Miért hívják fonódónak, ha nem is fonódik?

Bazsó Bálint 2021-04-19 09:34:00
Úgy tűnik, hogy ismét kihagynak egy óriási lehetőséget a fővárosi közlekedésfejlesztésben.

Ahogyan arról lapunk is beszámolt, tavaly év végén jelent meg a közbeszerzési felhívás a budai fonódó villamoshálózat következő ütemének teljes körű engedélyes és kiviteli terveinek elkészítésére.

A most kihirdetett eredmény szerint a Főmterv készítheti el a végleges terveket

Az Európai Unió hivatalos lapjában megjelent dokumentum szerint  a második ütemben a Duna partján, a Szent Gellért tértől délre a Műegyetem rakparton és a Pázmány Péter sétányon át a Kopaszi-gát térségéig, a Budafoki út - Dombóvári út kereszteződéséig hosszabbítják a vonalat.

Mint írják: "A Műegyetem rakparti villamosvonal célja, hogy a dél-budai térség lakói és az ott dolgozók minél kevesebb időt töltsenek utazással, és az autó helyett inkább a közösségi közlekedést válasszák – ehhez szükség van a fenntartható kötöttpályás közlekedési módok, így a villamosközlekedés fejlesztésére is.

A budai fonódó villamoshálózat Műegyetem rakparton megépülő második ütemének köszönhetően javul a dél-budai városrészek közösségi közlekedése, javulnak a kerékpározási lehetőségek, és növekszik a zöldfelületek aránya is. Az új villamosvonal egyben kapcsolatot teremt az 1-es villamossal, illetve átszállási lehetőség adódik a Nádorkert megállónál a Déli körvasúttal is. Az áttervezendő villamosvonal megteremti az Észak- és Dél-Buda közötti ma még hiányzó kapcsolatot, de közvetlenül elérhetővé válik a pesti belváros is.

Fotó: Vitézy Dávid Facebook-oldala

A Főmterv feladata, hogy megtervezze a

  • 7 pár új akadálymentes megállóhelyet,
  • a 2,8 km új kétvágányú villamospályát, amiből 1,2 km új, füvesített burkolatú lesz,
  • a Műegyetem előtti felső rakparti szakasz rendezését,
  • a Déli összekötő vasúti híd alatti járda és kerékpárút kibővítését,
  • a folytonos rakparti sétány és kerékpárút kiépítését a Szt. Gellért tér és a Rákóczi híd között, végül
  • a Pázmány Péter sétányon a tervek módosításával a fasorok megőrzését is el kell végezniük.

Így felejt el fonódni a fonódó

A tender dokumentációjából ugyanakkor kiderül, hogy a "fonódó villamos" második üteme valójában egy szárnyvonal, hiszen a Szent Gellért téren kiágazó vonal nem csatlakozik az 1-es villamos pályájához, ahogyan nem valósul meg - legalábbis egyelőre - a Fehérvári út felé történő hosszabbítás sem.

"Tescogazdaságos" villamosvonal helyett valódi hálózatfejlesztésért harcolnak Budapesten

Még december 24-én jelentette be Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ vezérigazgatója, hogy Karácsony Gergellyel együtt aláírták a "budai fonódó villamoshálózat II. üteméről" szóló megállapodást. Ennek értelmében új, évtizedek óta tervezett és túlzás nélkül állítható, hogy hiánypótló villamosvonal épülhet a fővárosban.

A mindössze néhány száz méteres hosszabbítás számos előnnyel járna, hiszen az átjárható hálózat eredményeképpen számos új viszonylattal lehetne bővíteni a kinálatot, másrészt az összekötött vonalak a zavarérzékenységét is enyhítik.

Mindössze néhány száz méteres szakaszt jelentene a Fehérvári útig történő hosszabbítás.

A Sétáló Budapest szerint a vonal jelenlegi formájában a híd után "egyszercsak megtorpan. Elfelejt fonódni, elfelejt dél felé is változatos kapcsolati lehetőségeket adni."

Szerintük "nem szabadna megelégedni a nádorkerti ingatlanfejlesztőkkel kötött városrendezési szerződés keretében megtervezett 2,8 kilométeres teszkógazdaságos új vonallal, mely még az ingatlanfejlesztők érdekeit is csak minimálisan elégíti ki, hanem azt egy icipici (0,24 kilométernyi) hosszabbítással tovább kellene kötni az 1-es villamos budai végszakaszába."

Vagyis ezzel egy, a kötött pályás rendszerbe csak érintőlegesen illeszkedő szárnyvonal helyett egy valóban fonódó, déli irányba is nyitó, "vadonatúj hálózatszervezési lehetőségeket is megnyitó törzsszakaszt lehet kialakítani.

Mint ismert, a vonal leendő végállomása mellett még épül a nagy vihart kavart Budapart Lakópark - köztük a 120 méteres MOL-székház. A gigaberuházást számos kritika érte, elsősorban azért, mert a fejlesztés során a tervezők éppenséggel csak a közösségi közlekedést felejtették ki a projektből, és elsősorban az autós közlekedéssel számoltak.

"Ne a dugóban, hanem a vítparton ülj" - olvasható a még nagyobb forgalmi terhelést okozó gigaberuházás plakátján

Ez nemcsak nagyfokú korlátoltságról adott tanúbizonyságot, de a dél-budai realitások teljes figyelmen kívül hagyását is jelentette, hiszen nem számoltak azzal, hogy a főváros egyik, forgalmi szempontból rendkívül leterhelt, telitett régiójáról beszélünk. Az óriási ingatlanfejlesztés természetesen ezen az állapoton csak ront, főleg akkor, ha közösségi közlekedést kihagyják a tervezésből.

A most épülő szárnyvonal ezen sokat nem tud segíteni, pedig lehetőség lett volna rá.

A cikk az Ökopolisz Alapítvány támogatásával készült.

Szólj hozzá!

Június 13 és 16 között rendezik idén a Bloomsdayt Szombathelyen

Ez évben is bővül Közép-Európa legnagyobb szabadtéri kortárs kiállítása.

Folytatódik a győri városháza luxusautótalanítása

Pintér polgármester visszaadja a harmadik Audi A6-ost is.

Megkezdődött a Szombathelyi Kézilabda Klub és Akadémia pénzügyi átvilágítása

Az egyesület akkor kaphatja meg az önkormányzat 40 millió forintos támogatását, ha a vizsgálat mindent rendben talál.

Megbüntette a bíróság azt a férfit, aki tévéket dobott ki a szombathelyi Erdei iskola úton

A készülékekből akár nehézfémek is a talajba kerülhettek volna.

Szombathelyi szupermarketből akart rabolni 2 férfi

Szeszesitalt és csoki szemeltek ki zsákmányul.

Az autófóliázás egy közkedvelt marketingeszköz

Ugyan az utóbbi években az online marketing pörgött fel a leginkább, egyre több vállalkozás található meg a digitális térben, de ez közel sem jelenti azt, hogy fizikai, “offline” promóciók már kevésbé lennének hatékonyak, sőt! Néhány okos megoldással még költséghatékonyabban érhetjük el a potenciális vásárlókat.

Nem jelenthető ki egyértelműen, hogy Bábolnán soha többé nem földelnek el fertőzött állati tetemeket!

Nagy István nem tudott határozott válasszal felelni a kérdésre a zárt ajtók mögött tartott szakmai értekezleten.

Hiányoltad már a szalagvágást? Pedig Sárváron tegnap nyisszant az olló

A Nádasdy-vár kapott macskakövek közé szorított új fákat. Szegények.

Nem ülhet le az Egis Körmend kispadjára a pénteki meccsen Forray Gábor

Vezetőedző nélkül kell helytállnia a Rába-partiaknak a Szolnok ellen.

A mese szerepe gyermekkorban

Folyamatosan hallhatjuk a híreket arról, hogy a gyerekek manapság túl kevés mesét hallanak, helyette mindig a képernyőt nézik. A hírek középpontjában ennek a jelenségnek a káros hatásai állnak. De mit tehet a szülő, ha szeretne ezen a helyzeten javítani?

Pénteken újabb alpolgármester csatlakozhat a győri városvezetéshez

A pletykákkal ellentétben Antal Imre nem lesz jelölt.

Nem maradtak némák a bábolnaiak

Nagy István agrárminiszter szerint a szigetközi magas talajvíz miatt hoztak Bábolnára több ezer leölt szarvasmarhát.

Hogyan szerezhető be gyorsan és egyszerűen a cégkivonat?

Sürgős ügyintézés vagy vásárlás kapcsán gyakran merül fel az igény, hogy gyorsan és egyszerűen hozzáférjünk a szükséges dokumentumokhoz.

Megszavazták, marad a forgalmi rend változás a szombathelyi Kiskar utcában

A volt Sylvester János nyomda átépítése miatt kellett plusz kanyarodó sávot kialakítani.

Új tulajdonosa van a szombathelyi ISIS Hotelnek

Az elképzelés szerint lakásokat alakítanak ki az épületben. A változás a Móló Éttermet is érintheti.

A napelemes rendszer bővíthető

A hírek tele vannak a napelem rendszer bővítésével kapcsolatos tudnivalókkal.