Ezek Győr biciklis gondjai: a Dunakapu tértől a Reptéri útig!

Pintér Bence 2020-02-24 16:05:00
Átkerekezhető lesz-e a belváros? Lesz-e Bácsára bicikliút? Lesz-e útfelújítás és bicikliútépítés Szabadhegyen? És a Reptéri úton? Összeszedtük olvasóink biciklis felvetéseit, és az útkezelő és a városháza, egy szakértő civil megkérdezésével igyekeztünk választ találni a kérdésekre.

Hónap elején arra kértük olvasóinkat: segítsenek nekünk összeszedni, hol van probléma a győri kerékpáros közlekedéssel. A legkisebb kátyútól kezdve a legveszélyesebb pontokig minden érdekelt minket, és kaptunk is sok választ.

A győri biciklis közlekedés, mint azt írtuk is, nem jár gyerekcipőben, az azonban a válaszokból is világos, hogy van hová fejlődni.

Olvasóink a kisebb, könnyen megoldható problémák mellett egy sor nagyobb, strukturális problémára is rámutattak, mi pedig igyekeztünk végigjárni az említett helyszíneket, illetve megkérdezni a városházát és a útkezelőt az adott problémákról, illetve megkérdeztünk egy, a győri bringás közlekedéssel régóta foglalkozó civilt is: Tóth Pétert, a Keret Egyesület vezetőjét a felmerülő kérdések kapcsán arról faggattuk, hogy a biciklisek szempontjából milyen megoldásokat tud elképzelni.

Mivel épp készül Győr idei költségvetése, rákérdeztünk Radnóti Ákos alpolgármesternél is, hogy mennyi jut mostanában biciklis fejlesztésekre.

„Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program TOP-6.4.1-16 felhívás keretében nyertes pályázatokkal rendelkezik” – írta. Ez azt jelenti: az elkövetkező egy-két évben a város több pontján lesznek új kerékpárútépítések (Tatai út, Régi Szentiváni út, Kodály Zoltán út, Reptéri út). Ezen fejlesztések következtében a kerékpárutak hossza 4,29 kilométerrel növekszik a városban. Emellett közel két kilométernyi kerékpáros nyomvonal felfestését, illetve további kerékpárutak építését és felújítását tervezi a városháza.

Persze ez nem az összes gond, ami felmerülhet, mindössze az, amit olvasóink küldtek nekünk. Szeretnénk ezért megjegyezni, hogy ha az alábbiakhoz hasonló veszélyes, problémás helyzeteket talál valaki, azt közvetlenül a útkezelőnek is jelezheti a titkarsag@utkezelogyor.hu címen, vagy írhat nekünk is a cikk alján található címen, hogy írjunk róla.

1. Az átkerekezhetetlen belváros – Dunakapu tér

Bár a város biciklis stratégiája célként jelölte meg a belváros átszelhetőségét kelet-nyugat, illetve észak-dél irányban, a biciklire pattanó győri polgár mégis csak kisebb-nagyobb bosszúságok árán tudja ezt megtenni. Északról, Révfaluból érkezve a Révfalusi hídnál rögtön két problémába is botlunk: az egyik az, hogy a bicikliúton állandó jelleggel járnak a gyalogosok is, a másik pedig az, hogy a bicikliút a híd mindkét oldalán veszélyesen leszűkül:

Fotó: Pintér Bence

Erre nem nagyon lesz megoldás a továbbiakban sem: Máthé-Tóth Péter, Győr Megyei Jogú Város Útkezelő Szervezetének műszaki vezetője és sajtószóvivője szerint minden egyértelműen ki van táblázva, fel van festve, a táblákat nem lehet lejjebb helyezni, mert az veszélyeztetné a kerékpárosokat.

„Az a tapasztalatunk, hogy a gyalogosok többsége tisztában van azzal, hogy csak a másik oldalon lenne szabad gyalogolnia, de kényelmi okok miatt nem így cselekszenek. Akik a Dózsa György rakpart, Ady Endre utca környékén élnek, gyakran a kerékpárúton sétálnak át a hídon” – írta. A hídfőknél lévő kő mellvédek áthelyezése pedig nem oldható meg reálisan, mivel az a hídfők és a hídszerkezet átépítésével járna. A szűkületen átvezetett kerékpárút szélessége az előírt minimum szélességű.

A civil Tóth Péter szerint sem várható itt változás, de felhívta a figyelmet: a hídra festett piros, kerékpárutat jelölő festék lekopott, amit jó lenne újrafesteni, a választóvonalakkal együtt. „A járdára felfestett, gyalogosan belépni tilos plusz a kerékpáros jelek mindkét oldalon sokat segítenének. (Jelenleg ez a tábla jó magasan van, nem is nagyon látszik) – írta, de ezzel kapcsolatban az útkezelő – ahogy fent idéztük – jelezte, hogy a táblákat lejjebb tenni nem lehet.

Tóth másik felvetését saját maga hívta utópisztikusnak, bár szerinte nem lenne ördögtől való ötlet: egy külön gyalogos-bringás híd megépítése a Dunán.

Az őszi kampányban a Civilek Győrért egyébként hasonló tervet prezentált a választás előtti napon, ők a Széchenyi hídhoz közelebb, a Móricz rakpart Dunapart Rezidenciához közel eső felhajtójához álmodtak egy ilyen hidat.

Visszatérve a Dunakapu térre: a belvárosba igyekvők útvonala a Jedlik Ányos utcán vezet, ahol a gyalogosok között szlalomozva lehet haladni – erre mindjárt visszatérünk. De érdemes még elidőzni ott, hogy az útvonal ugyan a helyieknek evidens, sok turista azonban nem tudja, hogy merre érdemes indulnia innen, miután nincs kitáblázva, hogy itt haladhatnak a biciklisek, a Dunapart rezidencia felé pedig jelenleg három nagy virágláda zárja el a hídról le-, vagy a hídra felkanyarodók útját:

Fotó: Pintér Bence

És egy másik szögből:

Fotó: Máthé-Tóth Péter

Az útkezelő szóvivője azt írta: a három virágláda tapasztalatuk szerint nincsen útjában a kerékpározóknak,

sőt: a Dunakapu tér keleti oldala (Teleki út felől) irányából és a Kossuth hídon átkerekezők konfliktushelyzetbe kerülnek szerintük a virágládás helyszínen, nem látják egymást – a három virágláda közreműködésével a kerékpárosok kitérésre vannak kényszerítve, így azonban jobban észlelhetik egymást. A civil Tóth Péter szerint azonban zavaróak a ládák,  és ha már ott vannak, lehetne nagyobb a távolság közöttük, vagy egyet ki is lehetne venni közülük, mert így nem egyszerű kanyarodni.

Az útkezelő szóvivőjének közlése szerint a híd belvárosi oldalán a „Kerékpárút vége” és „Környezetvédelmi zóna kezdete” jelzések szabályozzák a kerékpáros forgalmat. A Jedlik utca ugyanis nem kerékpárút, nem is közös gyalog- és kerékpárút, hanem egy behajtási engedélyekkel szabályozott gyalogos zóna. De a jelzett környezetvédelmi zónán belül a kerékpáros szabadon közlekedhet. Jelen esetben mehet a Káptalandomb felé, a Jedlik utcának és a Dunakapu térnek egyaránt.

Tóth Péter szerint sem kell ennél egyértelműbben táblázni, hiszen ahol nincs kiírva, hogy nem mehet a biciklis, ott mehet – jó lenne azonban jobban felhívni a biciklisek és gyalogosok figyelmét arra, hogy ezen a részen figyeljenek egymásra. „Ezt a megoldást egyébként alkalmazhatnánk a Baross úton is, ahol le lehetne venni a kerékpárral behajtani táblákat, ezzel egy párhuzamos észak-déli útvonal is létrejöhet a Belvároson keresztül. Ha olyan sűrű a gyalogos forgalom, akkor a kerékpárosok úgysem mennek arra” – írta Tóth, aki szerint a Dunakapu téren inkább az Eurovelo 6 kitáblázásának hiányossága a probléma, vagyis hogy merre menjen a turista, ha át akarja szelni a város ezen részét.

2. Az átkerekezhetetlen belváros – Észak-déli, kelet-nyugati útvonalak

Menjünk a Jedlik Ányos utca felé: aki kerekezett már itt, az tudja, hogy a gyalogosok között haladni egyébként sem egyszerű, de ezt az utcát még cserébe egy sor étterem, kávézó és kocsma terasza szűkíti le egy csomó helyen.

A belvárosba érve a közlekedés továbbra is nehézkes: a Baross úton ugye nem szabad kerekezni, észak-déli irányban marad a Czuczor utca, kelet-nyugati irányban pedig két szűk utca: kelet felé az Árpád utca, nyugat felé a Bajcsy-Zsilinszky utca. Mindkét utca egysávos, két oldalt többnyire parkoló autókkal – egyáltalán nem ideális itt a biciklis közlekedés.

A belváros észak-dél irányban keresztülszelő kerékpáros útvonalnak az útkezelő szerint jelenleg nincsen előnyösebb alternatívája. Nem jó erre szerintük a Széchenyi teret a Dunakapu térrel összekötő gyalogos Stelczer Lajos utca, sem a Teleki út – nem életszerű útvonalak és a kereszteződéseik (főleg a Stelczer Lajos utcái) veszélyesebbek, mint a Jedlik utcai gyalogos-kerékpáros együtt közlekedés. Ráadásul ezek az útvonalak azt a célt sem elégítik ki, hogy a szabadidős kerékpáros forgalmat behozzák a belvárosba – a Dunakapu téren át a Széchenyi térre.

Fotó: Pintér Bence

„Ez a belváros egyik legforgalmasabb és legszűkebb észak-déli átvezető szakasza, ahol a kiadott kitelepülési engedélyek újratervezésével, újratárgyalásával lehet csak eredményt elérni.

Közterületes probléma, aminek forgalomszervezési hatása is van. Röviden és velősen: a Pálffy étterem Jedlik Ányos utcára épített terasza túlméretezett.” – írta nekünk a civil Tóth Péter.

Kelet-nyugati irányban sem várható nagy változás: kérdésünkben felvetettük, hogy a Bajcsy-Zsilinszky és Árpád utcák egyik oldalán megszűnhetne a parkolás, miután átadták az Árpád utcai parkolóházat, de ezzel egyelőre nem számol a város. „Mindkét utca autósforgalmának tempója a kerékpáros tempóhoz közelít. Azt gondolom, hogy emiatt a kerékpáros és gépjármű forgalom tud működni egymás mellett a parkolással együtt” – írta nekünk az útkezelő szóvivője, Máthé-Tóth Péter.

„A parkolóházak építésével párhuzamosan az utcai parkolóhelyek felszámolását is meg kellett volna kezdeni, amivel az ember- és környezetbarátabb Belvároshoz kerülnénk közelebb. Akár a forgalomcsillapítás is elképzelhető lenne egyes szakaszokon, ahogy az megtörtént például a Ráday utcában a fővárosban” – írta viszont Tóth. Ehhez azonban szerinte politikai döntésre van szükség, sok-sok konfliktust felvállalva az autófüggő lakossággal, bolttulajdonosokkal: a fenti két utca átjárhatóságának növelésével a Belváros kelet-nyugat irányú kerékpáros átjárhatósága biztosan növekedne.

Délről, az aluljárónál kiépített csomópont felől érkezve egyébként hasonló a kép, hozzátéve, hogy innen például a közeli Árkád felé szintén csak a Szent István úton átkelés, a Gárdonyi Géza utca nyúlfarknyi bicikliútja, majd az Árpád utca az egyetlen lehetséges útvonal, nincs egyéb használható surranópálya.

3. Mi a helyzet a bácsai bicikliúttal?

Ebben a témában a közútkezelő nem tudott tájékoztatást adni, ezért kerestük a városházát, ahonnan még nem kaptunk választ. Ezért megkerestük Bárány Istvánt, Bácsa független képviselőjét arról, hogy hogy áll ez a téma.

Mint kiderült: elég bonyolultan. Volt egy útvonal, és megvan rá a pénz is. Az útvonal azonban nem feltétlenül lesz jó, mivel közben az elterelő és az új híd miatt megnövekedett a forgalom a Bácsai úton, így nincs döntés arról, hogy melyik oldalon menjen a bicikliút, ami jelenleg csak a kisbácsai Kalapács út kereszteződéséig tart.

Az mindenesetre biztos, hogy a Külső Bácsai út valamelyik oldalán lesz bicikliút a közeljövőben, ami átmegy a zsilipen a Fenyőszer utcáig

– azért eddig, mert az István király útra jelen helyzet szerint lehetetlen bármilyen formában bicikliutat vezetni, illetve a Fenyőszer út végére Vámosszabadi is lehet, hogy beköt egy bicikliutat.

4. Szabadhegyen jönnek az útfelújítások

Kaptunk véleményt olvasóinktól arról is, hogy a szabadhegyi Zöld, Erfurti és József Attila utcák burkolata elhanyagolt, itt egyébként is elég baja van az autósoknak, de még a bicikliseket is kerülgetni kell a felfestett biciklis nyomvonalon.

Fotó: Pintér Bence

A közútkezelőtől megtudtuk: az Erfurti utca esetében nem, a másik két esetben azonban egyetértenek:

a Zöld utcában szeretnének a közeli jövőben önálló kerékpárutat építeni (Jereváni út és Szőnyi Márton út között) útfelújítással együtt.

Erre engedéllyel rendelkező építési terveik vannak.

A József Attila út burkolata nem csak a kerékpárosok érdekében, hanem összességében véve is felújításra szorul. A fenti két út felújítása nem szakmai, hanem pénzügyi, finanszírozási kérdés, a város készülő költségvetésén múlik tehát, hogy mikor valósul meg.

Tóth Péter a jelzett utcák kapcsán megjegyezte: nem kell mindenhová kerékpárutat építeni. Amennyiben az adott úton nincsen nagy áthaladó forgalom, akkor nyugodtan mehetnek együtt kerékpárosok és a többi jármű. „Ezekben az utcákban az útszéli vízelvezetés hiányosságai és a foltszerűen javítgatott útfelület jelentik a nagyobb problémát” – írta.

5. Erzsébet liget

Egyik olvasónk arra hívta fel a figyelemet, hogy az Erzsébet ligetbe bevezetett kerékpárút visszatérése a forgalomba elég veszélyes. Mutatjuk:

Fotó: Pintér Bence

A útkezelő szerint is jogos a kritika. „A figyelemfelhívás érdekében több burkolati jelet fogunk felfesteni, de változtatni a parki kivezetésen nem célszerű, csak reprodukálnánk a jelenlegi megoldást” – írták.

Tóth Péter szerint azonban itt is érdemes lenne elgondolkodni a parkolás átvariálásán, miután áprilisban megnyílik az új parkolólemez a kórháznál.  „A Szent Imre úton az út menti parkolók megszüntetésével megoldható a probléma és a kerékpárosok haladhatnak együtt az autókkal” – írta.

6. A Jedlik híd

Egy másik olvasónk a Jedlik híddal kapcsolatban elégedetlen: az Erzsébet ligeti megoldáshoz hasonlóan itt is az a probléma, hogy a gyalogosok és a kerékpárosok útvonala keresztezi egymást, mivel a bicikliút a járdafelület úttest felé eső részén halad:

Fotó: Pintér Bence

Ez nem is fog változni. „A kerékpárosok számára az út szegélye melletti sáv előnyösebb, mint a korlát mellett – ha választani lehet. Nagyobb a manipulációs tér” – írták. A piros felfestés a hídon magán egyébként itt is eléggé el van kopva.

7. Fehérvári út

Egészen érdekes helyzetre hívta fel figyelmünket egy olvasónk a Fehérvéri úton, ahol a biciklis nyomvonalon haladó kerékpárosoknak a Rozgonyi út kereszteződésében le kéne szállni, áttolni a biciklit a zebrán a túloldalra és ott haladhatnak tovább, ezt azonban a legtöbben nem teszik meg. Mutatjuk:

Fotó: Pintér Bence

Elképzelhető itt jobb megoldás? „A Fehérvári út melletti járdán van kialakítva a közös gyalog-és kerékpárút. Az útvonalat keresztező mellékirány használata során valóban át kell, kellene tolni a kerékpárt az átkelőhelyen. Ekkora hely áll rendelkezésre, így ez a megoldás a biztonságos megoldás. Más beavatkozás nagyobb helyigénnyel járna” – írta a közútkezelő.

„Klasszikus, a »kerékpárosok eltakarítása az autók közül« megoldás, aminek az alapja az, hogy a Fehérvári út végén így gond nélkül becsatlakoztatható az útvonal a kerékpárútba. A kerékpárosok ennek ellenére továbbra is egyenesen haladnak tovább, a tiltó jelzés ellenére. A forgalom itt szerintem nem indokolná a szétválasztást” – jött az ellenvélemény Tóth Pétertől.

8. Reptéri út

Felvetés érkezett arról is, hogy hasznos lenne egy bicikliút az elég ramaty állapotban lévő Reptéri útra, mivel sokan kerekeznek errefelé a munkába:

Fotó: Pintér Bence

A közútkezelő az ügyben a városházához irányított, és mint azt fent írtuk, kiderült, hogy tervben van a Reptéri úti bicikliút megépítése.

9. Körforgalmak

Általános kérdésként felvetettük azt, hogy mennyire jó megoldás az, hogy a körforgalmakban elsőbbségadás kötelező tábla állítja meg a bicikliseket? Ez ugyanis gyakran mind az autósokat, mind a bicikliseket megzavarja. Máthé-Tóth Péter azonban válaszában megírta: ahol a körforgalom mellett kerékpárút vezet, ott a kerékpárosoknak meg kell állniuk a körforgalmi ágaknál, erről a körforgalmak szabályozásáról szóló útügyi műszaki előírás gondoskodik – nem választható opció.

Van azonban egy másik opció, ami például a belvárosban, a színháznál lévő körforgalomban él is: itt a biciklisek ugyanis behajthatnak a körforgalomba – ennek valószínűleg az az oka, hogy itt egyszerűen nem fértek el a biciklis kerülők.

„Amennyiben a kerékpárosoknak megengedjük a körforgalmakba való behajtást úgy láthatóak maradnak, jelenlétük óvatosabb vezetésre készteti az autósokat, és közlekedésüket sem akadályozzuk felesleges kanyarokkal” – írta Tóth Péter, aki szerint a meglévő kihajtók használatát opcionálissá kellene tenni azzal, hogy a körforgalmaknál leszedjük a kerékpárral behajtani tilos táblákat, amennyiben a forgalom mértéke az adott úton ezt lehetővé teszi.

A körforgalmak biciklis megoldásairól itt olvasható egy érdekes poszt.

Kimaradt valami? Eszedbe jutott még pár olyan hely, ami biciklivel nem az igazi Győrben? Írj nekünk a gyor.ugytudjuk (KUKAC) ugytudjuk (PONT) hu címen!

Szólj hozzá!

Miért előnyös a CMRV sorozat kiegészítőinek használata?

A CMRV hajtóművek napjainkban igen népszerűvé váltak, hiszen formatervezett, funkcionális elemei az ipar számos területén üzemelő berendezéseknek.

Megbüntette az MLSZ a Haladást

A szurkolók kaviccsal dobálták a játékvezetőket.

A DK ingyenes korrepetálást biztosít a rászoruló gyerekeknek Győrben 

Angolból, magyar nyelvtanból és irodalomból, matematikából, kémiából és biológiából kaphatnak plusz felkészítést a diákok.

Vas Vármegyében biztonságosan fogyasztható az ivóvíz

A napokban megjelent az országos sajtóban több a vízminőséggel kapcsolatos hír, mely megingathatja a felhasználók bizalmát az általunk szolgáltatott ivóvíz biztonságos fogyasztásával kapcsolatban. 

A Szombathely-Debrecen vonaltól északra lévő területeken várható számottevő havazás pénteken

A Magyar Közút november 10-én már téli munkarendre állt át, így csütörtök estétől 12 órás váltott műszakokban fogja végezni a megelőző sószórási, majd pénteken a hóeltakarítási munkákat is.

A vércukorszint mérése otthon

A vércukorszint mérése kulcsfontosságú a cukorbetegség kezelésében, a cukorbetegségben szenvedő embereknek napi szinten többször is ellenőrizni kell a vércukorértékeiket. Ezzel ellenőrizhető az alkalmazott terápia sikeressége, és elkerülhetők a hiper- és hipoglikémiás tünetek. 

Pénteken legnagyobb eséllyel az ország északkeleti felében várható havazás

Már csütörtökön az esti órákban elérheti a nyugati határt az érkező ciklon melegfronti csapadékzónája.

Miért olyan fontos a dolgozók munkavédelmi ruházatának biztosítása?

A munkavédelem területéhez tartozik a védőruházat kérdése is. Rengeteg veszélyforrást rejtenek bizonyos munkakörök, így a dolgozók élet- és egészségvédelme mindennél fontosabb.

Nyugdíjba vonul a Győr-Szol vezérigazgatója

Prédl Antal 2025. január 1-ig tölti be a pozíciót, de ezt követően is igazgatósági tag mar.

November 28-án tartják az idei közmeghallgatást Győrben

Érkezési sorrendben lehet majd felszólalni.

Győri egyetem céljai között szerepel egy idősotthon létrehozása

Erről a Belügyminisztérium államtitkára beszélt.

Felállították Szombathely idei karácsonyfáját

Az önkormányzat idén megerősítette a Fő téri fenyő tartószerkezetének stabilitását.

Az épített medencénk az egyéni igényeink szerint készül el

Talán mindannyian eljátszottunk már a gondolattal, hogy milyen lenne, ha a saját udvarunkon várna minket egy medence munka után, ahol kedvünkre fürödhetünk, hűsölhetünk a nagy nyári kánikulában.

Mindennek a legalja: kerekesszékes hölgyet próbált meg kirabolni egy férfi Győr belvárosában

A gyanúsított a kísérlet előtt pár hónappal szabadult a börtönből.

Extrém gyorshajtót mértek be Győrben

50 km/h helyett 110 km/h-val közlekedett a városban!

Totálkárosra tört egy több tízmillió forintos Mercedest egy diák gyárlátogatáson Kecskeméten

Az egyetemi hallgató engedély nélkül vitte el „próbakörre” a kocsit.