Egy darabig még biztosan marad a dízelromantika a Balaton északi partján

Bazsó Bálint 2021-05-10 16:39:56
Ismét eredménytelen lett ugyanis a Balatonfüred-Tapolca-Keszthely közötti vasútvonalak villamosításának tervezésére kiírt tender.

A nyertes pályázónak a 105 kilométer hosszú vonal(ak)on a szűk keresztmetszet kiváltás, villamosítás és központiforgalomirányítás megtervezése mellett az engedélyes tervek, illetve az azok alapjául szolgáló dokumentáció elkészítése lett volna a feladata. A nyertesnek emellett meg kellett volna terveznie 25 megállóhely és állomás magasperonját és akadálymentesítését, valamint 11 középületet és 9 utasbeállót.

A tenderre végül egyedül a KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. - BME ITS Közlekedési- és Járműrendszerek Nonprofit Zrt. adott be közös pályázatot, így az ajánlatkérő Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő végül eredménytelenné nyilvánította a tendert.

Ami nem feltétlen baj.

Fotó: MTI/Máthé Zoltán

"Ezzel a toldozgatás-foltozgatással amúgy sem sokra megyünk"

Ezekkel a szavakkal krizitálta egy a MÁV-Startnál dolgozó forrásunk a 29-es vasútvonalon történteket, aki szerint már az I. ütemben megvalósult Szabadbattyán-Balatonfüred közötti villamosítás is megmutatta, hogy a jelenlegi formában nem sok értelme van a felújításnak. A villamosítás mellett ugyanis sem a pályára, sem nyomvonal-korrekcióra nem költenek, marad tehát a jelenlegi állapot. 

"Hiú ábránd jobb menetidőt és megbízhatóbb szolgáltatást várni ettől a ráncfelvarrástól, mivel itt sem (mármint a Balatonfüred-Tapolca-Keszthely szakaszra kiírt tenderben) szerepel az alépítmény rekonstrukciója és a zavarérzékenység csökkentése"

- mondta.

Hibrid megoldás

Megkérdezett szakértőnk szerint a megoldás a fajlagosan drágább, de több szempontból is előnyösebb hibrid motoronatok beszerzése lenne.

Ezek ugyanis jól alkalmazhatóak lennének a balatoni viszonyok között, hiszen a villamosított déli és villamosítatlan északi parton is tudnának közlekedni, ráadásul a kényszerű fehérvári és balatonfüredi mozdonycsere elhagyásával akár 10 perccel is csökkenthető lenne a menetidő. 

A MÁV 29-es (és a Balatonszentgyörgy - Tapolca közötti 26-os) vonalának különlegessége, hogy míg a nyári menetrendben az egyik legsűrűbb és legtelítettebb vonal, addig a téli időszakban összehasonlíthatatlanul kisebb utasforgalmi igényeket kell kielégíteni. Éppen ezért a hibridek átcsoportosításával sokkal gazdaságosabban és rugalmasabban lehetne üzemeltetni az infrastruktúrát.

Megint a vidéken spórol a kormány: ismét lefújták a motorvonat beszerzést

A 50 motorvonat beszerzésésel a vasúttársaság 12 év után szerzett volna be új, dízelüzemű szerelvényeket. Most úgy néz ki, nem lesz belőle semmi, holott "igény az volna rá", lévén a hazai mellékvonalak többségén a csehszlovák gyártmányú, 40-50 Bz motorvonatok billegnek a csapnivaló állapotú pályákon.

Erre azonban inkább ne fogadjon nagy tételben, hiszen a hibrid motorvonatokról szóló tendert  épp a napokban mondták vissza, pont arra hivatkozva, hogy nem lesz rájuk szükség, mert  "azon vonalak esetében, amiken ezeket a vonatokat bevetni tervezték, időközben döntés született a villamosításról".

Vagy nem. 

Fotó: MTI / Máthé Zoltán

Neve elhallgatását kérő forrásunk szerint a valódi gond természetesen a pénz. Ahogyan a felújításnak hívott villamosítás első üteméből, úgy a mostaniból is sorra húzták ki a valódi menetidő-csökkentést jelentő elemeket a költségcsökkentés címén, ám még így sem elegendő rá a forrás.

"1963-ban rakták le azt a pályát. Minden tekintetben el van használódva, az alap karbantartást jelentő úgynevezett aláverés - ahogyan történt a Szabadbattyán - Balatonfüred szakasz esetében - nem lehet elégséges a jóval nehezebb villamos járművek terheléséhez. Mindezt más fontosabb és hasznosabb beruházások kárára..."

- mondta egy másik, a vonalon rendszeresen dolgozó MÁV-os forrásunk, aki szerint "ahogyan másutt volt, teljes pályafelújítás kellett volna, és ahol lehetséges, kétvágányú szakaszok építése". 

Akárhogyis lesz, egy darabig biztosan maradnak a jó öreg dízelek.

Szólj hozzá!

Antal Imre és Kósa Roland ugyanazt a problémát akarták megoldani ma reggel

A dolog szépséghibája, hogy egymástól 200 méternyi távolságra. 

Szombathelyen nem lesz unalmas az ősz! - Telt házas estékre készülhet az AGORA

Pintér Béla, Mező Misi, Doszpot Péter és egy kis Halloween a Víztoronyban. 

Enyhítené a kormány az Otthon Start program feltételeit

Társadalmi egyeztetésen a támogatott lakáshitel szabályainak módosítása. 

Őszi kulturális kavalkád a Rómer Múzeumban

Programajánló hűvös napokra. 

Zebrán gázolt egy nő Szombathelyen

A sértett súlyos sérülést szenvedett, a vádlottat eltilthatják a vezetéstől.

Horogra akadt egy orvhalász Mosonmagyaróvárnál

Engedélye nem volt, de tiltott halászeszköze igen.

Két parkolóházban is dolgozik a Győr-Szol a napokban

A Révai -és a Kodály Zoltán úti parkolókat kell nélkülözni egy rövid ideig. 

A Győri Fellebbviteli Főügyészség egy gyermekpornográfiában súlyosan érintett férfi büntetésének helybenhagyását indítványozta

Több, mint 16 ezer felvétele volt a visszaeső bűnösnek, köztük olyanok is, amin erőszakot követnek el. 

100 új kerékpártámaszt helyeztek ki Győrben - meg sem állnak 468-ig

Az újabb bringabarát lépéssel egy kicsit zöldebb lehet a város. 

Az aradi vértanúkra emlékeznek Szombathelyen

Lesz ünnepi műsor, megemlékezés, koszorúzás, és forgalomkorlátozás. 

Hivatalos a DK 106 jelöltje - Czeglédy Csaba is indul a Vas01 körzetben

Régi motorosok, új arcok egyaránt vannak a fedélzeten. 

Digitális képalkotással mérik fel az önkormányzati átvételre váró sárvári Nádasdy-vár állapotát

Tavaly június óta dolgozik rajta Sárvár, hogy a tulajdonába kerüljön az épület.

Katonai, védelmi ipari fejlesztési és mérnöki központot létesítenek Zalaegerszegen

A 3 milliárd 700 millió forintos beruházáshoz 560 millió forintot csap hozzá az állam.

Ciprusi ellenféllel teljes a Falco EK csoportja

Az már korábban eldőlt, hogy a magyar bajnoki ezüstérmes a spanyol Zaragozával és a dán Bakken Bearsszel is összecsap.