visszakozik a szaktárca: több vasútvonalon is visszaáll a „járványmenetrend" előtti időszakban érvényes közlekedési rend. A portál szerint ugyanakkor nem koncepcióváltásról van szó, csupán a helyi érdekek győzelméről, vagyis nem minden vonalat érint a visszaállítás. Mint írják: A MÁV-nál már dolgoznak az új szerelvényfordulók megtervezésén.

Ilyen előjáték természetesen mindenki várja az új menetrendet. Ahogy a Közlekedő Tömeg posztjában írja:

„A következő évi menetrend utolsó pillanatokig titkolásának hagyománya Magyarországon igen erős. Teljesen általános, hogy november vége felé még mindig nem tudhatjuk, milyen menetrend szerint közlekednek majd a vonatok december közepétől, hogyan juthatunk el munkába vagy iskolába két-három hét múlva, vagy milyen lehetőségeink vannak a karácsony előtti hazautazásra. Jegyet venni pedig sok esetben csak az új menetrend életbe lépése előtt néhány nappal tudunk."

A civilek egyébként idén nyáron nyilvánosságra hozták a jövő évi menetrend birtokukba jutott tervezetét. Ekkor az utasok véleményét is kikérték, ezeket pedig az észrevételeket pedig továbbították a minisztériumnak (a Regionalbahn.hu részletesen elemezte az általuk ismert menetrend-tervezet). Választ azonban azóta sem kaptak.

Felteszik a kérdést, mi történne, ha nem pár héttel előre tudnánk meg, hogy utazhatunk december közepétől? 

„Mi történne, ha nem a minisztérium budapesti épületében dőlne el, milyen vonatok és mikor közlekedjenek az ország összes csücskében, hanem helyi polgárok, önkormányzatok, civilek is be lennének vonva a döntési folyamatba? Mi történne, ha az utóbbi idők vasúti közlekedéssel kapcsolatos botrányainak lennének arcai és felelősei?"

Cikkünkben felsorolt példák alapján utóbbira van a legkevesebb esély. Ahogyan a MÁV-Startnál dolgozó forrásunk keserűen foglalta össze:

„Mindenki minket szid, miközben a menetrendet a minisztériumban és a háttérintézményében verik szét"

Szólj hozzá!

Ők indulnak a Tisza végső jelöltségéért Csornán

Bóna Szabolcs, Kovács-Rosta Krisztina, Puskás György.

Közülük kerül majd ki a Tisza Párt jelöltje Mosonmagyaróváron

Kapolka Judit, Molnár Ferenc és Porpáczy Krisztina indulnak a régióban.

Pintér Bence: Sok sikert kívánok Diószegi Juditnak!

Megszólalt a győri polgármester a tiszás jelölt-jelöltek kapcsán.

Győrben is közeleg a pályaválasztás 

Nyitott kapukkal és interaktív programokkal várják a diákokat a középiskolák.

Befutottak a Vas 03-as választókerület tiszás jelölt-jelöltjei is

Adelwöhrer Beáta, Horváth Nándor Zsolt, és Szabó László indulnak a versenybe.

Megnevezte a Tisza a szombathelyi jelölt-jelölteket

Zsálek Judit, Rápli Róbert, Csiszár Zsófia Judit verseng egymással.

Hogyan válaszd ki a tökéletes sportcipőt teremfocihoz?

A sportcipő választás jelentőségteljesebb egy focirajongó számára, mint azt elsőre hinnéd.

Egy nehéz nap reggelén 11 pontos vállalkozói könnyítő csomagot jelentett be Orbán Viktor

Többek között fél évvel eltolják az üzemanyagok jövedéki adóemelését is.

Tervezett áramszünet lesz Győr több utcájában

Karbantartás miatt, november 25-én. 

Változások az építőipar, autószerviz és gyártás területén

Az építőipar, az autószerviz és a gyártás területén elképesztő ütemű fejlődés zajlik, ami alapvetően alakítja át a munka jellegét és követelményeit.

Elhunyt az ETO FC. egyik meghatározó háttérembere

Kovács Tivadartól mély megrendüléssel búcsúzik a klub.

Orbán Viktor 23% - Magyar Péter 50%

Nagyon vezet a Tisza Párt elnöke a politikusok népszerűségi versenyében.