Miért hagyta a város meghalni a győri Citybuszt?

Pintér Bence 2022-04-12 10:44:00
Projektet kellett volna építeni az ingyenes belvárosi buszjárat köré P+R parkolókkal – ehelyett hagytuk leépülni azt.

Ez egy véleménycikk, ami nem feltétlenül tükrözi a szerkesztőség álláspontját. Iratkozz fel te is a Győr filter nélkül hírlevélre!

Az új menetrenddel, ami a minap lépett életbe, megszüntették a Citybuszt, az ingyenes használható győri belvárosi körjáratot – mint arról beszámoltunk, az érintett viszonylatok megoldására más járatok útvonalát módosították.

És hogy miért? Jó kérdés.

Elsősorban azért, mert a győri önkormányzatnak vészesen szoros az idei költségvetése, és mindenhonnan kell faragni egy kicsit. Másodsorban azért, mert állítólag nem volt eléggé kihasznált.

Népszerűségéről nehéz beszámolni adatok hiányában, de a kommentek alapján úgy tűnik, hogy bizony voltak sokan, akik használták. Nyilván nem tett neki jót, hogy amikor 2019-ben elkezdett komoly gondokkal küzdeni a győri tömegközlekedés (nem volt elég működő busz és sofőr), az a Citybuszt különösen érintette, rengeteg járat maradt ki, valószínűleg ezért is elszoktak tőle páran.

De érdekes módon az ügyben megszólaló kommentelők elég sokan eleve azzal nem értenek egyet, hogy akármi ingyenes legyen, ilyen „nincs ingyenebéd!”-vonalon nagyjából. És hát valóban nincs,

nyilván a város fizette ezt az ingyenességet, de ennek jó oka volt. Vagy jó oka lett volna.

A Citybusz eredetileg a 2011 előtt Mobilitási heteken mutatkozott be kísérleti járatként, 2011-ben azonban jött egy racionális indok a bevezetésére: a belvárosi piacot kiköltöztették a fenébe, hogy egy értelmetlen betontengerré alakítsák a Dunakapu teret, ezért aztán nehéz volt eljutni a piacra. A Citybusz oldotta meg ezt a gondot: eredetileg piacnapokon járt, aztán pár hónap múlva már minden nap, később pedig módosult az útvonala is, és már az egyetemet érintve közlekedett.

A járat beindítását eredetileg javasló VEKE cikke alapján

a hosszútávú az lett volna, hogy csökkenjen a belvárosi autóforgalom.

Ehhez azonban a Citybusz és annak ingyenessége csak az első lépés lett volna. Kellett volna még az is, hogy használható P+R parkolókat alakítsanak ki a járat útvonala mentén, a belváros peremein, és akár az is, hogy tovább csökkentsék az autóval használható belvárosi utcák számát. (Jelenleg Győr belvárosának egy jelentős része el van zárva az autós forgalom elől.)

Ezeket a lépéseket azonban már nem tette meg az önkormányzat. Ehelyett tulajdonképpen az első adandó alkalommal hagyta veszni a projektet, ami ebben a formájában persze csak a pénzt vitte. Közben összességében a tömegközlekedésre sem akar egy fillérrel sem többet fizetni Dézsi polgármester, mint amit muszáj, sőt, igyekszik minden évben lealkudni a Volán valószínűleg amúgy is alulárazott ajánlatát.

Pedig – mint arról már írtunk

ha a cél a város parkolási gondjainak enyhítése, akkor nem lehet csak parkolólemezeket építeni, meg a parkolási díjakkal és zónákkal zsonglőrködni, pénzt kell fektetni a tömegközlekedésbe és a kerékpáros infrastruktúrába.

Kár a Citybuszért, nagyon jó is lehetett volna, ha foglalkoznak vele. A piac szerencsére közben visszaköltözött, szóval legalább emiatt nem kell majd kutyagolni...

Iratkozz fel te is a Győr filter nélkül hírlevélre!

Szólj hozzá!

Csatornafelújítási munkák kezdődtek a Nagysándor József utcában, Győrben 

Ideiglenes forgalmi változásokra kell számítani, várhatóan 5 hétig tart a kellemetlenség. 

Miért kötelező a kétfaktoros azonosítás 2025-ben?

Egyre kevésbé vagyunk biztonságban az online térben. 

Borsi Róbert: "Más tollával ékeskedik a polgármester!”

Hallgattassék meg a másik fél is óvoda felújítás ügyben. 

Több, mint fél millió forint értékű szerszámot nyúltak le az alkalmi tolvajok Tokorcs közelében 

A celldömölki nyomozók pár napon belül visszaadták a sértettnek a telephelyéről elvitt műszaki eszközöket.

Nyáron sem állt meg a munka: megszépültek a győri óvodák

Az önkormányzat prioritásként kezeli a saját fenntartású intézmények folyamatos karbantartását. 

Magyar Péter most a Fidesz rendes évi kötcsei piknikét akarja meghekkelni

A településen tart összejövetelt a legnagyobb ellenzéki párt, ahol azt ígérik, hogy bemutatkoznak a TISZA új arcai is.

Szünetelhet az ivóvízellátás Marcalváros mindkét oldalán Győrben

A Bakonyi és a Lajta út kereszteződésében történt csőtörés. 

Holtan találták meg az eltűnt 2 éves miskei lány

A gyanú szerint a kislányt J. Dávid 24 éves miskei férfi ölhette meg.

Kampánynyitót tartott Szombathelyen a Mi Hazánk

Bemutatkoztak a párt új országgyűlési képviselőjelöltjei is.

Ismét behálóznak a textilek a Szombathelyi Képtárban

Jön a IX. Nemzetközi Textilművészeti Triennálé.

Így fog kinézni a megújuló, társasházi funkcióra váltó egykori szombathelyi ISIS Hotel

A befektető első körben ugyan extravagánsabb kinézetet szeretett volna adni, de városképbe illeszkedés miatt marad a régi homlokzati megjelenés.

Tarr Zoltán: A Tisza-adó a rogáni propaganda szüleménye

A politikus azt hangsúlyozza, hogy a Tisza adójavaslataival a fideszesek is jól fognak járni.

A Tisza Pártot lejárató kampány videót fizetett közpénzből privát Facebook-oldalán az energiaügyi miniszterhelyettes - állítja a Momentum

Vajon Czepek Gábor helyett az Energiaügyi Minisztérium, vagyis a magyar emberek fizették a számlát?

Kapacitást növelt a GYHG az egyik győri szelektív szigeten

Egy tűzeset miatt volt indokolt a döntés. 

A 2026-os parlamenti választás esélyeit latolgatva végez Szombathelyen és környékén felmérést a Publicus

Meleg Zita Mária és Csiszár Zsófia, mint a Tisza párt lehetséges jelöltjei szerepelnek a kérdőíven.

Az augusztus is a Tisza vezetésével zárult

A Republikon kutatása szerint 4 százalékponttal vezet a Tisza Párt a Fidesz-KDNP előtt a teljes népesség körében.