Főként kőszegi és szombathelyi diákok voltak az áldozatai a 21 éve történt deutschlandsbergi autóbusz-balesetnek

Nagy Donát 2020-01-24 09:12:00
Összesen 18-an vesztették életüket a tragédiában.

A deutschlandsbergi autóbusz-baleset 1999. január 24-én, vasárnap történt Ausztriában.

Az elhunytakon kívül 27-en szenvedtek valamilyen fokú sérülést, köztük többen maradandó károsodást.

Az eseményt a magyar közlekedés történetének egyik legsúlyosabb buszkatasztrófájaként tartják számon.

A busz utasai főként kőszegi és szombathelyi, vagy ezekben a városokban tanuló diákok, és azok kísérőik voltak. A sítábort a kőszegi Jurisich Miklós Gimnázium, és a szintén kőszegi Mezőgazdasági, Kereskedelmi és Informatikai Szakközépiskola pedagógusai szervezték. A csoport január 24-én reggel érkezett, majd az első síeléssel töltött nap után, délután indultak vissza a sípályáról a szállásra. 

A tragédia egy meredek lejtőn, a hegyről a völgybe vezető kanyargós, alsórendű úton történt. A száraz útszakaszon a 20 éves, de a néhány hónappal a balesetet megelőző vizsgákon kielégítő állapotúnak ítélt Neoplan típusú autóbusz sebességváltóját a sofőr üresbe tette.

Ez később hatalmas hibának bizonyult.

A busz fékrendszere – mint később kiderült – nem volt tökéletes. Mivel a motorfék nem segített a lassításban, a vezető csak a lábféket (esetleg retardert) használhatta a fékezéshez, ami egy 12%-os lejtőn igen intenzív fékezést feltételez. Mivel a motor alapjáratban üzemelt, ezért kevés levegőt termelt, valamint némileg túl is hevült.

Mivel a jármű gyors ütemben kezdett gyorsulni, ezért a sofőr megpróbálta sebességbe tenni az autóbuszt, ezt azonban még két kézzel sem sikerült elérnie. A fékrendszer nem működött (feltehetően a nem megfelelő műszaki állapot, valamint a túlzottan intenzív fékezés, esetleg a levegő hiánya miatt), ezért a nagy jármű sebessége gyorsan növekedett.

A vezető tehetetlen volt, elkezdte sorra előzni az előtte haladó autókat, mintegy 100 km/h-ra gyorsulva.

Két kanyart még sikerült bevennie, de a harmadikban a busz megfordult saját tengelye körül és hossztengelye mentén átfordulva kezdett legurulni a domboldalon. Nagyjából 15 métert zuhant. A busz egy családi ház kertjébe zuhant egy fát maga alá temetve.

A házban lakók értesítették a mentőket, így az osztrák mentőszolgálat példás gyorsasággal kezdte meg a mentést nem sokkal az esemény után. A felkészült mentési munkának köszönhető, hogy a halottak száma 18 maradt, és a súlyos sérültek időben szakszerű ellátást kaptak. A sérülteket többségében a közeli Graz kórházába szállították.

A baleset híre vasárnap este már megjelent a médiában, amikor még szombathelyi diákokról beszéltek, és 10 halálos áldozatot említettek (a félreértés és a pontatlan adat abból adódhatott, hogy ezekben az órákban még folyt a mentés). Néhány órával később derült ki, hogy a kőszegi csoport érintett a balesetben, és a halottak pontos száma (18) csak másnapra, 25-ére vált köztudottá. A baleset okáról ezekben az órákban még nem lehetett tudni, de azt viszonylag hamar nyilvánosságra hozták az osztrák hatóságok, hogy a buszsofőr nem ivott alkoholt.

A balesetet követő napok az áldozatok pontos azonosításával teltek. Jól mutatja az osztrák és a magyar diplomácia jó viszonyát, hogy a két ország vezetői megegyeztek: a balesetben érintett hozzátartozók ideiglenesen útlevél nélkül, személyi igazolvánnyal is átléphetik a határt. Évekkel Magyarország európai uniós csatlakozása és a schengeni egyezmény életbe lépése előtt ez meglehetősen szokatlan volt.

Az áldozatokat így a hozzátartozók (jellemzően a diákok szülei) azonosítani tudták. Mivel a diákok a személyes irataikat a baleset napján a szálláson hagyták, ezért az első egy-két napban meglehetősen homályos és ellentmondásos információk keringtek arról Kőszeg városában, hogy ki halt meg, és ki maradt életben az utasok közül.

A katasztrófát követő vizsgálat csakhamar kimutatta, hogy a busz fékrendszere hibásodott meg. Napvilágra került az is, hogy a Neoplan típusú jármű meglehetősen idős volt, és sok kilométert futott, rossz állapotú busznak számított. Ezzel együtt a jármű megkapta az érvényes papírokat, hiszen a baleset előtt fél évvel volt vizsgázni.

A buszsofőr régóta foglalkozott utaztatással, tapasztaltnak számított a szakmában és a terepet is jól ismerte. A vizsgálat szerint kipihenten indult neki az útnak és nem fogyasztott alkoholt. A felelősségét feltáró perben azonban kimutatták: annak ellenére vágott neki az utazásnak, hogy tudott a fékrendszer meghibásodásáról, vagyis nem vette komolyan azt. A bíróság három év letöltendő szabadságvesztésre ítélte. Tizenöt hónapot ült börtönben Ausztriában, 2000 augusztusában azonban váratlanul szabadlábra helyezték és hazatért Szombathelyre. 2001. augusztusában gyógyíthatatlan betegségben hunyt el.

Mivel a katasztrófát emberi mulasztás és technikai probléma együttes fennállása okozta, a baleset nyomán súlyos társadalmi vita alakult ki a nemzetközi közlekedésben részt vevő turistabuszok általános állapotáról, hasonlóan, mint a későbbi veronai autóbusz-baleset esetében.

forrás: Wikipedia

Szólj hozzá!

Tavaly övék volt az Év szaloncukra, idén lehúzta náluk a rolót a Nébih

Szennyezett falak, eldugult lefolyók, 1129 kg zár alá vett élelmiszer, egyes dolgozók lejárt alkalmassági papírokkal dolgoztak.

„Vége van” - Magyar Péter szerint azonnal le kell mondania a kormánynak a Szőlő utcai gyermekbántalmazás után

Orbán Viktort és a köztársasági elnököt is felszólította: haladéktalanul ki kell írni a választásokat.

Hiába munkanap a szombat, jönni fog a kukásautó

A hulladékudvarok is nyitva lesznek. 

A ménfőcsanaki diákok vihették haza idén a jubileumi Fehér Miklós-kupát

Huszadszor is megtelt élettel a szabadhegyi tornaterem, ahol nemcsak a futball, hanem az emlékezés is főszerepet kapott.

Hatékony munkavégzés a magasban: guruló állványok előnyei

A magasban végzett munka nem könnyű feladat, ezért olyan eszközökre van szükség, amik lehetővé teszik a munkások számára, hogy biztonságosan és hatékonyan végezzék a teendőiket.

Biztató eredménnyel zárult a téli élelmiszerlánc-ellenőrzés első szakasza

Kevés súlyos szabálytalanságot talált a Nébih, a bejgli és a forralt bor fokozott figyelmet kap a folytatásban.

Elszabadult vadászkutyák támadtak egy idős férfira az óvári járásban

A 80 éves sértett a kórházban elhunyt, a kutyák gazdáját emberöléssel vádolják. 

Elismerték a győri drogprevenció kiemelkedő szakembereit

Átadták a KEF idei díjait: Szabó Csabát és Balla Richárdot tüntették ki.

Még 16 településen osztja a győri GYHG a szelektív kukákat

A tervek szerint december 20-ig be is fejezik. 

Adventi programok a győri Rómer Múzeumban

Különleges tárlatvezetések, workshopok és ünnepi programok decemberben.

Egymilliárdos költségvetéssel zárta a 2024/2025-ös bajnoki szezont a Falco KC Szombathely

Magyar Kupa győzelem, bajnoki ezüstérem és BL középdöntő volt a mérleg.

Szombathelyre érkezik a DK kedvezményes gyümölcsvására

Dobrevék kedden almát és narancsot árulnak a Domusnál.

„A nagy semmit dagasztják” – vizsgálóbizottság egy 15 600 forintos bírság miatt

Tóth Péter kabinetvezető szerint a győri Fidesz politikai játszmát csinált egy lezárt parkolási vitából.

Mit használjunk a grillezéshez?

A rozsdamentes acél napjaink egyik nélkülözhetetlen alapanyagává vált, legyen szó háztartási eszközökről vagy grillezési kiegészítőkről. Ez a korrózióálló ötvözet, ami minimum 10,5% krómot tartalmaz, nemcsak a konyhában kap fontos szerepet, hanem a kerti grillezéseknél is.

Világi Oszkár decemberben távozik a Slovnaft éléről

A MOL-lal ugyan nem szakít, de lassítana az üzletember. 

A püspöki kar élesen bírálja a kormánypártok petesejt-donációs javaslatát

Ingoványos talajra tévedt a kormány: vallásetika vs. lombikprogram. 

Megszűnik a SZOVA Szállodaüzemeltető Kft.

A céget beolvasztják a SZOVÁ-ba.