Mi értelme van így az új győri fizetős zónának?

Pintér Bence 2023-05-10 12:00:45
És miért jár kedvezmény a hármas zónában lakóknak, miközben a másik két zónában nincs ilyen kedvezmény?

Ez egy véleménycikk, ami nem feltétlenül tükrözi a szerkesztőség álláspontját. Iratkozz fel te is a Győr filter nélkül hírlevélre!

Az új győri fizetős parkolózóna bevezetésének ügye hétről hétre zavarosabb, és válaszok helyett egyre inkább kérdéseket szül. Jelenleg ott tartunk, hogy a két év nyüglődés után áprilisban életbe lépett a harmadik zónát Nádorváros és Adyváros új részeire kiterjesztő rendelet, amit azonban a lakossági reakciók alapján a május közgyűlésen gyakorlatilag ki is herélhet a közgyűlés a polgármester új javasalatai alapján.

Ezek ugye a következők:

  • a harmadik zónában a második és a harmadik autóra is jár a kedvezményes bérlet, ha a tulajdonos helyi lakos;
  • és a harmadik zónában kedvezményes parkolóbérletet válthatnak az önkormányzati egészségügyben, bölcsődei és óvodai ellátásban dolgozók.

Vegyük sorra, hogy jutottunk el idáig.

2021 májusában a polgármester a covid-időszakban ráruházott döntési jogkört kihasználva döntést hozott a parkolójegyek árának emeléséről, a parkolóbérletek árának emeléséről, illetve a fizetős zóna kiterjesztéséről 2022 január elsejétől. Erről semmilyen fórumon nem számolt be a győrieknek, és nem is volt belőle ügy, amíg 2021 októberében mi fel nem fedeztük ezt a rendeletet, és nem kezdtünk el cikkezni róla. Abban a verzióban a lakossági parkolóbérlet egyébként nem 12, hanem 24 ezer forintba került volna. Ezt a nagy horderejű döntést utólag a közgyűlés is jóváhagyta egy több száz tételt tartalmazó salátarendeletben, miután újra tudtak működni.

Cikkeink megjelenése után lett csak téma a parkolójegyek, bérletek árának emelkedéséből, a döntést pedig a választásra készülő Simon Róbert Balázs fideszes országgyülési képviselő közbelépése után visszavonták,

majd egy közvélemény-kutatást készítettek a parkolásról, amelynek adatait a mai napig nem akarja kiadni az önkormányzat, pedig a polgármester ígéretet tett rá, hogy közzé fogja tenni az eredményt. A kutatás 1,3 millió forintba került, közben Dézsi polgármester a GyőrPluszban megjelent öninterjúiban mindenféle kacifántos érveléseket vezetett elő a gonosz belvárosi parkolókulákokról, akik igazságtalanul keveset fizetnek a parkolásért – ugye pont ugyanannyit, mint minden más bérletes egyébként.

A választás után aztán 2022 júniusában elfogadták a korábbival nagyrészt megegyező rendeletet már a közgyűlésben, a parkolódíjak megemelkedtek júliustól, az új zóna azonban csak áprilistól lett fizetős. Már a parkolódíj emelkedését is nehezen fogadták a győriek, hiszen hosszú időszak után egyszerre emelkedett nagyot a díj a legsúlyosabb inflációs időszakban,

a fizetős zóna kiterjesztése pedig még több kritikát kapott a publikum részéről.

Miért kapnak több kedvezményt a III. zónában élők, mint mások?

Erre reagálva Dézsi polgármester a májusi közgyűlésen a két éve készülő, közvélemény-kutatott, tavaly elfogadott rendeletet egy hónappal az életbe lépése után pánikszerűen átírja, és természetesen úgy adja ezt el, mint aki meghallotta a nép szavát, és ennek mentén lép. Nyilván lehet egy ilyen olvasata is az ügynek.

Az én olvasatomban azonban egy teljesen elhibázott koncepció hattyúdalát láthatjuk, ami állatorvosi lova a Dézsi-féle városvezetésnek.

Kezdve onnan, hogy az első verziót teljes titokban alkották meg és fogadták el, arról pedig – gondolom a nyitott városháza jegyében – az ég világon semmit nem kommunikáltak addig, amíg az Ugytudjuk.hu nem kezdett el cikkezni róla. Akkor aztán gyorsan visszavonták, csináltak egy közvélemény-kutatást (aminek az adatait a mai napig nem adják ki), majd a választás után elfogadták gyakorlatilag ugyanazt a rendeletet.

Másrészt maga az elképzelés, miszerint a lakótelepi részek parkolási problémáit fizetős zóna bevezetésével orvosolja a város, szintén elég érdekes

– hiszen jellemzően nem az a gond ezeken a területeken, hogy napközben nincs elég parkolóhely, hanem az, hogy este. Este viszont fizetni sem kell. Így tehát az egyetlen értelme az volt a parkolási rendeletnek, hogy a kevesebbet használt, hosszan egy parkolóhelyet foglaló második-harmadik autók kikerüljenek a képből, ez azonban most az új módosítással megszűnik. A rendelet tehát a céljaiból nagyjából semmit sem fog elérni, nem lesz több parkolóhely a zónásított utcákban.

A legfurcsább és legárulkodóbb dolog viszont, hogy a tervezett enyhítések csak és kizárólag a harmadik zónára lesznek érvényesek, mintha az egy háztartáson belüli második-harmadik autó drágább parkolása csak ott lenne probléma, vagy mintha az egyes-kettes zónákban nem lennének óvodák, bölcsődék, egészségügyi intézmények, amelyek dolgozói szeretnének parkolni, miközben részt vesznek a város működtetésében.

Vajon miért jár több kedvezmény a harmadik zónában, mint az egyesben és a kettesben?

Mindeközben pedig elveszik a lényegi kérdés, ami az, hogy mit tesz a város a zónásításon kívül azért, hogy megoldódjon a parkolás kérdése? Nyilván építenek most egy parkolólemezt a Kuopio parkba, ami jelenthet egy kis könnyebséget – egy darabig. A parkolóhelyek bővítése ugyanis hosszú távon csak mélyíti a problémát, hiszen ahogy az útbővítések is csak növelik hosszú távon a forgalmat (induced demand, avagy gerjesztett forgalom erre a szakkifejezés), úgy az új parkolóhelyek által okozott enyhítés sem ösztönzi az embereket a változtatásra.

Persze a változtatáshoz – tehát ahhoz, hogy áttérjenek az emberek a közösségi közlekedésre és a kerékpárra – első sorban

arra lenne szükség, hogy létezzen minőségi közösségi közlekedés és használható kerékpáros infrastruktúra.

A közgyűlésben áprilisban nagy szavakat hallhattunk a kerékpár kapcsán, és készült (ismét, sokadjára) egy nagyon jó kerékpáros koncepció – már csak az kéne, hogy ne csak az Ipari Park felé épüljenek bicikliutak, hanem minden más helyre is, ahol szükség lenne rá. Ugyanígy éppen csak fenntartja a város a mostani buszhálózatot, és nem is nagyon akar erre a polgármester több pénzt költeni, sőt, már a mostani összeget is sokallja.

A forgalom gerjesztése azonban ugyanúgy működne a kerékpár és a busz esetén: a gyakran járó, alacsonypadlós buszok; a használható és izmos, átgondolt biciklis infrastruktúra; az agglomerációban élőket jobban kiszolgáló, város szélein P+R parkolókkal megtámogatott közlekedési hálózat valószínűleg vonzaná a városban közlekedőket. Ebbe az irányba nagyon kevés lépést tett az elmúlt évtizedben a győri önkormányzat.

Ehelyett itt maradunk egy kiherélt zónásítással, amiből majd befolyik valami pénz a Győr-Szolhoz, amit el lehet költeni teljesen átláthatatlanul valamire.

A problémák megmaradtak, a kiherélt rendelet most már ráadásul kivételezni is fog is egyes zónák lakóival, ami miatt a többiek mérgesek lehetnek, szóval választási előtti tűzoltásként is nehezen értelmezhető a legutóbbi manőver. Igazán jól sikerült ez az adyvárosi zónásítás, csak gratulálni tudok hozzá, és nehéz nem egyetérteni Balla Jenő független képviselővel, akinek az az álláspontja, hogy toldozgatás-foldozgatás helyett egy az egyben el kellene törölni az egészet.

Iratkozz fel te is a Győr filter nélkül hírlevélre, ahol ez az írás először megjelent! Kövesd a Befejezetlen Győrt a TikTokon! Csatlakozz Győr egyetlen szabad fórumához, a 32 ezer tagot számláló Győr összefog csoporthoz!

Szólj hozzá!

Vitézy Dávid: háborús filmeket lehetne forgatni Budapesten, olyan rosszak az utak

Budapest gyakorlatilag kivonult az útfelújítási feladatköréből, ezért olyan rosszak az utak, hogy háborús filmeket lehetne forgatni - fogalmazott Vitézy Dávid főpolgármester-jelölt szombati sajtótájékoztatóján a fővárosban.

Miért fontos az optimális páratartalom?

40-60% között mozog az ideális beltéri páratartalom. Ha ettől alacsonyabb, akkor száraz a levegő, ha magasabb, akkor pedig túlzottan párás. Egyik sem jó, mindkettő allergiás panaszokat is okozhat. Amikor 40% alá csökken a pára mennyisége, akkor párásítás szükséges.

Most a győri Városháza folyosóján lépett meg Pintér Bence elől a GYHG vezérigazgatója

Legutóbb az irodában bújkálva rendőrt hívott, de most sem vette át a Kúria ítéletét.

Mitől lesz igazán modern egy konyha?

Mindannyian tudjuk, hogy a trendek jönnek és mennek, hogy a lakberendezési stílusok legalább olyan lendületesen változnak, mint az öltözködésben a divat, mégis vágyunk arra, hogy a mi konyhánk is modern legyen.

Nem kapott NB II-es licencet a Haladás

Az NB III-as versenyengedélyben még reménykedik a vezetőség.

A költöztetés árát több feltétel is befolyásolja

A költözés egy több összetevős művelet, melynél a siker sok mindenen múlik. Nem csupán a helyes időzítés, de a megfelelő előkészület, a költöztető cég kiválasztása és a költségek optimalizálása is lényeges elem. Ennek megvalósítása érdekében előzetes tervezésre is szükség van, amelybe beletartozik az árajánlat kérése is. 

Lezárták a gödi Samsung gyár bejáratait

Az LMP politikusai és aktivistái más ellenzéki politikusokkal és aktivistákkal fogtak össze.

A győri Városrendészet vezetője indul a vámosszabadi polgármesteri székért

Dézsi Csaba András polgármester többször beszélt mostanában arról, hogy Győrhöz csatolná a falut, Miletics Mór lehet a trójai falova.

2,3 milliárd forint vesztesége volt 2023-ban a Győr-Szolnak

Megjelent a városüzemeltető cég beszámolója a tavalyi évről.

Öt és fél évet kapott a drogos, ittas győrűjfalui autós ámokfutó

Az autóban senki sem használt biztonsági övet, egy fiatal nő meghalt.

Zsugorodik a Fidesz Szombathelyen?

Egy kis teremben elfért Dömötör Csaba hallgatósága.

Győr nagy részén szúnyogirtás lesz csütörtök éjszaka

Amennyiben az időjárási körülmények engedik.

Mi alapján válassz arcápoló kozmetikumokat?

Sok nagy márka életkor szerint ajánlja az arcápoló készítményeket, így ha most kezded a bőröd ápolását, valószínűleg eszerint választasz, azonban sokkal inkább a bőröd aktuális állapota kellene, hogy meghatározza a rutinodat. 

Hetven tő kendert nevelt a családi ház mellett a vendvidéki településen élő férfi

A vádlott által termesztett növények száma a csekély mennyiség felső határát meghaladta.

Győr volt polgármestere, Balogh József Pintér Bencét támogatja

Vérfrissítésre, fiatalokra van szükség a volt polgármester szerint.

Új köztéri szobra lehet Szombathelynek

Éhen Gyula alakja kerülhet vissza az Éhen Gyula térre.

A szombathelyi Városházán lesz az SZKKA szurkolói ankétja - Frissítve

Teljesen nyilvánosan öntene tiszta vizet a pohárba a városvezetés.

Női karóra a merészebb színek kedvelőinek

Sokan a diszkrét, visszafogott kiegészítőkre esküsznek, míg mások szeretnek kísérletezni és játszani a különféle színekkel vagy anyagokkal. Olykor szívesen nyúlunk egy-egy extravagánsabb darabhoz, mint például egy lenyűgöző zöld női karórához.

Három játékos távozott a Szombathelyi Haladástól

Pálfi Donát a Facebook-on köszönt el a szurkolóktól.