Megint a vidéken spórol a kormány: ismét lefújták a motorvonat beszerzést

Bazsó Bálint 2021-05-04 06:00:52
Egy darabig nem jönnek hibrid motorvonatok a Pécs-Szombathely vonalra (sem), a kormány ugyanis visszavonta a hibrid motorvonatok beszerzésére kiírt tendert. Nem először.

A 50 motorvonat beszerzésésel a vasúttársaság 12 év után szerzett volna be új, dízelüzemű szerelvényeket. Most úgy néz ki, nem lesz belőle semmi, holott "igény az volna rá", lévén a hazai mellékvonalak többségén a csehszlovák gyártmányú, 40-50 Bz motorvonatok billegnek a csapnivaló állapotú pályákon.

"Azon dolgoznunk, hogy a magyar vasút hálózata, és az azon közlekedő mozdonyok, kocsik lehető legnagyobb része feleljen meg a XXI. századi vasúttal szembeni elvárásoknak, legyen környezetkímélő, gyors, kényelmes"

- mondta néhány nappal ezelőtt Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) államtitkára, aki talán akkor már  tudta, hogy a vasúti mellékvonalak jövőjét, vagy inkább megmaradását jelentő motorvonat tendert ismét vissza fogják vonni.

Nem először vonják vissza a tendert

A vasúttársaság szinte napra pontosan egy évvel ezelőtt írta ki az ötven hibrid motorvonatra kiírt közbeszerzést.

Az akkori kiírás szerint 2023-24-ben húsz 200 ülőhelyes, majd 2024-2029 között további harminc 150 ülőhelyes motorvonatot rendelt volna a MÁV-Start, ám a lendület mindössze egy hónapig tartott: a tendert júniusban vissza is vonták. 

Az augusztusban kiírt újabb közbeszerzésben már kritérium volt, hogy az új vonatok szinkronban tudjanak működni a MÁV-Start 415-ös sorozatú motorvonataival, vagyis a Flirtökkel. A vasúti közbeszerzésekre rálátó forrásunk szerint ez alapján szinte egyértelmű vált, hogy a hazai motorvonatok legnagyobb beszállítója, a Stadler lesz a befutó.

Most úgy néz ki, hogy nem így lesz.

Még a Pécs-Szombathely vonalra is jutott volna belőle

A most visszavont tender szerint szintén 50 motorvonatot vásárolt volna a vasúttársaság. Jellemző a mellékvonali állapotokra, hogy ezekkel 40, de lassan 50 éves Bz-motorvonatokat és mozdonyos szerelvényeket váltottak volna le (összehasonlításképpen: A MÁV jelenleg körülbelül 200 darab csehszlovák Bzmot motorkocsit használ).

Az akkumulátoros motorvonatokkal a MÁV óriási lépést tehetne a forgalmasabb mellékvonalak kiszolgálásában, így például jutott volna belőlük az egyik legfontosabb, Budapestet nem érintő viszonylatra, a Szombathely-Pécs vonalra is, de a nyári szezonban a Balaton északi partján is megjelentek volna.

A MÁV új menetrendjével ezentúl három átszállás kell majd, hogy Szombathelyről eljussunk Pécsre

A tegnap este jelent meg a MÁV-Start június 6-tól érvényes menetrendje, ami miatt már most nem egy szervezet emelte fel a hangját, az utasok pedig zúgolódnak, ami nem csoda. A Magyar Közlekedési Klub szerint az új menetrend a legsúlyosabb botrány kategóriájába tartozik, mely „totálisan tönkreveri egész térségek közösségi közlekedését", a Közlekedő Tömeg pedig közlekedéspolitikáért felelős államtitkár lemondását követeli.

Azért nem kell, mert villamosítani fognak

A tender visszavonásának indoklása akár még jól is hangozhatna, ha nem ismernénk túl jól a magyarországi pályázati viszonyokat és kampányszlogeneket. Eszerint ugyanis a "beszerzésre állítólag azért nincs szükség, mert azon vonalak esetében, amiken ezeket a vonatokat bevetni tervezték, időközben döntés született a villamosításról" - írja a Közlekedő Tömeg.

A szakmai szervezet szerint ez csak részben lehet igaz, mivel a villamosításra egyes vonalak esetén a határidő 2050 a MÁV-csoport új fenntarthatósági stratégiája szerint, így konkrétan a vonatok beszerzése esetén is már 25 évesek lennének ezek a járművek, mikorra szükségtelenné válnának (vagyis a jelenlegi szerelvények közelítenék vagy meg is haladnák a 70 éves életkort).

Mint írják: a jelenlegi dízeles járműállományban nincs még 20-30 év, így a tender visszavonása kilátástalan helyzetbe hozza a vasúthálózat több mint 60 százalékát kitevő villamosítatlan vonalak nagyobb részét.

Tram-train Szombathelyen?

Lassan megkezdődhet a próbaüzem a Szeged-Hódmezővásárhely tram-train vonalon, ennek apropóján pedig újra előkerült a vasút-villamos rendszerek további fejlesztése. Bár több város neve is felmerült, a minisztérium is vizsgálódik, azt nem tudni, hogy hol, mikor és persze milyen tartalommal kezdődhet meg a következő elővárosi vasút építése. Pedig igény volna rá.

Mire elég 50 motorvonat?

Feltételezve, hogy holnapután mégis sikerülne összehozni a beszerzést, akkor sem nagyon van okunk az örömre. Az 50 motorvonat ugyanis rendkívül elenyésző a valós igényekhez képest, ráadásul még egy esetlegesen megvalósuló villamosítás esetén is szükség lenne a dízeles és hibrid meghajtásra, ráadául a 2050-re már a jelenlegi állomány legfiatalabb tagjai is közel 50 éve járják majd a magyar vasúti pályákat - emlékeztet a Közlekedő tömeg.

Fotó: MTI/Máthé Zoltán

A szakmai szervezet szerint "fals érveléssel" kaszálták el a tendert – a jelek szerint egyszerűen nincs politikai a szándék az új technológiát képviselő, drága akkumulátoros vonatok vásárlására. 

"Ezzel viszont végképp világossá vált, hogy nem lehet tovább elodázni a MÁV-Start dízelüzemű járműállományának megfiatalítását. Haladéktalanul meg kell kezdeni új dízelmotorvonatok beszerzésének előkészítését, hiszen egy ilyen projekt átfutási ideje minimum 4-5 év."

- írják.

A tender lemondása újabb visszalépést a kormányzat részéről. Emlékezete lépés volt, amikor egy évvel ezelőtt még azért kellett küzdeniük a szakmai szervezeteknek és polgármestereknek (köztük kormánypárti településvezetőknek), mert a kormányzat a járványhelyzetre hivatkozva a mellékvonalak többségét gyakorlatilag bezárta volna a brutális menetrendi ritkítással.

"Mi lenne, ha nem a minisztérium budapesti épületében dőlne el, milyen vonatok és mikor közlekedjenek az ország összes csücskében?"

Bár az utasok és a közvélemény a MÁV-ot szidja a ritkuló és értelmetlen időpontban közlekedő vonatok miatt, korántsem a vasúttársaságnál dől el egyedül, milyen menetrenddel közlekednek a járatok. Vagyis nem biztos, hogy a MÁV-Start felel azért, mert az egyetlen reggeli vonattal sem lehet már bejutni a munkahelyre vagy iskolába, vagy kétszer kell átszállni a pótlóbuszra, csakhogy hazajussunk.

A tiltakozás hatására a legtöbb helyen ezt sikerült megakadályozni, ám épp a fenti példa mutatja jól, hogy a kormánynak továbbra sincs koncepciója a vidéki közlekedés rendbetételére, legfeljebb néhány kidolgozott politikai panel:

"A kormány 2010-ben borzasztó helyzetet örökölt, a baloldal 38 vasútvonalat zárt be több mint 1300 kilométer hosszúságban, a még maradt, működő hálózat állapota folyamatosan romlott"

  • mondta az egyszer már idézett Schanda Tamás államtitkár 2021-ben, tehát 11 év kormányzás után.

    Sajnos arról nem beszélt, hogy mikor kezdik el lecserélni az 50 éves szerelvényeket.

Természetesen kerestük a MÁV-Start Zrt.-t is, válaszukat közölni fogjuk.

Szólj hozzá!

Június 13 és 16 között rendezik idén a Bloomsdayt Szombathelyen

Ez évben is bővül Közép-Európa legnagyobb szabadtéri kortárs kiállítása.

Folytatódik a győri városháza luxusautótalanítása

Pintér polgármester visszaadja a harmadik Audi A6-ost is.

Megkezdődött a Szombathelyi Kézilabda Klub és Akadémia pénzügyi átvilágítása

Az egyesület akkor kaphatja meg az önkormányzat 40 millió forintos támogatását, ha a vizsgálat mindent rendben talál.

Megbüntette a bíróság azt a férfit, aki tévéket dobott ki a szombathelyi Erdei iskola úton

A készülékekből akár nehézfémek is a talajba kerülhettek volna.

Szombathelyi szupermarketből akart rabolni 2 férfi

Szeszesitalt és csoki szemeltek ki zsákmányul.

Az autófóliázás egy közkedvelt marketingeszköz

Ugyan az utóbbi években az online marketing pörgött fel a leginkább, egyre több vállalkozás található meg a digitális térben, de ez közel sem jelenti azt, hogy fizikai, “offline” promóciók már kevésbé lennének hatékonyak, sőt! Néhány okos megoldással még költséghatékonyabban érhetjük el a potenciális vásárlókat.

Nem jelenthető ki egyértelműen, hogy Bábolnán soha többé nem földelnek el fertőzött állati tetemeket!

Nagy István nem tudott határozott válasszal felelni a kérdésre a zárt ajtók mögött tartott szakmai értekezleten.

Hiányoltad már a szalagvágást? Pedig Sárváron tegnap nyisszant az olló

A Nádasdy-vár kapott macskakövek közé szorított új fákat. Szegények.

Nem ülhet le az Egis Körmend kispadjára a pénteki meccsen Forray Gábor

Vezetőedző nélkül kell helytállnia a Rába-partiaknak a Szolnok ellen.

A mese szerepe gyermekkorban

Folyamatosan hallhatjuk a híreket arról, hogy a gyerekek manapság túl kevés mesét hallanak, helyette mindig a képernyőt nézik. A hírek középpontjában ennek a jelenségnek a káros hatásai állnak. De mit tehet a szülő, ha szeretne ezen a helyzeten javítani?

Pénteken újabb alpolgármester csatlakozhat a győri városvezetéshez

A pletykákkal ellentétben Antal Imre nem lesz jelölt.

Nem maradtak némák a bábolnaiak

Nagy István agrárminiszter szerint a szigetközi magas talajvíz miatt hoztak Bábolnára több ezer leölt szarvasmarhát.

Hogyan szerezhető be gyorsan és egyszerűen a cégkivonat?

Sürgős ügyintézés vagy vásárlás kapcsán gyakran merül fel az igény, hogy gyorsan és egyszerűen hozzáférjünk a szükséges dokumentumokhoz.

Megszavazták, marad a forgalmi rend változás a szombathelyi Kiskar utcában

A volt Sylvester János nyomda átépítése miatt kellett plusz kanyarodó sávot kialakítani.

Új tulajdonosa van a szombathelyi ISIS Hotelnek

Az elképzelés szerint lakásokat alakítanak ki az épületben. A változás a Móló Éttermet is érintheti.

A napelemes rendszer bővíthető

A hírek tele vannak a napelem rendszer bővítésével kapcsolatos tudnivalókkal.