Miért hagyta a város meghalni a győri Citybuszt?

Pintér Bence 2022-04-12 10:44:00
Projektet kellett volna építeni az ingyenes belvárosi buszjárat köré P+R parkolókkal – ehelyett hagytuk leépülni azt.

Ez egy véleménycikk, ami nem feltétlenül tükrözi a szerkesztőség álláspontját. Iratkozz fel te is a Győr filter nélkül hírlevélre!

Az új menetrenddel, ami a minap lépett életbe, megszüntették a Citybuszt, az ingyenes használható győri belvárosi körjáratot – mint arról beszámoltunk, az érintett viszonylatok megoldására más járatok útvonalát módosították.

És hogy miért? Jó kérdés.

Elsősorban azért, mert a győri önkormányzatnak vészesen szoros az idei költségvetése, és mindenhonnan kell faragni egy kicsit. Másodsorban azért, mert állítólag nem volt eléggé kihasznált.

Népszerűségéről nehéz beszámolni adatok hiányában, de a kommentek alapján úgy tűnik, hogy bizony voltak sokan, akik használták. Nyilván nem tett neki jót, hogy amikor 2019-ben elkezdett komoly gondokkal küzdeni a győri tömegközlekedés (nem volt elég működő busz és sofőr), az a Citybuszt különösen érintette, rengeteg járat maradt ki, valószínűleg ezért is elszoktak tőle páran.

De érdekes módon az ügyben megszólaló kommentelők elég sokan eleve azzal nem értenek egyet, hogy akármi ingyenes legyen, ilyen „nincs ingyenebéd!”-vonalon nagyjából. És hát valóban nincs,

nyilván a város fizette ezt az ingyenességet, de ennek jó oka volt. Vagy jó oka lett volna.

A Citybusz eredetileg a 2011 előtt Mobilitási heteken mutatkozott be kísérleti járatként, 2011-ben azonban jött egy racionális indok a bevezetésére: a belvárosi piacot kiköltöztették a fenébe, hogy egy értelmetlen betontengerré alakítsák a Dunakapu teret, ezért aztán nehéz volt eljutni a piacra. A Citybusz oldotta meg ezt a gondot: eredetileg piacnapokon járt, aztán pár hónap múlva már minden nap, később pedig módosult az útvonala is, és már az egyetemet érintve közlekedett.

A járat beindítását eredetileg javasló VEKE cikke alapján

a hosszútávú az lett volna, hogy csökkenjen a belvárosi autóforgalom.

Ehhez azonban a Citybusz és annak ingyenessége csak az első lépés lett volna. Kellett volna még az is, hogy használható P+R parkolókat alakítsanak ki a járat útvonala mentén, a belváros peremein, és akár az is, hogy tovább csökkentsék az autóval használható belvárosi utcák számát. (Jelenleg Győr belvárosának egy jelentős része el van zárva az autós forgalom elől.)

Ezeket a lépéseket azonban már nem tette meg az önkormányzat. Ehelyett tulajdonképpen az első adandó alkalommal hagyta veszni a projektet, ami ebben a formájában persze csak a pénzt vitte. Közben összességében a tömegközlekedésre sem akar egy fillérrel sem többet fizetni Dézsi polgármester, mint amit muszáj, sőt, igyekszik minden évben lealkudni a Volán valószínűleg amúgy is alulárazott ajánlatát.

Pedig – mint arról már írtunk

ha a cél a város parkolási gondjainak enyhítése, akkor nem lehet csak parkolólemezeket építeni, meg a parkolási díjakkal és zónákkal zsonglőrködni, pénzt kell fektetni a tömegközlekedésbe és a kerékpáros infrastruktúrába.

Kár a Citybuszért, nagyon jó is lehetett volna, ha foglalkoznak vele. A piac szerencsére közben visszaköltözött, szóval legalább emiatt nem kell majd kutyagolni...

Iratkozz fel te is a Győr filter nélkül hírlevélre!

Szólj hozzá!

12 méteres, besétálható röpdével várja a látogatókat idén a szombathelyi díszmadár kiállítás

Nem szajkózzuk tovább, hogy megint papagájoktól lesz hangos az oladi iskola tornaterme.

23%-kal drágább a gáz, mint tavaly és 4,3%-kal nőttek átlagban a fogyasztói árak

A kormány tovább harcol az áremelések ellen, csak az a fránya infláció ne lenne.

14 kiló marihuána volt a kocsijában, és nem tudta kifizetni a tankolást

A kapuvári kút dolgozói hívták a rendőröket. A folytatást nem nehéz kitalálni.

Elkészült a „KÉKTÚRA mozdony” és a „KÉKTÚRA motorvonat” – matricázott járműveket mutatott be a GYSEV Kőszegen

A környezetbarát közlekedési formákat népszerűsítő járműveken szlogen is olvasható: „Vonatra szállok – túrázni indulok”.

Adj vért, és ments meg három életet! 

Itt és ekkor adhatsz vért Győrben.

Az örökbefogadás mibenléte és rejtelmei

Az örökbefogadás különleges köteléket teremt az új szülők és a gyermek között, ami komoly kérdéseket vethet fel, jóval túlmutatva a hétköznapi családi kapcsolatokon.

Gázolás miatt ítélt el a bíróság egy szombathelyi taxist

400 ezer forintot kell fizetnie, és egy évre bevonták a jogosítványát.

300 ezer forintra büntették a Szombathelyi Haladást a szurkolók rendbontása miatt

A soron következő bajnoki meccsen egy szektort le is kell zárni a szankció miatt.

Antal Imre és Kósa Roland ugyanazt a problémát akarták megoldani ma reggel

A dolog szépséghibája, hogy egymástól 200 méternyi távolságra. 

Szombathelyen nem lesz unalmas az ősz! - Telt házas estékre készülhet az AGORA

Pintér Béla, Mező Misi, Doszpot Péter és egy kis Halloween a Víztoronyban. 

Enyhítené a kormány az Otthon Start program feltételeit

Társadalmi egyeztetésen a támogatott lakáshitel szabályainak módosítása. 

Őszi kulturális kavalkád a Rómer Múzeumban

Programajánló hűvös napokra. 

Zebrán gázolt egy nő Szombathelyen

A sértett súlyos sérülést szenvedett, a vádlottat eltilthatják a vezetéstől.

Horogra akadt egy orvhalász Mosonmagyaróvárnál

Engedélye nem volt, de tiltott halászeszköze igen.

Két parkolóházban is dolgozik a Győr-Szol a napokban

A Révai -és a Kodály Zoltán úti parkolókat kell nélkülözni egy rövid ideig. 

A Győri Fellebbviteli Főügyészség egy gyermekpornográfiában súlyosan érintett férfi büntetésének helybenhagyását indítványozta

Több, mint 16 ezer felvétele volt a visszaeső bűnösnek, köztük olyanok is, amin erőszakot követnek el. 

100 új kerékpártámaszt helyeztek ki Győrben - meg sem állnak 468-ig

Az újabb bringabarát lépéssel egy kicsit zöldebb lehet a város.