Hende Csaba lobbiereje: Szatymaz is előbb kapott pénzt “hulladék reformra”, mint Szombathely

Farkas Bazsi 2020-05-18 10:06:00
A vasi megyeszékhely szinte az utolsó pillanatban csusszant be a pályázatba, ami Hende szerint hatalmas sikere önmagának és az előző városvezetésnek.

Óriási, hatalmas, grandiózus - szinte csak úgy röpködtek ezek a jelzők a kormánypárti médiában annak a nyertes pályázatnak a kapcsán, ami miatt Szombathely hamarosan (bár ez közel 1-2 évet jelent majd) új kukásautókat kap, közel 1 milliárd forintért

Hende Csaba, a térség fideszes parlamenti képviselője nem szerénykedett. Még az országos sajtóban is megíratta bértollnokaival, hogy ő aztán úgy tud lobbizni, mint még soha senki, így aztán a szemét hamarosan szinte magát viszi ki a telepre. 

Hende ugyanis alig egy hete a Facebook-oldalán tette közzé azt az örömhírt, hogy lobbi erejének köszönhetően Szombathely 960 millió forintot kap a hulladékgazdálkodás megreformálására. 

De érdemes utánanézni a pályázatnak, hogy világosan lássuk mekkora is Hende sikere. 

Magát a pályázatot, vagyis a Környezeti és Energiahatékonysági Operatív Programot, az Európai Unió finanszírozza, amihez némi önrészt a magyar állam biztosít. A pályázatokat pedig 2015. október 30. és 2019. október 30. között lehetett beadni. Szombathely ezt 2019 augusztusában tette meg. 

A pályázat gyakorlatilag egy meghívásos rendszerű pénzosztás volt. Szombathelyt 2018 december 5-én említi a Magyar Közlöny, hogy adjon be pályázatot a hulladékgazdálkodás megreformálásához szükséges berendezések finanszírozására. Ezzel egyébként a legutolsó olyan település lettünk, amit a kormány kijelölt pénzosztásra. 

Hende Csaba lobbi erejét jól mutatja, hogy Szombathelyt még Domaszék és Szatymaz is megelőzte a sorban. De többek között Várpalota, Miskolc, Szolnok, Pécs, Hódmezővásárhely, Érd, Sopron és Győr is évekkel ezelőtt letudta már azt a pályázatot, amit Szombathely tavaly, utolsóként beadhatott.

Hogy mennyire volt gyorsreagálású az előző, fideszes városvezetés arról elég beszédes az, hogy a decemberben kihirdetett pályázati lehetőséget elsőként a márciusi közgyűlésre vitte be a polgármester. Ahol azt a döntést hozták egyhangúlag a képviselők, hogy a város természetesen éljen vele, annak részleteit pedig dolgozza ki a Gazdasági és Városstratégiai Bizottság. A Lendvai Ferenc, akkori fideszes tanácsok, elnökletével működő bizottság sem kapkodta el a dolgot. A márciusi közgyűlési döntés után, június 11-én meg is tárgyalták a témát

Érdemes végigolvasni a bizottsági ülés jegyzőkönyvét, amiből egy pillanat alatt kiderül, hogy miért is lett Szombathely az utolsó, aki erről az asztalról enni kapott. 

A helyzet megértéséhez 2016-ig kell visszamenni, amikor is a Fidesz-kormány, új hulladékgazdálkodási törvényt vezetett be. Ezzel nem csak központosította a szemétszállítási díjakat, hanem átrendezte a piacot is. Korábban a szombathelyiek szemetét elszállító városi cég, a SZOMHULL 3000 forintért szállította el a szemét köbméterét, a “kukaholdingnak” nevezett állami cég, a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. azonban csak ennek a felét, vagyis 1500 forintot volt hajlandó fizetni. Ez is az orbáni szuperfegyver, a rezsicsökkentés egyik tölténye lett. 

Több százmillió forintos hiányt lehetett prognosztizálni, a többek között szombathelyi tulajdonú, SZOMHULL-nak.

A 2017-ben, a februári közgyűlés döntött úgy, hogy a SZOMHULL-nak fel kell mondania minden olyan településsel a szerződését, amelyik nem tulajdonos a cégben. Szombathely mellett maradt Gencsapáti, Ják, Táplánszentkereszt, Vép, Rum, Zsennye és Tanakajd. 

De ezt az is magával hozta, hogy a korábban a SZOMHULL-hoz tartozó területre egy soproni társaság, a STKH Sopron és Térsége Nonprofit Kft. érkezett, vagyis ez a cég lett a közszolgáltató.

A pályázaton pedig egészen az utolsó körig, csakis közszolgáltatók pályázhattak.

Molnár Miklós (Pro Savaria), akkori alpolgármester a következőket mondta el a bizottsági ülésen:

Erre a bizonyos pályázatra közszolgáltatók pályázhattak. Általában az országban a közmű társaságok rendelkeznek közszolgáltatási jogosultsággal. A mi területünk vonatkozásában nem igaz, hogy nincs közszolgáltatási jogosultsággal kijelölt szervezet. Van, ez az STKH, a Sopron és Térsége társaság. Hogy miért nem a szombathelyi hulladékszállító, ez egy hosszabb vitát megérne. A SZOMHULL egyébként közszolgáltatóként látja el ezt a feladatot. Az egy más kérdés, hogy jogszerű közszolgáltató vagy nem. Mivel egy ilyen joghézagos helyzet van, az STKH-nak kellene lenni. Meg is állapodtak egyébként, 8-an voltak Sopronban. Már legalább 1,5 évvel ezelőtt. Az aljegyzők és jegyzők letárgyalták a szerződéses feltételeket. Konkrétan, tételesen végigmentek minden soron és szón. Megállapodtak, és a két Polgármester (Fodor Tamás soproni és Puskás Tivadar szombathelyi polgármester) kezet rázott. Még jelvényt is cseréltek, legalább is Puskás Tivadar feltűzte Fodor Tamásnak, ezzel is jelezve, hogy mekkora a barátság. Ezek után Sopron a mai napig nem írta alá azt az alvállalkozói szerződést, amely alvállalkozói szerződés lévén, teljesen jogszerűen tudná ellátni a hulladékszolgáltatási tevékenységet a SZOMHULL. Ha aláírásra került volna, akkor az STKH vagy akár a város tudott volna pályázni ezen pályázati konstrukció keretében eszközbeszerzésre. 960 millió forintról volt szó. Egyébként már legalább két éve ki van dolgozva, hogy milyen eszközállományra van szükség. A mai napig nem került sor pályázatra. Mivel az STKH nem írta alá. Ha aláírná, akkor neki lenne fizetési kötelezettsége az alvállalkozóval szemben. És ha az NHKV nem fizet neki, akkor ő nem tud fizetni nekünk. Mi függetlenné válnánk az NHKV-től, ezért STKH-nak nincs garanciája, hogy az állam kifizeti neki a hulladékszállítást – hiszen neki is több száz millióval tartoznak – ezért nem írja alá a szerződést. Teljesen jogos. 

A problémát végül úgy orvosolták a pályázatot kezelő Innovációs és Technológiai Minisztériumban, hogy módostották, hogy önkormányzatok is pályázhassanak. 

De vélhetően ez sem Hende Csaba lobbijának volt köszönhető, hiszen Hódmezővásárhely, Pécs és Várpalota is a helyi önkormányzatán keresztül pályázhatott. Előbbi kettő 2017-ben, utóbbi 2018-ban lett kijelölve pályázat beadására. 

A lényeg azért mégis csak az, hogy kap Szombathely 860 millió forintot az EU-tól, 100 milliót pedig a kormánytól, hogy vásároljon többek között 11 vadiúj kukásautót, ami ránk fér, hiszen jelenleg 16 év ezeknek a járműveknek az átlagéletkora. 

Hende Csaba lobbierejét pedig fitotktathatná a Nemzeti Hulladékkezelőnél, mivel a cég jelenleg is fél milliárd forinttal tartozik Szombathelynek az elszállított szemétért. Csak, nehogy azon a fizetési listán is utolsóak legyünk végül. 

Szólj hozzá!

Rátkovics Roland Zsoltot indítja Sopronban a Jobbik országgyűlési képviselőnek

A jelölt a Jobbik soproni szervezetének alelnöke, jelenleg Sopronkőhidán él családjával.

Az az ember lett Varga Mihály egyik ügyvezetője, akinek a családja tízezer tonna számra rakta le a gumihulladékot illegálisan

Többek között a nagykölkedi, máig a település határában éktelenkedő gumitelep is az ügy részese.

Közel félmilliárd forint mínusszal zárt tavaly az Illés Sport Alapítvány

1 milliárd 800 millió forintra csökkent a szervezet állami támogatása. Szalai Ádám és Schäfer András veheti át az utánpótlásbázis.

Ismét Pozsonyban vendégszerepel a Győri Balett

A győriek előadása a műfajilag is rendkívül színes programot kínáló Magyar Kulturális Hét Pozsonyban nevű rendezvénysorozat idei évadának egyik kiemelkedő pontja.

Gyors, de lehet kényelmes is? Országúti bringa hétköznapi szemmel

Ha valaki meghallja azt, hogy országúti kerékpár, legtöbbször a Tour de France ugrik be.

Hetedszerre is Európa legjobb női kézilabdacsapata az Audi ETO KC

Az Odense sem okozott gondot a  győri csajoknak.

Szabad a szivárványos menet Budapesten

A rendőrség megerősítette, lehet az LMBTQI jogokért felvonulni Budapest belvárosában.

Egy gólos győzelemmel döntős az Audi ETO KC a Final Four-ban

29:28-ra győzték le a győri lányok a dán riválist.

1 milliárd 400 millió forint mínuszt termelt tavaly a Győr-Szol

Ezentúl a közgyűlés nyilvánossága előtt tárgyalják meg az önkormányzati cégek beszámolóit.

Nem támogatták a fideszesek, hogy teljes mértékben zöld területté nyilvánítsák a marcalvárosi Kiserdőt

Hiába szavaztak úgy a helyiek, hogy nem szeretnék, ha egy része be lenne építve.

Pintér Bence betartotta ígéretét: nyilvánosak az Audi szerződések!

Kiderült, hogy nem is lehetett volna titkos, és, hogy mára mennyire elavult.

Már megint szórakozott valaki a 112-vel

Egy szombathelyi férfi azt állította, hogy a testvére belökte a szobába, és nem engedi ki onnan.

Miért fontos a kerítésnél a professzionális kivitelezés?

Egy jól megtervezett és kivitelezett kerítés nem csupán határvonalat jelent egy telek szélén. A kerítés a biztonság, az esztétikum és a funkcionalitás hármas egységét képviseli – legyen szó családi házról, ipari területről vagy mezőgazdasági birtokról.