Árkon, bokron, szénhidrogénen át

Nagy Donát 2021-02-18 08:20:00
Megnéztük az Őriszentpéter mellé megálmodott szénhidrogén kút tervezett helyszínét.

Elsőként írtunk a közvetlenül Őriszentpéter mellé tervezett szénhidrogén kútról, amelyről később több helyi és országos lap is említést tett. Az eset kapcsán helyi lakosok petíciót indítottak, de az önkormányzat is kijelentette: nem látnának szívesen egy újabb ipari létesítményt a település határán.

Mind a Galambosszeren lakókkal, mind Őriszentpéter polgármesterével leültünk a beruházás kapcsán - az interjúkat hamarosan közzé is tesszük.

Új szénhidrogén kutat fúrnak Őriszentpétertől pár száz méterre

A Vas Megyei Kormányhivatal Környezetvédelmi és Természetvédelmi Főosztály, azaz a zöldhatóság oldalán jelent meg egy tájékoztató, miszerint a MOL Nyrt. és a MOL Őrség Szénhidrogén Koncessziós Kft. Őriszentpéter mellett tervezi egy új, Őri-M-1 jelű mélyfúrás létesítését, majd egy szénhidrogén kút fúrását.

De előbb lássuk, pontosan hol épülne meg a dokumentumokban csak egyszerűen szénhidrogén kútnak említett létesítmény.

Autóval lehet menni?

- kérdeztem naivan Szalai László kísérőnktől, de hamarosan nyilvánvalóvá vált: nekem is kellett volna váltócipőt hozni.

Az Őriszentpéter szélén található Galambszer településrészen a legtöbben vendégházat üzemeltetnek, sokan kizárólag ennek bevételéből élnek. Bár a pandémia miatt jelenleg nem nyithatnak ki, itt egész évben vannak vendégek. A csend, a nyugalom télen is vonzza a pihenni vágyókat, a közelben lévő turistaösvények ebben az évszakban is bejárhatóak.

 

Mi viszont nem ezeket használjuk, amikor a Galambosszer útról letérve mély traktornyomok mentén haladunk, a Cser-völgyi-patak felé. Bár vízcsobogást nem hallunk, a közeli vasútállomáson zúgó dízelmozdonyt igen. Márpedig ha valóban elkezdik megépíteni, akkor a szénhidrogén kút fúrása bizony szintén zajjal fog járni. A tanulmányban azt írják, hogy ez három műszakos munkarendben lenne kivitelezhető, nappal 60 dB, éjjel 45 dB zajterheléssel.

Ezek a számok azonban 700 méteres sugarú körben értendőek.

Egyrészt - ahogy azt tapasztaljuk - a zajok nem így terjednek a völgyben, mivel a megfelelő domborzati viszonyok miatt akár több kilométerről is hallhatóak azok. Másrészt a "legkedvezőtlenebb helyzetű" lakóépületek csupán 400 méterre vannak, így a tervezett mélyfúrás építése zajvédelmi szempontból egyébként sem felel meg a követelményeknek. Emiatt pedig a létesítés megkezdése előtt zaj határérték alóli felmentést kell kérni az engedélyesnek.

Ahogy korábban is írtuk, a tervezett mélyfúrás helye és a megközelítési útvonala számos védelem alatt áll: nem csupán nemzeti parki törzsterületen, hanem egyben az Őrség kiemelt jelentőségű természetmegőrzési és különleges madárvédelmi területen található. E földrajzi helyzet miatt a beruházásra Natura 2000 hatásbecslési dokumentáció is készült. A 16 oldalas dokumentum elkészítésének célja, hogy az ebben foglaltak alapján az illetékes környezetvédelmi hatóság elvégezze a beruházás hatásbecslését.

 

A hatásbecslés szerint a fúrási pont és a kút tervezett bekötővezetéke néhány éve felhagyott szántón, parlagterületen található. A fúrás tervezett mélysége 2850
méter, a várható termelvény pedig nyersolaj, kevés kísérőgáz és rétegvíz.

A környéken egyébként a kutatófúrások nyomán 1998-ban 10 termelő földgázkút épült ki, melyek igen jó minőségű gázt adnak. Most viszont a dokumentumok alapján nem egyértelmű, hogy ismét földgázat termelnének ki, vagy nyersolajat.

A kitermeléshez persze utat is kell építeni, ami nagyrészt a már meglévő önkormányzati útszakasz kőszórással történő megerősítését jelenti. Ez egy 4 méter széles úttükör lenne 0,5-0,5 méteres padkával, a kitermelés végén pedig a zúzottkövezés a helyszínen maradna, és mint értéknövelő beruházás az önkormányzat tulajdonát képezné.

A tervezett nyomvonal egy részén mi is felbaktatunk, és bár itt is látszódnak keréknyomok, egyelőre meg nem mondanánk, hogy valódi útról van szó.

 

A becslések szerint az út megerősítésén egy időben egy földmunkagép dolgozna, a zúzottkő szállítása miatt pedig napi kb. 8-10 nehézteher gépjármű forgalma várható. Útépítés csak a nappali időszakban történne, a kialakítás során viszont cserjéket, tölgyeket, juhart kellene eltávolítani egy rövid szakaszon. A tanulmány azt írja, hogy a szélesítéshez az erdőterületeken és erdőszegélyekben cserjéket biztos ki kellene vágni, de előfordulhat, hogy 1-2 út közeli fát is eltávolítanak. Az ígéretek szerint ezzel együtt az út megerősítése, szélesítése elsősorban "csak" zavaró hatással lenne az élővilágra, az élőhelyveszteség elhanyagolható mértékű.

A mintegy száz méterre található, már régóta üzemelő földgázkutat mi is szemügyre vesszük. A berendezés bár nyilvánvalóan tájidegen, mégsem mondanánk, hogy sok vizet zavar. A térségben egyébként nem felhasználható az itt feltárt gázkincs, a jó minőségű kitermelt szénhidrogént vezetéken a zalai finomítókba szállítják. 

 

A beruházás teljes képére a Natura 2000 hatástanulmány világít rá, amely szerint

a tervezett tevékenység hozzájárul azon ásványvagyon-gazdálkodási cél megvalósulásához, hogy a hazai ásványvagyon a lehető legnagyobb mértékben kerüljön kiaknázásra és ezzel a külföldről behozott energiahordozók mennyisége minél kisebb legyen. A Közösség, ezen belül Magyarország nagymértékű energia importra szorul. Szénhidrogén esetében Magyarország import függősége különösen magas. Az importtól függés mértékének csökkentése része mind a Közösség, mind Magyarország energia politikájának. A függőség növekedése elkerülésének egyik alapvető módja a hazai források feltárása. A hazai adottságok miatt a kis előfordulások a jellemzőbbek, ezeknél pedig a költség-hatékonyság különösen fontos kritérium. A hazai termelés hazai munkaerő foglalkoztatást is jelent.

A dokumentum szerint egyébként a természetmegőrzési terület értékesebb élőhelyei a várható hatásterületen kívül, messzebb helyezkednek el.

Mindezt értjük is, meg nem is.

 

Ahogy ballagunk vissza a Galambszerre, egy fiatal család jön velünk szembe: egy friss délelőtti sétával készülnek fel a nap további részére.

- Sziasztok!

- Sziasztok!

Pár percig még eltart, míg az autóhoz visszaérünk. A dízelmozdony messzi hangját még mindig halljuk.

A mélyfúrás jelenleg tervezett időpontja 2022. első negyedév.

Szólj hozzá!

Utazóágyak: Miért fontos a megfelelő választás?

Az utazóágy kiválasztása rendkívül lényeges, hiszen a gyermek alvásának minősége közvetlen hatással van pihenésére és egészségére.

Dunántúlon fosztogatott a bűnbanda - letöltendő szabadságvesztést kért rájuk az ügyészség

A 9 tagú galeri 19 ingatlanba tört be, több tíz milliós kárt okozva ezzel. 

Ők a Győr 01 választókerület tiszás jelölt-jelöltjei

Bóka Zsolt, Diószegi Judit és Markó Tímea szállnak ringbe. Fideszes kihívó még mindig nincs. 

Fedezd fel a rejtett fehérjeforrásokat

A táplálkozásban a fehérjék fontos szerepet játszanak.

Ők indulnak a Tisza végső jelöltségéért Csornán

Bóna Szabolcs, Kovács-Rosta Krisztina, Puskás György.

Közülük kerül majd ki a Tisza Párt jelöltje Mosonmagyaróváron

Kapolka Judit, Molnár Ferenc és Porpáczi Krisztina indulnak a régióban.

Pintér Bence: Sok sikert kívánok Diószegi Juditnak!

Megszólalt a győri polgármester a tiszás jelölt-jelöltek kapcsán.

Győrben is közeleg a pályaválasztás 

Nyitott kapukkal és interaktív programokkal várják a diákokat a középiskolák.

Befutottak a Vas 03-as választókerület tiszás jelölt-jelöltjei is

Adelwöhrer Beáta, Horváth Nándor Zsolt, és Szabó László indulnak a versenybe.

Megnevezte a Tisza a szombathelyi jelölt-jelölteket

Zsálek Judit, Rápli Róbert, Csiszár Zsófia Judit verseng egymással.

Hogyan válaszd ki a tökéletes sportcipőt teremfocihoz?

A sportcipő választás jelentőségteljesebb egy focirajongó számára, mint azt elsőre hinnéd.

Egy nehéz nap reggelén 11 pontos vállalkozói könnyítő csomagot jelentett be Orbán Viktor

Többek között fél évvel eltolják az üzemanyagok jövedéki adóemelését is.