Hónap elején arra kértük olvasóinkat: segítsenek nekünk összeszedni, hol van probléma a győri kerékpáros közlekedéssel. A legkisebb kátyútól kezdve a legveszélyesebb pontokig minden érdekelt minket, és kaptunk is sok választ.
Olvasóink a kisebb, könnyen megoldható problémák mellett egy sor nagyobb, strukturális problémára is rámutattak, mi pedig igyekeztünk végigjárni az említett helyszíneket, illetve megkérdezni a városházát és a útkezelőt az adott problémákról, illetve megkérdeztünk egy, a győri bringás közlekedéssel régóta foglalkozó civilt is: Tóth Pétert, a Keret Egyesület vezetőjét a felmerülő kérdések kapcsán arról faggattuk, hogy a biciklisek szempontjából milyen megoldásokat tud elképzelni.
„Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program TOP-6.4.1-16 felhívás keretében nyertes pályázatokkal rendelkezik” – írta. Ez azt jelenti: az elkövetkező egy-két évben a város több pontján lesznek új kerékpárútépítések (Tatai út, Régi Szentiváni út, Kodály Zoltán út, Reptéri út). Ezen fejlesztések következtében a kerékpárutak hossza 4,29 kilométerrel növekszik a városban. Emellett közel két kilométernyi kerékpáros nyomvonal felfestését, illetve további kerékpárutak építését és felújítását tervezi a városháza.
Persze ez nem az összes gond, ami felmerülhet, mindössze az, amit olvasóink küldtek nekünk. Szeretnénk ezért megjegyezni, hogy ha az alábbiakhoz hasonló veszélyes, problémás helyzeteket talál valaki, azt közvetlenül a útkezelőnek is jelezheti a titkarsag@utkezelogyor.hu címen, vagy írhat nekünk is a cikk alján található címen, hogy írjunk róla.
1. Az átkerekezhetetlen belváros – Dunakapu tér
Bár a város biciklis stratégiája célként jelölte meg a belváros átszelhetőségét kelet-nyugat, illetve észak-dél irányban, a biciklire pattanó győri polgár mégis csak kisebb-nagyobb bosszúságok árán tudja ezt megtenni. Északról, Révfaluból érkezve a Révfalusi hídnál rögtön két problémába is botlunk: az egyik az, hogy a bicikliúton állandó jelleggel járnak a gyalogosok is, a másik pedig az, hogy a bicikliút a híd mindkét oldalán veszélyesen leszűkül:
Erre nem nagyon lesz megoldás a továbbiakban sem: Máthé-Tóth Péter, Győr Megyei Jogú Város Útkezelő Szervezetének műszaki vezetője és sajtószóvivője szerint minden egyértelműen ki van táblázva, fel van festve, a táblákat nem lehet lejjebb helyezni, mert az veszélyeztetné a kerékpárosokat.
„Az a tapasztalatunk, hogy a gyalogosok többsége tisztában van azzal, hogy csak a másik oldalon lenne szabad gyalogolnia, de kényelmi okok miatt nem így cselekszenek. Akik a Dózsa György rakpart, Ady Endre utca környékén élnek, gyakran a kerékpárúton sétálnak át a hídon” – írta. A hídfőknél lévő kő mellvédek áthelyezése pedig nem oldható meg reálisan, mivel az a hídfők és a hídszerkezet átépítésével járna. A szűkületen átvezetett kerékpárút szélessége az előírt minimum szélességű.
A civil Tóth Péter szerint sem várható itt változás, de felhívta a figyelmet: a hídra festett piros, kerékpárutat jelölő festék lekopott, amit jó lenne újrafesteni, a választóvonalakkal együtt. „A járdára felfestett, gyalogosan belépni tilos plusz a kerékpáros jelek mindkét oldalon sokat segítenének. (Jelenleg ez a tábla jó magasan van, nem is nagyon látszik) – írta, de ezzel kapcsolatban az útkezelő – ahogy fent idéztük – jelezte, hogy a táblákat lejjebb tenni nem lehet.
Az őszi kampányban a Civilek Győrért egyébként hasonló tervet prezentált a választás előtti napon, ők a Széchenyi hídhoz közelebb, a Móricz rakpart Dunapart Rezidenciához közel eső felhajtójához álmodtak egy ilyen hidat.
Visszatérve a Dunakapu térre: a belvárosba igyekvők útvonala a Jedlik Ányos utcán vezet, ahol a gyalogosok között szlalomozva lehet haladni – erre mindjárt visszatérünk. De érdemes még elidőzni ott, hogy az útvonal ugyan a helyieknek evidens, sok turista azonban nem tudja, hogy merre érdemes indulnia innen, miután nincs kitáblázva, hogy itt haladhatnak a biciklisek, a Dunapart rezidencia felé pedig jelenleg három nagy virágláda zárja el a hídról le-, vagy a hídra felkanyarodók útját:
És egy másik szögből:
sőt: a Dunakapu tér keleti oldala (Teleki út felől) irányából és a Kossuth hídon átkerekezők konfliktushelyzetbe kerülnek szerintük a virágládás helyszínen, nem látják egymást – a három virágláda közreműködésével a kerékpárosok kitérésre vannak kényszerítve, így azonban jobban észlelhetik egymást. A civil Tóth Péter szerint azonban zavaróak a ládák, és ha már ott vannak, lehetne nagyobb a távolság közöttük, vagy egyet ki is lehetne venni közülük, mert így nem egyszerű kanyarodni.
Az útkezelő szóvivőjének közlése szerint a híd belvárosi oldalán a „Kerékpárút vége” és „Környezetvédelmi zóna kezdete” jelzések szabályozzák a kerékpáros forgalmat. A Jedlik utca ugyanis nem kerékpárút, nem is közös gyalog- és kerékpárút, hanem egy behajtási engedélyekkel szabályozott gyalogos zóna. De a jelzett környezetvédelmi zónán belül a kerékpáros szabadon közlekedhet. Jelen esetben mehet a Káptalandomb felé, a Jedlik utcának és a Dunakapu térnek egyaránt.
Tóth Péter szerint sem kell ennél egyértelműbben táblázni, hiszen ahol nincs kiírva, hogy nem mehet a biciklis, ott mehet – jó lenne azonban jobban felhívni a biciklisek és gyalogosok figyelmét arra, hogy ezen a részen figyeljenek egymásra. „Ezt a megoldást egyébként alkalmazhatnánk a Baross úton is, ahol le lehetne venni a kerékpárral behajtani táblákat, ezzel egy párhuzamos észak-déli útvonal is létrejöhet a Belvároson keresztül. Ha olyan sűrű a gyalogos forgalom, akkor a kerékpárosok úgysem mennek arra” – írta Tóth, aki szerint a Dunakapu téren inkább az Eurovelo 6 kitáblázásának hiányossága a probléma, vagyis hogy merre menjen a turista, ha át akarja szelni a város ezen részét.
2. Az átkerekezhetetlen belváros – Észak-déli, kelet-nyugati útvonalak
A belvárosba érve a közlekedés továbbra is nehézkes: a Baross úton ugye nem szabad kerekezni, észak-déli irányban marad a Czuczor utca, kelet-nyugati irányban pedig két szűk utca: kelet felé az Árpád utca, nyugat felé a Bajcsy-Zsilinszky utca. Mindkét utca egysávos, két oldalt többnyire parkoló autókkal – egyáltalán nem ideális itt a biciklis közlekedés.
A belváros észak-dél irányban keresztülszelő kerékpáros útvonalnak az útkezelő szerint jelenleg nincsen előnyösebb alternatívája. Nem jó erre szerintük a Széchenyi teret a Dunakapu térrel összekötő gyalogos Stelczer Lajos utca, sem a Teleki út – nem életszerű útvonalak és a kereszteződéseik (főleg a Stelczer Lajos utcái) veszélyesebbek, mint a Jedlik utcai gyalogos-kerékpáros együtt közlekedés. Ráadásul ezek az útvonalak azt a célt sem elégítik ki, hogy a szabadidős kerékpáros forgalmat behozzák a belvárosba – a Dunakapu téren át a Széchenyi térre.
Közterületes probléma, aminek forgalomszervezési hatása is van. Röviden és velősen: a Pálffy étterem Jedlik Ányos utcára épített terasza túlméretezett.” – írta nekünk a civil Tóth Péter.
Kelet-nyugati irányban sem várható nagy változás: kérdésünkben felvetettük, hogy a Bajcsy-Zsilinszky és Árpád utcák egyik oldalán megszűnhetne a parkolás, miután átadták az Árpád utcai parkolóházat, de ezzel egyelőre nem számol a város. „Mindkét utca autósforgalmának tempója a kerékpáros tempóhoz közelít. Azt gondolom, hogy emiatt a kerékpáros és gépjármű forgalom tud működni egymás mellett a parkolással együtt” – írta nekünk az útkezelő szóvivője, Máthé-Tóth Péter.
„A parkolóházak építésével párhuzamosan az utcai parkolóhelyek felszámolását is meg kellett volna kezdeni, amivel az ember- és környezetbarátabb Belvároshoz kerülnénk közelebb. Akár a forgalomcsillapítás is elképzelhető lenne egyes szakaszokon, ahogy az megtörtént például a Ráday utcában a fővárosban” – írta viszont Tóth. Ehhez azonban szerinte politikai döntésre van szükség, sok-sok konfliktust felvállalva az autófüggő lakossággal, bolttulajdonosokkal: a fenti két utca átjárhatóságának növelésével a Belváros kelet-nyugat irányú kerékpáros átjárhatósága biztosan növekedne.
Délről, az aluljárónál kiépített csomópont felől érkezve egyébként hasonló a kép, hozzátéve, hogy innen például a közeli Árkád felé szintén csak a Szent István úton átkelés, a Gárdonyi Géza utca nyúlfarknyi bicikliútja, majd az Árpád utca az egyetlen lehetséges útvonal, nincs egyéb használható surranópálya.
3. Mi a helyzet a bácsai bicikliúttal?
Ebben a témában a közútkezelő nem tudott tájékoztatást adni, ezért kerestük a városházát, ahonnan még nem kaptunk választ. Ezért megkerestük Bárány Istvánt, Bácsa független képviselőjét arról, hogy hogy áll ez a téma.
Mint kiderült: elég bonyolultan. Volt egy útvonal, és megvan rá a pénz is. Az útvonal azonban nem feltétlenül lesz jó, mivel közben az elterelő és az új híd miatt megnövekedett a forgalom a Bácsai úton, így nincs döntés arról, hogy melyik oldalon menjen a bicikliút, ami jelenleg csak a kisbácsai Kalapács út kereszteződéséig tart.
– azért eddig, mert az István király útra jelen helyzet szerint lehetetlen bármilyen formában bicikliutat vezetni, illetve a Fenyőszer út végére Vámosszabadi is lehet, hogy beköt egy bicikliutat.
4. Szabadhegyen jönnek az útfelújítások
Kaptunk véleményt olvasóinktól arról is, hogy a szabadhegyi Zöld, Erfurti és József Attila utcák burkolata elhanyagolt, itt egyébként is elég baja van az autósoknak, de még a bicikliseket is kerülgetni kell a felfestett biciklis nyomvonalon.
A közútkezelőtől megtudtuk: az Erfurti utca esetében nem, a másik két esetben azonban egyetértenek:
Erre engedéllyel rendelkező építési terveik vannak.
A József Attila út burkolata nem csak a kerékpárosok érdekében, hanem összességében véve is felújításra szorul. A fenti két út felújítása nem szakmai, hanem pénzügyi, finanszírozási kérdés, a város készülő költségvetésén múlik tehát, hogy mikor valósul meg.
Tóth Péter a jelzett utcák kapcsán megjegyezte: nem kell mindenhová kerékpárutat építeni. Amennyiben az adott úton nincsen nagy áthaladó forgalom, akkor nyugodtan mehetnek együtt kerékpárosok és a többi jármű. „Ezekben az utcákban az útszéli vízelvezetés hiányosságai és a foltszerűen javítgatott útfelület jelentik a nagyobb problémát” – írta.
5. Erzsébet liget
Egyik olvasónk arra hívta fel a figyelemet, hogy az Erzsébet ligetbe bevezetett kerékpárút visszatérése a forgalomba elég veszélyes. Mutatjuk:
A útkezelő szerint is jogos a kritika. „A figyelemfelhívás érdekében több burkolati jelet fogunk felfesteni, de változtatni a parki kivezetésen nem célszerű, csak reprodukálnánk a jelenlegi megoldást” – írták.
Tóth Péter szerint azonban itt is érdemes lenne elgondolkodni a parkolás átvariálásán, miután áprilisban megnyílik az új parkolólemez a kórháznál. „A Szent Imre úton az út menti parkolók megszüntetésével megoldható a probléma és a kerékpárosok haladhatnak együtt az autókkal” – írta.
6. A Jedlik híd
Egy másik olvasónk a Jedlik híddal kapcsolatban elégedetlen: az Erzsébet ligeti megoldáshoz hasonlóan itt is az a probléma, hogy a gyalogosok és a kerékpárosok útvonala keresztezi egymást, mivel a bicikliút a járdafelület úttest felé eső részén halad:
Ez nem is fog változni. „A kerékpárosok számára az út szegélye melletti sáv előnyösebb, mint a korlát mellett – ha választani lehet. Nagyobb a manipulációs tér” – írták. A piros felfestés a hídon magán egyébként itt is eléggé el van kopva.
7. Fehérvári út
Egészen érdekes helyzetre hívta fel figyelmünket egy olvasónk a Fehérvéri úton, ahol a biciklis nyomvonalon haladó kerékpárosoknak a Rozgonyi út kereszteződésében le kéne szállni, áttolni a biciklit a zebrán a túloldalra és ott haladhatnak tovább, ezt azonban a legtöbben nem teszik meg. Mutatjuk:
Elképzelhető itt jobb megoldás? „A Fehérvári út melletti járdán van kialakítva a közös gyalog-és kerékpárút. Az útvonalat keresztező mellékirány használata során valóban át kell, kellene tolni a kerékpárt az átkelőhelyen. Ekkora hely áll rendelkezésre, így ez a megoldás a biztonságos megoldás. Más beavatkozás nagyobb helyigénnyel járna” – írta a közútkezelő.
„Klasszikus, a »kerékpárosok eltakarítása az autók közül« megoldás, aminek az alapja az, hogy a Fehérvári út végén így gond nélkül becsatlakoztatható az útvonal a kerékpárútba. A kerékpárosok ennek ellenére továbbra is egyenesen haladnak tovább, a tiltó jelzés ellenére. A forgalom itt szerintem nem indokolná a szétválasztást” – jött az ellenvélemény Tóth Pétertől.
8. Reptéri út
Felvetés érkezett arról is, hogy hasznos lenne egy bicikliút az elég ramaty állapotban lévő Reptéri útra, mivel sokan kerekeznek errefelé a munkába:
9. Körforgalmak
Általános kérdésként felvetettük azt, hogy mennyire jó megoldás az, hogy a körforgalmakban elsőbbségadás kötelező tábla állítja meg a bicikliseket? Ez ugyanis gyakran mind az autósokat, mind a bicikliseket megzavarja. Máthé-Tóth Péter azonban válaszában megírta: ahol a körforgalom mellett kerékpárút vezet, ott a kerékpárosoknak meg kell állniuk a körforgalmi ágaknál, erről a körforgalmak szabályozásáról szóló útügyi műszaki előírás gondoskodik – nem választható opció.
Van azonban egy másik opció, ami például a belvárosban, a színháznál lévő körforgalomban él is: itt a biciklisek ugyanis behajthatnak a körforgalomba – ennek valószínűleg az az oka, hogy itt egyszerűen nem fértek el a biciklis kerülők.
„Amennyiben a kerékpárosoknak megengedjük a körforgalmakba való behajtást úgy láthatóak maradnak, jelenlétük óvatosabb vezetésre készteti az autósokat, és közlekedésüket sem akadályozzuk felesleges kanyarokkal” – írta Tóth Péter, aki szerint a meglévő kihajtók használatát opcionálissá kellene tenni azzal, hogy a körforgalmaknál leszedjük a kerékpárral behajtani tilos táblákat, amennyiben a forgalom mértéke az adott úton ezt lehetővé teszi.
A körforgalmak biciklis megoldásairól itt olvasható egy érdekes poszt.
Kimaradt valami? Eszedbe jutott még pár olyan hely, ami biciklivel nem az igazi Győrben? Írj nekünk a gyor.ugytudjuk (KUKAC) ugytudjuk (PONT) hu címen!