Tram-train Szombathelyen?

Bazsó Bálint 2021-02-04 07:04:00
Lassan megkezdődhet a próbaüzem a Szeged-Hódmezővásárhely tram-train vonalon , ennek apropóján pedig újra előkerült a vasút-villamos rendszerek további fejlesztése. Bár több város neve is felmerült, a minisztérium is vizsgálódik, azt nem tudni, hogy hol, mikor és persze milyen tartalommal kezdődhet meg a következő elővárosi vasút építése. Pedig igény volna rá.

„Látni fogjuk, hogy melyik tetszik majd a legjobban az állampolgároknak, és ez alapján dönteni lehet majd, és lehet modellezni a budapest elővárosi közlekedést, vagy éppenséggel Szombathely-Kőszeg összekötését, vagy meg lehet nézni Nagyvárad-Debrecen összekötését, lehet beszélni Miskolc és a környékbeli települések vasút-villamossal való összekötéséről.”

Nem más dobta be újra a közbeszédbe a Szombathely-Kőszeg közötti vasútvonal fejlesztését, mint Lázár János, a néhány éve még a második számú vezetőnek számító egykori kancelláriaminiszter. 

A kvázi száműzetésben is igen aktív politikus az általa kilobbizott és következetesen végigvitt Hódmezővásárhely és Szeged közötti tram-train első szerelvényének átadóján azt mondta: a teljes magyar közlekedés szervezésére és finanszírozására kihatással lesz ez a program. Ennek apropóján beszélt a további fejlesztésekről is, így többek között a Szombathely-Kőszeg közötti vasútvonalról is.

Itt az ország első tram-train szerelvénye

A szerelvényt december 30-án indították útjára Spanyolországból Szentesre, a járműbiztosítási telephelyre. A következő napokban a Stadler mérnökei helyezik üzembe a járművet, majd a hatósági szemle, a futópróbák és a típustesztek következnek. A Hódmezővásárhely-Szeged tram-train mintaprojektért felelős kormánybiztos a közlemény szerint úgy fogalmazott, hogy a két települést néhány éven belül ikervárossá teszi a vasút-villamos.

Újrafeltalált HÉV, vagy valami új?

A XIX. század végén és a XX. század elején magántársaságok és maga a MÁV is számos olyan, helyi érdekű vasútvonalat (HÉV) épített, ami mai fogalmaink szerint is tram-train jellegű vasútüzemnek minősülne. Sőt, a fővároban – ahol a mai közbeszédben egyedül használják a HÉV mozaikszót – helyi érdekű vasútként épült vonalak épültek át villamossá, mint a nagytétényi, törökbálinti, az Újpest–Rákospalotai vagy éppen a Budapest–Szentlőrinci HÉV-ek. Budapest fejlődése és terjeszkedése miatt ezek – már amelyiket rendkívül rövidlátó módon nem szüntették meg, vagy vágták vissza – ma már villamosnak minősülnek.

Nem is lehetett ez másként, ugyanis a magyar szabályozás egyszerűen nem ismerte a vegyes, vagyis a vasúti és villamos – pontosabban közúti villamos vasút –- rendszerek közös üzemét, ezért a műszaki tervezéssel párhuzamosan a vasúti törvényt is módosítani kellett, ami 2015-re a törvény átfogó átírásával sikerült is.

Ezzel azonban gyorsan el is fogyott a lendület, egyedül a Hódmezővásárhely-Szeged vonalon kezdődött a fejlesztés előkészülete, ám pár évig itt is csak arról lehetett olvasni, hogy folyamatosan drágul a projekt. 

Olyannyira, hogy Lázár János - még bőven Miniszterelnökséget vezető miniszterként 2017-ben fel is háborodott a költségek emelkedésén. 

„Nem tudom elfogadni és nem tudom támogatni, hogy a hibás tervezés és előkészítés miatt megkétszereződjön egy beruházás költsége. A Magyar Kormány az NFM és a MÁV súlyos előkészítési hibái ellenére sem engedhet üzleti érdekek nyomásának!”

– mondta anno a végtelen uniós források és túlárazott közbeszerzések országában Lázár.

A volt kancelláriaminiszter kifakadásának hitelességét kissé rontotta, hogy a későbbiekben már szinte naplószerűen számolt be a projektről, miközben a költségek a többszörösére emelkedtek, így az eredetileg 20 milliárd forintra becsült tram-train végül több mint 70 milliárdba került az adófizetőknek. A lelkesedés persze érthető, hiszen a drágulásról szóló nyilatkozata után Orbán Viktor megígérte, hogy Szabadka felé folytatják a projektet.

A drágulás persze nem tett jót a többi, tervezés alatt álló vonalnak sem, nem véletlen, hogy nem is igazán hallani sokat róluk. A fejlesztési lehetőségek viszont adottak, így a Szeged-Makó, Szeged-Szabadka, Debrecen-Nagyvárad, Miskolc-Kazincbarcika mellett Szombathely-Kőszeg vasútvonalak elővárosi vasúttá építéséről hallani a legtöbbet.

Összekötni azért nem kell, fejleszteni viszont igen

Persze összekötni már nem kell a két várost, fejleszteni viszont lenne még hova.

Ahogyan arról lapunk is beszámolt, a vonal felújítása hamarosan meg is kezdődik.

A Mészáros Lőrinc vejének érdekeltségébe tartozó Homlok Zrt-vel karácsony előtt írták alá a szerződést. A felújítás költsége többször változott, (eredetileg alig több mint kétmilliárd forintba került volna a projekt), végül 2,85 milliárd forintból 

• nyolc helyszínen 55 centiméteres magasperont és esőbeállót építenek ki
• Kőszegen P+R parkolót alakítanak ki,
• hét helyszínen meglévő, de használaton kívüli épületeket bontanak,
• nyolc helyszínen B+R kerékpár tároló létesítenek,
• szintén nyolc helyszenen kiépítik a vizuális utastájékoztató rendszert.

Emellett Kőszegen átépítik a vágányhálózatot, átalakítják a biztosítóberendezést, távközlési hálózatot telepítenek. Szintén Kőszegen autóbuszfordulót építenek ki, át- és megépítenek 16 útátjárót, és átépítenek két műtárgyat is.

A jó adottságokkal rendelkező vasútvonal elővárosi fejlesztése tehát tulajdonképpen már megkezdődött, igaz, egyelőre olyan, az elmúlt évtizedekben elmaradt fejlesztésekkel, amelyek a szorosan vett vasúti infrastruktúra mellett az utazás kényelmét és komfortját is javítják, ám egyelőre villamosítás nélkül.

A munkálatok várhatóan az idei év első felében kezdődnek meg.

Hamarosan megújulhat a Szombathely-Kőszeg vasútvonal

Lezárult a közbeszerzési eljárás, amely alapján tizenöt hónap alatt valósulhat meg a Szombathely-Kőszeg vasútvonal korszerűsítése. A munkálatok során a Szombathely-Kőszeg vasútvonalon elvégzik a szükséges pályavasúti munkálatokat, emellett hét megállóhelyen az utasok számára kényelmes magasperonok épülnek, új peronbútorzattal, esőbeállókkal és térvilágítással. A munkálatok részeként korszerűbb lesz a vizuális utastájékoztatás is a 18 kilométeres szakaszon.

Nem először beszél erről Lázár János

2015-ben, akkor még a Miniszterelnökséget vezető miniszterként is bedobta a vasút fejlesztését, igaz, túlságosan nagy visszhangja nem volt az ötletnek, ám úgy tűnik, hogy a háttérben sem felejtődött el teljesen.

Az Információs és Technológiai Minisztérium (ITM) tavaly nyár végén jelentette be, hogy a 2021-2027-es uniós pénzügyi ciklusban kötöttpályás beruházásokra várhatóan rendelkezésre álló forrásmennyiség sikeres lekötése érdekében húsz vasúti fejlesztés előkészítésének, tervezésének támogatásáról döntött. Ezek között szerepel többek között a Szombathely-Kőszeg és a Zalaszentiván-Nagykanizsa vasútvonal villamosításának előkészítése is.

Ez a fejlesztés nem csak magában áll: az úgynevezett Nyugat-magyarországi Masterplan az országrészt összefüggő egységként kezelve egyebek mellett a Győr-Pápa-Celldömölk, a Székesfehérvár-Pusztaszabolcs és a Komárom-Székesfehérvár vonalak villamosításának, a Pusztaszabolcs-Gyékényes, a Pusztaszabolcs-Pécs-Eszék és a Székesfehérvár-Nagykanizsa-Gyékényes viszonylatok egyes szakaszai fejlesztésének lehetőségét is vizsgálja.

Ez egyébként egybevág a GYSEV terveivel is. A vasúttársaság esetében ugyanis – az egyelőre forgalomszüneteltetett Körmend-Zalalövő vasútvonalat nem számítva – a kőszegi szárnyvonal az utolsó nem villamosított vasútvonal, tehát figyelembe vége az egyre öregedő Jenbacher motorvonatokat, a dízeles vontatás magasabb költségét, illetve a vonal kihasználtságát, a villamosítás logikus lépés lenne.

Természetesen szerettük volna megtudni, hogy ez az említett vizsgálódás pontosan hol is tart, ám a vonal fejlesztésével és Lázár János kijelentésével kapcsolatos kérdéseinkre az Információs és Technológiai Minisztérium sajtóosztálya egyáltalán nem reagált.

Szólj hozzá!

Brit tudósok szerint sehogy sem állítható meg az emberek öregedési folyamata

Nagyon úgy tűnik, hogy az emberiség sosem találja majd meg az örök élet titkát.

Ilyen se volt mostanában: ellenzéki képviselő volt a GyőrPlusz Rádió vendége

Balla Jenő civil önkormányzati képviselő volt Herkely Ákos vendége szombaton az önkormányzati rádióban.

Jó hírek érkeztek Szalai Ádám állapotáról

Valószínűleg pályára léphet a németek elleni mérkőzésen.

Az összes bajnokiját elvesztette a Győr-Moson-Sopron megyei csapat

A megyei III. osztályú Újkér egyszer sem volt sikeres az évben. A csapatvezető szerint a lényeg az, hogy együtt voltak, és futballoztak.

Vasárnap: sok napsütés fátyolfelhőkkel

A Kisalföldön időnként megélénkülhet a déli szél.

Mától egy hónapra bezár a Nyugati pályaudvar

Július 17-ig kiemelt, átfogó karbantartásokat végeznek.

Orbán: Mi vagyunk Európa utolsó szabadságharcosai

Szerinte manapság ugyanúgy küzdenünk kell a szabadságunkért, mint egykoron a szovjetek ellen.

Verstappen nyerte az időmérőt

Ezzel pályafutása ötödik pole pozícióját szerezte meg.

Helyreállt a közlekedés az M1-esen

Mindkét forgalmi sáv járható Győr felé.

Már az idén odaadhatják a magyar utakat egy cégnek, rögtön 35 évre

Zsíros egyesség a láthatáron, de ki lesz a befutó?

Többé nem cseng ki

Az utolsó köztéri telefonfülkét is leszerelték Csehországban.

Szombaton is tombol a kánikula

35 fok is lehet délután.

Megnyílt a 7. Nemzetközi Textiművészeti Triennále a Szombathelyi Képtárban

Tizenhét országból érkeztek alkotások a kiállításra.

van még itt cikk a témában:

Helyreállt a közlekedés az M1-esen

Mindkét forgalmi sáv járható Győr felé.

Szombattól vizet oszt a GYSEV

Sopronban és Szombathelyen is készülnek a hőségre.

Felsővezeték-karbantartás a Szombathely-Szentgotthárd vasútvonalon

Szombaton kicsit bonyolultabb lesz az utazás ezen a szakaszon.