Az utat elfoglaló vendéglátósok helyett a bicajosokat tiltják ki a győri Jedlik utcából

Pintér Bence 2020-07-10 11:05:00
A magát kerékpárosbarát városnak valló Győrben most már tényleg lehetetlen észak-déli irányban zavartalanul keresztülbiciklizni a belvároson.

Február végén írtunk egy hosszú cikket a győri kerékpáros közlekedés legnagyobb problémáiról. Ebben ejtettünk szót a Jedlik utcáról, amelyben vegyesen közlekedhetnek gyalogosok és biciklisek, az utat azonban pár ponton jelentősen leszűkítik az utca vendéglátóegységeinek teraszai. Ez azért problémás, mert ez az útszakasz az északi agglomerációból és Révfaluból, a Kossuth híd felől érkező biciklisek számára a legkézenfekvőbb és legegyszerűbb útvonal a belváros, és azon keresztül – kisebb kacskaringókkal – Nádorváros és a többi déli városrész felé.

Akkor erre a problémára rákérdezve a győri Útkezelő szóvivője, Máthé-Tóth Péter azt mondta: a belvárost észak-dél irányban keresztülszelő kerékpáros útvonalnak – beleértve a Jedlik utcát – jelenleg nincsen előnyösebb alternatívája, mivel sem a Széchenyi teret a Dunakapu térrel összekötő gyalogos Stelczer Lajos utca, sem a Teleki út nem életszerű útvonalak és a kereszteződéseik (főleg a Stelczer Lajos utcáéi) veszélyesebbek, mint a Jedlik utcai gyalogos-kerékpáros együtt közlekedés.

Úgy tűnik azonban, hogy változott valami,

az Útkezelő ugyanis nemrég kitiltotta a kerékpárral közlekedőket a Jedlik utca Gutenberg tér és Széchenyi tér közötti szakaszáról,

május 15. és augusztus 31. között, reggel kilenc és este nyolc óra közötti idősávban.

Mutatjuk:

Ugyanez a másik oldalról szemlélve, egyúttal szemléltetve, hogy miért is „szűk” a Jedlik utca:

A helyzet tehát most úgy áll, hogy ha valaki a Kossuth hídon a Szigetköz, vagy Révfalu, Bácsa felől érkezve biciklivel szeretné a belvárost, annak ezen a szakaszon vagy tolnia kell a bringát, vagy a Dunakapu teret átszelve mehet a Stelczer Lajos utcán, ami az Útkezelő saját megállapítása szerint veszélyesebb, mint a Jedlik utcán a gyalogosok és bicajosok közös közlekedése volt eddig.

A dolognak oka lehet, hogy az utóbbi időben több biciklis ételfutár jelent meg Győrben az egyik ilyen alkalmazás megjelenésével, a másik pedig az, hogy a nyári időszakban nagyobb a forgalom ezen a szakaszon. (Az Útkezelő közben válaszolt kérdéseinkre: a cikk végén olvasható.) A probléma eredeti oka azonban az, hogy a Jedlik utcát a vendéglátósok teraszai rendkívüli mértékben leszűkítik: úgy, hogy a Pálffy Étterem a terasz mellett még a Széchenyi tér egy jelentős részét is kihelyezett asztalokkal foglalja el, tehát nem feltétlenül lenne szüksége a Jedlik utcai fedett teraszra nyáron. (A Pálffy Étterem tulajdonosa ugyebár elég jó kapcsolatot ápolt az előző városvezetéssel.)

Megkérdeztük az ügyben a győri kerékpáros ügyekben szakértő Tóth Péter civilt, egyetemi tanárt is, aki februárban arról beszélt lapunknak, hogy csak a közterület-használati engedélyek újratárgyalásával lehetne itt eredményt elérni. Most az új intézkedés kapcsán azt mondta:

a városvezetés a Jedlik utca ügyében a butikosok és a közterületre kitelepedő vendéglátósok magánérdekét tartotta szem előtt az itt közlekedők helyett,

akiknek így most jóval bonyolultabb lesz eljutni a belvárosba. Szerinte ha egy útszakasz veszélyes és kényelmetlen, akkor ha létezik alternatív útvonal, a kerékpárosok úgyis azt választják, itt azonban a már említett Stelczer Lajos utca nem jelent megfelelő alternatívát.

Az Útkezelő válasza:

Természetesen megkérdeztük minderről az Útkezelőt is: egyrészről arról, hogy mi az intézkedés pontos oka, másrészről pedig arról, hogy milyen útvonalat javasolnak most a kerékpárosoknak. Máthé-Tóth Péter szóvivő cikkünk megjelenése után megküldött közleményét teljes terjedelmében közöljük:

„Győr belvárosában a kerékpáros forgalom egyik fő vonalát képező, észak - déli irányú közlekedési tengelyét biztosítja a Kossuth-híd - Jedlik Ányos utca - Széchenyi tér - Czuczor Gergely utca útvonala. Sok kerékpáros kedveli ezt a történelmi belvárost és egyben gyalogos-zónát keresztező útvonalat, melyet közlekedés szervezési szempontok szerint mindig is támogattunk. Szem előtt tartottuk, hogy a gyalogos zóna Jedlik Ányos utcai szakaszán a kerékpárosok-gyalogosok szabadon közlekedhessenek egymás között.

Azonban ez elmúlt tavaszi és nyáreleji tapasztalatok azt mutatták, hogy a felerősödött kerékpáros forgalom és a sorban állás közbeni nagyobb szociális távolság megtartása miatt ez a közlekedési együttlét újabb konfliktushelyzeteket teremtett, ezért időszakosan korlátozásokat vezettünk be a Jedlik utcának az Apáca utca és Széchenyi tér közötti szakaszán, valamint a Dr. Kovács Pál utcában. 

A kerékpárosokat arra kérjük, hogy május 15. és augusztus 31-e között 09.00 óra és 20.00 között minden közlekedő biztonsága érdekében szálljon le a kerékpárról és tolva, azaz gyalogosan haladjon át a belváros ezen 100 méteres szakaszán.

Aki mégis kerékpáron ülve szeretne átmenni a gyalogos-zónán, annak a Jedlik utcával párhuzamos Stelczer Lajos utcát javasoljuk, de az Apáca utcai kereszteződésben fokozottan kell figyelniük a keresztirányú forgalomra. A jelzőtáblákat tegnap elhelyeztük a két utcában, a korlátozások érvényben vannak – kérünk mindenkit az együttműködésre, a szabályok betartására!”

Szólj hozzá!

Rátkovics Roland Zsoltot indítja Sopronban a Jobbik országgyűlési képviselőnek

A jelölt a Jobbik soproni szervezetének alelnöke, jelenleg Sopronkőhidán él családjával.

Az az ember lett Varga Mihály egyik ügyvezetője, akinek a családja tízezer tonna számra rakta le a gumihulladékot illegálisan

Többek között a nagykölkedi, máig a település határában éktelenkedő gumitelep is az ügy részese.

Közel félmilliárd forint mínusszal zárt tavaly az Illés Sport Alapítvány

1 milliárd 800 millió forintra csökkent a szervezet állami támogatása. Szalai Ádám és Schäfer András veheti át az utánpótlásbázis.

Ismét Pozsonyban vendégszerepel a Győri Balett

A győriek előadása a műfajilag is rendkívül színes programot kínáló Magyar Kulturális Hét Pozsonyban nevű rendezvénysorozat idei évadának egyik kiemelkedő pontja.

Gyors, de lehet kényelmes is? Országúti bringa hétköznapi szemmel

Ha valaki meghallja azt, hogy országúti kerékpár, legtöbbször a Tour de France ugrik be.

Hetedszerre is Európa legjobb női kézilabdacsapata az Audi ETO KC

Az Odense sem okozott gondot a  győri csajoknak.

Szabad a szivárványos menet Budapesten

A rendőrség megerősítette, lehet az LMBTQI jogokért felvonulni Budapest belvárosában.

Egy gólos győzelemmel döntős az Audi ETO KC a Final Four-ban

29:28-ra győzték le a győri lányok a dán riválist.

1 milliárd 400 millió forint mínuszt termelt tavaly a Győr-Szol

Ezentúl a közgyűlés nyilvánossága előtt tárgyalják meg az önkormányzati cégek beszámolóit.

Nem támogatták a fideszesek, hogy teljes mértékben zöld területté nyilvánítsák a marcalvárosi Kiserdőt

Hiába szavaztak úgy a helyiek, hogy nem szeretnék, ha egy része be lenne építve.

Pintér Bence betartotta ígéretét: nyilvánosak az Audi szerződések!

Kiderült, hogy nem is lehetett volna titkos, és, hogy mára mennyire elavult.

Már megint szórakozott valaki a 112-vel

Egy szombathelyi férfi azt állította, hogy a testvére belökte a szobába, és nem engedi ki onnan.

Miért fontos a kerítésnél a professzionális kivitelezés?

Egy jól megtervezett és kivitelezett kerítés nem csupán határvonalat jelent egy telek szélén. A kerítés a biztonság, az esztétikum és a funkcionalitás hármas egységét képviseli – legyen szó családi házról, ipari területről vagy mezőgazdasági birtokról.