Az eltörölni Frankot nyitó jelenetsorában a főhős és barátai plakátokat ragasztanak ki, amelyek punkegyüttesük koncertjét hirdetik.
A filmből a rendszerváltás előtti Magyarország történelmében alultájékozottak számára is kiderül, hogy az ilyesmi a pártállami diktatúrában retorzióval járt. Frank magára vonja az állambiztonság figyelmét, rendezvényeit feloszlatják, őt pedig letartóztatják, aztán kényszergyógykezelésnek vetik alá.
A politikai pszichiátria működését remekül bemutatja Gazsó L. Ferenc és Zelei Miklós Őrjítő mandragóra című riportkötete. Amelyben olyan másként gondolkodók eseteit írják le, akiket eretnek gondolataik miatt pszichiátriai kezelésre hurcoltak.
De a győri hajléktalanszálló igazgatója is elmondta a nekünk adott interjújában, hogyan vittek ellenzékieket „kigyógyítani” a diktatúra szervei.
Akkoriban évente úgy 8-10 ezer ember került börtönbe szenvedélybetegséggel összefüggő cselekmény miatt. Voltak olyanok is, akiket politikai okból zártak a szenvedélybetegségükre hivatkozva elmeszociális intézetbe
– beszélt a témáról.
A koncepció lényegében az volt, hogy a '70-es, '80-as évek puha (s magát egyre puhábbnak láttatni akaró, a hitelek miatt a nyugati országok jóindulatára rászoruló) diktatúrájában már a hatalomnak is ciki lett volna csak úgy bebörtönözni vagy kivégezni valakit pusztán azért, mert a rendszer ellen szólt.
Ezért aztán inkább pszichiátriai intézetbe csukták a renitenseket, mondván: ha valaki nem fogadja el a szocializmus felsőbbrendűségének magától értetődő igazságát, az valamiféle mentális abnormalitás tünete lehet.
De vajon a pártállami diktatúra (általában a diktatúra) az egyetlen létforma, ahol a különbözést, az átlagtól való markáns eltérést büntetőjogilag és/vagy orvosilag kezelendő abnormalitásnak tekintik?
A Puskin moziban, egy derűmámoros estén látott képeket visszaidézve ugyanis nekem a következő emlék ugrott be.
Több mint egy évtizeddel később, 1994-ben ugyanígy fiatalok lopakodtak a pesti éjszakában. Vörös csillagot ragasztgatva a hirdetőoszlopokra, a kirakatokra, a falakra, az autók szélvédőjére. A nemzetbiztonság, a rendőrség azonnal érdeklődni kezdett irántuk. Az egyiküknél még házkutatást is tartottak.
Mindezt azért, mivel az akkori rendszer úgy döntött, hogy a vörös csillagnak már a viseléséért vagy a kiragasztásáért is börtön járhat.
Így volt, tudom. Mert az egyik fiatal én voltam.
Maroknyi csoportunk, pár kamasz néhány hónappal a szovjet csapatok kivonulása, a Szovjetunió összeomlása után, a '90-es évek elején 15-16 évesen úgy döntött márpedig ők kommunisták lesznek.
S mindent el is követtünk, hogy nézeteinket hirdessük, terjesszük, s ezzel minél jobban megbotránkoztassuk a felnőtteket. Mindenki szimpatikus volt nekünk, aki szembeszállt az általunk gyűlölt nyugati kapitalizmussal.
Az Öböl-háború idején Szaddam Huszeint éltető mondatokat írtam az osztályteremben a táblára. Osztálytársaim és tanáraim úgy néztek rám, mint egy elmebetegre. Néhányan valószínűleg komolyan is gondolták, hogy az vagyok.
És tényleg: normális az az ember, aki a rendszerváltás utáni években, mikor a kommunizmus bűnei, csődje mindenki számára egyértelműen kiderültek, tizenévesként, pártonkívüli apolitikus szülőkkel hirtelen a bukott rezsim lelkes hívévé válik? És nem érdekli semmiféle józan érv, amivel a nála idősebbek és kortársai próbálták lebeszélni erről? Normális az ilyen ember?
A válasz az, hogy nem, nem az. Merthogy:
„Normális hal nem ugrik ki az akváriumból, és normális ember nem ugrik ki az igazságból, a törzs, a hit, a náció, az internáció, a szocializmus, a polgári demokrácia igazságából. Ha pedig a normális hal akaratától függően vagy függetlenül másik akváriumba tevődik át, akkor abból nem ugrik ki. A normális hal (egér, elefánt stb.) számára az igazság természeti adottság. A természetessé vált igazságot semmi más nem védi, csak az adottság, s védtelen marad, ha az adottságból veszettség lesz. Ami erő az adottságban, az gyengeség a veszettségben.”
– írta Révész Sándor Kertész Péternek a Komlós Jánosról szóló életrajzi kötetében. (Ulpius-ház Könyvkiadó Bt. 2002.)
Mi ugyanannyira abnormálisak voltunk a polgári demokrácia szemében, akár Frank és barátai az állampárt funkcionáriusainál. Bennünket ugyan nem utaltak elmegyógyintézetbe, de ha elkapnak, büntetőjogi szankciók elé nézhettünk volna.
Ha nem is zárnak börtönbe, de rabosítanak, kihallgatnak, priuszunk lesz, amely ott virít az erkölcsi bizonyítványunkon. Mindezt pusztán azért, mert kitűztük a vörös csillagot.
Elvileg a kommunista rendszer ugyanúgy azt mondta magáról, hogy a szabadság letéteményese, mint a nyugati demokrácia. Papíron a szovjet alkotmány és a Népköztársaság alaptörvénye a legdemokratikusabb jogszabályok voltak. Kimondták, hogy a nép uralkodik és bármelyik állampolgár szabadon kinyílváníthatja a véleményét.
A legfőbb kérdés viszont az, hogy minek is a szabadsága a demokrácia, legyen bár népi vagy polgári? Csak a normalitásé vagy az abnormalitásé is? Vagyis azok is lehetnek-e benne ugyanolyan szabadok, akiket az átlagosak, a normálisak mérv-, és hangadó többsége deviánsnak tart?
Ahogy peregnek a képek, láthatjuk Frank kálváriáját, akit a rendszer próbál jó útra téríteni. A rendőrök ütlegekkel, az orvosok injekciókkal, elektrosokkal, a kultúrfunkcionáriusok pedig atyai beszélgetésekkel, a karrier mézesmadzagjának húzogatásával.
Frank sorsa nem egyedi, mások is jártak így, de azért ő és sorstársai a '80-as évek első felének Magyarországán a különcök buborékjában élő törpe kisebbséget alkottak.
Az emberek perdöntő, elsöprő többsége nem akart hős lenni, Kolhaas Mihályként lázadni. Nem szeretett volna a nyílt rendszerkritikába belekeveredni. S mégha nem értett is egyet a rendszerrel, akkor is a normalitás józan, kispolgári hüledezésével tekintett az abnormális punkokra, akik, ha megverte őket a rendőr, ugyebár maguknak keresték a bajt.
Mert hát miért is nem voltak képesek megalkudni, számolni a realitásokkal? Ezek a törvényen kívüli punkokra berzenkedő, idegenkedő megvetéssel tekintő normális felnőttek ugyanazok voltak, akik tíz év múlva ránk, polgárpukkasztó tinikomcsikra néztek hasonlóképp.
Mert ezeknek az embereknek a normalitása nem értékalapú. Ugyanazzal a zsigeri reflexszel ítélték el a punkokat, mint bennünket. A mindenkori többség, a főáram, az átlag nevében.
A film képi világa nyomasztó. Az elmegyógyintézet lakóit nézve elmosódik a határ az ”igazi” betegek és a politikai okból terápiára ítéltek között, de ez nem rájuk üt vissza, hanem azt a kérdést téteti fel a nézővel: ki a veszélyesebb?
Az-e, aki beleőrül a deprimáló sivárságba, konformizmusba, uniformizáltságba, vagy az, aki ilyen környezetben is képes normális maradni, normalitást színlelni, ezt a világot elfogadhatónak hazudni? Melyik a nagyobb fenyegetés?
Ma is vannak olyanok, akik minden tőlük eltérőt kezelni, gyógyítani próbálnának. A melegeket például. És az út, amely az elmegyógyintézetben végződik, amelybe Frankot zárták, ott kezdődik, hogy különbséget teszünk az abnormalitások között.
A nekünk szimpatikusat engedjük, az ellenszenveset tiltjuk. Mert lényeg pont ott van, hogy mindenkinek más az abnormális.
Az MSZMP-híveknek Frank és punk barátai, a bigott keresztényeknek, a homofóboknak a Pride. Egy magamfajta, kommunistából antikommunistává vált liberálisnak pedig az, amikor egyes fiatalok úgy viselik a horogkeresztet, mint mi annak idején a vörös csillagot.
Nem tetszik, nagyon nem, de mégsem akarom, hogy börtönbe zárják őket érte. Olyan országot szeretnék, ahol mindenki szabadon viselheti meggyőződésének szimbólumát, legyen az punk jelvény, Pride-zászló, székely zászló, vörös csillag vagy horogkereszt.
Feltéve, ha cserébe ő is képes békésen elviselni, tolerálni mások abnormalitását, tömegtől való eltérését.
Mert a cenzúrának igazából soha nincs értéktartalma, és de facto bármikor azok ellen fordulhat, akiket papíron védeni próbál.
Így fordult elő például, hogy a neonácikat leleplező, a rendezvényüket elítélő állásfoglalást közlő, a koncerten készült fotót is tartalmazó riportom miatt engem korlátoz a Facebook, miközben a nácik tavaly és idén is vidáman bulizhattak.
Mert a cenzúra végül saját farkába harap. Vagyis pont azokéba, akikkel legitimálja magát, akiket úgymond óvni próbál.
Számomra ez a film egyik legfőbb tanulsága.Többit pedig már lelje meg az olvasó.