Belvárosi mélygarázsok építése helyett kerékpárutak fejlesztését szorgalmazza a frissen megjelent győri mobilitási terv

Pintér Bence 2023-06-19 12:10:58
175 oldalas tanulmány készült a győri közlekedés fejlesztéséről, érdekes eredményekkel.

Az eheti győri közgyűlésen kerül a testület elé Győr Megyei Jogú Város Fenntartható Mobilitási Terve, amelyet márciusra készítettek el a Győri Térségfejlesztési és Projektmenedzsment Kft. megbízásból a győri Széchenyi István Egyetem szakemberei.

A terv által áttekintett, majd egy hosszasan kifejtett szempontrendszer szerint súlyozott fejlesztési elképzelésekből kiderül:

a következő évtizedekben kevesebb parkolófejlesztésre, és több kerékpárút-fejlesztésre lenne szüksége a városnak.

Persze nem ilyen egyszerű a dolog. A következő időszakban a dokumentum több részletét is ismertetjük – máshol nem hozzáférhető, rendkívül érdekes adatok szereplnek itt a városi közlekedésről – egyelőre most azt emeljük ki, milyen fejlesztéseket javasoltak a szakemberek kiemelésre.

Száz bicikliutat, ezeret!

A dokumentum 136. oldalán kezdődik a korábban felsorolt és körbejárt projektek pontozásos értékelése. Itt nyolc szempont alapján pontozták a különféle projekteket:

  • beruházási költség,
  • megvalósíthatóság,
  • nettó működési költségre gyakorolt hatás,
  • közlekedésbiztonság,
  • környezeti hatások,
  • elérhetőség változása (beleértve az eljutási idő megváltozását),
  • szolgáltatási színvonal és/vagy épített környezet változása,
  • városfejlesztési szempontok.

A 139. oldalon először projektcsoportonként láthatjuk, mely csoport hány pontot kapott. Magasan kiemelkedve a mezőnyből a kerékpáros fejlesztések 9,5 pontot kaptak összesen, a közösségi közlekedés további fejlesztései 4,8, a gyalogos létesítmények és a szemléletformálás 4,5-4,5 pontot kapott. A parkolási projektek 2,9, az útfejlesztési projektek összesen 2,6 pontot kaptak.

Ennek ugye az is az oka, hogy utóbbiak jóval drágábbak, mint az előbbiek; ennek megfelelő a vázolt ütemtervben természetesen az utóbbi csoportok fontosabb elemei is helyet kaptak.

Az intermodális projekteknél jól látszik ez: a városközponti intermodális csomópont, tehát Győr vasútállomás és a helyközi autóbusz-állomás területén modern, integrált közlekedési központ kialakítása 50 milliárd forintba kerül, ennek következtében csak 2,8 pontot kapott, mégis az első ütemben javasolja a dokumentum megvalósításra.

Ebben a körben egyébként a legtöbb pontot a győrszentiváni intermodális decentrum kialakítása kapta. Ez Győrszentiván vasútállomásnál autóbusz-forduló és megállóhely, tárolótér, szociális helyiség, P+R, B+R, K+R parkolók kialakítását jelentené. (A K+R azt jelenti, hogy van hely csak arra az időre megállni, amíg tömegközlekedésre igyekvő útitársunk kiszáll – ez a „Kiss & Ride”.)

A további közösségi közlekedési fejlesztéseknél a legtöbb pontot az éjszakai buszjáratok kialakítása, bővítése; illetve a járatsűrítés kapta – bár mint a dokumentum megjegyzi, itt csak az új autóbuszok beszerzési költségét vették figyelembe, „tekintettel arra, hogy az üzemeltetési költségek nagymértékben függenek attól, hogy milyen nagyságrendű szolgáltatásbővítést feltételezünk”.

A kerékpáros létesítmények mind magas pontszámot kaptak: itt olyan régi adósságok is megjelennek, mint a bácsai bicikliút, de olyan elképzelések is, mint több új szentiváni bicikliút, a Pápai út melletti kerékpárút, egy Szabadhegyet és Adyvárost összekötő kerékpárút, vagy a Móricz Zsigmond rakpartról induló kerékpárút az Ipar útig, De ezzel csak a projektelképzelések töredékét említettük, sok közülük fájó infrastrukturális hiányi a városi kerékpáros hálózatból.

A gyalogos fejlesztések között a legmagasabb pontszámot a vakok és gyengénlátók mozgását segítő taktilis burkolati jelek elhelyezése kapta a gyalogátkelőhelyek, buszmegállók, nagyobb közintézmények környezetében; ezen felül magasabb pontszámot kapott még a „fásított sétány kialakítása a belváros szíve, a Baross utca és az épülő Városrét kulturális és lakónegyed között” projekt is, ami nem egyenlő az autómentes zóna belvárosi kiterjesztésével, az külön projektként szerepel (2 milliárd forintba kerülne).

A parkolási projektek viszonylag alacsony pontszámot kaptak, mivel sok projekt ezek kötül rendkívül bonyolult lenne. Így magas pontszámot kapott a Petőfi híd alatti parkolóterület fejlesztése és a parkolásmenedzsment fejlesztése; viszont nagyon alacsonyat a Batthyány tér, a Megyeház tér, a II. János Pál tér vagy a Czuczor Gergely-Árpád úr-Szent István út alá tervezett mélygarázs kialakítása.

Az útfejlesztési projektek közül a Győrszentivánt bekötő út emelkedik ki. Ezt követi az 1. sz. főút kapacitásának bővítése a város nyugati bejáratánál – írja a dokumentum. Áruk miatt kaptak alacsony pontszámot a nagyon nagy (30-35 milliárdos) projektek, mint a nemrég leállított Mosoni-Duna-híd, a belső nyugati elkerülő és az északnyugati elkerülő.

A csomópontfejlesztési projektek közül is – idézzük ismét a dokumentumot – a kisebb költségűek vannak elől a listán. Ezek többnyire a város peremén találhatók. A projektek többsége 2,0-2,2 közötti értékelést kapott. Ezek a projektek egy adott csomópont kapacitását növelik ugyan, de várhatóan áthelyezik a problémát a szomszédos csomópontokra, így környezetileg nem túl hatékonyak.

Mi lenne az ütemterv?

Mint említettük, a pontok nem feltétlenü ldeterminálják, hogy mit milyen ütemben javasol megvalósításra a tanulmány – ez a rész a dokumentum 151. oldalán kezdődik. Így az első ütemben, 2030-ig a következő fejlesztések megvalósítását javasolja a tanulmány:

  • a belvárosi intermodális csomópont,
  • 12 darab 21 és 140 millió forint közötti költségű kerékpárút;
  • a belvárosi gyalogos zóna bővítése;
  • a taktilis burkoalti jelek elhelyezése;
  • Petőfi híd alatti ártérben parkoló kapacitás fejlesztés;
  • új Mosoni-Duna-híd az Ipar út meghosszabításában;
  • 82. sz. főút új nyomvonal kiépítése a 82/M1 és a 83/821 csomópontok közötti szakaszon
  • belső nyugati elkerülő út kiépítésének folytatása a hiányzó elemek megépítésével (1. sz. - 83. sz. főút közötti szakasz)
  • 1. sz. főút bevezető szakasz négysávosítása a 85-ös csomóponttól
  • 821. sz. főút 2x2 sávra bővítése a 83. sz. főút és a Szigethy A. út közötti szakaszon
  • Panoráma elkerülő út 81-82 főutak közötti szakasz
  • Győr 821. sz. főút - Kálvária utca jelzőlámpás körforgalmú csomópont
  • 14. sz. főút - Zemplén u. csomópont átépítése jelzőlámpás forgalomírányításúra, sávbővítéssel a főírányban
  • 83. sz. főút - Szentlélek tér csomópont fejlesztése
  • Radnóti-Köztelek-Kígyó u. csomópontjának jelzőlámpás kiépítése
  • 14. sz. főút és 1401. jelű út csomópontjában körforgalom kiépítése

Eközben a dokumentum javaslatai már elő kéne készíteni a második ütem (2030-2040) fejlesztéseit, a harmadik ütem pedig azt jelenti, hoyg meg kell nézni, hogy az oda sorolt projektekre szükség lesz-e egyáltalán. A Győr város fejlesztési tervébe korábban bekerült belvárosi mélygarázs-építéseket majdnem mind a harmadik kategóriába sorolja a dokumentum.

Érdekes dolog ez egyébként: a korábban általunk is ismertetett terv és a mobilitási terv között vannak közös pontok, de vannak erős különbségek is. Például jóval hangsúlyosabb szerepet kap utóbbiban Győrszentiván fejlesztése.

Szólj hozzá!

Újabb induló jelentkezett be a szombathelyi polgármesteri székért

Mind a 12 városi körzetben lesz indulója a Konzervatívok Egy Jobb Városért Egyesületnek. Balassa Péter a polgármesterjelöltjük.

Győr-Moson-Sopron és Vas megyében is heves zivatarokra figyelmeztet a meteorológiai szolgálat

Az előrejelzés szerint hétfőn késő délutántól előbb az északnyugati, majd az esti, késő esti órákban az északi megyékben is kialakulhatnak helyenként zivatarok.

Tévében a Falco Honvéd elleni rájátszás meccse

A keddi összecsapást az M4 Sport sugározza.

LMP: ne védje tovább a kormány a szennyező akkugyárakat

Nemrég újabb baleset történt a komáromi akkumulátorgyárban, nyolc ember került mérgezéssel kórházba.

Szombathelyen folytatja turnéját az Elefánt

A jelenleg is új lemezén dolgozó, szombathelyi kötődésű Elefánt zenekar megnyitotta a szezont, április 20-án a Végállomás Klubban folytatják újabb vidéki körútjukat.

Dézsi Csaba András felesége: „El a kezekkel a családunktól, Borkai!”

„Nem élek bántalmazó kapcsolatban!” – írta a polgármester felesége.

Fokozott ellenőrzést tart csütörtökön a Szombathelyi Rendőrkapitányság

A jogsértő cselekmények elkövetését szeretnék megakadályozni.

Ezért érdemes biciklis nadrágot húzni a tekeréshez

Míg ha csak a közeli boltba szeretnénk elkerekezni, azt kis túlzással szinte bármilyen hétköznapi ruházatban megtehetjük, addig hosszabb bringatúrákra érdemes már egy kicsit nagyobb figyelmet szentelni a felkészülésnek. Ebbe beletartozik az is, hogy célszerű a megfelelő öltözékben felpattanni a drótszamárra.

Hidegfront vet véget az áprilisi nyárnak

A hidegre hajlamos helyeken visszatérhet a gyenge hajnali fagy.

Vitézy: A Déli Körvasút építésének meghiúsítása Budapest európai lemaradását hozza magával

A főpolgármester-jelölt szerint Karácsony megint a párt politikának akar megfelelni, nem pedig a budapestieknek.

Egy igazi cukiság, a harlekin tacskó nyomában

Vannak olyan emberek, akik szerint a kutya minimum egy németjuhász méreténél kezdődik, a kistestű egyedeket pedig “haszontalan ölebnek” tartják. És van az emberek másik csoportja, aki szerint az apró termetű kutyusok nagyon cukik és ölelnivalóak. 

Vandálok tüntették el az éj leple alatt Szombathely város címerét

Ilyen még nem volt! Gyűlölet-cunami árad a városi útfelújításokra.

Hogyan válassz ajándékcsomagot egy férfinak?

Az ajándékozás komoly fejtörés és idegeskedés lehet, amennyiben az utolsó pillanatra hagyjuk, legyen szó karácsonyról vagy más alkalomról, születésnapról, évfordulóról, közeli és távoli ismerősnek, üzleti partnernek. 

 Dean Bombac nyártól Győri ETOban folytatja

A következő szezonban a férfi csapat is az élvonalban játszik már.

Magánoikrat-hamisítás miatt nyomoznak a Győr-Szol által felvásárolni kívánt cég ügyében

Már gyanúsított is van a Memento temetkezési cégnek a győri önkormányzati vagyonkezelő által tervezett megvásárlása miatt zajló nyomozásban.

Befejeződött a jáki templom helyreállítása

2018 óta a jáki templom helyreállítására több mint 2 milliárd forint kormányzati támogatást kapott a Szombathelyi Egyházmegye.

Hogyan előzhető meg a szívférgesség?

A szívférgességet (Dirofilaria immitis) a fertőzött szúnyogok terjesztik, így ha kedvencünket épp egy parazitát hordozó vérszívó csípi meg, sajnos máris átkerülnek a véráramába. A kifejlett férgek pedig a szív- és tüdőerekben súlyos károkat okozva az állat életét is veszélybe sodorják. A legfontosabb tehát a megelőzés, az alábbiakban erről írunk.