Közlekedési szakértő: nem realitás rövid távon a kötöttpályás közlekedés Győrben

Pintér Bence 2023-06-29 09:39:00
Horváth Balázs, a Széchenyi István Egyetem Építész-, Építő- és Közlekedésmérnöki Kar dékánja szerint a gyalogosokra és a kerékpárosokra kéne szabni a városi közlekedést.

Horváth Balázs, a Széchenyi István Egyetem Építész-, Építő- és Közlekedésmérnöki Kar dékánja volt a Kisalföld podcastjának vendége.

A szakember elmondta: a dugók és a károsanyag-kibocsátás legjobb ellenszerének azt látná, ha a gyalogos-, biciklis- és tömegközlekedés olyan infrastruktúrával csalogatna, hogy ne legyen kedvünk autóba ülni.

Kifejtette, hogy az autó a legkárosabb közlekedési alternatíva, azt kell elérni, hogy aki szeretne gyalogolni vagy kerékpározni, annak legyen biztonságos, kényelmes lehetősége eljutni a céljához, minél kevesebb közbevetéssel, aki pedig nem szeretne vagy nem tud gyalogolni vagy biciklizni, annak megfelelő alternatíva legyen a tömegközlekedés. Nem olyan kerékpáros, gyalogos infrastruktúrát kell építeni tehát, ami az autósokat „védi” a kerékpárosoktól, hanem fordítva – olyat, ami a fenntartható közlekedési módokat preferálja.

Szerinte az egyensúly a lényeg, hogy aki megteheti, szívesen üljön fel a kerékpárra,

amivel egyébként egy hétköznapon gyorsabban ér be a városba, mint autóval.

A szakértő beszélt arról is, hogy Győr harminc éve még egy kifejezetten kerékpárorientált város volt, emlékeztetett: a Vagongyár mellett a kerítés teljes hosszában fedett kerékpártároló volt, a Célgépgyárnál kétszintes kerékpár-parkolóház volt, míg a Richards-nál egy egész teleknyi fedett parkoló volt. A város nagyon jól bejárható a kerékpárral, sík, a legtöbb része egy 6-8 kilométeres körön belül van.

Korábban a tömegközlekedést is rengetegen használták, 1998-ban még 140 ezer felszálló volt naponta a buszokon, csak az autóbuszos hálózat nem fejlődött megfelelő léptékben a várossal, sőt, vissza is fejlődött, ezért az emberek is elfordultak tőle. Mindez erősen hozzájárul a reggeli-délutáni torlódásokhoz.

Elmondta: a kötöttpályás közlekedés, a villamos, elővárosi vasút rövid távon nem reális alternatíva,

főleg azért, mert az emberek mára annyira elfordultak a tömegközlekedéstől, hogy egyszerűen nem érné meg megcsinálni. Hosszabb távon lehet gondolkozni rajta, de a környező településeken a legtöbb helyen a falu szélén van a vasútállomás, ha még van. Szerinte ennél olcsóbb, rövid távon látványosabb eredményeket produkáló megoldások vannak. A vízi közlekedés szintén kevésbé fontos Győrben, mivel nagyon kevés lakóterület vagy közlekedési célpont van a vizek mellett.

Szólj hozzá!

Kőszeg és Körmend együtt pályázik a Kastélyút Programba

Akár 300 ezer euró is érkezhet az Alpokaljára, turisztikai programra.

Palotai Károly emlékoszlopot avattak Győrben 

A focistaként és játékvezetőként is csúcsra ért legendát, emberségéért szerették igazán. 

37 ország 170 sportolóját várják Szombathelyre

Argentínából, Ausztráliából, Új-Zélandról, Bangladesből, Kínából, Kolumbiából, Hongkongból, Indonéziából, Indiából, Jamaicából, Mongóliából, a Dél-afrikai Köztársaságból és Tajvanról is éreznek sportolók.

Négy generációs vendéglátós család volt, most mégis bezárták a szombathelyi Május 1 vendéglőt

Az adó és az adminisztrációs terhek késztették erre őket. Most vendégházként üzemel tovább az épület.

A motorok világítása: hatékonyabb és biztonságosabb megoldások

Valaha gondolkodtál már azon, hogy milyen fontos szerepe van a motorokon alkalmazott világításnak?

Hamis Labubu szállítmányra csaptak le a NAV-osok

A fináncok több mint 43 ezer darab hamis játékfigurát és kiegészítőt találtak a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.

Magyar Péter: Orbán háromszor buktatta le magát Hont András propagandistánál. Mennie kell. Menni fog.

A TISZA szerint nyilvánvalóvá vált, hogy milyen közpénzpazarlás folyik.

Győr lesz a házigazdája az 53. Országos Elsősegélynyújtó Versenynek

Elsősegély élesben a városban, szeptember 20-án. 

Hogyan lehet még energiatakarékosabb az otthonunk?

Napjainkban a fenntarthatóság a legfontosabb szempontok közé tartozik.

A Pelikán Hotel éttermébe költözne a Pannónia 

De a Pannónia Ház sem maradna üresen. Az egyelőre tervek szintjén létező elképzelésről az üzemeltető egyelőre nem nyilatkozott.

5 ezer 550 forintra nőhet az egynapos autópálya matrica 2026-ban

A 10 napos országos matrica 7 ezer forintra dárgulhat.

A DK kedvezményes tojás-és tésztavásárt indít országszerte

20 darab tojás 780 forintba fog kerülni náluk.