Dézsi polgármester a költségvetésről: Túlzott terhet jelent Győrnek a szolidaritási adó

Pintér Bence 2021-02-25 12:59:00
Sajtótájékoztatót tartott a polgármester a győri költségvetésről. Elmondta: a takarékoskodás megoldja, hogy tényleg csak 1,4 milliárd forint legyen a városüzemeltetés költsége a szokásos 2,2-2,5 milliárd helyett. A Volánbusszal még nem egyeztek meg, a polgármesterrel a cégekkel szállítattná ki a munkásokat az Ipari Parkba, hogy a város költségeit csökkentsék, miközben a Volán azt javasolta, hogy ne járjanak hétvégén a buszok.

Sajtótájékoztatót tartott Győr 2021-es költségvetéséről Dézsi Csaba András polgármester (Fidesz) és Szeles Szabolcs pénzügyekért felelős alpolgármester (Fidesz) csütörtök délelőtt. A költségvetés főszámairól itt, Balla Jenő (Összefogás Győrért) és Pollreisz Balázs (MSZP) képviselők véleményéről pedig itt és itt írtunk korábban, míg Glázer Tímea (DK) reagálását ide kattintva lehet elolvasni. A tájékoztató elején a polgármester a költségvetés főszámait ismertette, majd külön részletezte a különféle tervezett fejlesztéseket.

A főszámokról már ejtettünk szót, teht most csak röviden: a nagyjából 67 milliárd forintra rúgó kiadások mellett 57,4 milliárd forint költségvetési bevétellel, ezen felül, 9,6 milliárd forint finanszírozási bevétellel számol a városvezetés, ami azt jelenti, hogy az előző évek maradványösszegeiből 8,8 milliárd forintot használnak fel a tervek szerint, míg 850 millió forintot a város tulajdonában álló értékpapírok eladásával pótolnak majd. 

Tízmilliárdos mínuszból indul Győr 2021-es költségvetése

Megjelent a város honlapján Győr 2021-es költségvetése. A dokumentum szerint az idei költségvetés közel 10 milliárd forinttal kevesebb bevétellel, mint kiadással számol. A nagyjából 67 milliárd forintra rúgó kiadások mellett 57,4 milliárd forint költségvetési bevétellel, ezen felül, 9,6 milliárd forint finanszírozási bevétellel számol a városvezetés, ami azt jelenti, hogy az előző évek maradványösszegeiből 8,8 milliárd forintot használnak fel a tervek szerint, míg 850 millió forintot a város tulajdonában álló értékpapírok eladásával pótolnak majd.

Utak felújítására 3,6 milliárd forint jut, ha mindent összeszámolunk: Dézsi polgármester felsorolása szerint idén számíthatunk a Reptéri út, a Kunszigeti út, a Zöld utca, az Ipar út és a Szigethy Attila út felújítására, illetve a Tatai úti csomópont és a Lajta utca és a Bakonyi út kereszteződésének átalakítására. Kerékpáros fejlesztésre 551 millió forintot költ a város, például az említett Kunszigeti és Reptéri utakon. A régóta várt bácsai bicikliutat nem említette a polgármester a projektek között. Energetikai fejlesztésekre 606 millió forintot szán a város, ennek mintegy felét a városháza energetikei korszerűsítésére költik majd el, de ilyen projektben részesül a Bezerédj-kastély, a gyirmóti közösségi ház, illetve a Kassák Lajos utcai bölcsőde, amelynek belső állapotával a polgármester nem volt elégedett tavaly.

86 férőhelyes bölcsődét épít a város a Szalay utcában,

emellett egy református bölcsőde létrehozásában is részt vesz a város. Saját forrásból a Kassák Lajos utcai bölcsőde belső részeinek felújításába is belefognak, mivel az a polgármester szerint gyalázatos állapotban van, erre 180 millió forintot szánnak. Felújítják a József Attila utcai rendelőt 542 millió forintból, valamint 531 millió forintból megújul a Kossuth Lajos utca 36., amelyben 15 önkormányzati bérlakást alakítanak ki.

Nincs megegyezés a Volánnal

A Volánbusznak idén is 1,5 milliárd forintot akar fizetni a város a buszközlekedés szervezéséért – mint kiderült, a buszos céggel még mindig nem sikerült megegyezni az ügyben.

A polgármester szerint ennél többet nem tud a város fizetni, a Volán azonban a tavalyi évre plusz egy milliárd forintot kért, idén pedig már eleve egymilliárd forinttal drágábban vállalta volna – egyedüli pályázóként – a feladatot, amit Dézsi polgármester „pofátlannak” nevezett korábban. A polgármester elmondta: Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszternek jelezte, hogy örülnének, ha az állami tulajdonú cégek nem emelnék a díjaikat, ha már az önkormányzatok a kormány döntésének értelmében nem tehetik.

Kérdésünkre válaszolva a városvezető kifejtette: az nem opció, hogy Győr ennél többet fizessen, tehát ha nem sikerül ezt az árat lejjebb vinni, akkor a szolgáltatás tekintetében kell kompromisszumokat kötni. A Volán azt javasolta, hogy ne járjanak hétvégén a buszok, ami a polgármester szerint „vicces” javaslat volt; eközben

a polgármester azt javasolja, hogy az Ipari Parkba a cégek városon belülről is maguk szállítsák az ott dolgozókat, ahogy ez városon kívülről már működik is, így pedig csökkenthető lenne az Ipari Parkba tartó járatok száma.

Szerinte fontos, hogy a győri tömegközlekedést mindenki használja, aki Győrben dolgozik, nem csak a győriek, erre is tekintettel kell lenni.

Nem sikerült kijárni, hogy kevesebb legyen a szolidaritási adó

Mint arról beszámoltunk, idén 7,9 milliárd forint szolidaritási adót vonnak el Győrtől a korábi évek 5-6 milliárd forint között mozgó összegei után. A polgármester ezt azzal együtt említette, hogy a város kapott 2,2 milliárd forint kompenzációt a kormánytól, tehát szerinte így számolva a szolidaritási adó nagyjából ugyanott van, mint eddig volt.

Dézsi polgármester kifejtette azonban, hogy a szolidaritási adó még így is túlzott terhet jelent a jelenlegi helyzetben a városnak, amit szintén jelzett Gulyás Gergelynek, kérve annak mérséklését. Úgy tűnik, hogy ez egyelőre még nem történt meg

Hogy jönnek ki a Győr-Szol számai? Takarékoskodással!

Mint arról korábban is írtunk: 2019-ben 800 milliót számoltak rá eredetileg, de a zárszámadáskor 2,2 milliárd forintra rúgott ez a kiadási tétel; 2020-ban 1,4 milliárdot számoltak rá, de a december 31-i állapot szerint  2,5 milliárdot költöttek rá. Megkérdeztük, hogy miért nem lehet eleve a reális összeggel számolni. A polgármester elmondta: mert nem tudni, hogy alakulnak majd a számok

A város 1,4 milliárdot szán városüzemeltetésre, és bízik benne, hogy ennyiből takarékoskodással idén ki is fog jönni a Győr-Szol,

ehhez pedog hatékonyabb munkát kell végezni. Hozzátette: vannak máris olyan szolgáltatások, mint például a szúnyogirtás, amelyeknél a tavalyinál kedvezőbb ajánlatot kaptak. Szeles Szabolcs kifejtette: hagyományosan vannak olyan tételek, amelyeket nem finanszíroznak meg előre év elején, mivel azokat nem lehet előre látni, ezek év közben tevődnek hozzá a városüzemeltetési büdzséhez.

Hozzátartozik a dologhoz, hogy ennek az 1,4 milliárd forintonak az elköltéséről keveset tudni, hiszen a Győr-Szol oldalán nagyon kevés közérdekű adat érhető el, most például pár napja felkerültek a 2020-as szerződéseik. Ugyanígy elérhetetlenek a GYHG részletes gazdálkodási adatai, amely cégről egyébként Szeles Szabolcs alpolgármester elmondta: nem terveznek több költségvetési forrást adni a 150 milliós tagi kölcsönön kívül a GYHG-nak.

Arra a felvetésre, hogy a GYHG 200 millió forinttal tartozik a nagytérségi hulladéktársulás felé, tehát nyilván szüksége lesz még forrásra valahonnan,

a polgármester elmondta: a hulladékgazdálkodás központosított finanszírozási rendszere nem igazán reális az országban,

Győr például a csipes rendszer miatt eltérő a djszabás, ami számunkra külön hátrány a központi újraosztásnál. Azt is kifejtette, hogy a szelektív hulladékgyűjtés csak viszi a pénzt, de nem akarják megszüntetni. Át akarják viszont nézni és felülvizsgálni a nagytérségi társulás és a GYHG közötti szerződést.

Mire fel az optimizmus?

Rákérdeztünk arra a Pollreisz Balázs által felvetett ügyre is, hogy mi alapján számol a városvezetés ennyi jegybevétellel a kulturális intézmények esetében, mikor még nem tudjuk, mikor lesz vége a járványnak. Dézsi polgármester elmondta: „optimizmus nélkül nincs siker”, de próbálják ezeket a bevételeket reálisan belőni. Elmondta: bár itt meg lehetett volna szorítani, de nem tették, hanem fizetik a művészeket, és el is indultak az online előadások.

Szerinte aki igazán támogatni akarja a győri művészetet, az akkor is jegyet vált az online előadásokra, ha azokat kevésbé élvezi,

ha pedig mégsem váltanak rájuk elegen jegyet, akkor el kell gondolkozni azon, hogy van-e közönsége ezeknek a kiváló kulturális intézményeknek Győrben. Azt is elmondta: fájlalja, hogy 120 millió forintnyi megvásárolt bérlet árát kellett visszatéríteniük, miközben az az összeg nagyon sokat segített volna a színházon. Persze az nem gond, ha valakinek szüksége volt arra a pénzre, de szerinte ez nem minden esetben igaz.

Az építményadó kapcsán megkérdeztük, hogy hogy lehet az, hogy bár az adót csökkentette végül a polgármester az idei évre (jövőre emelkedni fog az összege, ha ezt a jogszabályok lehetővé teszik), a tervezett bevétel ezen a fronton azonban mégis nőtt a tavalyi évhez képest. Szeles Szabolcs elmondta: megnőtt a tavalyi évben az adóalap, magyarán szólva több lett az olyan épület ami abba a körbe tartozik, ami után idén is adózni kell.

Szeles alpolgármester hangsúlyozta: bár ezt az emberek gyakran elfelejtik, Győr a rendkívül alacsony iparűzési adóval, illetve az idén még szintén nagyon kedvezményes építményadóval egyébként eddig is erőn felül támogatta a győri vállalkozásokat.

Szólj hozzá!

Rátkovics Roland Zsoltot indítja Sopronban a Jobbik országgyűlési képviselőnek

A jelölt a Jobbik soproni szervezetének alelnöke, jelenleg Sopronkőhidán él családjával.

Az az ember lett Varga Mihály egyik ügyvezetője, akinek a családja tízezer tonna számra rakta le a gumihulladékot illegálisan

Többek között a nagykölkedi, máig a település határában éktelenkedő gumitelep is az ügy részese.

Közel félmilliárd forint mínusszal zárt tavaly az Illés Sport Alapítvány

1 milliárd 800 millió forintra csökkent a szervezet állami támogatása. Szalai Ádám és Schäfer András veheti át az utánpótlásbázis.

Ismét Pozsonyban vendégszerepel a Győri Balett

A győriek előadása a műfajilag is rendkívül színes programot kínáló Magyar Kulturális Hét Pozsonyban nevű rendezvénysorozat idei évadának egyik kiemelkedő pontja.

Gyors, de lehet kényelmes is? Országúti bringa hétköznapi szemmel

Ha valaki meghallja azt, hogy országúti kerékpár, legtöbbször a Tour de France ugrik be.

Hetedszerre is Európa legjobb női kézilabdacsapata az Audi ETO KC

Az Odense sem okozott gondot a  győri csajoknak.

Szabad a szivárványos menet Budapesten

A rendőrség megerősítette, lehet az LMBTQI jogokért felvonulni Budapest belvárosában.

Egy gólos győzelemmel döntős az Audi ETO KC a Final Four-ban

29:28-ra győzték le a győri lányok a dán riválist.

1 milliárd 400 millió forint mínuszt termelt tavaly a Győr-Szol

Ezentúl a közgyűlés nyilvánossága előtt tárgyalják meg az önkormányzati cégek beszámolóit.

Nem támogatták a fideszesek, hogy teljes mértékben zöld területté nyilvánítsák a marcalvárosi Kiserdőt

Hiába szavaztak úgy a helyiek, hogy nem szeretnék, ha egy része be lenne építve.

Pintér Bence betartotta ígéretét: nyilvánosak az Audi szerződések!

Kiderült, hogy nem is lehetett volna titkos, és, hogy mára mennyire elavult.

Már megint szórakozott valaki a 112-vel

Egy szombathelyi férfi azt állította, hogy a testvére belökte a szobába, és nem engedi ki onnan.

Miért fontos a kerítésnél a professzionális kivitelezés?

Egy jól megtervezett és kivitelezett kerítés nem csupán határvonalat jelent egy telek szélén. A kerítés a biztonság, az esztétikum és a funkcionalitás hármas egységét képviseli – legyen szó családi házról, ipari területről vagy mezőgazdasági birtokról.