"Mi lenne, ha nem a minisztérium budapesti épületében dőlne el, milyen vonatok és mikor közlekedjenek az ország összes csücskében?"

Bazsó Bálint 2020-11-26 15:23:55
December közepén életbe lép a MÁV új menetrendje, ám egyelőre semmit nem tudni róla. Talán nem véletlenül.

Bár az utasok és a közvélemény a MÁV-ot szidja a ritkuló és értelmetlen időpontban közlekedő vonatok miatt, korántsem a vasúttársaságnál dől el egyedül, milyen menetrenddel közlekednek a járatok. Vagyis nem biztos, hogy a MÁV-Start felel azért, mert az egyetlen reggeli vonattal sem lehet már bejutni a munkahelyre vagy iskolába, vagy kétszer kell átszállni a pótlóbuszra, csakhogy hazajussunk. 

A késlekedés persze nem véletlen, a háttérben ugyanis a MÁV, a Innovációs és Technológiai Minisztérium, valamint az elvileg a magyar közlekedésfejlesztésért felelős háttérintézmény, a Közlekedéstudományi Intézet (KTI) között évek óta óriási birkózás folyik.

Forrásaink szerint míg a MÁV-nál a menetrendek megtervezésénél igyekeznek a valósi igényekhez igazítani a kínálatot, addig ezeket a a KTI rendre meg is fúrja. 

„Hiába tervezi vissza a MÁV-Start a kétórás üzemet mellékvonalakra, ami minimális plusz ráfordítást jelentenek, ha a minisztériumban és a KTI-ben azonnal le is húzzák azt"

- mondta.

A fiúk az irodában dolgoznak

Sokan emlékezhetnek rá, amikor a 2019 végén bevezetett menetrenddel sikeresen szétverték a Budapest–Szeged vonal komplett közlekedését, ezzel együtt pedig a csatlakozásokat. A minisztérium és a KTI által erőltetett változtatás nem is élt sokáig: idén tavasszal szépen vissza is állították az eredeti menetrendet.

Személyi következménye, vagyis felelőse természetesen nem volt az esetnek. Olyannyira nem, hogy - ahogy forrásunk fogalmazott - „ugyanazok tovább garázdálkodhattak a menetrend felett". 

Ennek a garázdálkodásnak az eredménye lett a hírhedtté vált nyár elején életbe léptetett menetrend. Akkor a több mint 30 vasútvonalat érintő járatritkítást a járványhelyzettel magyarázták, igaz, akkor már túl voltunk az első hullámon és a korlátozásokon, vagyis az indoklás finoman szólva is gyenge lábakon állt. 

A járatritkítás döbbenetes szakmaiatlanságot tükrözött: A Közlekedő Tömeg összesítése szerint összesen 12 vasútvonalon alibi menetrend, vagyis napi egy vonatpár maradt, pótlóbusz nélkül, ráadásul több helyen a csatlakozó vonatot nem érték el a pótlóbusszal érkezők, ezért legalább egy órával többet kellett az utazásra szánniuk. 

„Jól az egésszel lényegében senki nem jár, rosszabbul annál inkább: megszűnő csatlakozások, ordenáré menetidő-növekedés, eltérő helyekről induló buszok és vonatok, és még sorolhatnánk. Ráadásul nem, hogy egy fillért nem sikerült megspórolni ezzel, hanem még simán lehet, hogy drágább is lesz így a közlekedés”

- írta akkor a szakmai szervezet. 

Jól jelzi a döntés minőségét, hogy a Dunántúl egyik legfontosabb, a fővárost nem érintő viszonylatát, és diákok utazása szempontjából kiemelten fontos Pécs-Nagykanizsa-Szombathely viszonylatot gyakorlatilag megsemmisítették a minisztériumban: a vonalon egyetlen közvetlen vonat sem maradt, a végigutazókat három átszállásra kényszerítették.

A nyári vasútrombolásról itt olvashat bővebben:

A MÁV új menetrendjével ezentúl három átszállás kell majd, hogy Szombathelyről eljussunk Pécsre

A tegnap este jelent meg a MÁV-Start június 6-tól érvényes menetrendje, ami miatt már most nem egy szervezet emelte fel a hangját, az utasok pedig zúgolódnak, ami nem csoda. A Magyar Közlekedési Klub szerint az új menetrend a legsúlyosabb botrány kategóriájába tartozik, mely „totálisan tönkreveri egész térségek közösségi közlekedését", a Közlekedő Tömeg pedig közlekedéspolitikáért felelős államtitkár lemondását követeli.

A hatás nem is maradt el. Mivel a rombolás egyformán mindenkit érintett, ezért a kormánypárti vezetésű települések polgármesterei, megyei közgyűlési képviselők is kiakadtak a ritkítás miatt. A tiltakozás eredménye végül az lett, hogy egy hónappal később meghátrált a minisztérium, és néhány vonalon visszaállíttatta az eredeti menetrendet.

Ez azonban nem szakmai döntés, vagy koncepcióváltás eredménye volt, hanem a lobbierők győzelme: egyszerűen meghátráltak a vidéki önkormányzatok együttes nyomása elől. Ugyanakkor 12 mellékvonalon továbbra is érvényben van a járványügyi menetrendnek csúfolt, valójában az érintett vonalak bezárását jelentő intézkedés.

Felelős természetesen most sincs.

Meghátrál a minisztérium: visszavonhatják a járatriktítások egy részét

A RegionalBahn értesülései szerint visszakozik a szaktárca: több vasútvonalon is visszaáll a „járványmenetrend" előtti időszakban érvényes közlekedési rend. A portál szerint ugyanakkor nem koncepcióváltásról van szó, csupán a helyi érdekek győzelméről, vagyis nem minden vonalat érint a visszaállítás. Mint írják: A MÁV-nál már dolgoznak az új szerelvényfordulók megtervezésén.

Ilyen előjáték természetesen mindenki várja az új menetrendet. Ahogy a Közlekedő Tömeg posztjában írja:

„A következő évi menetrend utolsó pillanatokig titkolásának hagyománya Magyarországon igen erős. Teljesen általános, hogy november vége felé még mindig nem tudhatjuk, milyen menetrend szerint közlekednek majd a vonatok december közepétől, hogyan juthatunk el munkába vagy iskolába két-három hét múlva, vagy milyen lehetőségeink vannak a karácsony előtti hazautazásra. Jegyet venni pedig sok esetben csak az új menetrend életbe lépése előtt néhány nappal tudunk."

A civilek egyébként idén nyáron nyilvánosságra hozták a jövő évi menetrend birtokukba jutott tervezetét. Ekkor az utasok véleményét is kikérték, ezeket pedig az észrevételeket pedig továbbították a minisztériumnak (a Regionalbahn.hu részletesen elemezte az általuk ismert menetrend-tervezet). Választ azonban azóta sem kaptak.

Felteszik a kérdést, mi történne, ha nem pár héttel előre tudnánk meg, hogy utazhatunk december közepétől? 

„Mi történne, ha nem a minisztérium budapesti épületében dőlne el, milyen vonatok és mikor közlekedjenek az ország összes csücskében, hanem helyi polgárok, önkormányzatok, civilek is be lennének vonva a döntési folyamatba? Mi történne, ha az utóbbi idők vasúti közlekedéssel kapcsolatos botrányainak lennének arcai és felelősei?"

Cikkünkben felsorolt példák alapján utóbbira van a legkevesebb esély. Ahogyan a MÁV-Startnál dolgozó forrásunk keserűen foglalta össze:

„Mindenki minket szid, miközben a menetrendet a minisztériumban és a háttérintézményében verik szét"

Szólj hozzá!

Hasznos tippek egyetemistáknak: használt könyvekből is lehet tanulni!

Az egyetemi lét sok kiadással jár – bár nem mindenki fizetős szakokon tanul, azért a lakhatás, az utazás és a szórakozás sok pénzt felemészt. És bár a könyvtárakban ingyenesen hozzájuthatunk a szakirodalomhoz, ez nem mindig elérhető opció.

Az okostelefonok milyen hatással vannak a lelki egészségünkre?

Érdekes a címben feltett kérdés, és bizonyára mindenki az aktuális hangulatának megfelelően válaszol rá. Az, aki kezében a mobillal éppen egy fontos hívást vár a szerelmétől, bizonyára azt mondja, hogy pozitív, aki pedig álmatlanságtól szenved és késő éjjel olvassa ezt a cikket, azt gondolhatja: negatív.

Orrot törtek a sárvári "lomis" piacon

Vádat emeltek a verekedővel szemben.

Borult, ködös idő várható a hétvégén

Túlnyomóan borult, párás, helyenként ködös idő várható, hószállingózás, ónos szitálás, szitálás előfordulhat.

Itt vannak a győri Magyar Kultúra Hét programjai

Január 20–26 között rendezik a rangos eseményt.

Mínusz 783 millió forint a Győr-Szol Zrt. harmadik negyedéves mérlege

Sok esetben a tervezetthez képest kevesebb mínuszt termelt a cég.

Emlékszel milyen volt 2006-ban a Papsziban?

Nem, akkor most megmutatjuk milyen volt a szombathelyi legendás disco.

Továbbra sincs új elnöke a Haladás VSE-nek

Hamarosan újra összehívják a küldötteket.

A Győri Audi ETO 2027-ig meghosszabbította Per Johansson vezetőedző szerződését

A szakembert tavaly márciusban nevezte ki kispadjára az együttes, amelyet aztán BL-sikerig vezetett.

200 ezer forint Győrben az átlag albérletár

Szombathelyen 170 ezer forint most a lakbér havi átlaga.

Akár börtönbüntetésre is ítélhetik Homlok Zsoltot

Kartellezés miatt jelentették fel a cégvezetőt.

Hétvégi ház égett Szombathelyen

A tűzoltók két vízsugárral fékezték meg a lángokat.

15 milliárd forintot vonnak el idén Győrtől

12 milliárd forintot szolidaritási hozzájárulás címén vonnak el. 3 milliárd forintot pedig a Versenyképes Járások Program keretei között vonnának el a várostól.

Fedezd fel a Lego City világát

Építsd meg álmaid városát!