Egy darabig még biztosan marad a dízelromantika a Balaton északi partján

Bazsó Bálint 2021-05-10 16:39:56
Ismét eredménytelen lett ugyanis a Balatonfüred-Tapolca-Keszthely közötti vasútvonalak villamosításának tervezésére kiírt tender.

A nyertes pályázónak a 105 kilométer hosszú vonal(ak)on a szűk keresztmetszet kiváltás, villamosítás és központiforgalomirányítás megtervezése mellett az engedélyes tervek, illetve az azok alapjául szolgáló dokumentáció elkészítése lett volna a feladata. A nyertesnek emellett meg kellett volna terveznie 25 megállóhely és állomás magasperonját és akadálymentesítését, valamint 11 középületet és 9 utasbeállót.

A tenderre végül egyedül a KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. - BME ITS Közlekedési- és Járműrendszerek Nonprofit Zrt. adott be közös pályázatot, így az ajánlatkérő Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő végül eredménytelenné nyilvánította a tendert.

Ami nem feltétlen baj.

Fotó: MTI/Máthé Zoltán

"Ezzel a toldozgatás-foltozgatással amúgy sem sokra megyünk"

Ezekkel a szavakkal krizitálta egy a MÁV-Startnál dolgozó forrásunk a 29-es vasútvonalon történteket, aki szerint már az I. ütemben megvalósult Szabadbattyán-Balatonfüred közötti villamosítás is megmutatta, hogy a jelenlegi formában nem sok értelme van a felújításnak. A villamosítás mellett ugyanis sem a pályára, sem nyomvonal-korrekcióra nem költenek, marad tehát a jelenlegi állapot. 

"Hiú ábránd jobb menetidőt és megbízhatóbb szolgáltatást várni ettől a ráncfelvarrástól, mivel itt sem (mármint a Balatonfüred-Tapolca-Keszthely szakaszra kiírt tenderben) szerepel az alépítmény rekonstrukciója és a zavarérzékenység csökkentése"

- mondta.

Hibrid megoldás

Megkérdezett szakértőnk szerint a megoldás a fajlagosan drágább, de több szempontból is előnyösebb hibrid motoronatok beszerzése lenne.

Ezek ugyanis jól alkalmazhatóak lennének a balatoni viszonyok között, hiszen a villamosított déli és villamosítatlan északi parton is tudnának közlekedni, ráadásul a kényszerű fehérvári és balatonfüredi mozdonycsere elhagyásával akár 10 perccel is csökkenthető lenne a menetidő. 

A MÁV 29-es (és a Balatonszentgyörgy - Tapolca közötti 26-os) vonalának különlegessége, hogy míg a nyári menetrendben az egyik legsűrűbb és legtelítettebb vonal, addig a téli időszakban összehasonlíthatatlanul kisebb utasforgalmi igényeket kell kielégíteni. Éppen ezért a hibridek átcsoportosításával sokkal gazdaságosabban és rugalmasabban lehetne üzemeltetni az infrastruktúrát.

Megint a vidéken spórol a kormány: ismét lefújták a motorvonat beszerzést

A 50 motorvonat beszerzésésel a vasúttársaság 12 év után szerzett volna be új, dízelüzemű szerelvényeket. Most úgy néz ki, nem lesz belőle semmi, holott "igény az volna rá", lévén a hazai mellékvonalak többségén a csehszlovák gyártmányú, 40-50 Bz motorvonatok billegnek a csapnivaló állapotú pályákon.

Erre azonban inkább ne fogadjon nagy tételben, hiszen a hibrid motorvonatokról szóló tendert  épp a napokban mondták vissza, pont arra hivatkozva, hogy nem lesz rájuk szükség, mert  "azon vonalak esetében, amiken ezeket a vonatokat bevetni tervezték, időközben döntés született a villamosításról".

Vagy nem. 

Fotó: MTI / Máthé Zoltán

Neve elhallgatását kérő forrásunk szerint a valódi gond természetesen a pénz. Ahogyan a felújításnak hívott villamosítás első üteméből, úgy a mostaniból is sorra húzták ki a valódi menetidő-csökkentést jelentő elemeket a költségcsökkentés címén, ám még így sem elegendő rá a forrás.

"1963-ban rakták le azt a pályát. Minden tekintetben el van használódva, az alap karbantartást jelentő úgynevezett aláverés - ahogyan történt a Szabadbattyán - Balatonfüred szakasz esetében - nem lehet elégséges a jóval nehezebb villamos járművek terheléséhez. Mindezt más fontosabb és hasznosabb beruházások kárára..."

- mondta egy másik, a vonalon rendszeresen dolgozó MÁV-os forrásunk, aki szerint "ahogyan másutt volt, teljes pályafelújítás kellett volna, és ahol lehetséges, kétvágányú szakaszok építése". 

Akárhogyis lesz, egy darabig biztosan maradnak a jó öreg dízelek.

Szólj hozzá!

Programok a Pünkösdi hosszú hétvégére Győrben és környékén

Aki nem akar otthon maradni, annak lesz hova menni és mit csinálni.

Folytatódik a kánikula, majd pünkösdvasárnap hidegfront érkezik

Hétfőre pedig országszerte mintegy 10 Celsius-fokkal esik vissza a hőmérséklet.

4 gyakori hiba a lakberendezésben, amit ne kövess el

Egy új otthon kialakítása izgalmas kaland – de könnyű elveszni a rengeteg ötlet, trend és tennivaló között.

Nagycsaládra hivatkozó cigi csempészeket fogott a NAV az M1-esen

A bolgár házaspár 5 milliónyi cuccal bukott le. 

Ötször akarta önkényesen elvinni más autóját egy vasi férfi 

Kétszer sikerült is, börtön lehet a vége. 

Változik a vasúti menetrend a Sopron-Szombathely vonalon

A június 23-26 közötti időszakra érdemes felkészülni. 

30 millió forintos kerettel startol Győrben a praxiskezdési támogatás 

6 betöltetlen háziorvosi hely problémáját oldja meg az új rendszer.

Akadálymentesítik a kőszegi 1-es postát

Több mint 2 éve nincs a városban akadálymentes posta. Bányai-Németh Gábor önkormányzati képviselő járta ki a mostani fejlesztést.

Nyári csúcsforgalomra számít a MÁV a pünkösdi hosszú hétvégén

Főpróbának is beillő 3 nap következik a vonatközlekedésben.

Gyalogost gázolt egy férfi Szombathelyen

A sértett súlyos sérüléseket szenvedett.

Szombathely új parlamenti képviselője nem nyilatkozik Szombathellyel kapcsolatban

Csuzda Gábor a helyi Fideszhez irányított minket. A városi Fidesz elnökének fogalma sem volt arról, ki az a Csuzda képviselő.

Már már visszaállt a tanítási rend a győri Kazinczy Ferenc Gimnáziumban

Tegnap csőtörés miatt kellett hazaküldeni a gyerekeket.

Dübörgött a szombathelyi Ez az a nap!

Több Rohonci úti lakó is a hangos zenére panaszkodott.