Miért hívják fonódónak, ha nem is fonódik?

Bazsó Bálint 2021-04-19 09:34:00
Úgy tűnik, hogy ismét kihagynak egy óriási lehetőséget a fővárosi közlekedésfejlesztésben.

Ahogyan arról lapunk is beszámolt, tavaly év végén jelent meg a közbeszerzési felhívás a budai fonódó villamoshálózat következő ütemének teljes körű engedélyes és kiviteli terveinek elkészítésére.

A most kihirdetett eredmény szerint a Főmterv készítheti el a végleges terveket

Az Európai Unió hivatalos lapjában megjelent dokumentum szerint  a második ütemben a Duna partján, a Szent Gellért tértől délre a Műegyetem rakparton és a Pázmány Péter sétányon át a Kopaszi-gát térségéig, a Budafoki út - Dombóvári út kereszteződéséig hosszabbítják a vonalat.

Mint írják: "A Műegyetem rakparti villamosvonal célja, hogy a dél-budai térség lakói és az ott dolgozók minél kevesebb időt töltsenek utazással, és az autó helyett inkább a közösségi közlekedést válasszák – ehhez szükség van a fenntartható kötöttpályás közlekedési módok, így a villamosközlekedés fejlesztésére is.

A budai fonódó villamoshálózat Műegyetem rakparton megépülő második ütemének köszönhetően javul a dél-budai városrészek közösségi közlekedése, javulnak a kerékpározási lehetőségek, és növekszik a zöldfelületek aránya is. Az új villamosvonal egyben kapcsolatot teremt az 1-es villamossal, illetve átszállási lehetőség adódik a Nádorkert megállónál a Déli körvasúttal is. Az áttervezendő villamosvonal megteremti az Észak- és Dél-Buda közötti ma még hiányzó kapcsolatot, de közvetlenül elérhetővé válik a pesti belváros is.

Fotó: Vitézy Dávid Facebook-oldala

A Főmterv feladata, hogy megtervezze a

  • 7 pár új akadálymentes megállóhelyet,
  • a 2,8 km új kétvágányú villamospályát, amiből 1,2 km új, füvesített burkolatú lesz,
  • a Műegyetem előtti felső rakparti szakasz rendezését,
  • a Déli összekötő vasúti híd alatti járda és kerékpárút kibővítését,
  • a folytonos rakparti sétány és kerékpárút kiépítését a Szt. Gellért tér és a Rákóczi híd között, végül
  • a Pázmány Péter sétányon a tervek módosításával a fasorok megőrzését is el kell végezniük.

Így felejt el fonódni a fonódó

A tender dokumentációjából ugyanakkor kiderül, hogy a "fonódó villamos" második üteme valójában egy szárnyvonal, hiszen a Szent Gellért téren kiágazó vonal nem csatlakozik az 1-es villamos pályájához, ahogyan nem valósul meg - legalábbis egyelőre - a Fehérvári út felé történő hosszabbítás sem.

"Tescogazdaságos" villamosvonal helyett valódi hálózatfejlesztésért harcolnak Budapesten

Még december 24-én jelentette be Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ vezérigazgatója, hogy Karácsony Gergellyel együtt aláírták a "budai fonódó villamoshálózat II. üteméről" szóló megállapodást. Ennek értelmében új, évtizedek óta tervezett és túlzás nélkül állítható, hogy hiánypótló villamosvonal épülhet a fővárosban.

A mindössze néhány száz méteres hosszabbítás számos előnnyel járna, hiszen az átjárható hálózat eredményeképpen számos új viszonylattal lehetne bővíteni a kinálatot, másrészt az összekötött vonalak a zavarérzékenységét is enyhítik.

Mindössze néhány száz méteres szakaszt jelentene a Fehérvári útig történő hosszabbítás.

A Sétáló Budapest szerint a vonal jelenlegi formájában a híd után "egyszercsak megtorpan. Elfelejt fonódni, elfelejt dél felé is változatos kapcsolati lehetőségeket adni."

Szerintük "nem szabadna megelégedni a nádorkerti ingatlanfejlesztőkkel kötött városrendezési szerződés keretében megtervezett 2,8 kilométeres teszkógazdaságos új vonallal, mely még az ingatlanfejlesztők érdekeit is csak minimálisan elégíti ki, hanem azt egy icipici (0,24 kilométernyi) hosszabbítással tovább kellene kötni az 1-es villamos budai végszakaszába."

Vagyis ezzel egy, a kötött pályás rendszerbe csak érintőlegesen illeszkedő szárnyvonal helyett egy valóban fonódó, déli irányba is nyitó, "vadonatúj hálózatszervezési lehetőségeket is megnyitó törzsszakaszt lehet kialakítani.

Mint ismert, a vonal leendő végállomása mellett még épül a nagy vihart kavart Budapart Lakópark - köztük a 120 méteres MOL-székház. A gigaberuházást számos kritika érte, elsősorban azért, mert a fejlesztés során a tervezők éppenséggel csak a közösségi közlekedést felejtették ki a projektből, és elsősorban az autós közlekedéssel számoltak.

"Ne a dugóban, hanem a vítparton ülj" - olvasható a még nagyobb forgalmi terhelést okozó gigaberuházás plakátján

Ez nemcsak nagyfokú korlátoltságról adott tanúbizonyságot, de a dél-budai realitások teljes figyelmen kívül hagyását is jelentette, hiszen nem számoltak azzal, hogy a főváros egyik, forgalmi szempontból rendkívül leterhelt, telitett régiójáról beszélünk. Az óriási ingatlanfejlesztés természetesen ezen az állapoton csak ront, főleg akkor, ha közösségi közlekedést kihagyják a tervezésből.

A most épülő szárnyvonal ezen sokat nem tud segíteni, pedig lehetőség lett volna rá.

A cikk az Ökopolisz Alapítvány támogatásával készült.

Szólj hozzá!

Az okostelefonok milyen hatással vannak a lelki egészségünkre?

Érdekes a címben feltett kérdés, és bizonyára mindenki az aktuális hangulatának megfelelően válaszol rá. Az, aki kezében a mobillal éppen egy fontos hívást vár a szerelmétől, bizonyára azt mondja, hogy pozitív, aki pedig álmatlanságtól szenved és késő éjjel olvassa ezt a cikket, azt gondolhatja: negatív.

Orrot törtek a sárvári "lomis" piacon

Vádat emeltek a verekedővel szemben.

Borult, ködös idő várható a hétvégén

Túlnyomóan borult, párás, helyenként ködös idő várható, hószállingózás, ónos szitálás, szitálás előfordulhat.

Itt vannak a győri Magyar Kultúra Hét programjai

Január 20–26 között rendezik a rangos eseményt.

Mínusz 783 millió forint a Győr-Szol Zrt. harmadik negyedéves mérlege

Sok esetben a tervezetthez képest kevesebb mínuszt termelt a cég.

Emlékszel milyen volt 2006-ban a Papsziban?

Nem, akkor most megmutatjuk milyen volt a szombathelyi legendás disco.

Továbbra sincs új elnöke a Haladás VSE-nek

Hamarosan újra összehívják a küldötteket.

A Győri Audi ETO 2027-ig meghosszabbította Per Johansson vezetőedző szerződését

A szakembert tavaly márciusban nevezte ki kispadjára az együttes, amelyet aztán BL-sikerig vezetett.

200 ezer forint Győrben az átlag albérletár

Szombathelyen 170 ezer forint most a lakbér havi átlaga.

Akár börtönbüntetésre is ítélhetik Homlok Zsoltot

Kartellezés miatt jelentették fel a cégvezetőt.

Hétvégi ház égett Szombathelyen

A tűzoltók két vízsugárral fékezték meg a lángokat.

15 milliárd forintot vonnak el idén Győrtől

12 milliárd forintot szolidaritási hozzájárulás címén vonnak el. 3 milliárd forintot pedig a Versenyképes Járások Program keretei között vonnának el a várostól.

Fedezd fel a Lego City világát

Építsd meg álmaid városát!

Indul az idei OviKori Győrben

A 2024 szeptemberében indult oktatási program keretében, eddig Győr és az agglomeráció 8 intézményének 256 óvodása tanult meg korcsolyázni a szezonban.