Magyarországon talán tavaly óta vannak a köztudatban az elektromos rollerek, és bár korábban is léteztek ezek az ügyes masinák, Szombathelyen még eléggé újdonságnak számítanak. Engem is sokan megnéznek, olykor le is szólítanak a szerkezet miatt.
Jómagam közel egy évvel ezelőtt kezdtem el gondolkodni egy alternatív közlekedési eszközön. Bizonyára mindenki araszolt már a szombathelyi dugóban autóval, vagy keresgélte hosszú perceken át a parkolóhelyet a belvárosban. Most ugyan pár napig még ingyenes a megállás, de egy több órás városi ügyintézés az üzemanyagköltségen túl parkolási díjban sem elhanyagolható pénzügyi kiadás.
És valahol az sem normális szerintem, hogy a városban közlekedő autók jókora többségében egy ember üldögél, aki cipeli magával a karosszéria 1 tonnáját.
Szép dolog a környezetvédelem, de lássuk be: a hétköznapi ember nem ezért vált közlekedési eszközt, hanem mert gyorsabban, olcsóbban, vagy kényelmesebben akar eljutni egyik helyről a másikra.
Én Szombathely széléről jártam be annak idején a belvárosba a mindennapi munka miatt, plusz mindig akadt ez meg az, amit el kellett intézni. Mindezt gyorsabban, olcsóbban, és kényelmesebben szerettem volna megtenni, mint autóval.
A panelház kerékpár-tárolójának zsúfoltsága nem igazán tette lehetővé, hogy ott hagyjak egy normális biciklit; de a lakásba való felhordás sem volt egy élhető alternatíva. Az autóbuszozás sem jó megoldás több teendő esetén, a robogó tárolása pedig tilos a lépcsőházak alján - noha igaz, sokan mégis megteszik a lakók hallgatólagos beleegyezésével.
Így szinte az elektromos roller maradt csak meg, mint alternatív közlekedési eszköz - mindezt inkább kevesebb, mint több kompromisszummal.
Sok, és egyre több típusból lehet ma már választani. Azt azért tudomásul kell venni, hogy 100-110 ezer forint alatt nem lehet normális elektromos rollert venni. Biztosan kapható ilyen, de később tuti sok bosszúságot fog okozni valamelyik tulajdonsága/hiányossága. Az ár mellett pedig még azt is nézzük meg, hogy mennyi hatótávval bír egy ilyen szerkezet, mert a legkisebb akkumulátorral szerelt rollerek lehet, hogy ki sem bírnak egy napnyi "futkosást".
Az én választásom a telefonokról (és más tech eszközökről) ismert Xiaomi cég M365-ös típusára esett. Ennek több oka is volt. Egyrészt a modellt már 2017-ben bemutatták, így két év alatt nagyon sok tapasztalat összegyűlt vele kapcsolatban. A vállalat egyébként is híres arról, hogy megfizethető áron kínál tök jól összeszerelt kütyüket. Az M365 időközben kapott egy Pro kiadást is, nagyobb akkumulátorral és fejlettebb kijelzővel, így én ezt vásároltam meg, olyan 130 ezer forintért (függ az EUR-HUF árfolyamtól). De annak, hogy nem új kiadásról van szó, van egy másik előnye is: mindenféle kiegészítőt lehet hozzá kapni az Aliexpressen.
A Xiaomi M365 egy elég robusztus szerkezet. Nincsen rajta teleszkóp sem elől, sem hátul; ezt sokan hibának tartják, én viszont nem. Kipróbáltam korábban első teleszkóppal felszerelt elektromos rollert is, de az valahogy nyeklett-nyaklott a kezem alatt. Ez viszont így nagyon egyben van, a rugózást pedig a levegővel fújt gumi adja. Igaz, a tömör gumival ellentétben itt fennállhat a defekt esélye.
De ha már a "futóműről" esik szó: minden kátyút, úthibát kerülni kell, hiszen a pici kerekei miatt a roller nagyon nem tolerálja ezeket. Amin biciklivel még simán áttekerünk, itt már komoly kapaszkodást igényel. Sok, és egyre több helyen alakítanak ki döntött szegélykövet, de valamiért ezek többségének is van 3-4 centis szintkülönbsége, ami azért okoz némi kellemetlenséget.
Egyébként a magyar KRESZ sajnos nem ismeri az elektromos rollert, mint közlekedési eszközt. Ez egy amolyan szürke zóna, így egyelőre az a legjobb, ha biciklisként közlekedünk vele: ahol lehet, használjuk a kerékpároknak kialakított útvonalakat. Én mindezt annak ellenére, hogy irányjelzésre nem sok lehetőségünk van:
Én a lábam megfelelő irányba lóbálást preferálom.
Ugyanis index nincs a rollereken, viszont elengedni sem lehet a kormányt, mert annak - a kis kéztávolság miatt - zakó lenne a vége.
A maximum sebesség ennél a modellnél 25 km/h, ami szerintem bőven elég. Létezik olyan firmware frissítés, ami az elektromos korlátozást felülírja, ám nekem az akkumulátor hosszabb élettartama fontosabb.
Főleg azért, hogy a töltési ideje nem baráti, egy teljesen lemerült aksit 6,5 - 7 óra telepumpálni elektronokkal. Ezért is fontos, hogy egész nap el lehessen egy ilyennel mászkálni, mert napközben nem szerencsés, ha töltőre kell tenni. A töltőcsatlakozót egyébként elég vacak helyen, alul alakították ki a kínai mérnökök, de sokkal jobb helye lenne valahol a kormányrúdon, hogy ne verjen be annyira a víz, és a por.
Amúgy az áram is pénzbe kerül (Nahát!), de szinte láthatatlan költségbe kerül az üzemeltetése. A havi több ezer forintos benzinköltséghez viszonyítva pedig mosolyra ad okot, hogy néhány száz forintból meg van oldva a mobilitásunk.
A szerkezet egy (vagy két) mozdulattal összecsukható, így kézben egyszerűen fel lehet vinni a lakásba, a boltba, esetleg vonatra, de az autó csomagtartójában is simán elfér, ha egy kistelepülésről érkezve csak a belvárosi dugóban ülés helyett használnánk, a kocsit egy külső parkolóban hagyva.
Hátul tárcsafék van, ez tök oké a megálláshoz, de az elektromos járművekre jellemzően a visszatöltést is be tudjuk kapcsolni, így a gázkonzolt elengedve is jól lassít a roller.
Bukósisakot hiába nem kötelező viselni, én azért ajánlom, de emellett egy áttetsző szemüveg is jól jön, utóbbi a bogarak miatt.
A használatot az eső, a hideg, esetleg a cipelni kívánt csomag nagysága akadályozhatja. Azoknak pedig nem ajánlom az e-roller beszerzését, akik egyszerűen félnek részt venni a közlekedésben, vagy hiányosak az ismereteik a KRESZ-re vonatkozóan. Az eszköz rugalmassága áldás, de sokaknak - akik nincsenek hozzászokva a felgyorsult világunkhoz - inkább átok lenne.
Úgy gondolom, hogy a közlekedés társasjátékos szabályait betartva, a többiekre figyelve az elektromos roller egy igen jó eszköz arra, hogy a mindennapi ügyeinket elintézzük a segítségével. Nem kell parkolóhelyet keresni/fizetni, nem kell a dugóban állni, és amellett, hogy gyorsabban is odaérünk mindenhová, a kellemes menetszél még hűt is minket a késő tavaszi időben.
Az pedig, hogy nem égetjük feleslegesen az üzemanyagot, már csak cseresznye a tejszínhabon.