Nemrég közöltünk egy cikket arról, hogy bár igény volna rá, egyelőre úgy néz ki, csak kívánság marad a vasúti összeköttetés a nyugati határ mentén Magyarország és Ausztria között.
Pedig volt idő, amikor komoly vasúti hálózat volt a két ország között, hiszen Szombathely, Kőszeg és Körmend állomásokról is indult vasút a sógorékhoz. Ezek a vonalak aztán mind egy szálig megszűntek, ezért leginkább a vasfüggöny volt okolható, hiszen mindegyik vasútvonal egyben határátkelőt is jelentett.
Szombathelyen, ha valaki a Paragvári utcán autózik, akkor pont ahol a Szent Imre Herceg utca kezdődik, találja a régi vasúti töltést. A vasút innen ment tovább aztán Olad irányába. Ha valaki a töltésen végigsétál, akkor a régi vasúti hidat is láthatja, a most már, kissé torz felemás szerkezetével.
Ungár Péter (LMP) országgyűlési képviselő egy írásbeli kérdéssel kereste meg a kormányt, hogy megtudja, vissza lesznek-e valaha állítva ezek a vasútvonalak.
Ami abból a szempontból sem jönne rosszul, mert jelenleg tömegközlekedéssel szinte ugyanannyi idő - 11 óra - eljutni Szombathelyről a szomszédos Oberwartba, mint gyalog.
A válaszadáshoz, Schanda Tamás János, az Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára ragadott tollat.
Schanda azt írja, hogy a kormány számára kiemelten fontos a vasút fejlesztése. Nemcsak környezetbarát személyszállítási alternatívát kínál az egyéni közlekedéssel szemben, hanem az árufuvarozás miatt fontos nemzetgazdaság erősödésének is.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium és az Osztrák Szövetségi Közlekedési, Innovációs és Technológiai Minisztérium féléves gyakorisággal kétoldalú egyeztetést tart, amelyeken napirendre kerül a határon átnyúló vasúti kapcsolatok fejlesztése.
Az osztrák féllel való együttműködés eredményes, amelyre példa többek között az osztrák-magyar CrossBorder Rail projekt keretében megújuló Fertőszentmiklós - Neusiedl am See közötti FHÉV/NSB vasútvonal, a LowCarb Mobility projektben megvalósult határon átnyúló elektromobilitási stratégia és infrastruktúra fejlesztések, valamint a Sopron-Harka közötti második vágány visszaállítási tervei.
A meglévő határmetsző vasúti kapcsolatokon mindegyik esetében zajlik forgalom. Az EU Interreg Central Europe forrásból finanszírozott Connest2CE program keretében jelenleg is folynak tárgyalások az autóbuszos kapcsolatok indításáról.
Ezek mellett az Unió által támogatott projektek esetében is szakértői szinten folyik a közösségi közlekedéssel kapcsolatos kérdések egyeztetése a jövőbeni fejlesztések összehangolása érdekében.
A válaszból tehát ez derül ki, hogy egy ideig egészen biztosan nem lesz vasútvonal Szombathely, Kőszeg és Körmend, valamint a határ túloldala között.
Az talán némi bizakodásra okot adhat, hogy a kormány vizsgálja a Graz és Szombathely között esetleges buszjárat indításának lehetőségét.