Az online világ rohamosan fejlődik, ezzel együtt a kiberbűnözés is új szintre emelkedett, folyamatosan átalakul, terjed. Manapság már szinte semmi sincsen biztonságban. Minden pénzügyi, adminisztratív, hétköznapi ügyintézés a digitális világban zajlik, éppen ezért kap fontos szerepet a biztonság kérdése. 2025-re a kétfaktoros azonosítás is kötelező vált az élet számost területén, legyen szó banki szolgáltatásokról vagy pénzügyi tranzakciókról. De vajon miért volt erre szükség, mit jelent ez a gyakorlatban?
Új kihívások az online biztonságban
Az utóbbi években egyre több a hackertámadás, az adathalász kísérlet, az egyéb kibertámadás. Megnőtt azon próbálkozások száma, ahol átlagemberek adatait, pénzét akarják ellopni. A klasszikus jelszavas védelem tehát mára már semmit sem ér, ugyanis a legtöbben random, egyszerűen kitalálható jelszavakat használunk, sőt, gyakran ugyanazokat több helyen is. Egyetlen rés, ahol bárki hozzáférhet a legtitkosabb adatainkhoz. Ha illetéktelenek megszerzik például az e-mail hozzáférésünket, azzal gyakorlatilag az egész életünkbe belelátnak.
A digitális biztonság tehát nem csak egy kényelmi kérdés, ugyanis gazdasági szempontból is lényeges lett. Azonban hiába a legújabb eszközök, alkalmazások, fontos a felhasználóbarát megoldás, hogy mindenki értse, tudja használni ezeket a lehetőségeket. A bankok és a szervezetek is felismerték a kiberfenyegetéseket, egyre szigorúbban lépnek fel ellene. De nem mindenki érti ezek miértjét.
A kétfaktoros azonosítás fontossága
A kétfaktoros azonosítás lényege, hogy a felhasználó nem csak egyetlen azonosítót ad meg a belépéshez, avagy a jelszót, hanem legalább kettőre van szüksége ahhoz, hogy bejusson a felületre. A faktorok lehetnek tudás alapú tényezők, mint a jelszó vagy a PIN-kód, birtoklás alapúak, mint a mobiltelefon vagy a bankkártya, valamint biometrikus, mint az ujjlenyomat vagy az arcfelismerés. Ezek kombinációja jelentősen megnehezítheti a csalók dolgát, ugyanis most már nem elég egyetlen ellopott jelszó ahhoz, hogy valaki hozzáférést szerezzen az adatainkhoz.
Mondjuk hozzá kell tenni, hogy a bankok mindig is az élen jártak a biztonsági megoldások bevezetésében, hiszen adatokról és vagyonról van szó. Az Európai Unión belül évekkel ezelőtt a PSD2 irányelvben rögzítették az erős ügyfél-hitelesítés biztosítását, ami az első nagyobb lépés volt abba az irányba, hogy megszűnjön az egyszerű jelszavas belépés. Azóta vált normává a két- és háromfaktoros hitelesítés. 2025-ben azonban ezek a szabályok még tovább szigorodtak, és a pénzintézeteknek és az online szolgáltatóknak minden esetben kötelező a kétfaktoros azonosítás biztosítása, ha online vásárlásról vagy átutalásról van szó. Tehát nem elég egyikhez sem a jelszó, kell hozzá egy SMS-ben vagy applikáción kapott kód, esetleg az ujjlenyomat, amikkel jóváhagyhatjuk a tranzakciót.
A kétfaktoros azonosítás azonban nemcsak SMS-ben vagy ujjlenyomattal történhet. Ott vannak például a hitelesítő alkalmazások, mint a Google Authenticator vagy a Microsoft Authenticator, amelyek időalapú kódokat biztosítanak a számunkra. De ide sorolható a push értesítés is, ahol a banki alkalmazás értesítés küld, amit mi jóváhagyhatunk. Ezek kombinációja pedig erős védelmi vonalat jelenthet a kiberbűnözők ellen.
Miért most lett kötelező?
Az utóbbi évtizedekben sajnos egyértelművé vált, hogy a “jelszo123” már nem működőképes, már nem elég ahhoz, hogy védelmet jelentsen az adataink felett. A hackerek ugyanis egyre kifinomultabb módszerekkel próbálják megszerezni a jelszavakat, így bármikor képesek adatlopásra vagy feltörésre. Sőt, ma már a mesterséges intelligenciát használják a támadásokhoz.
Az, hogy a 2FA kötelező lett, az a felhasználók védelmét és a szolgáltatók érdekeit szolgálja. Egyetlen sikeres kibertámadás ugyanis hatalmas anyagi veszteséggel járhat, sőt, reputációs károkat is okozhat egy bank vagy egy vállalat számára. Ha viszont van egy erős hitelesítés, akkor az jelentősen csökkentheti a visszaélések számát, ami az ügyfelekben is bizalmat kelthet.
Sokan persze attól félnek, hogy mindez túlbonyolítja a mindennapi ügyintézéseiket. Szerencsére azonban a technológia lehetőséget ad arra, hogy az egész folyamat könnyen beépüljön a mindennapi életünkbe. Az okostelefonok elterjedésével a push értesítések és a biometrikus azonosítás kényelmes és biztonságos megoldás kínálnak a felhasználók számára. Manapság már nincsen szükség külön eszközre ehhez, ott lapul mindenki zsebében a legfontosabb azonosító, a telefon. Ez vált a biztonság és a kényelem közötti egyensúly kulcsává.
Mi várható a jövőben?
Ahogy korábban elég volt a jelszó, de ma már nem, úgy most a 2FA is jó megoldás a védelemre, de ki tudja, hogy meddig. A kétfaktoros azonosítás kötelezővé válása ezért csak egy lépés a digitális biztonság fejlődésben. A jövőben egyre több biometrikus megoldást kínálnak majd, előtérbe kerülnek a folyamatos, háttérben futó azonosítások, amik felgyorsíthatják ezeket a folyamatokat. Ez tehát azt is jelenti, hogy a rendszer képes lehet mérni majd a felhasználó gépelési sebességét, a mozgásmintákat, emellett a hangunk azonosítása sincs annyira távol. A mesterséges intelligencia alapú kiberbiztonsági rendszerek pedig valós időben tudják majd felismerni a gyanús aktivitást, ezáltal azonnali azonosítást kérhetnek a tulajdonostól.
A 2025-ben kötelezővé vált kétfaktoros azonosítás tehát már nem csak egy extra lehetőség a bankok, nagyvállalatok számára. Mindez garantálja, hogy ügyfélként biztonságban érezzük magunkat, nyugodtan vásároljuk az interneten, hajtsunk végre pénzügyi tranzakciókat. Bár a legtöbb ember számára elsőre talán kényelmetlennek tűnhet, de valójában mindenki számára előnyös, hiszen így kevesebb lehet a visszaélés, nagyobb a bizalom, emellett magasabb szintű a védelem. A digitális világban a biztonság viszont sosem lehet teljes, fontos, hogy mindig körültekintőek legyünk, megnézzük, hol és mit akarunk vásárolni, hol és milyen adatokat adunk meg az online térben.
.