Leslattyogunk a parkolóban hagyott autónkhoz, beülünk, beindítjuk. Eddig mindenki számára ismerős napi rutint írtam le. Az már kevésbé megszokott, hogy a kocsi traktorhangon indul be.
Ilyenkor az ember leállítja a motort, netán felnyitja a motorháztetőt, de semmi furcsát nem lát. Aztán a kocsi alá pillantva meglátja a lógó kipufogócsövet, és a szanaszét hagyott csavarokat.
Ezt élhette át az a szombathelyi autótulajdonos, akinél az éjjel kivágták kocsija alól a katalizátorát.
Mi az a katalizátor?
A katalizátor a kocsi egy olyan része, ami a károsanyag kibocsátás csökkentése miatt kerül autónk kipufogó rendszerébe. Megjelenése az Euro környezetvédelmi normák bevezetésével kezdődően már kötelező jelleggel megtalálható minden benzines és dízel autóban. Katalizátorok belső részében több dolog található ahhoz, hogy a kémiai folyamat elinduljon, és sikeresen csökkenteni lehessen a károsanyagok mennyiségét.
Miért kell a tolvajoknak?
A Magyar Nemzet információi szerint nincs összefüggés az országban tapasztalható, egyre növekvő számú lopások között, több tolvaj is rákapott az egyszerűnek tűnő pénzszerzésre. A rendőrség szerint a lopássorozatnak öngerjesztő hatása is lehet, a használt alkatrészek piacán megnőtt ugyanis a kereslet az eltulajdonított kipufogó-alkatrészek pótlása miatt, néhány tolvaj már ezért léphetett akcióba. Úgy tudjuk, a hazai alkatrészpiacon jelenleg a Toyota Prius katalizátorai a legnehezebben beszerezhetők, a tolvajok is ezeket az autókat keresik és fosztják meg a környezetszennyezés csökkentését szolgáló alkatrésztől, ráadásul az átlagosnál magasabb felépítése miatt könnyebben tudnak bebújni az autó alá.
Minél finomabb hangolású egy autó katalizátora, annál környezetkímélőbb a gépkocsi, ezzel egyenesen arányosan drágább az alkatrész is. A hibrid üzemű, vegyes meghajtású, belső égésű és elektromos motorral is rendelkező járművek szűrője a legbonyolultabb, azokban van a legtöbb olyan anyag, ami miatt a katalizátort leszerelik, kitépik a tolvajok. Arany és platina van a szűrőkben, a tolvajok egy része ezt szedi ki az alkatrészből, egy hibrid gépkocsi esetében csak ebből 80–100 ezer forintot zsebelhet be. A fémkereskedők egyben nem is vesznek katalizátort. Ha valaki a használtalkatrész-piacon adja el a katalizátort, még jobban járhat, az eredeti ár felét, azaz 100–150 ezer forintot is adnak érte azok a szerelők, akiket nem foglalkoznak a katalizátor eredetével. A rendőrök szerint így fordulhatott elő, hogy volt olyan károsult, aki tudta nélkül a saját kocsijából ellopott alkatrészt vette meg egy külvárosi műhelyben.
Hogyan csinálják?
Ezért lopják el a katalizátorod
A katalizátor lopás régóta létező jelenség itthon. Ha alkatrészként adják tovább, megéri a befektetett munkát, ha viszont a nemesfém-tartalom miatt adják le,...
A lopásról nyáron a Totalcar készített videót, a módszer pedig egyszerű: egy emelővel az autót megemelik, majd akkumulátoros flexel kivágják a szükséges alkatrészt, és már viszik is.
A rendőrség minden esetben nyomozást indít a 100 és 500 ezer forint kárral járó bűncselekmény miatt.
Címlapképünk illusztráció