Az új M8-as szükségességét, amelynek az ominózus vasszentmihályi völgyhíd is része, senki sem vitatja. Más kérdés, hogy a beruházás mekkora környezeti károkkal jár, ráadásul pont egy őshonos Shagya-arab ménes élőhelyét is kettészeli - írja cikkében az Átlátszó.
Mondhatni, járulékos veszteség lenne, ha emiatt kellene a ménest felszámolni, de eddig az építtetők lépten-nyomon elfelejtettek a helyiekkel egyeztetni. Legalábbis az elmúlt hétig így állt a helyzet.
Az Átlátszó egy vasszentmihályi olvasója az elmúlt másfél évben hiába levelezett minden lehetséges fórummal, ügyében – mindezidáig – sokra nem jutott.
Egy hónappal ezelőtt felhívta a lapot, hogy szeretné nyilvánosságra hozni ügyét, az Átlátszó munkatársai pedig leutaztak Vasszentmihályra. Ott elmesélte nekik, hogy egy éven át milyen kálvárián ment keresztül.
Az Átlátszó levelezett aztán minden fórumon, írtak a kivitelező Duna Aszfalt Kft.-nek, a NIF-nek, a szombathelyi erdészetnek is. Könnyen lehet, hogy éppen az érdeklődésük hatása, de a hivatalok a közelmúltban az eddigieknél kompromisszum-készebbnek mutatkoztak a panaszossal. Eltelt egy hónap, és mire kész lett a cikk, többszöri egyeztetés után helyi informátoruk visszavonta nyilatkozatát, mert, ahogy írta: “elmúlt napokban olyan előrelépések, egyeztetések történtek az ügyben, amik a megoldás irányába mutatnak.”
Nincs ugyan jogi lehetősége visszavonni a nyilatkozatát, de a lapon ne múljon az esetleges békés megoldás: nevét kihúzták a kéziratból. A történet, a vasszentmihályi völgyhíd építése azonban annyi tanulsággal szolgál, hogy érdemes így is beszámolni róla.
Az új M8 alapkövét 2018. március 8-án tették le Körmenden. A gyorsforgalmi út a Szolnoknál építés alatt lévő M4-es autópályát fogja – Budapest elkerülésével – összekötni Szentgotthárdnál az építés alatt álló S7-es osztrák autópályával. Fő célja egy új kelet–nyugati irányú közúti közlekedési tengely létrehozása az ország középső részén, tehermentesítve a túlterhelt Bécs–Budapest–Szolnok útvonalat. Ennek része a Körmend-Szentgotthárd-S7 autóút-szakasz.
A neve azonban ne tévesszen meg senkit, az M8-as nem autópálya és nem is gyorsforgalmi út lesz, viszont a kezdetben 2×1, később 2×2 sávon 110 km/h-s sebességgel lehet majd közlekedni rajta. A 2017. tavaszán kiírt kivitelezési közbeszerzési pályázat eredményeként 2017. október 25-én ismertté vált, hogy a Duna Aszfalt Kft. és a Mészáros és Mészáros Kft. Konzorciuma 63 milliárd forintért építheti meg ezt az új autóutat, amelynek része a vasszentmihályi csomópont.
A beruházás kezdetétől fogva tudni lehetett, hogy a szakasz egyik legjelentősebb műtárgya a vasszentmihályi völgyhíd lesz, a községtől északra. A völgyhíd a Vörös-patak és a 87108 jelű, Nemesmedvesre menő bekötőút felett ível majd át. Az út a Pinka parti Natura 2000 területek keresztezésekor 200 méter hosszan, lábakra állítva halad majd.
Elviselhetetlen Vasszentmihályon a forgalom
Februárban a Nyugat.hu riportozott arról, hogy irdatlan nagy porra panaszkodnak az M8-as építése miatt Vasszentmihályon – a helybéliek videóra is vették, hogy hogyan közlekedtek akkor a Duna Aszfalt Kft. és és a Mészáros és Mészáros Kft. konzorciumának gépei. A Youtube-ra is feltöltött felvételen látszik, hogy a falun keresztül szállítják az építőanyagot, ráadásul nyitott platójú teherautókon.
A kialakult helyzet miatt – írta a HVG is – február végére Császár István polgármester lakossági fórumot hívott össze, ahol a faluban élők a hatóságoktól kívántak tájékoztatást kapni arról, hogy az engedélyek kiadására milyen feltételekkel kerülhetett sor. A polgármester a fórumra hívó levelében is azt írta, az építkezés miatt jelentősen megnőtt az átmenő kamionforgalom, ez pedig
A főút mellett élők arra hívták fel a figyelmet, hogy a beruházás elején semmilyen tájékoztatást nem kaptak a várható környezeti terhelésről, ahogy arról sem, hogy a beruházáshoz két éven keresztül a 8-as főúton szállítják az összes építőanyagot.
Mindenki úgy tudta, hogy szervizutakat építenek, azon zajlik majd a munka. Novemberben – lakossági egyeztetés nélkül – azt vették észre, hogy nem épültek meg a beruházást kiszolgáló utak, az összes töltőanyagot – amit az ideiglenesen nyitott faluszéli bányából szállítanak – a főúton hordják el.
Bizonyítsák a helyiek, hogy ki veri a port
Szervizutak tehát csak épülgetnek, a Duna Aszfalt Kft. és a Mészáros és Mészáros Kft. Konzorciuma a 8-as utat használja. Amikor a falubeliek e miatt panasszal éltek a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-nél – mutatja egy helyi a panaszra kapott választ – azt az üzenetet kapta, hogy a szállítás a 8-ason jogszerűen történik.
A környezetkárosítás miatt a Pest megyei Kormányhivatal környezetvédelmi és természetvédelmi főosztályához is fordultak (mivel az útépítés kiemelt beruházás, így ide tartozik), ahonnan fél év után az a válasz érkezett, hogy minden rendeződött.
A hatóság válaszlevelében azt is olvasható, hogy a NIF tájékoztatása szerint az alábbi intézkedések kerültek bevezetésre: “felszólította (a kivitelezőt) a kőszállító autót a kiporzás csökkentése érdekében a tehergépjárművek szakszerű ponyvázásra”, a kivitelezőket az utak rendszeres locsolására, felhívta a figyelmet a KRESZ szabályainak betartására, ezért Vasszentmihályon 30 km-es forgalomkorlátozás került bevezetésre. Majd megállapította a kormányhivatal egyrészt azt, hogy “a 8. számú főút szállítási útvonalként történő használata nem ellentétes a környezetvédelmi engedélyben foglalt előírásokkal, mivel a töltésanyag szállítási útvonalának kiválasztása során a Környezetvédelmi tervben leírtak alapján kedvezőbb alternatíva nem állt rendelkezésre.”
A kormányhivatal szerint a NIF által javasolt intézkedésekkel a “szállítás okozta környezeti hatások” érdemben csökkenthetőek. Válaszukban az is olvasható, hogy az ügyben mulasztás nem állapítható meg, így a kormányhivatalnak további intézkedések megtételére nincs jogszabályi lehetősége.
Mindeközben beteríti a szemét Vasszentmihályt az M8-as építése miatt, legalábbis ezt nyilatkozták augusztus elején a nyugat.hu-nak a helyiek:
Az elmúlt pár hónapban – mesélték legutóbb az Átlátszónak Vasszentmihályon – legalább annyi történt, hogy a portól naponta megtisztítják a főutat, mosással. így is felbecsülhetetlen, hogy a napi több száz, falu szélén kibányászott építőanyaggal megrakott teherautó mennyire károsítja a főutat magát, és a környező épületeket.
Az Átlátszósok is megnézték az épülő völgyhidat
Vasszentmihály és Nemesmedves között félúton, a semmi közepén állnak meg az Átlátszó munkatársai. Nemesmedves, ezt jegyzik meg, arról híres, hogy Magyarország legkisebb települése, zsákfalu, mindössze 20 lakossal.
A völgyhíd az oda vezető bekötő utat keresztezi majd, fent a magasban. A megkurtított területen hatalmas cölöpverő munkagépek, betonoszlopok, kicsit távolabb mesterségesen emelt dombok jelzik a beruházást. El se tudják képzelni, hogy pár év múlva, itt az erdőség felett autók suhannak el. A lap által készített képgalériát megnézheti itt:
Egy évvel ezelőtt háborítatlan környék volt ez: évtizedekig határ menti, elzárt övezetnek számított, emiatt is maradhatott meg ennyire érintetlennek a környezet. Egy éve se völgy, se domb nem volt, a területet erdők övezték, amelyek jórészt az állam tulajdonában állnak, a Szombathelyi Erdészeti Zrt. kezelésében. Azóta azt is megkurtították a beruházás miatt. Eddig egyetlen kis bekötőút haladt erre, amit most áthidalnak – ez az ominózus nemesmedvesi út.
A helyiek persze elfogadták, hogy az autóút szükséges, biztos kell ez a völgyhíd is, csak az nem hagyta őket nyugodni, hogyha van egy értékes természetvédelmi terület, nemzeti kincsnek kikiáltott lóállomány, akkor arra miért nem lehet ezekre vigyázni?
Az illetékesek hallgatnak
Igaz, hogy Vasszentmihályon háromszázan sem laknak, Nemesmedvesen pedig alig húszan, de közülük fél éve többen megsínyik a beruházást, nem beszélve arról a természetvédelmi területről, ahol a beruházás épp zajlik.
Azért is szerette volna megtudni az Átlátszó a NIF-től, a Duna Aszfalt Kft.-től, valamint a szombathelyi erdészettől, és a környezetvédelmi hivataltól például azt, miért van szükség egyáltalán a völgyhídra, miért is kellett mesterséges dombokat kellett emelni, hiszen a terület eredetileg viszonylag sík volt. Továbbá, hogy:
A Duna Aszfalt Kft.-től azt az információt kapták az Átlátszósok, hogy a NIF engedélye nélkül nem nyilatkozhatnak, a szombathelyi erdészettől azt, hogy továbbították a kérdéseiket az agrárminisztériumhoz. A NIF-től pedig azt, hogy “Köszönjük megkeresését, a válasz összeállítása folyamatban van, szíves türelmét kérjük.” Azóta is várják.
Az Átlátszó cikkét Pais-H. Szilvia jegyezte.