Dézsi Csaba András három év után sem érti a belvárosi bicikliutak problémáját

Pintér Bence 2023-07-07 17:57:22
2020-ban világosan kiderült, mi okozza a Jedlik utcában a problémát, de ezt azóta sem sikerült megértenie a polgármesternek.

Ez egy véleménycikk, ami nem feltétlenül tükrözi a szerkesztőség álláspontját. Iratkozz fel te is a Győr filter nélkül hírlevélre!

A GyőrPlusz Rádió vendége volt csütörtök reggel Dézsi Csaba András (Fidesz-KDNP) győri polgármester. A műsorba betelefonált egy hölgy, aki azt vetette fel, hogy a Révfalusi (Kossuth) hídról miért nincs kijelölve bicikliút a belváros irányába, majd azt pontosan azt problematizálta, hogy a Jedlik utcában „száguldoznak” a biciklisek, rolleresek.

Azt gondolná az ember, hogy miután 2020 júliusában alaposan átrágta a témát a sajtó, a kerékpáros szervezetek és a városháza, talán Dézsi Csaba András polgármester is megértette a problémát, de úgy tűnik, hogy nem:

a polgármester ugyanis a rádióműsorban arról beszélt, hogy nem érti, miért mennek ott a biciklisek, hiszen egyszer már kijelöltek másfelé bicikliutat,

aztán meg arról, hogy az EuroVelo-bicikliút ott megy, arra szoktak hivatkozni, hogy azért nem lehet áthelyezni.

A valóság ezzel szemben az – és ezt a polgármester is tudná, ha 2020-ban elment volna a városháza által szervezett szakmai egyeztetésre, de csak a szárnysegédjei voltak ott –, hogy...

1. ...ahogy a frissen elfogadott kerékpáros koncepció is tényként leszögezi, a Révfalusi (Kossuth) híd–Jedlik utca–Czuczor utca–Baross híd-útvonal a város kerékpáros közlekedésének egyik legfontosabb észak-déli irányú útvonala. Az volt 40 éve is, az lesz 40 év múlva is, mert kézenfekvő, ráadásul ide futnak be az északi agglomerációból kerékpárral érkezők is.

2. ...amikor – felfestés, külön kijelölt út nélkül – megpróbálták elvezetni ezt a Stelczer Lajos utcába, az több szempontból sem működött és majdnem mindenki figyelmen kívül hagyta – mert egyáltalán nem volt kézenfekvő. Én például nem hagytam figyelmen kívül, és le is írtam, mennyire borzalmasan idegesítő arra közlekedni, amerre szabályos volt, amíg fel nem adta az ötletet az Útkezelő.

3. ...a Jedlik úton a kényelmes és békés, közös kerékpáros-rolleres-gyalogos közlekedésnek egy akadálya van: a város hatóságai által az út feléig belógni engedett kocsma- és étteremteraszok,

illetve a maradék útszakaszon szinte állandóan parkoló, ezeket kiszolgáló kisteherautók, amelyek még a Stelczer Lajos utcát is állandóan blokkolják. Erről itt és itt írtunk korábban. Ha ezek nem lennének, vagy kisebbek lennének, ha nem engednék be ide nyakló nélkül a kisteherautókat, fel lehetne festeni egy rendes kerékpársávot, vagy valami egyértelmű jelzést, ami megoldaná a problémát, mert úgy simán elférne mindenki.

4. ...bármilyen másik megoldás, például a kerékpárút átvezetése a Káptalandombon, vagy a már említett Stelczer utcai átvezetés kényelmetlenebbé, kevésbé kézenfekvővé teszi a kerékpározást a városon keresztül, miközben mind a város frissen elfogadott mobilitási terve, mind például Horváth Balázs, a Széchenyi István Egyetem Építész-, Építő- és Közlekedésmérnöki Kar dékánja azt szorgalmazza, hogy minél könnyebbé kell tenni a kerékpáros közlekedést, mert a tömegközlekedés mellett ez a megoldás a közlekedési problémákra.

Dézsi valódi véleménye: A kerékpárosok „szálljanak le a magas lóról”

Sajnos a politikusok Győrben csak beszélni szeretnek arról, hogy ennyi meg annyi bicikliút épült. Ezek ugye leginkább az Ipari park irányába, és főleg azért, hogy az Audi könnyebben teljesíthesse a klímacéljait, ami persze szintén fontos és jó dolog. De amikor valaki konkrét dolgokat vet fel a belvárosi biciklis közlekedés problémiával kapcsolatban, akkor rögtön kiütközik a városházi Audikban pöffeszkedő vezetők valódi véleménye:

Dézsi polgármester például a fent linkelt 2021-es közmeghallgatáson azt mondta, hogy a kerékpárosok „szálljanak le a magas lóról”, azaz a bicikliről, és tolják a belvárosban.

Erre ismét azt tudom mondani, amit akkor, hogy a kerékpár egy közlekedési eszköz. Az autósoknak sem mondja azt senki, hogy néha szálljanak ki, és tolják az autójukat. Ha félméterenként le kell szállni és tolni kell a biciklit, akkor mindenki autóba fog ülni inkább, és továbbra is rohadhat mindenki a dugóban. Legalább mondjuk nem hajtunk bele gyorsan egy kátyúba, ez is szempont Győrben.

Az, amit 2021-ben mondott a polgármester, és az, hogy most, 2023-ban egyáltalán semmit nem tud mondani erről az egész – gyalogosok és kerékpárosok életét egyszerre, évek óta – megkeserítő problémáról, nem si emlékszik rá, hogy mi itt a probléma: mindez nagyon sokat elmond arról, mennyire tartja fontosnak valójában a fenntartható közlekedést, a kerékpározást a városvezetés. Semennyire.

A nagyon könnyen, pár lépésben megoldható, de a városvezetés által látványosan figyelmen kívül hagyott problémahalmazról korábban egy szemléletes videót is készítettünk.

Iratkozz fel te is a Győr filter nélkül hírlevélre!Kövesd a Befejezetlen Győrt a TikTokon! Csatlakozz Győr egyetlen szabad fórumához, a 32 ezer tagot számláló Győr összefog csoporthoz!

Támogasd a hatalomtól független újságírást!

Bár a kormánymédia megpróbálja elhitetni, hogy a tőlük független szerkesztőségek úsznak a pénzben ez közel sincs is.

Amennyiben neked is fontos, hogy sokáig legyen még a hatalmat ellenőrző hang, akkor támogast adománnyal a mi munkánkat is segítő Nemzeti Újságírók Demokratikus Egyesületét.

Adományodat ide utalhatod: 10918001-00000113-44920004.

Köszönjük!

Szólj hozzá!

Antal Imre és Kósa Roland ugyanazt a problémát akarták megoldani ma reggel

A dolog szépséghibája, hogy egymástól 200 méternyi távolságra. 

Szombathelyen nem lesz unalmas az ősz! - Telt házas estékre készülhet az AGORA

Pintér Béla, Mező Misi, Doszpot Péter és egy kis Halloween a Víztoronyban. 

Enyhítené a kormány az Otthon Start program feltételeit

Társadalmi egyeztetésen a támogatott lakáshitel szabályainak módosítása. 

Őszi kulturális kavalkád a Rómer Múzeumban

Programajánló hűvös napokra. 

Zebrán gázolt egy nő Szombathelyen

A sértett súlyos sérülést szenvedett, a vádlottat eltilthatják a vezetéstől.

Horogra akadt egy orvhalász Mosonmagyaróvárnál

Engedélye nem volt, de tiltott halászeszköze igen.

Két parkolóházban is dolgozik a Győr-Szol a napokban

A Révai -és a Kodály Zoltán úti parkolókat kell nélkülözni egy rövid ideig. 

A Győri Fellebbviteli Főügyészség egy gyermekpornográfiában súlyosan érintett férfi büntetésének helybenhagyását indítványozta

Több, mint 16 ezer felvétele volt a visszaeső bűnösnek, köztük olyanok is, amin erőszakot követnek el. 

100 új kerékpártámaszt helyeztek ki Győrben - meg sem állnak 468-ig

Az újabb bringabarát lépéssel egy kicsit zöldebb lehet a város. 

Az aradi vértanúkra emlékeznek Szombathelyen

Lesz ünnepi műsor, megemlékezés, koszorúzás, és forgalomkorlátozás. 

Hivatalos a DK 106 jelöltje - Czeglédy Csaba is indul a Vas01 körzetben

Régi motorosok, új arcok egyaránt vannak a fedélzeten. 

Digitális képalkotással mérik fel az önkormányzati átvételre váró sárvári Nádasdy-vár állapotát

Tavaly június óta dolgozik rajta Sárvár, hogy a tulajdonába kerüljön az épület.

Katonai, védelmi ipari fejlesztési és mérnöki központot létesítenek Zalaegerszegen

A 3 milliárd 700 millió forintos beruházáshoz 560 millió forintot csap hozzá az állam.

Ciprusi ellenféllel teljes a Falco EK csoportja

Az már korábban eldőlt, hogy a magyar bajnoki ezüstérmes a spanyol Zaragozával és a dán Bakken Bearsszel is összecsap.