Miért hagyta a város meghalni a győri Citybuszt?

Pintér Bence 2022-04-12 10:44:00
Projektet kellett volna építeni az ingyenes belvárosi buszjárat köré P+R parkolókkal – ehelyett hagytuk leépülni azt.

Ez egy véleménycikk, ami nem feltétlenül tükrözi a szerkesztőség álláspontját. Iratkozz fel te is a Győr filter nélkül hírlevélre!

Az új menetrenddel, ami a minap lépett életbe, megszüntették a Citybuszt, az ingyenes használható győri belvárosi körjáratot – mint arról beszámoltunk, az érintett viszonylatok megoldására más járatok útvonalát módosították.

És hogy miért? Jó kérdés.

Elsősorban azért, mert a győri önkormányzatnak vészesen szoros az idei költségvetése, és mindenhonnan kell faragni egy kicsit. Másodsorban azért, mert állítólag nem volt eléggé kihasznált.

Népszerűségéről nehéz beszámolni adatok hiányában, de a kommentek alapján úgy tűnik, hogy bizony voltak sokan, akik használták. Nyilván nem tett neki jót, hogy amikor 2019-ben elkezdett komoly gondokkal küzdeni a győri tömegközlekedés (nem volt elég működő busz és sofőr), az a Citybuszt különösen érintette, rengeteg járat maradt ki, valószínűleg ezért is elszoktak tőle páran.

De érdekes módon az ügyben megszólaló kommentelők elég sokan eleve azzal nem értenek egyet, hogy akármi ingyenes legyen, ilyen „nincs ingyenebéd!”-vonalon nagyjából. És hát valóban nincs,

nyilván a város fizette ezt az ingyenességet, de ennek jó oka volt. Vagy jó oka lett volna.

A Citybusz eredetileg a 2011 előtt Mobilitási heteken mutatkozott be kísérleti járatként, 2011-ben azonban jött egy racionális indok a bevezetésére: a belvárosi piacot kiköltöztették a fenébe, hogy egy értelmetlen betontengerré alakítsák a Dunakapu teret, ezért aztán nehéz volt eljutni a piacra. A Citybusz oldotta meg ezt a gondot: eredetileg piacnapokon járt, aztán pár hónap múlva már minden nap, később pedig módosult az útvonala is, és már az egyetemet érintve közlekedett.

A járat beindítását eredetileg javasló VEKE cikke alapján

a hosszútávú az lett volna, hogy csökkenjen a belvárosi autóforgalom.

Ehhez azonban a Citybusz és annak ingyenessége csak az első lépés lett volna. Kellett volna még az is, hogy használható P+R parkolókat alakítsanak ki a járat útvonala mentén, a belváros peremein, és akár az is, hogy tovább csökkentsék az autóval használható belvárosi utcák számát. (Jelenleg Győr belvárosának egy jelentős része el van zárva az autós forgalom elől.)

Ezeket a lépéseket azonban már nem tette meg az önkormányzat. Ehelyett tulajdonképpen az első adandó alkalommal hagyta veszni a projektet, ami ebben a formájában persze csak a pénzt vitte. Közben összességében a tömegközlekedésre sem akar egy fillérrel sem többet fizetni Dézsi polgármester, mint amit muszáj, sőt, igyekszik minden évben lealkudni a Volán valószínűleg amúgy is alulárazott ajánlatát.

Pedig – mint arról már írtunk

ha a cél a város parkolási gondjainak enyhítése, akkor nem lehet csak parkolólemezeket építeni, meg a parkolási díjakkal és zónákkal zsonglőrködni, pénzt kell fektetni a tömegközlekedésbe és a kerékpáros infrastruktúrába.

Kár a Citybuszért, nagyon jó is lehetett volna, ha foglalkoznak vele. A piac szerencsére közben visszaköltözött, szóval legalább emiatt nem kell majd kutyagolni...

Iratkozz fel te is a Győr filter nélkül hírlevélre!

Szólj hozzá!

Egy gólos győzelemmel döntős az Audi ETO KC a Final Four-ban

29:28-ra győzték le a győri lányok a dán riválist.

1 milliárd 400 millió forint mínuszt termelt tavaly a Győr-Szol

Ezentúl a közgyűlés nyilvánossága előtt tárgyalják meg az önkormányzati cégek beszámolóit.

Nem támogatták a fideszesek, hogy teljes mértékben zöld területté nyilvánítsák a marcalvárosi Kiserdőt

Hiába szavaztak úgy a helyiek, hogy nem szeretnék, ha egy része be lenne építve.

Pintér Bence betartotta ígéretét: nyilvánosak az Audi szerződések!

Kiderült, hogy nem is lehetett volna titkos, és, hogy mára mennyire elavult.

Már megint szórakozott valaki a 112-vel

Egy szombathelyi férfi azt állította, hogy a testvére belökte a szobába, és nem engedi ki onnan.

Miért fontos a kerítésnél a professzionális kivitelezés?

Egy jól megtervezett és kivitelezett kerítés nem csupán határvonalat jelent egy telek szélén. A kerítés a biztonság, az esztétikum és a funkcionalitás hármas egységét képviseli – legyen szó családi házról, ipari területről vagy mezőgazdasági birtokról.

Többek között a vasszécsenyi polgármester sem szavazta meg azt, hogy Szombathely pénzt kapjon a Versenyképes Járások Programból

Kétharmados támogatottság kell ahhoz, hogy egy település pénzt kapjon. Szombathely esetében ugyan a többség megvan, de a kétharmad nincs meg. Nemény polgármester bizakodik.

Amit a fogpótlásról tudni érdemes

Tény, hogy a genetikánk is meghatározza azt, hogy mennyire ellenállóak a fogaink, ugyanakkor mi magunk is sokat tehetünk annak érdekében, hogy megőrizzük a fogsorunk esztétikáját, egészségét.

Közös levelet írt Pintér Bence, Kósa Roland és Fekete Dávid Győrben

A jövő évi választások tisztasága és a szabad politizálás a cél. 

Hogyan formálják át a videojátékok a szabadidőnket?

Napjainkban, amikor egyre több időt töltünk otthon, sokan a videojátékok világában keresnek kikapcsolódást és szórakozást.

Idén már 4 naposra duzzad a szombathelyi Bloomsday

Sörcsapolás, Nádasdy Ádám, fényfestés, koncertek.

Bár 3 millió 493 ezer forintot autózott el tavaly Simon Róbert Balázs, a Parlamentben mindössze egyszer szólalt fel

Akkor sem Győr, hanem a költségvetés kényszerítette szólásra a képviselőt.

Látszani kell, ha dolgozol – miért éri meg LED-munkalámpára váltani?

A mezőgazdasági munkák jellemzően nem kérdeznek időt.

Megvált a Győr+ Herkely Ákostól

Többek között a Kósa Roland alpolgármesterrel készített interjú miatt kellett távoznia a műsorvezetőnek.