Dézsi Csaba András három év után sem érti a belvárosi bicikliutak problémáját

Pintér Bence 2023-07-07 17:57:22
2020-ban világosan kiderült, mi okozza a Jedlik utcában a problémát, de ezt azóta sem sikerült megértenie a polgármesternek.

Ez egy véleménycikk, ami nem feltétlenül tükrözi a szerkesztőség álláspontját. Iratkozz fel te is a Győr filter nélkül hírlevélre!

A GyőrPlusz Rádió vendége volt csütörtök reggel Dézsi Csaba András (Fidesz-KDNP) győri polgármester. A műsorba betelefonált egy hölgy, aki azt vetette fel, hogy a Révfalusi (Kossuth) hídról miért nincs kijelölve bicikliút a belváros irányába, majd azt pontosan azt problematizálta, hogy a Jedlik utcában „száguldoznak” a biciklisek, rolleresek.

Azt gondolná az ember, hogy miután 2020 júliusában alaposan átrágta a témát a sajtó, a kerékpáros szervezetek és a városháza, talán Dézsi Csaba András polgármester is megértette a problémát, de úgy tűnik, hogy nem:

a polgármester ugyanis a rádióműsorban arról beszélt, hogy nem érti, miért mennek ott a biciklisek, hiszen egyszer már kijelöltek másfelé bicikliutat,

aztán meg arról, hogy az EuroVelo-bicikliút ott megy, arra szoktak hivatkozni, hogy azért nem lehet áthelyezni.

A valóság ezzel szemben az – és ezt a polgármester is tudná, ha 2020-ban elment volna a városháza által szervezett szakmai egyeztetésre, de csak a szárnysegédjei voltak ott –, hogy...

1. ...ahogy a frissen elfogadott kerékpáros koncepció is tényként leszögezi, a Révfalusi (Kossuth) híd–Jedlik utca–Czuczor utca–Baross híd-útvonal a város kerékpáros közlekedésének egyik legfontosabb észak-déli irányú útvonala. Az volt 40 éve is, az lesz 40 év múlva is, mert kézenfekvő, ráadásul ide futnak be az északi agglomerációból kerékpárral érkezők is.

2. ...amikor – felfestés, külön kijelölt út nélkül – megpróbálták elvezetni ezt a Stelczer Lajos utcába, az több szempontból sem működött és majdnem mindenki figyelmen kívül hagyta – mert egyáltalán nem volt kézenfekvő. Én például nem hagytam figyelmen kívül, és le is írtam, mennyire borzalmasan idegesítő arra közlekedni, amerre szabályos volt, amíg fel nem adta az ötletet az Útkezelő.

3. ...a Jedlik úton a kényelmes és békés, közös kerékpáros-rolleres-gyalogos közlekedésnek egy akadálya van: a város hatóságai által az út feléig belógni engedett kocsma- és étteremteraszok,

illetve a maradék útszakaszon szinte állandóan parkoló, ezeket kiszolgáló kisteherautók, amelyek még a Stelczer Lajos utcát is állandóan blokkolják. Erről itt és itt írtunk korábban. Ha ezek nem lennének, vagy kisebbek lennének, ha nem engednék be ide nyakló nélkül a kisteherautókat, fel lehetne festeni egy rendes kerékpársávot, vagy valami egyértelmű jelzést, ami megoldaná a problémát, mert úgy simán elférne mindenki.

4. ...bármilyen másik megoldás, például a kerékpárút átvezetése a Káptalandombon, vagy a már említett Stelczer utcai átvezetés kényelmetlenebbé, kevésbé kézenfekvővé teszi a kerékpározást a városon keresztül, miközben mind a város frissen elfogadott mobilitási terve, mind például Horváth Balázs, a Széchenyi István Egyetem Építész-, Építő- és Közlekedésmérnöki Kar dékánja azt szorgalmazza, hogy minél könnyebbé kell tenni a kerékpáros közlekedést, mert a tömegközlekedés mellett ez a megoldás a közlekedési problémákra.

Dézsi valódi véleménye: A kerékpárosok „szálljanak le a magas lóról”

Sajnos a politikusok Győrben csak beszélni szeretnek arról, hogy ennyi meg annyi bicikliút épült. Ezek ugye leginkább az Ipari park irányába, és főleg azért, hogy az Audi könnyebben teljesíthesse a klímacéljait, ami persze szintén fontos és jó dolog. De amikor valaki konkrét dolgokat vet fel a belvárosi biciklis közlekedés problémiával kapcsolatban, akkor rögtön kiütközik a városházi Audikban pöffeszkedő vezetők valódi véleménye:

Dézsi polgármester például a fent linkelt 2021-es közmeghallgatáson azt mondta, hogy a kerékpárosok „szálljanak le a magas lóról”, azaz a bicikliről, és tolják a belvárosban.

Erre ismét azt tudom mondani, amit akkor, hogy a kerékpár egy közlekedési eszköz. Az autósoknak sem mondja azt senki, hogy néha szálljanak ki, és tolják az autójukat. Ha félméterenként le kell szállni és tolni kell a biciklit, akkor mindenki autóba fog ülni inkább, és továbbra is rohadhat mindenki a dugóban. Legalább mondjuk nem hajtunk bele gyorsan egy kátyúba, ez is szempont Győrben.

Az, amit 2021-ben mondott a polgármester, és az, hogy most, 2023-ban egyáltalán semmit nem tud mondani erről az egész – gyalogosok és kerékpárosok életét egyszerre, évek óta – megkeserítő problémáról, nem si emlékszik rá, hogy mi itt a probléma: mindez nagyon sokat elmond arról, mennyire tartja fontosnak valójában a fenntartható közlekedést, a kerékpározást a városvezetés. Semennyire.

A nagyon könnyen, pár lépésben megoldható, de a városvezetés által látványosan figyelmen kívül hagyott problémahalmazról korábban egy szemléletes videót is készítettünk.

Iratkozz fel te is a Győr filter nélkül hírlevélre!Kövesd a Befejezetlen Győrt a TikTokon! Csatlakozz Győr egyetlen szabad fórumához, a 32 ezer tagot számláló Győr összefog csoporthoz!

Támogasd a hatalomtól független újságírást!

Bár a kormánymédia megpróbálja elhitetni, hogy a tőlük független szerkesztőségek úsznak a pénzben ez közel sincs is.

Amennyiben neked is fontos, hogy sokáig legyen még a hatalmat ellenőrző hang, akkor támogast adománnyal a mi munkánkat is segítő Nemzeti Újságírók Demokratikus Egyesületét.

Adományodat ide utalhatod: 10918001-00000113-44920004.

Köszönjük!

Szólj hozzá!

Győri társasház is bekerült a 2025-ös Média Építészeti Díja döntősei közé

A Rúzs - Garzonház vezeti a közönségszavazást, de még mindig lehet voksolni!

Keresztutak - konferenciát tartanak a függőségek és digitális veszélyek témájában, Győrben

Az előadásokat online is követni lehet majd a Városháza YouTube csatornáján. 

A rövid hétvégén is lesz mit csinálni Győrben

Programajánló péntektől-vasárnapig. 

Az Egis Körmend felbontja Chuba Ohams szerződését

A játékos nincsen olyan egészségügyi állapotban, hogy a klub segítségére tudjon lenni.

Hogyan szabotálhatja önmagát egy webshop?

Az internetes kereskedelem világa sosem volt ennyire elterjedt, mégis meglepően sok bolt akad, amely jelentősen megnehezíti saját dolgát, és persze a vásárlóik életét is. Bizonyára neked sem ismeretlenek ezek a problémák, ha gyakran vásárolsz online.

Meghirdette a laptopot, eltette a pénzt, de nem adta át a gépet a vevőnek 

Csalás miatt kell a Körmendi Járásbíróság elé állnia az elkövető férfinak. 

Magyar Péter: A béke nem politikai kampányszlogen, hanem nemzeti sorskérdés

A Tisza Párt elnöke üdvözli Trump és Putyin budapesti találkozóját. 

Hivatalos: a győri kórház lineáris gyorsító gépei (sugárterápiás gép) zavartalanul működnek

Válaszolt az intézmény és tisztázta, hogy pontosan melyik gép romlott el.

Ebben az idényben is az Egis Gyógyszergyár Zrt. a körmendi kosárlabdacsapat névadó partnere

A 2025–2026-os szezonban is folytatódik a gyógyszergyár a vasi város csapatának együttműködése. A piros-feketék továbbra is Egis Körmend néven lépnek pályára a bajnokságban.

Rovarhotelek telepítésével indul a Zöld Lépések program Győrben

A hajléktalanszálló lakói készítették, a gyerekek tanulhatnak belőle - közösségi összefogással születnek a rovarmenedékek.

A szombati nyitvatartásról és parkolási rendről értesít a Győr-Szol

Hogy az áthelyezett munkanap ne okozzon meglepetést. 

Kinek melyik CBD olaj lehet a megfelelő választás?

A CBD olajok ma már széles választékban elérhetők, azonban nem mindegy, melyik mellett tesszük le a voksot. A különbségek elsősorban a hatóanyag-tartalomban és a THC jelenlétében rejlenek, ami befolyásolhatja a terápiás hatást.

Minden harmadik foglalás wellness-szállásra szól az október 23-i hétvégén

A lakosság a hosszú hétvégén kikapcsolódásra vágyik, kiugróan népszerűek a pihenésre specializált szállások.

Ismét elromlott a sugárterápiás gép a győri Petz Aladár kórházban

Olvasónk szerint bizonytalan ideig halasztják a kezeléseket — nem ez az első hasonló eset.