Mi értelme van így az új győri fizetős zónának?

Pintér Bence 2023-05-10 12:00:45
És miért jár kedvezmény a hármas zónában lakóknak, miközben a másik két zónában nincs ilyen kedvezmény?

Ez egy véleménycikk, ami nem feltétlenül tükrözi a szerkesztőség álláspontját. Iratkozz fel te is a Győr filter nélkül hírlevélre!

Az új győri fizetős parkolózóna bevezetésének ügye hétről hétre zavarosabb, és válaszok helyett egyre inkább kérdéseket szül. Jelenleg ott tartunk, hogy a két év nyüglődés után áprilisban életbe lépett a harmadik zónát Nádorváros és Adyváros új részeire kiterjesztő rendelet, amit azonban a lakossági reakciók alapján a május közgyűlésen gyakorlatilag ki is herélhet a közgyűlés a polgármester új javasalatai alapján.

Ezek ugye a következők:

  • a harmadik zónában a második és a harmadik autóra is jár a kedvezményes bérlet, ha a tulajdonos helyi lakos;
  • és a harmadik zónában kedvezményes parkolóbérletet válthatnak az önkormányzati egészségügyben, bölcsődei és óvodai ellátásban dolgozók.

Vegyük sorra, hogy jutottunk el idáig.

2021 májusában a polgármester a covid-időszakban ráruházott döntési jogkört kihasználva döntést hozott a parkolójegyek árának emeléséről, a parkolóbérletek árának emeléséről, illetve a fizetős zóna kiterjesztéséről 2022 január elsejétől. Erről semmilyen fórumon nem számolt be a győrieknek, és nem is volt belőle ügy, amíg 2021 októberében mi fel nem fedeztük ezt a rendeletet, és nem kezdtünk el cikkezni róla. Abban a verzióban a lakossági parkolóbérlet egyébként nem 12, hanem 24 ezer forintba került volna. Ezt a nagy horderejű döntést utólag a közgyűlés is jóváhagyta egy több száz tételt tartalmazó salátarendeletben, miután újra tudtak működni.

Cikkeink megjelenése után lett csak téma a parkolójegyek, bérletek árának emelkedéséből, a döntést pedig a választásra készülő Simon Róbert Balázs fideszes országgyülési képviselő közbelépése után visszavonták,

majd egy közvélemény-kutatást készítettek a parkolásról, amelynek adatait a mai napig nem akarja kiadni az önkormányzat, pedig a polgármester ígéretet tett rá, hogy közzé fogja tenni az eredményt. A kutatás 1,3 millió forintba került, közben Dézsi polgármester a GyőrPluszban megjelent öninterjúiban mindenféle kacifántos érveléseket vezetett elő a gonosz belvárosi parkolókulákokról, akik igazságtalanul keveset fizetnek a parkolásért – ugye pont ugyanannyit, mint minden más bérletes egyébként.

A választás után aztán 2022 júniusában elfogadták a korábbival nagyrészt megegyező rendeletet már a közgyűlésben, a parkolódíjak megemelkedtek júliustól, az új zóna azonban csak áprilistól lett fizetős. Már a parkolódíj emelkedését is nehezen fogadták a győriek, hiszen hosszú időszak után egyszerre emelkedett nagyot a díj a legsúlyosabb inflációs időszakban,

a fizetős zóna kiterjesztése pedig még több kritikát kapott a publikum részéről.

Miért kapnak több kedvezményt a III. zónában élők, mint mások?

Erre reagálva Dézsi polgármester a májusi közgyűlésen a két éve készülő, közvélemény-kutatott, tavaly elfogadott rendeletet egy hónappal az életbe lépése után pánikszerűen átírja, és természetesen úgy adja ezt el, mint aki meghallotta a nép szavát, és ennek mentén lép. Nyilván lehet egy ilyen olvasata is az ügynek.

Az én olvasatomban azonban egy teljesen elhibázott koncepció hattyúdalát láthatjuk, ami állatorvosi lova a Dézsi-féle városvezetésnek.

Kezdve onnan, hogy az első verziót teljes titokban alkották meg és fogadták el, arról pedig – gondolom a nyitott városháza jegyében – az ég világon semmit nem kommunikáltak addig, amíg az Ugytudjuk.hu nem kezdett el cikkezni róla. Akkor aztán gyorsan visszavonták, csináltak egy közvélemény-kutatást (aminek az adatait a mai napig nem adják ki), majd a választás után elfogadták gyakorlatilag ugyanazt a rendeletet.

Másrészt maga az elképzelés, miszerint a lakótelepi részek parkolási problémáit fizetős zóna bevezetésével orvosolja a város, szintén elég érdekes

– hiszen jellemzően nem az a gond ezeken a területeken, hogy napközben nincs elég parkolóhely, hanem az, hogy este. Este viszont fizetni sem kell. Így tehát az egyetlen értelme az volt a parkolási rendeletnek, hogy a kevesebbet használt, hosszan egy parkolóhelyet foglaló második-harmadik autók kikerüljenek a képből, ez azonban most az új módosítással megszűnik. A rendelet tehát a céljaiból nagyjából semmit sem fog elérni, nem lesz több parkolóhely a zónásított utcákban.

A legfurcsább és legárulkodóbb dolog viszont, hogy a tervezett enyhítések csak és kizárólag a harmadik zónára lesznek érvényesek, mintha az egy háztartáson belüli második-harmadik autó drágább parkolása csak ott lenne probléma, vagy mintha az egyes-kettes zónákban nem lennének óvodák, bölcsődék, egészségügyi intézmények, amelyek dolgozói szeretnének parkolni, miközben részt vesznek a város működtetésében.

Vajon miért jár több kedvezmény a harmadik zónában, mint az egyesben és a kettesben?

Mindeközben pedig elveszik a lényegi kérdés, ami az, hogy mit tesz a város a zónásításon kívül azért, hogy megoldódjon a parkolás kérdése? Nyilván építenek most egy parkolólemezt a Kuopio parkba, ami jelenthet egy kis könnyebséget – egy darabig. A parkolóhelyek bővítése ugyanis hosszú távon csak mélyíti a problémát, hiszen ahogy az útbővítések is csak növelik hosszú távon a forgalmat (induced demand, avagy gerjesztett forgalom erre a szakkifejezés), úgy az új parkolóhelyek által okozott enyhítés sem ösztönzi az embereket a változtatásra.

Persze a változtatáshoz – tehát ahhoz, hogy áttérjenek az emberek a közösségi közlekedésre és a kerékpárra – első sorban

arra lenne szükség, hogy létezzen minőségi közösségi közlekedés és használható kerékpáros infrastruktúra.

A közgyűlésben áprilisban nagy szavakat hallhattunk a kerékpár kapcsán, és készült (ismét, sokadjára) egy nagyon jó kerékpáros koncepció – már csak az kéne, hogy ne csak az Ipari Park felé épüljenek bicikliutak, hanem minden más helyre is, ahol szükség lenne rá. Ugyanígy éppen csak fenntartja a város a mostani buszhálózatot, és nem is nagyon akar erre a polgármester több pénzt költeni, sőt, már a mostani összeget is sokallja.

A forgalom gerjesztése azonban ugyanúgy működne a kerékpár és a busz esetén: a gyakran járó, alacsonypadlós buszok; a használható és izmos, átgondolt biciklis infrastruktúra; az agglomerációban élőket jobban kiszolgáló, város szélein P+R parkolókkal megtámogatott közlekedési hálózat valószínűleg vonzaná a városban közlekedőket. Ebbe az irányba nagyon kevés lépést tett az elmúlt évtizedben a győri önkormányzat.

Ehelyett itt maradunk egy kiherélt zónásítással, amiből majd befolyik valami pénz a Győr-Szolhoz, amit el lehet költeni teljesen átláthatatlanul valamire.

A problémák megmaradtak, a kiherélt rendelet most már ráadásul kivételezni is fog is egyes zónák lakóival, ami miatt a többiek mérgesek lehetnek, szóval választási előtti tűzoltásként is nehezen értelmezhető a legutóbbi manőver. Igazán jól sikerült ez az adyvárosi zónásítás, csak gratulálni tudok hozzá, és nehéz nem egyetérteni Balla Jenő független képviselővel, akinek az az álláspontja, hogy toldozgatás-foldozgatás helyett egy az egyben el kellene törölni az egészet.

Iratkozz fel te is a Győr filter nélkül hírlevélre, ahol ez az írás először megjelent! Kövesd a Befejezetlen Győrt a TikTokon! Csatlakozz Győr egyetlen szabad fórumához, a 32 ezer tagot számláló Győr összefog csoporthoz!

Szólj hozzá!

"Agyba-főbe vert, megrugdosott, orális szexre kényszerített gyerekek"

Dobrev Klára megszólaltatta a Szőlő utcai intézet volt dolgozóját.

Azonnali felújításra szorul a győri M19-es autóút felhajtója

Akár már pénteken dönthet róla az illetékes bizottság, hogy pénzt különít el a kopóréteg cseréjére.

Kerítést kapott a szombathelyi Váci Mihály utcában lévő játszótér

A 2 millió forintos költséget a Falco fizette ki.

Magyar Péter feljelenti Orbán Balázst

A mesterséges intelligenciával róla készített videó miatt.

Mindenki nyugodjon meg! Idén is lesz óriáskerék a szombathelyi adventi vásáron

Az azonban egyelőre még titok, hogy hova kerül és mekkora lesz.

Szabadi István: A Mi Hazánk senkivel nem fog koalíciót kötni

A párt igazgatója a szombathelyi jelöltbemutatón beszélt erről.

Óvodások korcsolyaoktatását és állatvédő alapítványt is támogatnak az önkormányzati képviselők Győrben

Több mint 3 millió forintot osztanak szét a „kezdeményezések kerete” terhére.

Megduplázná a szociális támogatásokat és felújítási keretösszegeket a győri városvezetés

Pintér Bence szerint le vagyunk maradva más nagyvárosokhoz képest – a Zechmeister-terv a szociális szféra és az oktatási intézmények megerősítését is célozza.

Ingyenes zöldhulladék-leadás és kiegészítő szolgáltatások a GYHG-nál

Elindult az őszi zöldhulladék szezon Győrben – 100 kilogrammig díjmentesen lehet leadni a fásszárú hulladékot.

Látogatási tilalom lépett érvénybe a győri kórház égésplasztikai osztályán

Az akut légúti tünetekkel járó megbetegedések számának emelkedése az indok.

Barnamezős területekből alakítana ki új városrészeket a kormány

Szentgotthárdon és Monoron indulhatnak el az első lakásépítési projektek az Otthon Start Program keretében.

Bár Szombathely nem Hatvanpuszta, így is jönnek a zebrák

A város forgalmas közlekedési csomópontjain összesen 10 gyalogátkelőhelyet létesítenek. Soroljuk a helyszíneket.

Krakkóban aratott sikert a Krausz Ferencről szóló dokumentumfilm

A Nobel-díjas magyar fizikus életét és munkásságát bemutató alkotás a legjobb dokumentumfilm díját nyerte el a nemzetközi fesztiválon.

Cigicsempészeket fogtak a győri NAV pénzügyőrei

Az M1-es autópályán buktak meg, autóalkatrészek közé rejtették a szajrét. 

Új egészségügyi központ létrehozásáról dönt a pénteki közgyűlés Győrben

Felnőtt- és gyermek rendelő, ügyeleti helyiség és nyugdíjasklub is helyet kapna a belvárosi épületben. 

Megkezdődött a Napóleon-ház megmentése Győrben

Az ikonikus műemléképület az utolsó órában kaphat esélyt a pusztulás megállítására – háromlépcsős állagmegóvás indul.