Ezek Győr biciklis gondjai: a Dunakapu tértől a Reptéri útig!

Pintér Bence 2020-02-24 16:05:00
Átkerekezhető lesz-e a belváros? Lesz-e Bácsára bicikliút? Lesz-e útfelújítás és bicikliútépítés Szabadhegyen? És a Reptéri úton? Összeszedtük olvasóink biciklis felvetéseit, és az útkezelő és a városháza, egy szakértő civil megkérdezésével igyekeztünk választ találni a kérdésekre.

Hónap elején arra kértük olvasóinkat: segítsenek nekünk összeszedni, hol van probléma a győri kerékpáros közlekedéssel. A legkisebb kátyútól kezdve a legveszélyesebb pontokig minden érdekelt minket, és kaptunk is sok választ.

A győri biciklis közlekedés, mint azt írtuk is, nem jár gyerekcipőben, az azonban a válaszokból is világos, hogy van hová fejlődni.

Olvasóink a kisebb, könnyen megoldható problémák mellett egy sor nagyobb, strukturális problémára is rámutattak, mi pedig igyekeztünk végigjárni az említett helyszíneket, illetve megkérdezni a városházát és a útkezelőt az adott problémákról, illetve megkérdeztünk egy, a győri bringás közlekedéssel régóta foglalkozó civilt is: Tóth Pétert, a Keret Egyesület vezetőjét a felmerülő kérdések kapcsán arról faggattuk, hogy a biciklisek szempontjából milyen megoldásokat tud elképzelni.

Mivel épp készül Győr idei költségvetése, rákérdeztünk Radnóti Ákos alpolgármesternél is, hogy mennyi jut mostanában biciklis fejlesztésekre.

„Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program TOP-6.4.1-16 felhívás keretében nyertes pályázatokkal rendelkezik” – írta. Ez azt jelenti: az elkövetkező egy-két évben a város több pontján lesznek új kerékpárútépítések (Tatai út, Régi Szentiváni út, Kodály Zoltán út, Reptéri út). Ezen fejlesztések következtében a kerékpárutak hossza 4,29 kilométerrel növekszik a városban. Emellett közel két kilométernyi kerékpáros nyomvonal felfestését, illetve további kerékpárutak építését és felújítását tervezi a városháza.

Persze ez nem az összes gond, ami felmerülhet, mindössze az, amit olvasóink küldtek nekünk. Szeretnénk ezért megjegyezni, hogy ha az alábbiakhoz hasonló veszélyes, problémás helyzeteket talál valaki, azt közvetlenül a útkezelőnek is jelezheti a titkarsag@utkezelogyor.hu címen, vagy írhat nekünk is a cikk alján található címen, hogy írjunk róla.

1. Az átkerekezhetetlen belváros – Dunakapu tér

Bár a város biciklis stratégiája célként jelölte meg a belváros átszelhetőségét kelet-nyugat, illetve észak-dél irányban, a biciklire pattanó győri polgár mégis csak kisebb-nagyobb bosszúságok árán tudja ezt megtenni. Északról, Révfaluból érkezve a Révfalusi hídnál rögtön két problémába is botlunk: az egyik az, hogy a bicikliúton állandó jelleggel járnak a gyalogosok is, a másik pedig az, hogy a bicikliút a híd mindkét oldalán veszélyesen leszűkül:

Fotó: Pintér Bence

Erre nem nagyon lesz megoldás a továbbiakban sem: Máthé-Tóth Péter, Győr Megyei Jogú Város Útkezelő Szervezetének műszaki vezetője és sajtószóvivője szerint minden egyértelműen ki van táblázva, fel van festve, a táblákat nem lehet lejjebb helyezni, mert az veszélyeztetné a kerékpárosokat.

„Az a tapasztalatunk, hogy a gyalogosok többsége tisztában van azzal, hogy csak a másik oldalon lenne szabad gyalogolnia, de kényelmi okok miatt nem így cselekszenek. Akik a Dózsa György rakpart, Ady Endre utca környékén élnek, gyakran a kerékpárúton sétálnak át a hídon” – írta. A hídfőknél lévő kő mellvédek áthelyezése pedig nem oldható meg reálisan, mivel az a hídfők és a hídszerkezet átépítésével járna. A szűkületen átvezetett kerékpárút szélessége az előírt minimum szélességű.

A civil Tóth Péter szerint sem várható itt változás, de felhívta a figyelmet: a hídra festett piros, kerékpárutat jelölő festék lekopott, amit jó lenne újrafesteni, a választóvonalakkal együtt. „A járdára felfestett, gyalogosan belépni tilos plusz a kerékpáros jelek mindkét oldalon sokat segítenének. (Jelenleg ez a tábla jó magasan van, nem is nagyon látszik) – írta, de ezzel kapcsolatban az útkezelő – ahogy fent idéztük – jelezte, hogy a táblákat lejjebb tenni nem lehet.

Tóth másik felvetését saját maga hívta utópisztikusnak, bár szerinte nem lenne ördögtől való ötlet: egy külön gyalogos-bringás híd megépítése a Dunán.

Az őszi kampányban a Civilek Győrért egyébként hasonló tervet prezentált a választás előtti napon, ők a Széchenyi hídhoz közelebb, a Móricz rakpart Dunapart Rezidenciához közel eső felhajtójához álmodtak egy ilyen hidat.

Visszatérve a Dunakapu térre: a belvárosba igyekvők útvonala a Jedlik Ányos utcán vezet, ahol a gyalogosok között szlalomozva lehet haladni – erre mindjárt visszatérünk. De érdemes még elidőzni ott, hogy az útvonal ugyan a helyieknek evidens, sok turista azonban nem tudja, hogy merre érdemes indulnia innen, miután nincs kitáblázva, hogy itt haladhatnak a biciklisek, a Dunapart rezidencia felé pedig jelenleg három nagy virágláda zárja el a hídról le-, vagy a hídra felkanyarodók útját:

Fotó: Pintér Bence

És egy másik szögből:

Fotó: Máthé-Tóth Péter

Az útkezelő szóvivője azt írta: a három virágláda tapasztalatuk szerint nincsen útjában a kerékpározóknak,

sőt: a Dunakapu tér keleti oldala (Teleki út felől) irányából és a Kossuth hídon átkerekezők konfliktushelyzetbe kerülnek szerintük a virágládás helyszínen, nem látják egymást – a három virágláda közreműködésével a kerékpárosok kitérésre vannak kényszerítve, így azonban jobban észlelhetik egymást. A civil Tóth Péter szerint azonban zavaróak a ládák,  és ha már ott vannak, lehetne nagyobb a távolság közöttük, vagy egyet ki is lehetne venni közülük, mert így nem egyszerű kanyarodni.

Az útkezelő szóvivőjének közlése szerint a híd belvárosi oldalán a „Kerékpárút vége” és „Környezetvédelmi zóna kezdete” jelzések szabályozzák a kerékpáros forgalmat. A Jedlik utca ugyanis nem kerékpárút, nem is közös gyalog- és kerékpárút, hanem egy behajtási engedélyekkel szabályozott gyalogos zóna. De a jelzett környezetvédelmi zónán belül a kerékpáros szabadon közlekedhet. Jelen esetben mehet a Káptalandomb felé, a Jedlik utcának és a Dunakapu térnek egyaránt.

Tóth Péter szerint sem kell ennél egyértelműbben táblázni, hiszen ahol nincs kiírva, hogy nem mehet a biciklis, ott mehet – jó lenne azonban jobban felhívni a biciklisek és gyalogosok figyelmét arra, hogy ezen a részen figyeljenek egymásra. „Ezt a megoldást egyébként alkalmazhatnánk a Baross úton is, ahol le lehetne venni a kerékpárral behajtani táblákat, ezzel egy párhuzamos észak-déli útvonal is létrejöhet a Belvároson keresztül. Ha olyan sűrű a gyalogos forgalom, akkor a kerékpárosok úgysem mennek arra” – írta Tóth, aki szerint a Dunakapu téren inkább az Eurovelo 6 kitáblázásának hiányossága a probléma, vagyis hogy merre menjen a turista, ha át akarja szelni a város ezen részét.

2. Az átkerekezhetetlen belváros – Észak-déli, kelet-nyugati útvonalak

Menjünk a Jedlik Ányos utca felé: aki kerekezett már itt, az tudja, hogy a gyalogosok között haladni egyébként sem egyszerű, de ezt az utcát még cserébe egy sor étterem, kávézó és kocsma terasza szűkíti le egy csomó helyen.

A belvárosba érve a közlekedés továbbra is nehézkes: a Baross úton ugye nem szabad kerekezni, észak-déli irányban marad a Czuczor utca, kelet-nyugati irányban pedig két szűk utca: kelet felé az Árpád utca, nyugat felé a Bajcsy-Zsilinszky utca. Mindkét utca egysávos, két oldalt többnyire parkoló autókkal – egyáltalán nem ideális itt a biciklis közlekedés.

A belváros észak-dél irányban keresztülszelő kerékpáros útvonalnak az útkezelő szerint jelenleg nincsen előnyösebb alternatívája. Nem jó erre szerintük a Széchenyi teret a Dunakapu térrel összekötő gyalogos Stelczer Lajos utca, sem a Teleki út – nem életszerű útvonalak és a kereszteződéseik (főleg a Stelczer Lajos utcái) veszélyesebbek, mint a Jedlik utcai gyalogos-kerékpáros együtt közlekedés. Ráadásul ezek az útvonalak azt a célt sem elégítik ki, hogy a szabadidős kerékpáros forgalmat behozzák a belvárosba – a Dunakapu téren át a Széchenyi térre.

Fotó: Pintér Bence

„Ez a belváros egyik legforgalmasabb és legszűkebb észak-déli átvezető szakasza, ahol a kiadott kitelepülési engedélyek újratervezésével, újratárgyalásával lehet csak eredményt elérni.

Közterületes probléma, aminek forgalomszervezési hatása is van. Röviden és velősen: a Pálffy étterem Jedlik Ányos utcára épített terasza túlméretezett.” – írta nekünk a civil Tóth Péter.

Kelet-nyugati irányban sem várható nagy változás: kérdésünkben felvetettük, hogy a Bajcsy-Zsilinszky és Árpád utcák egyik oldalán megszűnhetne a parkolás, miután átadták az Árpád utcai parkolóházat, de ezzel egyelőre nem számol a város. „Mindkét utca autósforgalmának tempója a kerékpáros tempóhoz közelít. Azt gondolom, hogy emiatt a kerékpáros és gépjármű forgalom tud működni egymás mellett a parkolással együtt” – írta nekünk az útkezelő szóvivője, Máthé-Tóth Péter.

„A parkolóházak építésével párhuzamosan az utcai parkolóhelyek felszámolását is meg kellett volna kezdeni, amivel az ember- és környezetbarátabb Belvároshoz kerülnénk közelebb. Akár a forgalomcsillapítás is elképzelhető lenne egyes szakaszokon, ahogy az megtörtént például a Ráday utcában a fővárosban” – írta viszont Tóth. Ehhez azonban szerinte politikai döntésre van szükség, sok-sok konfliktust felvállalva az autófüggő lakossággal, bolttulajdonosokkal: a fenti két utca átjárhatóságának növelésével a Belváros kelet-nyugat irányú kerékpáros átjárhatósága biztosan növekedne.

Délről, az aluljárónál kiépített csomópont felől érkezve egyébként hasonló a kép, hozzátéve, hogy innen például a közeli Árkád felé szintén csak a Szent István úton átkelés, a Gárdonyi Géza utca nyúlfarknyi bicikliútja, majd az Árpád utca az egyetlen lehetséges útvonal, nincs egyéb használható surranópálya.

3. Mi a helyzet a bácsai bicikliúttal?

Ebben a témában a közútkezelő nem tudott tájékoztatást adni, ezért kerestük a városházát, ahonnan még nem kaptunk választ. Ezért megkerestük Bárány Istvánt, Bácsa független képviselőjét arról, hogy hogy áll ez a téma.

Mint kiderült: elég bonyolultan. Volt egy útvonal, és megvan rá a pénz is. Az útvonal azonban nem feltétlenül lesz jó, mivel közben az elterelő és az új híd miatt megnövekedett a forgalom a Bácsai úton, így nincs döntés arról, hogy melyik oldalon menjen a bicikliút, ami jelenleg csak a kisbácsai Kalapács út kereszteződéséig tart.

Az mindenesetre biztos, hogy a Külső Bácsai út valamelyik oldalán lesz bicikliút a közeljövőben, ami átmegy a zsilipen a Fenyőszer utcáig

– azért eddig, mert az István király útra jelen helyzet szerint lehetetlen bármilyen formában bicikliutat vezetni, illetve a Fenyőszer út végére Vámosszabadi is lehet, hogy beköt egy bicikliutat.

4. Szabadhegyen jönnek az útfelújítások

Kaptunk véleményt olvasóinktól arról is, hogy a szabadhegyi Zöld, Erfurti és József Attila utcák burkolata elhanyagolt, itt egyébként is elég baja van az autósoknak, de még a bicikliseket is kerülgetni kell a felfestett biciklis nyomvonalon.

Fotó: Pintér Bence

A közútkezelőtől megtudtuk: az Erfurti utca esetében nem, a másik két esetben azonban egyetértenek:

a Zöld utcában szeretnének a közeli jövőben önálló kerékpárutat építeni (Jereváni út és Szőnyi Márton út között) útfelújítással együtt.

Erre engedéllyel rendelkező építési terveik vannak.

A József Attila út burkolata nem csak a kerékpárosok érdekében, hanem összességében véve is felújításra szorul. A fenti két út felújítása nem szakmai, hanem pénzügyi, finanszírozási kérdés, a város készülő költségvetésén múlik tehát, hogy mikor valósul meg.

Tóth Péter a jelzett utcák kapcsán megjegyezte: nem kell mindenhová kerékpárutat építeni. Amennyiben az adott úton nincsen nagy áthaladó forgalom, akkor nyugodtan mehetnek együtt kerékpárosok és a többi jármű. „Ezekben az utcákban az útszéli vízelvezetés hiányosságai és a foltszerűen javítgatott útfelület jelentik a nagyobb problémát” – írta.

5. Erzsébet liget

Egyik olvasónk arra hívta fel a figyelemet, hogy az Erzsébet ligetbe bevezetett kerékpárút visszatérése a forgalomba elég veszélyes. Mutatjuk:

Fotó: Pintér Bence

A útkezelő szerint is jogos a kritika. „A figyelemfelhívás érdekében több burkolati jelet fogunk felfesteni, de változtatni a parki kivezetésen nem célszerű, csak reprodukálnánk a jelenlegi megoldást” – írták.

Tóth Péter szerint azonban itt is érdemes lenne elgondolkodni a parkolás átvariálásán, miután áprilisban megnyílik az új parkolólemez a kórháznál.  „A Szent Imre úton az út menti parkolók megszüntetésével megoldható a probléma és a kerékpárosok haladhatnak együtt az autókkal” – írta.

6. A Jedlik híd

Egy másik olvasónk a Jedlik híddal kapcsolatban elégedetlen: az Erzsébet ligeti megoldáshoz hasonlóan itt is az a probléma, hogy a gyalogosok és a kerékpárosok útvonala keresztezi egymást, mivel a bicikliút a járdafelület úttest felé eső részén halad:

Fotó: Pintér Bence

Ez nem is fog változni. „A kerékpárosok számára az út szegélye melletti sáv előnyösebb, mint a korlát mellett – ha választani lehet. Nagyobb a manipulációs tér” – írták. A piros felfestés a hídon magán egyébként itt is eléggé el van kopva.

7. Fehérvári út

Egészen érdekes helyzetre hívta fel figyelmünket egy olvasónk a Fehérvéri úton, ahol a biciklis nyomvonalon haladó kerékpárosoknak a Rozgonyi út kereszteződésében le kéne szállni, áttolni a biciklit a zebrán a túloldalra és ott haladhatnak tovább, ezt azonban a legtöbben nem teszik meg. Mutatjuk:

Fotó: Pintér Bence

Elképzelhető itt jobb megoldás? „A Fehérvári út melletti járdán van kialakítva a közös gyalog-és kerékpárút. Az útvonalat keresztező mellékirány használata során valóban át kell, kellene tolni a kerékpárt az átkelőhelyen. Ekkora hely áll rendelkezésre, így ez a megoldás a biztonságos megoldás. Más beavatkozás nagyobb helyigénnyel járna” – írta a közútkezelő.

„Klasszikus, a »kerékpárosok eltakarítása az autók közül« megoldás, aminek az alapja az, hogy a Fehérvári út végén így gond nélkül becsatlakoztatható az útvonal a kerékpárútba. A kerékpárosok ennek ellenére továbbra is egyenesen haladnak tovább, a tiltó jelzés ellenére. A forgalom itt szerintem nem indokolná a szétválasztást” – jött az ellenvélemény Tóth Pétertől.

8. Reptéri út

Felvetés érkezett arról is, hogy hasznos lenne egy bicikliút az elég ramaty állapotban lévő Reptéri útra, mivel sokan kerekeznek errefelé a munkába:

Fotó: Pintér Bence

A közútkezelő az ügyben a városházához irányított, és mint azt fent írtuk, kiderült, hogy tervben van a Reptéri úti bicikliút megépítése.

9. Körforgalmak

Általános kérdésként felvetettük azt, hogy mennyire jó megoldás az, hogy a körforgalmakban elsőbbségadás kötelező tábla állítja meg a bicikliseket? Ez ugyanis gyakran mind az autósokat, mind a bicikliseket megzavarja. Máthé-Tóth Péter azonban válaszában megírta: ahol a körforgalom mellett kerékpárút vezet, ott a kerékpárosoknak meg kell állniuk a körforgalmi ágaknál, erről a körforgalmak szabályozásáról szóló útügyi műszaki előírás gondoskodik – nem választható opció.

Van azonban egy másik opció, ami például a belvárosban, a színháznál lévő körforgalomban él is: itt a biciklisek ugyanis behajthatnak a körforgalomba – ennek valószínűleg az az oka, hogy itt egyszerűen nem fértek el a biciklis kerülők.

„Amennyiben a kerékpárosoknak megengedjük a körforgalmakba való behajtást úgy láthatóak maradnak, jelenlétük óvatosabb vezetésre készteti az autósokat, és közlekedésüket sem akadályozzuk felesleges kanyarokkal” – írta Tóth Péter, aki szerint a meglévő kihajtók használatát opcionálissá kellene tenni azzal, hogy a körforgalmaknál leszedjük a kerékpárral behajtani tilos táblákat, amennyiben a forgalom mértéke az adott úton ezt lehetővé teszi.

A körforgalmak biciklis megoldásairól itt olvasható egy érdekes poszt.

Kimaradt valami? Eszedbe jutott még pár olyan hely, ami biciklivel nem az igazi Győrben? Írj nekünk a gyor.ugytudjuk (KUKAC) ugytudjuk (PONT) hu címen!

Szólj hozzá!

172 millió forintot spórol a győri önkormányzat azzal, hogy a polgármester leállított három szobor-beruházást

Máshogy kívánnak emléket állítani a győri keksznek, a balettnek, és a textiliparnak.

Április közepén indul a szombathelyi húsvéti vásár

Jön Farkasházi Réka és a Tintanyúl, zenél a Koprive, és a Zabszalma.

Megkapta a Haladás VSE a kiemelt sportegyesületi státuszért szignózott 250 millió forintot

Az egyesület friss közleményében a szombathelyi önkormányzattól kér további anyagi támogatást, és átláthatóságot ígér.

Megállt a szombathelyi egykori Centrum Áruház toronyórája

Egyelőre nem tudni mi okozza a problémát.

Masszív szocialistázásba torkollt a győri MÜFE temetése a közgyűlésen

A Győri Művészeti és Fesztiválközpont agóniája kapcsán forrt fel a hangulat a Városháza Dísztermében.

Az okoszokni, ami megnyugvást hoz a családok életébe

Nem is olyan régen úgy gondoltuk, hogy a modern technológia nem léphet be a szülői élet mindennapjaiba.

Bilincsben vittek el egy rendbontót Magyar Péter körmendi látogatásáról

A rendőrök hiába kérték, nem igazolta magát a férfi.

A keresőoptimalizálás által stabilizálhatod a forgalmad

Manapság online megjelenés nélkül nem igazán tud talpon maradni egy vállalkozás. Az internetes jelenlét egyszerre hatalmas lehetőség és veszélyforrás is: ha jól csináljuk, rengeteg emberhez eljuthat a termékünk vagy szolgáltatásunk, ám egy rossz stratégiával örökké a konkurensek árnyékába szorulhatunk.

Az arc hidratálása hialuronsavval: az üde bőr titka

A bőrápolási rutinok egyik kedvelt összetevője, a hialuronsav, nemcsak a nedvességmegtartásért felelős, de a bőrt is feszesebbé teszi. Tehát miért ennyire népszerű az arcápolásban? Nem csoda, hogy sok bőrápolási termékben megtalálható ez a hatásos anyag. Derítsük ki, milyen előnyei vannak, és hogyan lehet hatékonyan alkalmazni az arcbőrön!

Vasárnap Vas megyébe érkezik Magyar Péter

Kőszeg, Sárvár, Celldömölk, Vasvár, Körmend és Szombathely az állomások között.

"Mi a fenét akar kezdeni a győri városvezetés a Városrendészettel?"

Borsi Róbert tette fel a kérdést Pintér Bencének.

Vajon miért választják a sztárok is a FUE hajbeültetést?

A hajtüsző egység kihúzása, vagyis a FUE technológia kiváló lehetőséget kínál mindazok számára, akik hajvesztéssel, kopaszsággal élik a mindennapokat. Egyre több híresség vállalja fel, hogy szembesül a problémával és erről a bulvár hírekben is olvashatunk.