Kiderült, kik üzemeltethetik jó pénzért 35 éven át a magyar autópályákat

Bazsó Bálint 2021-09-28 14:22:00
Nem mondanánk, hogy olvasóink ijedtükben eldobják a fröccsös poharat a nevek hallatán.

Az Elektronikus Közbeszerzési Rendszer alapján a Telex azt írja: az osztrák Strabag, egy titokzatos magántőkealap és a lábatlani Dömper Kft. adott be árajánlatot az autópálya-konszesszióra.

Ennek lényege, hogy a hazai, többségében meglevő és egyes létrejövő gyorsforgalmi úthálózattal (1662 km alaphálózat + 381 km kiegészítő hálózat) kapcsolatban kell a pályázónak tervezési, felújítási, építési, ennek ellenőrzési, továbbá üzemeltetési, karbantartási és e tevékenységek finanszírozására vonatkozó feladatokat ellátnia.

Mint írják: a Dömper egymaga indulna, de a Strabag egy olyan osztrák–francia konzorcium lenne, amelyben több Strabag- és Colas-vállalkozás is részt venne.

Végül a Themis Magántőkealap több más, hazai magántőkealappal (Konzum PE, Opus Bridge, Opus New Way, Cronus; Vesta, Via), illetve a tőzsdén jegyzett Opus Global Nyrt.-vel indulna. A nevek egyértelműen utalnak arra, hogy a Mészáros-csoport itt erős szereplő lenne, de természetesen a titokzatos magántőkealapoknál azt nem lehet biztosan tudni, hogy ki mekkora súllyal lenne benne a buliban.

Hozzáteszik: ez egy elminősítési szakasz volt, ebben még nem kellett pénzügyi rátermettséget bizonyítani, ez a hármas most ott tart, hogy velük majd leül az ajánlattevő tárgyalni. A lényeg, a részletek azokban a dokumentumokban lesznek, amelyeket majd csak az indulók látnak.

A lábatlani Dömper Kft. árbevétele évről évre nő, olykor a cég felbukkan nagy pályázatok indulói között (legutóbb a 338 milliárdos vasútfejlesztési tenderen maradt le Mészáros Lőrincék mögött). Azt elsőre nehéz megítélni, hogy mennyire lenne képes 35 évig a hazai útépítéseket összefogni. A Strabag régi motoros, ahogyan társa, a Colas is jelen van Magyarországon.

A magántőkealapok tulajdonosai nem nyilvánosak, így egy ilyen csapat indulása önmagában is problematikusnak, a hazai közbeszerzési szabályokkal ellentétesnek tűnik. Közbeszerzésen nem indulhat az, aki nem tudja megnevezni a tényleges tulajdonosát (offshore-ellenes szabály). 

Elképesztő: már az autópályákat is magánosítja a kormány

Az Európai Unió lapjában a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda alá tartozó Nemzeti Koncessziós Iroda felhívása szerint a magyar kormány 35 évre magánkézbe adná a komplett magyar gyorsforgalmi úthálózatot.

Az SZDSZ idején kiárusítás volt az, ami most fejlődés

Ahogyan arról még a nyáron írtunk: a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda alá tartozó Nemzeti Koncessziós Iroda 35 évre magánkézbe adná a komplett magyar gyorsforgalmi úthálózatot. Mint olvasható:

"Magyarországi többségében meglevő és egyes létrejövő gyorsforgalmi úthálózati elemek tekintetében (körülbelül 1662 km alaphálózat + 381 km kiegészítő hálózat) tervezési, felújítási, építési, ennek ellenőrzési, továbbá üzemeltetési, karbantartási és e tevékenységek finanszírozására vonatkozó feladatok ellátása rendelkezésre állási díj és szolgáltatási díj fizetése mellett, az üzemeltetésbe adás időpontjától a koncessziós időszak (35 év) lejártáig." 

A Kormányzati Tájékoztatási Központ azzal próbálta megindokolni a magánosítást, hogy 

"Több más európai országhoz hasonlóan a Kormány döntése értelmében Magyarország is koncessziós eljárás útján valósítja meg az autópálya felújításokat, tekintettel arra, hogy az uniós tárgyalások eredményeképpen várhatóan sem az RRF, sem az MMF keretéből Magyarország nem tud majd önállóan autópályát építeni. A koncessziós közbeszerzési eljárás eredményeképpen a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésére ezáltal gyorsabb ütemben kerülhet sor, a koncessziós modell finanszírozása az államadósság-kezelés konzervatív kormányzati kereteiben valósul meg, az államadósság érdemi növelése nélkül. A gyorsforgalmi utak használatával összefüggő  jövőbeli állami útdíj bevétel fedezi az új koncessziós modell keretében felmerülő fejlesztési, fenntartási, üzemeltetési díjakat."

Mint ismert, a Fidesz ellenzékben még az állami tulajdon és a stratégiai ágazatok megóvásásáért küzdött, a kormányt, és azon belül pedig különösen az SZDSZ-t azzal támadta, hogy kiárusítja az országot. 

Szólj hozzá!

Két meccses eltiltást kapott Holdampf Gergő

A Haladás labdarúgóját a Soroksár elleni meccsen állították ki.

Kanadai válogatott irányítóval pótolta a Győr távozó amerikai kosarasát

Shay Colley érkezik a hét végén váratlanul távozott Aari McDonald helyére.

Szanyi Tibor pártjának képviselője egy frakcióba kényszerítené az ellenzéki pártok képviselőit

Az. Ellenzéki. Képviselő. Javaslatára. A Fidesznek nyilván tetszeni fog a javaslat.

Ungár: csak zöld fordulattal csökkenthető a rezsi

Erre pedig az LMP a garancia a politikus szerint.

Akár áprilisig is elhúzódhat a járvány, napi hatvan halottal lehet számolni

A járványelemző azt javasolja, hogy a második oltás után legkésőbb 5-6 hónappal kérjük a harmadikat.

Öten haltak meg az M1-esen történt balesetben

Bábolnánál terelik le a forgalmat.

Rendőri intézkedés közben meghalt egy férfi Józsefvárosban az utcán

A tragédia a Baross utca és a Szigetvári utca sarkán történt.

300 kiló szemetet szedtek össze a szombathelyi Nagyszálló tövéből

Két és fél órába telt a járda megtisztítása. A keletkezett költségeket a város ki fogja számlázni az épület tulajdonosának.

Rigában folytatná jó sorozatát a Falco

Idegenbeli rangadó vár a BL-ben a sárga-feketékre.

Orosz jobbszélsőt igazolt a Szombathelyi Kézilabda Klub és Akadémia

A szlovén Aneja Beganovic-csal azonban szerződést bontott a klub.

Elpusztult a világ legidősebb orrszarvúja

A testét bebalzsamozzák és kiállítják egy tudományos múzeumban.

Már most keresnek ellenzéki szavazatszámlálókat a tavaszi választásokhoz

Minden szavazókörben tiszta választást szeretnének az ellenzéki pártok és a civilek.

Mint a filmekben: autóval üldözte, majd azzal árokba lökte haragosát Izsákfánál egy ámokfutó

A hátulról meglökős módszerrel akarta rendezni kettejük nézeteltérését.

Egy keresztes lovag 900 éves kardját találták meg Izraelben

Egy amatőr búvár talált rá régiségekre.

Márki-Zay Péter mégis létrehozna egy hetedik parlamenti frakciót a mozgalmának

Kérdés, hogy ebbe belemegy-e az összefogásban résztvevő hat ellenzéki párt.

van még itt cikk a témában:

Illés Károly elintézte: Három plusz parkolóhely miatt dugul be a szombathelyi Szily János utca minden egyes délután

Eredetileg a Hefele Menyhért utcai tömbbelsőben alakítottak volna ki plusz parkolókat, de aztán egyszerűbb volt egyirányúsítani a Megyeháza alatti aluljárót, így most mindenkinek kerülnie kell.

Máris csúszik a Metro áruházas elkerülő építése Szombathelyen

Szeptember végén írták ki a tervezésről szóló közbeszerzést, de szinte rögtön hosszabbítani kellett a határidőn.