Óriási, hatalmas, grandiózus - szinte csak úgy röpködtek ezek a jelzők a kormánypárti médiában annak a nyertes pályázatnak a kapcsán, ami miatt Szombathely hamarosan (bár ez közel 1-2 évet jelent majd) új kukásautókat kap, közel 1 milliárd forintért.
Hende Csaba, a térség fideszes parlamenti képviselője nem szerénykedett. Még az országos sajtóban is megíratta bértollnokaival, hogy ő aztán úgy tud lobbizni, mint még soha senki, így aztán a szemét hamarosan szinte magát viszi ki a telepre.
Hende ugyanis alig egy hete a Facebook-oldalán tette közzé azt az örömhírt, hogy lobbi erejének köszönhetően Szombathely 960 millió forintot kap a hulladékgazdálkodás megreformálására.
De érdemes utánanézni a pályázatnak, hogy világosan lássuk mekkora is Hende sikere.
Magát a pályázatot, vagyis a Környezeti és Energiahatékonysági Operatív Programot, az Európai Unió finanszírozza, amihez némi önrészt a magyar állam biztosít. A pályázatokat pedig 2015. október 30. és 2019. október 30. között lehetett beadni. Szombathely ezt 2019 augusztusában tette meg.
A pályázat gyakorlatilag egy meghívásos rendszerű pénzosztás volt. Szombathelyt 2018 december 5-én említi a Magyar Közlöny, hogy adjon be pályázatot a hulladékgazdálkodás megreformálásához szükséges berendezések finanszírozására. Ezzel egyébként a legutolsó olyan település lettünk, amit a kormány kijelölt pénzosztásra.
Hende Csaba lobbi erejét jól mutatja, hogy Szombathelyt még Domaszék és Szatymaz is megelőzte a sorban. De többek között Várpalota, Miskolc, Szolnok, Pécs, Hódmezővásárhely, Érd, Sopron és Győr is évekkel ezelőtt letudta már azt a pályázatot, amit Szombathely tavaly, utolsóként beadhatott.
Hogy mennyire volt gyorsreagálású az előző, fideszes városvezetés arról elég beszédes az, hogy a decemberben kihirdetett pályázati lehetőséget elsőként a márciusi közgyűlésre vitte be a polgármester. Ahol azt a döntést hozták egyhangúlag a képviselők, hogy a város természetesen éljen vele, annak részleteit pedig dolgozza ki a Gazdasági és Városstratégiai Bizottság. A Lendvai Ferenc, akkori fideszes tanácsok, elnökletével működő bizottság sem kapkodta el a dolgot. A márciusi közgyűlési döntés után, június 11-én meg is tárgyalták a témát.
Érdemes végigolvasni a bizottsági ülés jegyzőkönyvét, amiből egy pillanat alatt kiderül, hogy miért is lett Szombathely az utolsó, aki erről az asztalról enni kapott.
A helyzet megértéséhez 2016-ig kell visszamenni, amikor is a Fidesz-kormány, új hulladékgazdálkodási törvényt vezetett be. Ezzel nem csak központosította a szemétszállítási díjakat, hanem átrendezte a piacot is. Korábban a szombathelyiek szemetét elszállító városi cég, a SZOMHULL 3000 forintért szállította el a szemét köbméterét, a “kukaholdingnak” nevezett állami cég, a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. azonban csak ennek a felét, vagyis 1500 forintot volt hajlandó fizetni. Ez is az orbáni szuperfegyver, a rezsicsökkentés egyik tölténye lett.
Több százmillió forintos hiányt lehetett prognosztizálni, a többek között szombathelyi tulajdonú, SZOMHULL-nak.
A 2017-ben, a februári közgyűlés döntött úgy, hogy a SZOMHULL-nak fel kell mondania minden olyan településsel a szerződését, amelyik nem tulajdonos a cégben. Szombathely mellett maradt Gencsapáti, Ják, Táplánszentkereszt, Vép, Rum, Zsennye és Tanakajd.
De ezt az is magával hozta, hogy a korábban a SZOMHULL-hoz tartozó területre egy soproni társaság, a STKH Sopron és Térsége Nonprofit Kft. érkezett, vagyis ez a cég lett a közszolgáltató.
A pályázaton pedig egészen az utolsó körig, csakis közszolgáltatók pályázhattak.
Molnár Miklós (Pro Savaria), akkori alpolgármester a következőket mondta el a bizottsági ülésen:
Erre a bizonyos pályázatra közszolgáltatók pályázhattak. Általában az országban a közmű társaságok rendelkeznek közszolgáltatási jogosultsággal. A mi területünk vonatkozásában nem igaz, hogy nincs közszolgáltatási jogosultsággal kijelölt szervezet. Van, ez az STKH, a Sopron és Térsége társaság. Hogy miért nem a szombathelyi hulladékszállító, ez egy hosszabb vitát megérne. A SZOMHULL egyébként közszolgáltatóként látja el ezt a feladatot. Az egy más kérdés, hogy jogszerű közszolgáltató vagy nem. Mivel egy ilyen joghézagos helyzet van, az STKH-nak kellene lenni. Meg is állapodtak egyébként, 8-an voltak Sopronban. Már legalább 1,5 évvel ezelőtt. Az aljegyzők és jegyzők letárgyalták a szerződéses feltételeket. Konkrétan, tételesen végigmentek minden soron és szón. Megállapodtak, és a két Polgármester (Fodor Tamás soproni és Puskás Tivadar szombathelyi polgármester) kezet rázott. Még jelvényt is cseréltek, legalább is Puskás Tivadar feltűzte Fodor Tamásnak, ezzel is jelezve, hogy mekkora a barátság. Ezek után Sopron a mai napig nem írta alá azt az alvállalkozói szerződést, amely alvállalkozói szerződés lévén, teljesen jogszerűen tudná ellátni a hulladékszolgáltatási tevékenységet a SZOMHULL. Ha aláírásra került volna, akkor az STKH vagy akár a város tudott volna pályázni ezen pályázati konstrukció keretében eszközbeszerzésre. 960 millió forintról volt szó. Egyébként már legalább két éve ki van dolgozva, hogy milyen eszközállományra van szükség. A mai napig nem került sor pályázatra. Mivel az STKH nem írta alá. Ha aláírná, akkor neki lenne fizetési kötelezettsége az alvállalkozóval szemben. És ha az NHKV nem fizet neki, akkor ő nem tud fizetni nekünk. Mi függetlenné válnánk az NHKV-től, ezért STKH-nak nincs garanciája, hogy az állam kifizeti neki a hulladékszállítást – hiszen neki is több száz millióval tartoznak – ezért nem írja alá a szerződést. Teljesen jogos.
A problémát végül úgy orvosolták a pályázatot kezelő Innovációs és Technológiai Minisztériumban, hogy módostották, hogy önkormányzatok is pályázhassanak.
De vélhetően ez sem Hende Csaba lobbijának volt köszönhető, hiszen Hódmezővásárhely, Pécs és Várpalota is a helyi önkormányzatán keresztül pályázhatott. Előbbi kettő 2017-ben, utóbbi 2018-ban lett kijelölve pályázat beadására.
A lényeg azért mégis csak az, hogy kap Szombathely 860 millió forintot az EU-tól, 100 milliót pedig a kormánytól, hogy vásároljon többek között 11 vadiúj kukásautót, ami ránk fér, hiszen jelenleg 16 év ezeknek a járműveknek az átlagéletkora.
Hende Csaba lobbierejét pedig fitotktathatná a Nemzeti Hulladékkezelőnél, mivel a cég jelenleg is fél milliárd forinttal tartozik Szombathelynek az elszállított szemétért. Csak, nehogy azon a fizetési listán is utolsóak legyünk végül.