Miért hagyta a város meghalni a győri Citybuszt?

Pintér Bence 2022-04-12 10:44:00
Projektet kellett volna építeni az ingyenes belvárosi buszjárat köré P+R parkolókkal – ehelyett hagytuk leépülni azt.

Ez egy véleménycikk, ami nem feltétlenül tükrözi a szerkesztőség álláspontját. Iratkozz fel te is a Győr filter nélkül hírlevélre!

Az új menetrenddel, ami a minap lépett életbe, megszüntették a Citybuszt, az ingyenes használható győri belvárosi körjáratot – mint arról beszámoltunk, az érintett viszonylatok megoldására más járatok útvonalát módosították.

És hogy miért? Jó kérdés.

Elsősorban azért, mert a győri önkormányzatnak vészesen szoros az idei költségvetése, és mindenhonnan kell faragni egy kicsit. Másodsorban azért, mert állítólag nem volt eléggé kihasznált.

Népszerűségéről nehéz beszámolni adatok hiányában, de a kommentek alapján úgy tűnik, hogy bizony voltak sokan, akik használták. Nyilván nem tett neki jót, hogy amikor 2019-ben elkezdett komoly gondokkal küzdeni a győri tömegközlekedés (nem volt elég működő busz és sofőr), az a Citybuszt különösen érintette, rengeteg járat maradt ki, valószínűleg ezért is elszoktak tőle páran.

De érdekes módon az ügyben megszólaló kommentelők elég sokan eleve azzal nem értenek egyet, hogy akármi ingyenes legyen, ilyen „nincs ingyenebéd!”-vonalon nagyjából. És hát valóban nincs,

nyilván a város fizette ezt az ingyenességet, de ennek jó oka volt. Vagy jó oka lett volna.

A Citybusz eredetileg a 2011 előtt Mobilitási heteken mutatkozott be kísérleti járatként, 2011-ben azonban jött egy racionális indok a bevezetésére: a belvárosi piacot kiköltöztették a fenébe, hogy egy értelmetlen betontengerré alakítsák a Dunakapu teret, ezért aztán nehéz volt eljutni a piacra. A Citybusz oldotta meg ezt a gondot: eredetileg piacnapokon járt, aztán pár hónap múlva már minden nap, később pedig módosult az útvonala is, és már az egyetemet érintve közlekedett.

A járat beindítását eredetileg javasló VEKE cikke alapján

a hosszútávú az lett volna, hogy csökkenjen a belvárosi autóforgalom.

Ehhez azonban a Citybusz és annak ingyenessége csak az első lépés lett volna. Kellett volna még az is, hogy használható P+R parkolókat alakítsanak ki a járat útvonala mentén, a belváros peremein, és akár az is, hogy tovább csökkentsék az autóval használható belvárosi utcák számát. (Jelenleg Győr belvárosának egy jelentős része el van zárva az autós forgalom elől.)

Ezeket a lépéseket azonban már nem tette meg az önkormányzat. Ehelyett tulajdonképpen az első adandó alkalommal hagyta veszni a projektet, ami ebben a formájában persze csak a pénzt vitte. Közben összességében a tömegközlekedésre sem akar egy fillérrel sem többet fizetni Dézsi polgármester, mint amit muszáj, sőt, igyekszik minden évben lealkudni a Volán valószínűleg amúgy is alulárazott ajánlatát.

Pedig – mint arról már írtunk

ha a cél a város parkolási gondjainak enyhítése, akkor nem lehet csak parkolólemezeket építeni, meg a parkolási díjakkal és zónákkal zsonglőrködni, pénzt kell fektetni a tömegközlekedésbe és a kerékpáros infrastruktúrába.

Kár a Citybuszért, nagyon jó is lehetett volna, ha foglalkoznak vele. A piac szerencsére közben visszaköltözött, szóval legalább emiatt nem kell majd kutyagolni...

Iratkozz fel te is a Győr filter nélkül hírlevélre!

Szólj hozzá!

Befutottak a Vas 03-as választókerület tiszás jelölt jelöltjei is

Adelwöhrer Beáta, Horváth Nándor Zsolt, és Szabó László indulnak a versenybe.

Megnevezte a Tisza a szombathelyi jelölt-jelölteket

Zsálek Judit, Rápli Róbert, Csiszár Zsófia Judit verseng egymással.

Hogyan válaszd ki a tökéletes sportcipőt teremfocihoz?

A sportcipő választás jelentőségteljesebb egy focirajongó számára, mint azt elsőre hinnéd.

Egy nehéz nap reggelén 11 pontos vállalkozói könnyítő csomagot jelentett be Orbán Viktor

Többek között fél évvel eltolják az üzemanyagok jövedéki adóemelését is.

Tervezett áramszünet lesz Győr több utcájában

Karbantartás miatt, november 25-én. 

Változások az építőipar, autószerviz és gyártás területén

Az építőipar, az autószerviz és a gyártás területén elképesztő ütemű fejlődés zajlik, ami alapvetően alakítja át a munka jellegét és követelményeit.

Elhunyt az ETO FC. egyik meghatározó háttérembere

Kovács Tivadartól mély megrendüléssel búcsúzik a klub.

Orbán Viktor 23% - Magyar Péter 50%

Nagyon vezet a Tisza Párt elnöke a politikusok népszerűségi versenyében.

Mit árul el a villogó homokóra ikon a kazánunkról?

A modern fűtési technológiák világában fontos, hogy a felhasználók pontosan tudják, milyen jelentéssel bírnak a különféle ikonok a kazán kijelzőjén.

Drogbotrány Zalaegerszegen - Hadházy Ákos szerint egy városi fideszes politikus érintett egy Szombathelyen rendezett kábítószeres buliban

A parlamenti képviselő szerint kábítószer használat miatt elterelésre küldtek egy önkormányzati képviselőt, a vállalkozó haverjait pedig le is tartóztatták.

Új szintre emelkedik a kisautók tuningja

Képzelje el, hogy egy ikonikus kisautó formavilágát tapasztalt német tuningmesterek keze formálja még különlegesebbé. Az autótuning világa mindig a kreativitás és a technológia együttműködéséről szól, mely a mindennapi közlekedést teszi különlegessé.

Holttestet találtak Győrben az Ifjúság körúton 

Nem merült fel bűncselekmény gyanúja.

Orbán Viktor amerikai védőpajzsa nem is annyira fényes, mint, ahogy próbálják beállítani

Igazából egy swap-megállapodásról szól a kormány amerikai garanciája.

Festési eszközök: melyik a legjobb választás?

Az otthoni felújítás során fontos, hogy a megfelelő festési eszközök mellett dönts.