Kiderült, kik üzemeltethetik jó pénzért 35 éven át a magyar autópályákat

Bazsó Bálint 2021-09-28 14:22:00
Nem mondanánk, hogy olvasóink ijedtükben eldobják a fröccsös poharat a nevek hallatán.

Az Elektronikus Közbeszerzési Rendszer alapján a Telex azt írja: az osztrák Strabag, egy titokzatos magántőkealap és a lábatlani Dömper Kft. adott be árajánlatot az autópálya-konszesszióra.

Ennek lényege, hogy a hazai, többségében meglevő és egyes létrejövő gyorsforgalmi úthálózattal (1662 km alaphálózat + 381 km kiegészítő hálózat) kapcsolatban kell a pályázónak tervezési, felújítási, építési, ennek ellenőrzési, továbbá üzemeltetési, karbantartási és e tevékenységek finanszírozására vonatkozó feladatokat ellátnia.

Mint írják: a Dömper egymaga indulna, de a Strabag egy olyan osztrák–francia konzorcium lenne, amelyben több Strabag- és Colas-vállalkozás is részt venne.

Végül a Themis Magántőkealap több más, hazai magántőkealappal (Konzum PE, Opus Bridge, Opus New Way, Cronus; Vesta, Via), illetve a tőzsdén jegyzett Opus Global Nyrt.-vel indulna. A nevek egyértelműen utalnak arra, hogy a Mészáros-csoport itt erős szereplő lenne, de természetesen a titokzatos magántőkealapoknál azt nem lehet biztosan tudni, hogy ki mekkora súllyal lenne benne a buliban.

Hozzáteszik: ez egy elminősítési szakasz volt, ebben még nem kellett pénzügyi rátermettséget bizonyítani, ez a hármas most ott tart, hogy velük majd leül az ajánlattevő tárgyalni. A lényeg, a részletek azokban a dokumentumokban lesznek, amelyeket majd csak az indulók látnak.

A lábatlani Dömper Kft. árbevétele évről évre nő, olykor a cég felbukkan nagy pályázatok indulói között (legutóbb a 338 milliárdos vasútfejlesztési tenderen maradt le Mészáros Lőrincék mögött). Azt elsőre nehéz megítélni, hogy mennyire lenne képes 35 évig a hazai útépítéseket összefogni. A Strabag régi motoros, ahogyan társa, a Colas is jelen van Magyarországon.

A magántőkealapok tulajdonosai nem nyilvánosak, így egy ilyen csapat indulása önmagában is problematikusnak, a hazai közbeszerzési szabályokkal ellentétesnek tűnik. Közbeszerzésen nem indulhat az, aki nem tudja megnevezni a tényleges tulajdonosát (offshore-ellenes szabály). 

Elképesztő: már az autópályákat is magánosítja a kormány

Az Európai Unió lapjában a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda alá tartozó Nemzeti Koncessziós Iroda felhívása szerint a magyar kormány 35 évre magánkézbe adná a komplett magyar gyorsforgalmi úthálózatot.

Az SZDSZ idején kiárusítás volt az, ami most fejlődés

Ahogyan arról még a nyáron írtunk: a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda alá tartozó Nemzeti Koncessziós Iroda 35 évre magánkézbe adná a komplett magyar gyorsforgalmi úthálózatot. Mint olvasható:

"Magyarországi többségében meglevő és egyes létrejövő gyorsforgalmi úthálózati elemek tekintetében (körülbelül 1662 km alaphálózat + 381 km kiegészítő hálózat) tervezési, felújítási, építési, ennek ellenőrzési, továbbá üzemeltetési, karbantartási és e tevékenységek finanszírozására vonatkozó feladatok ellátása rendelkezésre állási díj és szolgáltatási díj fizetése mellett, az üzemeltetésbe adás időpontjától a koncessziós időszak (35 év) lejártáig." 

A Kormányzati Tájékoztatási Központ azzal próbálta megindokolni a magánosítást, hogy 

"Több más európai országhoz hasonlóan a Kormány döntése értelmében Magyarország is koncessziós eljárás útján valósítja meg az autópálya felújításokat, tekintettel arra, hogy az uniós tárgyalások eredményeképpen várhatóan sem az RRF, sem az MMF keretéből Magyarország nem tud majd önállóan autópályát építeni. A koncessziós közbeszerzési eljárás eredményeképpen a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésére ezáltal gyorsabb ütemben kerülhet sor, a koncessziós modell finanszírozása az államadósság-kezelés konzervatív kormányzati kereteiben valósul meg, az államadósság érdemi növelése nélkül. A gyorsforgalmi utak használatával összefüggő  jövőbeli állami útdíj bevétel fedezi az új koncessziós modell keretében felmerülő fejlesztési, fenntartási, üzemeltetési díjakat."

Mint ismert, a Fidesz ellenzékben még az állami tulajdon és a stratégiai ágazatok megóvásásáért küzdött, a kormányt, és azon belül pedig különösen az SZDSZ-t azzal támadta, hogy kiárusítja az országot. 

Szólj hozzá!

Kétkulcsossá tenné a társasági adót az LMP

Kanász-Nagy Máté szerint a globális minimumadóra igenis szükség van.

Tűz követelt áldozatot Horvátzsidányban

A szivárgó füst ölt meg egy helyi lakost.

Büntetést kapott a szombathelyi Credo Rádió a Médiatanácstól

Nem teljesítették a vállalt közszolgálati arányt.

2,3 milliárd forintot fizet a korábbi gázkereskedő cég a Győr-Szolnak

Megegyezéssel ért véget a gázszerződés tavalyi felmondása miatt indított per.

Végleges: bezár a Takarékbank fiókja Jákon

Hiába írt levelet a polgármester, a pénzintézet kimondta az áment.

Itt az Indiana Jones 5 első előzetese

Jövő júniusban lesz a premier.

Végrehajtást indított a NAV a Szombathelyi Haladás ellen

Egyelőre nem tudni, hogy milyen tartozása van a focicsapatnak, de van, az biztos.

A Volán válasza alapján még egyáltalán nem fix, hogy januárban változatlan marad a menetrend Győrben

Dézsi polgármester szerint változatlan marad a menetrend januártól, a Volán válasza alapján viszont még semmi nem dőlt el.

December 14-én tartják a szombathelyi közmeghallgatást

A városházára várják a felszólalókat.

Újabb hibát találtak a MOL finomítójában

A kormányzati médiában megjelent hírrel már a benzinárstop végére készíthetik fel az embereket.

Még december 4-ig Győrben állomásozik Donáth Anna „igazságkiállítása”

A momentumos EP-képviselő plakátkiállítását a Vásárcsarnok előtt lehet megnézni.

Dobrev Klára és Ungár Péter a két legnépszerűbb ellenzéki politikus

A népszerűségi lista legvégén a Momentum elnöke, Gelencsér Ferenc neve található.

Egy gyerek nevében küldött ízléstelen üzeneteket a fiatal férfi

Az elektronikus naplóba lépett be, az iskola dolgozóinak küldött üzeneteket.

Szabadságvesztés lehet a vége a súlyos környezetszennyezésnek

Egy felnőtt és egy fiatalkorú a vád szerint a Kis-Sorok patakba dobott olyan fémhordókat és műanyag kannákat, melyekben fáradt olaj volt.

Változóan felhős, napos idő várható csütörtökön

Az északkeleti, északi szél csak néhol élénkülhet meg.