Miért hagyta a város meghalni a győri Citybuszt?

Pintér Bence 2022-04-12 10:44:00
Projektet kellett volna építeni az ingyenes belvárosi buszjárat köré P+R parkolókkal – ehelyett hagytuk leépülni azt.

Ez egy véleménycikk, ami nem feltétlenül tükrözi a szerkesztőség álláspontját. Iratkozz fel te is a Győr filter nélkül hírlevélre!

Az új menetrenddel, ami a minap lépett életbe, megszüntették a Citybuszt, az ingyenes használható győri belvárosi körjáratot – mint arról beszámoltunk, az érintett viszonylatok megoldására más járatok útvonalát módosították.

És hogy miért? Jó kérdés.

Elsősorban azért, mert a győri önkormányzatnak vészesen szoros az idei költségvetése, és mindenhonnan kell faragni egy kicsit. Másodsorban azért, mert állítólag nem volt eléggé kihasznált.

Népszerűségéről nehéz beszámolni adatok hiányában, de a kommentek alapján úgy tűnik, hogy bizony voltak sokan, akik használták. Nyilván nem tett neki jót, hogy amikor 2019-ben elkezdett komoly gondokkal küzdeni a győri tömegközlekedés (nem volt elég működő busz és sofőr), az a Citybuszt különösen érintette, rengeteg járat maradt ki, valószínűleg ezért is elszoktak tőle páran.

De érdekes módon az ügyben megszólaló kommentelők elég sokan eleve azzal nem értenek egyet, hogy akármi ingyenes legyen, ilyen „nincs ingyenebéd!”-vonalon nagyjából. És hát valóban nincs,

nyilván a város fizette ezt az ingyenességet, de ennek jó oka volt. Vagy jó oka lett volna.

A Citybusz eredetileg a 2011 előtt Mobilitási heteken mutatkozott be kísérleti járatként, 2011-ben azonban jött egy racionális indok a bevezetésére: a belvárosi piacot kiköltöztették a fenébe, hogy egy értelmetlen betontengerré alakítsák a Dunakapu teret, ezért aztán nehéz volt eljutni a piacra. A Citybusz oldotta meg ezt a gondot: eredetileg piacnapokon járt, aztán pár hónap múlva már minden nap, később pedig módosult az útvonala is, és már az egyetemet érintve közlekedett.

A járat beindítását eredetileg javasló VEKE cikke alapján

a hosszútávú az lett volna, hogy csökkenjen a belvárosi autóforgalom.

Ehhez azonban a Citybusz és annak ingyenessége csak az első lépés lett volna. Kellett volna még az is, hogy használható P+R parkolókat alakítsanak ki a járat útvonala mentén, a belváros peremein, és akár az is, hogy tovább csökkentsék az autóval használható belvárosi utcák számát. (Jelenleg Győr belvárosának egy jelentős része el van zárva az autós forgalom elől.)

Ezeket a lépéseket azonban már nem tette meg az önkormányzat. Ehelyett tulajdonképpen az első adandó alkalommal hagyta veszni a projektet, ami ebben a formájában persze csak a pénzt vitte. Közben összességében a tömegközlekedésre sem akar egy fillérrel sem többet fizetni Dézsi polgármester, mint amit muszáj, sőt, igyekszik minden évben lealkudni a Volán valószínűleg amúgy is alulárazott ajánlatát.

Pedig – mint arról már írtunk

ha a cél a város parkolási gondjainak enyhítése, akkor nem lehet csak parkolólemezeket építeni, meg a parkolási díjakkal és zónákkal zsonglőrködni, pénzt kell fektetni a tömegközlekedésbe és a kerékpáros infrastruktúrába.

Kár a Citybuszért, nagyon jó is lehetett volna, ha foglalkoznak vele. A piac szerencsére közben visszaköltözött, szóval legalább emiatt nem kell majd kutyagolni...

Iratkozz fel te is a Győr filter nélkül hírlevélre!

Szólj hozzá!

Orbán Viktor a Facebook-on toborozza a harcosokat

A miniszterelnök kiküldte a digitális behívót, egyre alacsonyabban van a léc.

Változnak a rendelési idők Győrben

Ne megszokásból menjünk orvoshoz.

204 centis, angol centert igazolt a Falco

Jubrile Belo, a francia élvonalból érkezik.

Lemond a Momentum elnöki posztjáról Tompos Márton

A távozó elnök Rózsa Andrást, Zugló polgármesterét kérte fel a politikai közösség új elnökének.

Zsebe Ferenc a körmendi kosárlabda klub ügyvezetője

Július 1-től, 5 évre nevezték ki a kosárlabda legendát.

Online átutalások és kifizetések biztonsága 2025-ben

Az online pénzügyi tranzakciók rohamos fejlődése új lehetőségeket és kényelmet hozott a magánszemélyek, valamint a vállalkozások számára.

Lemondta a válogatottságot Lukács Norbert

Reagált a kosárlabda szövetség.

Villámgyors netet hozna Győrbe a Telekom

Ne ijedjünk meg, ha „idegenek” méricskélnek a ház körül.

Nyári időutazás

Így változott meg a strandélmény az elmúlt 30 évben.

Újra zavartalan a forgalom az 1-es főúton

Frontális ütközés miatt volt korábban teljes útzár

Felújítják a szombathelyi Székely Bertalan utcát

Jövő héten szerdától péntekig lehet munkagépekre számítani.

Mindneki nyugodjon meg! Nem igaz, hogy magzatkárosító a szúnyogirtás

Hivatalos közlemény adott ki a szúnyogirtást végző szakmai szervezet.

Százhúsznál több újonc vonult be Győrben a légvédelmi rakétaezredhez

Ez az "Embert a vasra!" toborzókampánynak köszönhető.