Hamarosan tilos lesz a járdán elektromos rollerrel közlekedni

Nagy Donát 2021-09-11 08:08:24
Készül, készülget a KRESZ-módosítás, ami sok év után rendezné a e-rollerek közlekedési szabályait.

Bár már sok éve köztünk vannak az elektromos rollerek, azt a KRESZ egyszerűen nem ismeri, így teljesen szürkezóna volt ezekkel közlekedni. Mivel nem létezett rá semmilyen szabályozás, így gyakorlatilag gyalogosnak számított a vele közlekedő, igaz, a kerékpárokhoz hasonló sebessége miatt a bicikliutak, és kisebb forgalmú úttestek megtűrt használója is volt. Ennek ellenére a rendőrség több esetben azért büntette meg a rollerrel közlekedőt, mert nincsen jogosítványa a használójának, ugyanis ők néha segédmotoros kerékpárként tekintettek rá.

Azaz olyan jó magyaros, kaotikus állapotok uralkodtak a szabályok körül.

Még mindig nem ismeri sem a KRESZ, sem más jogszabály az elektromos roller fogalmát

Tisztázó egyeztetést kezdeményez Révész Máriusz az elektromos rollerek használatának kérdésében a Belügyminisztériummal, az Innovációs és Technológiai Minisztériummal, illetve a rendőrséggel - erről az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos nyilatkozott a Világgazdaság nak. A találkozóra a tervek szerint még szeptemberben sor kerül.

Kunhalmi Zoltán közlekedési szakértő, a mostani KRESZ-módosítási javaslat egyik kidolgozója a Telexnek azt mondta, ebben három definíciója lesz az e-rollernek.

  • motoros roller az, ami legalább kétkerekű, egy tengelyén kormányozott, a rajta utazó egy személyt állva szállítani képes, legfeljebb 4 kW teljesítményű motorral meghajtott jármű
  • ezen belül kis teljesítményű motoros roller az a motoros roller, amit legfeljebb 350 W teljesítményű motor hajt és sík úton önerejéből 25 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes
  • nagy teljesítményű motoros roller pedig minden olyan motoros roller, ami nem kis teljesítményű motoros roller.

Összességében a kis teljesítményű motoros rollerre a kerékpáros közlekedés szabályai vonatkoznának, bizonyos eltérésekkel.

Ilyen eltérés például, hogy rolleren utast szállítani nem lehetne, és az alkalmazható legnagyobb sebessége egységesen 25 km/óra lenne.

A nagy teljesítményű motoros roller viszont a segédmotoros kerékpárra vonatkozó szabályokat örökölné.

Ezen sem lehetne utast szállítani, és ennek vezetése a 16. életév betöltéséhez kötött.

Elektromos rollert a népnek?

Magyarországon talán tavaly óta vannak a köztudatban az elektromos rollerek, és bár korábban is léteztek ezek az ügyes masinák, Szombathelyen még eléggé újdonságnak számítanak. Engem is sokan megnéznek, olykor le is szólítanak a szerkezet miatt. Jómagam közel egy évvel ezelőtt kezdtem el gondolkodni egy alternatív közlekedési eszközön.

A Legfőbb Ügyészség sajtóosztálya addig is kiadott egy útmutatást, hogy ők addig is hogyan tekintenek a KRESZ-ben még nem létező járműre. A Telex úgy tudja, hogy az iránymutatás gondolatmenete hasonlít Ambrus Istvánnak, az ELTE Állam- és Jogtudományi Kar Büntetőjogi Tanszék docensének nemrég kiadott, Digitalizáció és büntetőjog című könyvében leírt érvrendszerhez. A könyvben Ambrus István azt írja, hogy szerencsés lenne, ha az elektromos roller önálló járműkategória lenne a KRESZ-ben. Az addig fennálló joghézag átmenetileg orvosolható, ha az e-rollerre a hozzá legközelebb eső járműkategória (a kerékpár vagy a segédmotoros kerékpár) szabályai vonatkoznak.

A két kategória közötti választásban segítségünkre van a KRESZ, ami meghatározza a kerékpár fogalmát: „olyan, legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményű motor segíti”. Mivel az elektromos roller Ambrus István szerint a kerékpár műszaki adottságaitól, rendeltetésétől, használatától lényegesen nem tér el, ezért – amennyiben 300 W-ot meg nem haladó teljesítményű elektromos motorral van felszerelve – irányadóak lehetnek rá a kerékpárosokra vonatkozó szabályok. A 300 W-nál nagyobb teljesítményű e-rollerekre pedig értelemszerűen a segédmotoros kerékpárra vonatkozó szabályokat lehet vonatkoztatni.

Ambrus István jogi levezetése és a készülő KRESZ-módosítási javaslat tehát lényegében nem különbözik, csak egy nagyon kis részben: a teljesítményhatárt a két kategória között az egyik 300, a másik 350 W-ban szabná meg. De egyik sem egyezik a rendőrség által hivatalosan alkalmazott gyakorlattal.

Szólj hozzá!

Egy órán belül kétszer okozott balesetet a gyirmóti Fittipaldi

Tette mindezt ittasan, majd mindkétszer elhajtott a helyszínről. 

A vihar a szombathelyi villamos áramszedőjét sem kímélte

Balesetveszélyes lett a kiállított közlekedési emlék.

Kismarosiné Fekete Andrea lett Szombathely idei hétköznapi hőse

Sokat köszönhetnek a családok a Fészkelődő Gyerekkuckó megálmodójának.

Görbicz Anita tegnap Orbán Balázs mellett tűnt fel az Audiban

Ez annak összefüggésében különösen érdekes, hogy Orbán Viktor bejelentette, lecserélik Győr parlamenti képviselőjét.

Orbán Viktor szerint az Audi Győrben számíthat a magyar kormányra

Az új Q3 gyártásának startján tartott beszédet a miniszterelnök.

Utcára szabadul a művészet Szombathelyen!

Július 19-én jön az URBAn pARTy – Belvárosi UtcaFeszt.

Apja megölte, feldarabolta a fiát, aztán elásta Szombathelyen

25 éves bűnügyi rejtély végére került pont Szombathelyen.

Mosonmagyaróváron fogott dealert a DELTA

Drogot és porciózásra alkalmas tárgyat rejtett egy 46 éves férfi autója. 

Startol a Kékszalag

57. alkalommal versenyeznek a balatoni tókerülők.

Győr-Győrzámoly ad otthont a jet-ski Európa-bajnokság idei harmadik állomásának

Július 31. és augusztus 3. között rendezik meg a futamot.

Kirúgta Christian Hornert a Red Bull

Olyan szárnyakat adott neki a cég, amilyenre valószínűleg nem vágyott.

Ügyetlen cigicsempészt kapcsoltak le a pénzügyőrök Ácsnál

Az ukrán balek egy fekete takaró mögé rejtette a szajrét.

Így vigyél izgalmat a hálószobába

Az intim együttlét erősíti a bizalmi köteléket és erősebbé kovácsolja a párokat.

Parkoló autón "szambázott" Kőszegen egy férfi

A motorháztetőt és a szélvédőt is megtaposta, illetve a járművön végigfutott.