Egy darabig még biztosan marad a dízelromantika a Balaton északi partján

Bazsó Bálint 2021-05-10 16:39:56
Ismét eredménytelen lett ugyanis a Balatonfüred-Tapolca-Keszthely közötti vasútvonalak villamosításának tervezésére kiírt tender.

A nyertes pályázónak a 105 kilométer hosszú vonal(ak)on a szűk keresztmetszet kiváltás, villamosítás és központiforgalomirányítás megtervezése mellett az engedélyes tervek, illetve az azok alapjául szolgáló dokumentáció elkészítése lett volna a feladata. A nyertesnek emellett meg kellett volna terveznie 25 megállóhely és állomás magasperonját és akadálymentesítését, valamint 11 középületet és 9 utasbeállót.

A tenderre végül egyedül a KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. - BME ITS Közlekedési- és Járműrendszerek Nonprofit Zrt. adott be közös pályázatot, így az ajánlatkérő Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő végül eredménytelenné nyilvánította a tendert.

Ami nem feltétlen baj.

Fotó: MTI/Máthé Zoltán

"Ezzel a toldozgatás-foltozgatással amúgy sem sokra megyünk"

Ezekkel a szavakkal krizitálta egy a MÁV-Startnál dolgozó forrásunk a 29-es vasútvonalon történteket, aki szerint már az I. ütemben megvalósult Szabadbattyán-Balatonfüred közötti villamosítás is megmutatta, hogy a jelenlegi formában nem sok értelme van a felújításnak. A villamosítás mellett ugyanis sem a pályára, sem nyomvonal-korrekcióra nem költenek, marad tehát a jelenlegi állapot. 

"Hiú ábránd jobb menetidőt és megbízhatóbb szolgáltatást várni ettől a ráncfelvarrástól, mivel itt sem (mármint a Balatonfüred-Tapolca-Keszthely szakaszra kiírt tenderben) szerepel az alépítmény rekonstrukciója és a zavarérzékenység csökkentése"

- mondta.

Hibrid megoldás

Megkérdezett szakértőnk szerint a megoldás a fajlagosan drágább, de több szempontból is előnyösebb hibrid motoronatok beszerzése lenne.

Ezek ugyanis jól alkalmazhatóak lennének a balatoni viszonyok között, hiszen a villamosított déli és villamosítatlan északi parton is tudnának közlekedni, ráadásul a kényszerű fehérvári és balatonfüredi mozdonycsere elhagyásával akár 10 perccel is csökkenthető lenne a menetidő. 

A MÁV 29-es (és a Balatonszentgyörgy - Tapolca közötti 26-os) vonalának különlegessége, hogy míg a nyári menetrendben az egyik legsűrűbb és legtelítettebb vonal, addig a téli időszakban összehasonlíthatatlanul kisebb utasforgalmi igényeket kell kielégíteni. Éppen ezért a hibridek átcsoportosításával sokkal gazdaságosabban és rugalmasabban lehetne üzemeltetni az infrastruktúrát.

Megint a vidéken spórol a kormány: ismét lefújták a motorvonat beszerzést

A 50 motorvonat beszerzésésel a vasúttársaság 12 év után szerzett volna be új, dízelüzemű szerelvényeket. Most úgy néz ki, nem lesz belőle semmi, holott "igény az volna rá", lévén a hazai mellékvonalak többségén a csehszlovák gyártmányú, 40-50 Bz motorvonatok billegnek a csapnivaló állapotú pályákon.

Erre azonban inkább ne fogadjon nagy tételben, hiszen a hibrid motorvonatokról szóló tendert  épp a napokban mondták vissza, pont arra hivatkozva, hogy nem lesz rájuk szükség, mert  "azon vonalak esetében, amiken ezeket a vonatokat bevetni tervezték, időközben döntés született a villamosításról".

Vagy nem. 

Fotó: MTI / Máthé Zoltán

Neve elhallgatását kérő forrásunk szerint a valódi gond természetesen a pénz. Ahogyan a felújításnak hívott villamosítás első üteméből, úgy a mostaniból is sorra húzták ki a valódi menetidő-csökkentést jelentő elemeket a költségcsökkentés címén, ám még így sem elegendő rá a forrás.

"1963-ban rakták le azt a pályát. Minden tekintetben el van használódva, az alap karbantartást jelentő úgynevezett aláverés - ahogyan történt a Szabadbattyán - Balatonfüred szakasz esetében - nem lehet elégséges a jóval nehezebb villamos járművek terheléséhez. Mindezt más fontosabb és hasznosabb beruházások kárára..."

- mondta egy másik, a vonalon rendszeresen dolgozó MÁV-os forrásunk, aki szerint "ahogyan másutt volt, teljes pályafelújítás kellett volna, és ahol lehetséges, kétvágányú szakaszok építése". 

Akárhogyis lesz, egy darabig biztosan maradnak a jó öreg dízelek.

Szólj hozzá!

Újabb letartóztatások történtek a Szőlő utcai bántalmazási ügyben

A bíróság három gyanúsított előzetesét rendelte el - a hatóságok szerint a bizonyítást veszélyeztetné, ha szabadon maradnának.

Bebes István főkonzulként már Németországban képviseli a magyarokat

Ősszel vette át a hivatalt, és a magyar-német műanyagipari szektorral kapcsolatos meglátásait is megosztotta Körmend korábbi polgármestere.

Magyar Péter: „nem leszünk cinkosok, nem fogjuk magukra hagyni ezeket a gyerekeket”

A TISZA Párt elnöke szerint rendszerszintű kudarc áll a bántalmazási botrányok mögött, és nem csak a javítóintézetekben van jelen a probléma.

Elindult Győrben az idei ebösszeírás

Oltásnak, chipnek lennie kell, és be kell jelenteni minden, a kutyát érintő változást.

Győr környéki programok a hétvégére

Advent harmadik hétvégéjén sem kell otthon kuksolni.

Több lépcsőben emelkedik az alanyi adómentesség bevételi határa

2026-tól évről-évre nő a keret, egyszerűbbé válhat a kisvállalkozások adózása.

Hogyan váljék gördülékeny folyamattá a vállalkozásod vezetése?

Manapság a sikeres vállalkozások számára a hatékonyság és az ügyfélkapcsolatok minősége kulcsfontosságú. A modern technológiai megoldások révén a cégek könnyebben kezelhetik napi feladataikat, és több időt fordíthatnak a stratégiai tervezésre.

Kiterjesztette a kormány a 3 százalékos lakáshitelt: zártkerti ingatlanok tízezrei válhatnak elérhetővé, amennyiben lakóház besorolásúak

A „belterületi” szó törlésével jelentős változás lépett életbe az Otthon Start szabályaiban.

Elkészült a talajvíz-monitoring rendszer első üteme Győrben

Bácsán, Kertvárosban és Győrszentivánon már működnek az új kutak, amelyek a város talajvíz helyzetét figyelik.

Íme a győri vásárcsarnok ünnepi nyitvatartása

Még szenteste napján délelőtt is vásárolhat, aki csak az utolsó pillanatban ér rá. 

Gyakorlatban ismerkedtek a hulladékgazdálkodással a Széchenyi István Egyetem hallgatói

A GYHG szakmai központja idén is tárt kapukkal várta a jövő környezetmérnökeit.

Gulyás Gergely a Szőlő utcai visszaélésekről: a rendőrség veszi át a javítóintézeteket

Bűncselekmények, elmaradt ellenőrzések és egy későn felismert rendszerhiba árnyékában keresi a felelősöket a kormány.

A szombati szabályok lesznek érvényesek az áthelyezett munkanapon Győrben

December 13-án módosul a parkolási rend a felszíni zónákban.

Vonatpótló busz jár Győr és Csorna között december 12-én

Egynapos vágányzár miatt módosul a közlekedés a GYSEV vonalán.

Elhunyt Balázs Péter

A Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművész, rendező 82 éves volt. 

Az ellenállhatatlan gyémánt és arany csillogása

A gyémánt az örök vonzalom jelképeként ismeretes.