Az Orbán-kormánynak a települési önkormányzatokat sújtó adópolitikája alól Sárvár sem jelent kivételt. Ennek legjobb példája a szolidaritási adó, amely a baloldali kormányok idején még nem létezett, azt a FIDESZ vezette be 2010-ben a kormányra kerülése után.
A nagyobb iparűzési adóval rendelkező önkormányzatokra kirótt szolidaritási adó összege az utóbbi években meredeken növekedett. Ezt a Sárvárt is hátrányosan érintő egyre nagyobb adót Ágh Péter (Fidesz-KDNP) a térség országgyűlési képviselője eddig minden évben megszavazta a Parlamentben.
A celldömölki fideszes párttag, Fonyó Roberta vezette sárvári helyi média gyakran számol be a városba érkező támogatásokról, viszont évek óta mélyen hallgat arról, hogy Ágh Péter és táskahordozója, Kondora 27 milliós tanácsadója és kabinetjének tagja, Gagyi Levente közös munkával minden évben több száz milliós adóbevételtől fosztja meg a várost. Az idei évben ez az összeg 785 millió forintra nőtt.
Ágh Péter képviselői munkájával az elmúlt öt évben (2021-25) összesen több mint 3 milliárd 102 millió forint elvételét szavazta meg Sárvártól.
Sárvártól szolidaritási adó címén a Fidesz-kormány által elvett összeg (Ft) |
|
2021 | 497 millió 444 ezer 252 forint |
2022 | 473 millió 952 ezer 640 forint |
2023 | 614 millió 971 ezer 204 forint |
2024 | 730 millió 251 ezer 677 forint |
2025 | 785 millió 608 ezer 823 forint |
3 MILLIÁRD 102 millió 228 ezer 596 forint |
Ha a Fidesz képviselőjeként Ágh Péter nem vette volna el a sárváriaktól, ennek a 3 ezer millió forintnak a sorsáról a Kondora vezette fideszes városvezetés a saját hatáskörében dönthetett volna. Ebből a 3.000.000.000 forintból ma bőven juthatna például az időskorú támogatására jogosultak körének kiterjesztésére, ahogy azt Klimits István (Sárváriakért Egyesület) önkormányzati képviselő javasolta a legutóbbi testületi ülésen.
Kondora és a helyi fideszes képviselők viszont nem támogatták a Sárváriakért Egyesület képviselőjének azt a javaslatát, hogy a 70 év alatti nyugdíjasok is részesülhessenek abból az ellátásból, amelyet Kondora 2023-ban azzal az indokkal vett el a sárvári kisnyugdíjasoktól, hogy túl sok pluszjuttatást kapnak, ezért nem érdemlik meg. Sárvár várostörténetének legszegényellenesebb fideszes városvezetése még ugyanabban az évben milliós jutalmakat osztottak szét Szijártó Valéria főjegyző önkormányzati hivatalában, majd a következő évben Kondora saját és Szabó Zoltán, azóta leváltott alpolgármester milliós jutalmáról is szemérmetlen bőkezűséggel gondoskodtak.
Az idei évben Sárvártól szolidaritási adó címen elvett 785 millió forint 2024-hez képest 55 millió forinttal nagyobb összeg.
A sárvári Fidesz pártvezetői, Ágh Péter, Gagyi Levente, Kondora István és Máhr Tivadar minden évben egyre erőteljesebben folytatják több milliárd forint „kiszivattyúzását” a város költségvetéséből. Összehasonlításképpen a Hegyközségben a 2022-es választási kampányban Ágh Péter és Kondora által megígért körforgalom eredetileg 705 millió forintból épült volna meg.
A beruházást Lázár János építési és beruházási miniszter kaszálta el, mint ismert 2022-ben az 5500 milliárdos megszorítás miatt több nagyobb állami fejlesztést leállításáról döntött a kormány.
A hegyközségi körforgalom a Sárvártól elvett 3 milliárdos szolidaritási adóból már két évvel ezelőtt megvalósulhatott volna, ha Ágh Péter tett volna érte. Erre minden lehetősége megvolt, hiszen a nyelvvizsgamentes diplomát lehetővé tevő „Lex Ágh Péter”-nek köszönhetően 2022 óta a Lázár János vezette Építési és Beruházási Minisztériumban, közvetlenül a miniszter politikai államtitkáraként dolgozik. (Az államtitkárok fizetése tavaly 14 %-al nőtt, Ágh Péter havi jövedelme – a parlamenti képviselői tiszteletdíja mellett – 2 millió 650 ezer forintra emelkedett.) Az új államtitkári kinevezésével Ágh Péter tehát az állami fejlesztésekről döntő Lázár János közvetlen munkatársa lett, 2022 óta már csak emiatt is okafogyottá váltak Máhr Tivadar állítólagos pesti utazásai, amelyre hivatkozva a 19 milliós éves alpolgármesteri tiszteletdíja mellett is megszavazta magának a hivatali gépkocsit, megspórolva ezzel egy saját tulajdonú gépjármű költségeit.
Mára bizonyossá vált azonban, hogy hiába harmadik éve államtitkár évi 32 millió forintos fizetéssel Ágh Péter Lázár János beosztottjaként, s hiába utazik évek óta a sárvári adófizetők költségén Máhr Tivadar 35 ezer km-t a hivatali gépkocsival, a hegyközségi körforgalom ügyében évek óta semmilyen eredményt nem tudnak felmutatni.
A sárvári Fidesz helyi képviselői 2025. február 13-án elfogadták a város költségvetését, s ezzel igent mondtak arra, hogy a kormány és Ágh Péter idén is 785 millió forinttal rövidítse meg Sárvárt. Azzal, hogy támogatták a költségvetés bevételeinek indokolatlanul nagy összegű elvételét, a helyi fejlesztésekre elkölthető százmillióktól fosztották meg Sárvárt.
A Sárváriakért Egyesület tagjai Klimits István vezetésével nemmel szavaztak a költségvetésre, s ezzel nemet mondtak Ágh Péter és a sárvári Fidesz politikájára, amely az elmúlt öt évben több mint 3 milliárd forint fejlesztési forrást vont el a várostól úgy, hogy közben a hegyközségi körforgalom kivitelezésére nem tudtak állami forrást szerezni.
Pedig nem kellett volna mást tenniük, csak abból a 3 milliárd forintból kellett volna 700 milliót visszaszerezniük, amelynek a várostól és a sárváriaktól való elvételét fideszes képviselőként minden évben ők maguk szavazták meg.
Támogasd a hatalomtól független újságírást! Bár a kormánymédia megpróbálja elhitetni, hogy a tőlük független szerkesztőségek úsznak a pénzben ez közel sincs így. Amennyiben neked is fontos, hogy sokáig legyen még a hatalmat ellenőrző hang, akkor támogasd adománnyal a mi munkánkat is segítő Nemzeti Újságírók Demokratikus Egyesületét. Adományodat ide utalhatod: 10918001-00000113-44920004. Köszönjük! |