Szombathelyen a Vörösmarty Mihály utca és a Wesselényi Miklós utca közötti belső udvar kálváriája majdnem tíz évre nyúlik vissza.
Erről az udvarról van szó | kép: Google Térkép
Hogy megértsük a jelenlegi bosszúság okát, érdemes megnézni, mi volt egykoron.
- Eredetileg az udvarba a Vörösmarty Mihály u. felől csak befelé lehetett hajtani, a kifelé irányuló forgalmat egy behajtani tilos tábla gátolta.
- A tömbbelsőt a túloldalon, a Wesselényi Miklós utca felé egy társasház kapuszínén át lehetett elhagyni.
A tömbbelső Vörösmarty M. u. felé eső része, ami eredetileg csak a behajtást szolgálta, kifelé tábla tiltotta meg a közlekedést. (Régi kép)
Itt pedig az udvar Wesselényi M. u. felé vezető része, kívülről nézve. Itt csak kifelé haladhatott a forgalom, a képen az akkor még átjárható kapuszínnel. (Régi kép)
Az itt élők szerették volna, ha a kapuszínen az átjárás szabályai tisztázódnának.
Levélben kérték az átjárási szakasz helyreállítását is, ugyanis
- az úttest és a fekvőrendőr állapota folyamatosan romlott,
- óriási kátyú keletkezett, amit nem javítottak ki,
- az áthaladó forgalom által felvert csapadékvíz a ház tartófalát áztatta, a festés és a vakolat kárára,
- a nagyméretű gépjárművek áthaladásától, néha azok „beszorulásától” a ház tartószerkezete is statikai károsodást szenvedett.
A felázott vakolat már akkor is jól látszódott. (Régi kép)
A beszorult nagyobb járművek nyomai. Izgalmas lehet a kapuszín felett lakni. (Régi kép)
Illetve a Wesselényi Miklós utcában, már a tömbbelsőn kívül van egy parkoló is a lakók számára, amit az akkori, egyirányú közlekedés miatt csak úgy érhettek el, hogy az egész tömbbelsőn keresztülautóznak.
A lakók nyolc évvel ezelőtti levelükben kérték, hogy
- az egyirányú közlekedés legyen teljesen felülvizsgálva, mert szerintük a forgalom nem indokolja,
- ha a kétirányú közlekedés nem megoldható, az itt lakók számára a behajtást akkor is engedélyezzék a Wesselényi M. u. felől
- az átjárást szolgáló kapuszín magasságkorlátozó ütközővel ellátását, hogy a nagyméretű gépjárművek inkább ezen akadjanak fent, mint hogy beszoruljanak.
Ez a kép már volt, de most a fekete kisautó a lényeg, ugyanis az a társasház magánterületén parkol; és hiába van szinte közvetlenül a Wesselényi M. utca mellett, régebben nem lehetett odajutni szabályosan erről az oldalról, hanem csak az egész tömböt megkerülve, az udvar felől (Régi kép)
A Városfejlesztési és Üzemeltetési Osztály válaszában többek között megállapította, hogy:
- a Vörösmarty M. utca felől csak az egyirányú forgalom lehetséges biztonságosan,
- illetve a Wesselényi M. utca felől lehet kétirányú a forgalom abban az esetben, ha az elsőbbséget közlekedési tábla szabályozza.
És a város lépett is az eredeti kérésre, de nem minden teljesülhetett, ugyanis
- a Vörösmarty M. utca felől továbbra is csak befelé lehetett közlekedni,
- a Wesselényi M. utca felől viszont engedélyezték a kétirányú közlekedést, amihez az elsőbbséget jelző táblákat is elhelyezték a szűkület miatt, mindkét oldalon.
Később információink szerint történtek személyes beszélgetések és helyszíni bejárások a komplett rendezés érdekében, de ezek szépen elhaltak, és a folyamatos közlekedési teher alatt nagyon leromlott az épület statikus és vizuális állapota.
Lakat és fém korlát került az átjáróra.
Sajnálatos módon azonban a kapuszín melletti, eredetileg gyalogosforgalomnak fenntartott átjárónál pont átfér egy autó. Vagy sokszor inkább pont nem fér át.
Hiába a lezárás, amikor mellette ugyanúgy elférnek az autók.
A bajok most a következők:
- A Vörösmarty M. u. felé vezető útnál lévő behajtani tilos táblát az illetékesek lefedték fekete zsákkal, később mivel ez folyton elszakadt és eltűnt, le is szerelték - holott korábban erre a szakaszra meg lett állapítva, hogy nem bír el kétirányú forgalmat.
- Ebben az átjáróban sem fér el egymás mellett két jármű, de az elsőbbségadás nincs szabályozva.
- A Wesselényi M. u. felé az autók az eredetileg gyalogosoknak szánt úttestet használják, pedig
- az átjáró elsőbbségadási szabályai nincsenek tisztázva,
- az ügyetlenebb sofőrök gyakran leverik a tükreiket, megsértik az épület falát, vagy a villamos szerelvényeket,
- a másik oldalon lévő kerítésnek szintén sokszor nekihajtanak, amiatt az el is kezdett megrogyni, elválni,
- az úttest nem erre a teherbírásra van tervezve, folyamatosan süllyed,
- a szakasz eleve beláthatatlan,
- gyalogosok, biciklisek, babakocsisok ugyanúgy ezt az úttestet kénytelenek az autókkal közösen használni, ami balesetveszélyes.
Az átjárónál most nincsenek az elsőbbségadási szabályok sem tisztázva; a háromrészes tábla, és így annak középső jelzése a kapuszínre vonatkozik.
És az elsőbbségadási szabály jelzőtáblájának párja a túloldalon.
A kerítés már erősen megrepedt a sok ütközéstől, kezd elválni és kifelé is dől.
A másik oldalon, a villamos berendezéseknél is látszódnak a sérülések.
A Vörösmarty M. u. felé anno itt volt a behajtani tilos tábla, de mára csak az oszlop maradt. Már nem tilos erre felé sem elhagyni a tömbbelsőt, noha ezt korábban egyáltalán nem akarták megengedni.
A pályaudvaron a 2019-es felújítást követő legnagyobb beruházást hajtják végre.
Úgy tűnik ez még nem veszítette el ‘köz’ jellegét.
A digitális jelenlét ma már nem csak egy opció – a sikeres vállalkozások egyik alapfeltétele.
Nagyot nyújtózkodik a hőmérő higanyszála.
Nekicsapódott egy autónak.
Különös alakok lepték el a bezárt hotel földszinti ablakait. Derkovits Gyula önarcképe is megjelenik.
Az biztos, hogy Simon Róbert Balázs nem indul újra.
Az idők folyamán a természet ajándékai mindig is fontos szerepet játszottak az egészség megőrzésében.
Korábban ilyen állás nem volt.
Jövő héttől lehet forgalomkorlátozásra számítani a környéken.
Az épületek új hőszigetelt ablakokat kapnak, és LED világítást szerelnek fel.
Szombaton sétáló utcává változik a Kőszegi utca.
Házi körülmények között alkalmazta a jelentkezőkön.
Miközben közel félmilliárd forint volt Varga Jenő, sárvári önkormányzati képviselő cégének a bevétele.