Simon Róbert Balázs alaposan meg fog lepődni a győri parkolásos közvélemény-kutatás eredményén

Pintér Bence 2021-11-23 08:12:00
Dézsi Csaba András semmit nem bízott a véletlenre: Nemzeti Konzultációkat megszégyenítő módon terelnek a kutatás kérdései a Megfelelő Válaszok felé.

Iratkozz fel te is a Győr filter nélkül hírlevélre, ahol ez a szöveg először megjelent! Ez itt egy véleménycikk, ami nem feltétlenül tükrözi szerkesztőségünk álláspontját.

Mint arról korábban többször beszámoltunk, idén májusban a győri polgármester, Dézsi Csaba András nagy titokban hozott egy rendeletet, amivel a kedvezményes parkolóbérletek árát a hatszorosára emelte Győrben, és egy kalap alatt jelentősen ki is terjesztette a fizetős zóna határait Nádorvárosban. Erről aztán nem szólt senkinek hónapokig, amikoris mi észrevettük, majd megírtuk ezt, és finom kis botrány keveredett az ügyből.

A vége az lett a dolognak, hogy miután a polgármester hamis, illetve kissé zavaros érvekkel próbálta megkésve magyarázni az intézkedést, a választási évre készülő fideszes képviselő, Simon Róbert Balázs javaslatára – akit szintén váratlanul ért az emelés –

bejelentette a polgármester, hogy reprezentatív közvélemény-kutatást fognak készíteni a témában,

ami már csak azért is humoros, mert a polgármester egyébként egy korábbi, más témában – színház lebontása – készült reprezentatív közvélemény-kutatást azzal söpört le az asztalról, hogy szerinte sokkal reprezentatívabb az, hogy mit lájkolnak az emberek az ő Facebook-oldalán

Igazságosnak tartja-e...?

Nos, a közvélemény-kutatás megindult, és felhívtak engem is. Én azt gondoltam, hogy ez egy ilyen „hogyan meneküljünk ki nem túl gáz módon ebből az elég ciki sztoriból”-jellegű megúszás lesz,

de hamar kiderült, ahogy mentünk előre a kérdésekkel hogy Dézsi polgármesternek esze ágában nincs meghátrálni a témában: minden kérdés úgy van feltéve, hogy arra akarjon rávezetni, hogy te támogatod a fizetős parkolást és a díjemelést.

Kezdjük az elején. Általában véve ilyen kutatásoknál az egyik első kérdés az szokott lenni, hogy újságíró, esetleg politikus vagyok-e, amire én mindig meg szoktam mondani az igazat, ezután pedig a kérdezőbiztos le szokta rakni a telefont. Most azonban nem volt ilyen kérdés, így mentünk tovább. Demográfiai szempontból igazából csak az érdekelte a kérdezőbiztost, hogy hány éves vagyok, a város melyik részén lakom, van-e autóm, hány autóm van, van-e kedvezményes lakossági parkolóbérletem, és egy tizes skálán hogy értékelném a család anyagi helyzetét. Ezen felül rákérdeztek még arra is, hogy az én környékemen könnyű, nehéz, vagy lehetetlen-e leparkolni. Eddig rendben is vagyunk, mondjuk ha rajtam múlik, én megkérdeztem volna pár dolgot a parkolási szokásaimról, de ezzel azért már lehet valamit kezdeni.

Ezután viszont elkezdődött az, amit még egy Nemzeti Konzultáció is megirigyelne: a polgármester parkolással kapcsolatos állításainak és véleményeinek tendenciózus kérdésekbe csomagolása „ki a kedvenc politikusa, és miért épp Lenin az” jelleggel. Ennek folyamán felmerül, hogy támogatom-e, hogy fizetős parkolással tegyék könnyebbé számomra a parkolást – bár épp öt másodperce válaszoltam, hogy nekem semmi gondom a parkolással a környékemen –; aztán felmerül a polgármester kedvenc példája, hogy igazságos-e az, hogy egy belvárosban élő győri csak négyezer forintot fizet azért a helyért, ahová nekem, „külvárosinak” óránként 400-at kell.

Ezt a részt – ami már-már belvárosiak elleni uszításnak hat néhány ponton – sikerült pontosan olyan bonyolult, már-már matekpéldának beillő módon betenni a kérdéssorba, ahogy azt Dézsi polgármester próbálta kifejteni legutóbb a GyőrPlusz hasábjain.

Ugyanilyen szoft fenyegetésként szerepel az a nevelő jellegű kérdés is, ami arra megy rá, hogy szerintem kinek a feladata parkolóhelyet biztosítani az autóknak: azok tulajdonosának kell ezt megoldani, vagy az önkormányzatnak? Ez nyilván egy olyan kérdés, amiben a választópolgárnak állást kell foglalnia. Ahogy olyan konkrét policy-döntésekben is, hogy támogatom-e azt, hogy a belvárosban ne óránként 400, hanem 500 forint legyen a parkolás.

A polgármester beszélt korábban arról, hogy Simon Róbert Balázs azt javasolta: legyen ingyenes a parkolás az egyszer valamikor majd elkészülő Kuopio parki parkolólemezben, de a polgármester azt is jelezte, hogy ő nem értett egyet ezzel. Ennek megfelelően ezt a kérdést sikerült olyan semlegesen beletenni a kérdéssorba, hogy – szabadon idézem, de a lényeg át fog jönni: támogatja-e ön, hogy ingyenes legyen a parkolás a Kuopio parki parkolólemezben. még akkor is, ha ezzel lehetővé válik, hogy nem a környéken lakók is garázsnak használják az új parkolólemezt?

Egy dologra nem kérdeznek rá egyértelműen: mégpedig arra, hogy támogatom-e, hogy négyezer forintról 25 ezer forintra nőjön az egész városban a kedvezményes parkolóbérlet. Pedig ez lenne a lényeg.

Ehelyett megy a hergelés a legalábbis hétpróbás gonosztevőnek beállított, minimum hat autóval rendelkező belvárosi parkolási maffiózók ellen, akik nagyjából olyan szerepet töltenek be most itt Győrben, mint az országos Fidesz-kampányokban Soros György, a migránsok és az LMBTQ-lobbi. A vicc az, hogy a májusban elfogadott rendelet szerint a polgármester fejében létező belvárosi parkolási kulákok pontosan annyit fognak fizetni a parkolásért, mint a mondjuk nádorvárosi és révfalui mezei polgárok: hatszor annyit, mint korábban. Hogy miért pont a belvárosiak ellen hergelni mindeközben, azt továbbra sem sikerült megértenem.

Simon Róbert Balázsnak lesz pár kellemetlen perce

Szerintem a fideszes képviselő megnyugodott, hogy sikerült elérnie ezt a közvélemény-kutatást a polgármesternél, de a kérdések alapján azt gondolom, hogy

ha nem mindenki olyan ravasz róka, mint én, akkor teljesen jóhiszemű válaszokkal is az fog kijönni, hogy az emberek támogatják a fizetős parkolás kibővítését és az áremelést.

Egyszerűen így van összerakva a kérdéssor. Egy fegyvere még azért van a publikumnak: ha elkészül a közvélemény-kutatás, akkor azt, mivel közpénzből készül, szerintem ki lehet kérni közérdekű adatigénylés formájában. És akkor elég egyértelműen látszik majd az, hogy mekkora szakadék van a leendő városházi kommunikáció és a valós tények között.

Iratkozz fel te is a Győr filter nélkül hírlevélre, ahol ez a szöveg először megjelent!

 

Fotó: MTI/Soós Lajos

Szólj hozzá!

Így viseld a gyűrűidet!

A divat világában villámgyorsan változnak a trendek, és ezen belül az ékszerek, különösen a gyűrűk terén is igazi forradalmat élhetünk meg. Hol egy újdonsült fazon kerül reflektorfénybe, hol pedig valami más ragadja meg a közönség figyelmét.

Segítség a tökéletes körfűrész kiválasztásához

A körfűrész a barkács- és szakipari világ egyik legfontosabb eszköze: szinte mindegy, milyen anyagról van szó, a megfelelő típussal megoldható a precíz és pontos vágás.

Húsvéti hulladék ügyek Győrben

Hulladékszállítás, hulladékudvarok, ügyfélszolgálat info.

Kósa Roland: Nem szeretnék parlamenti képviselőjelölt lenni!

A Győr+ rádió reggeli adásában tisztázott az alpolgármester.

Végrehajtónak adta ki magát egy szombathelyi nő

Pedig nem volt az. 47 millió forintot csalt ki. 44 milliót aztán online el is játszott.

USB töltők a hétköznapokban

Napjainkban az USB töltők nélkülözhetetlen részeivé váltak otthonainknak és irodáinknak.

“Ne csak a választáskor jöjjön “Szalagvágó” Czunyiné! Hol van?”

Lakossági fórumot tartottak Bábolnán. A helyiek a végsőkig el fognak menni, ha ismét marhatetemeket hoznának a településre.

Hivatalos: Ez már a nyár

Kicsit korán jött, de ez van.

Történelmi megállapodás segíti mostantól a győri táncosok jövőjét

Két egyetem és a Győri Balett innovatív együttműködését írták alá a szereplők.

Komoly pénzt zsákmányoltak betörők egy szombathelyi lakásból

Közel 3 millió forintot tartott otthon a házigazda.

A megfelelő munkaruha életeket menthet!

A hírekben számtalanszor olvashatunk olyan munkahelyi balesetekről, amelyek könnyedén megelőzhetőek lettek volna, ha a munkavállaló a megfelelő munkaruházatot viseli, illetve ha a munkáltató valóban komolyan veszi a munkavédelmi előírásokat.

Állandó traffipaxot kap a győri Széchenyi híd

Még idén megvalósul a közlekedésbiztonsági beruházás.