Mennyire teljesít jól valójában Győr ipara?

Pintér Bence 2021-05-23 17:07:55
Balla Jenő független önkormányzati képviselő megvizsgálta, mennyire áll jól Győr az ipari adó elmúlt pár éves növekedését tekintve a többi nagyvároshoz képest. Nem lett boldog a végére.

Újabb érdekes írást küldött nekünk Balla Jenő független győri önkormányzati képviselő, aki legutóbb az állami forrásokért folytatott versenyt és a szolidaritási adó ügyét vizsgálta. Az Összefogás Győrért színeiben listáról bejutó képviselő most azt vizsgálta, hogyan változott az iparűzési adó mértéke a magyar nagyvárosokban, és mit árul el mindez Győr gazdaságáról.

Először mutatunk egy ábrát az elmúlt évek IPA-bevételeiről:

IPA

(null)

A kalkulációhoz hozzátartozik – írja Balla – hogy Győrben alacsonyabb az adó mértéke, és a vizsgált időszakban változott is (2018-tól 1,8%-ról 1,6%-ra), ennek a torzító hatását kiszűrtem (ha van más torzító hatás amit nem vettem figyelembe, megköszönöm, ha felhívják rá a figyelmet).

„Első látásra Győrnek nincs oka panaszra, a megyeszékhelyek közül abszolút és lakosságarányosan is a legmagasabb iparűzési adóbevétellel rendelkezik” – összegez a képviselő. De ez még nem a vége.

Ha ugyanis a folyamatokat is megnézzük, akkor szerinte van okunk aggódni. Mutatunk egy másik ábrát, ami a zadóbevételek százalékos változását mutatja:

IPA százalék

(null)

„2017 és 2020 között a beszedett iparűzési adó 6,7%-al nőtt, ebből következően a győri vállalatok, vállalkozások is hozzávetőlegesen ilyen mértékben bővültek. Ugyanebben az időszakban Debrecen IPA bevételei 45%-al nőttek, de Szeged Pécs, Miskolc is 25-30% közötti növekedést könyvelhetett el. Ha ezeket a számokat annak tükrében nézzük, hogy a vizsgált időszakra összesen 12,3% fogyasztói, 18,5% termelői infláció volt, akkor a 6,7%-os növekedés reálértéken csökkenés. Az érthető, hogy egy magasabb bázisról nehezebb növekedni, de ezzel a növekedéssel sereghajtók vagyunk a fenti listában, ráadásul ha csak 2019-ig vizsgáljuk a számokat, Győr az utolsó helyen áll – a COVID okozta visszaesés több megye székhely gazdaságát súlyosabban érintette” – írja Balla.

Mi köze a politikának az iparűzési adóhoz?

A független képviselő szerint szerint eltehetjük a kérdést, hogy mi köze van a politikának ezekhez a számokhoz, és miért aggasztó ez a szám. Szerinte egyrészt a különböző központi támogatásoknak lehet hatása az iparűzési adó bevételekre, hiszen a helyben elköltött pénz a – jobb esetben helyi – vállalkozásoknál árbevételt generál, ami után adóznak. Ha központi elvonások vannak – mint például a Győr esetében a közel 8 milliárdos szolidaritási hozzájárulás –, annak ezzel ellentétes hatása van. Másrészt látható a táblázatból, hogy azok a megyeszékhelyek, ahonnan nem elvont a kormányzat, hanem különböző jogcímeken támogatásokat adott, sokkal nagyobb növekedési pályát futottak be az elmúlt években.

A második fontos hatás Balla szerint a cégek betelepülése, az ezzel kapcsolatos beruházások lendületet adnak a helyi gazdaságnak. Emlékeztet: magyar kormány nemzetközi összehasonlításban is jelentős támogatásokat ad cégeknek, hogy a letelepedésnél Magyarországot válasszák. Bár ezek a szerződések nem nyilvánosak, szerinte van ráhatás arra is, hogy mely helyszínen valósuljanak meg a beruházások. „Nem minden esetben tudok egyetérteni ezzel a gyakorlattal, sokszor olyan cégek is jelentős pénzt kapnak, akik akkor is jönnének, ha semmi támogatást nem kapnak, mert például egy nagyobb vevőjük letelepedett az adott térségben, ráadásul ez a gyakorlat a magyar kkv-szektor rovására megy, hiszen a hazai cégek sokkal kevesebb támogatást kapnak a kormányzattól, mint amit a nemzetgazdaságban betöltött szerepük indokolna, ráadásul állami támogatással feltőkésített multikkal kell versenyezniük” – írja Balla.

Ezzel együtt a képviselő szerint a tier-1 típusú cégek letelepítése hasznot hoz az országnak, csak éppen Győrnek nem, ugyanis az utóbbi évtizedben nem nagyon tudunk jelentős győri betelepülő céget mondani.

Ez azért különösen szomorú, mert a régióban több nagy cég letelepedésénél bábáskodott a kormány (SK batteries, Lynx), konkrétabban az a külügyminisztérium, amelyet győri születésű – de mára nem itt élő – miniszter vezet. „Mondhatnánk erre, hogy Győrben nem kell új nagy cég, az Audi már itt van. Ez csak részben igaz. Egyrészt az Audi nélkül Győr nem az lenne, ami. Sokkal többet köszönhet a város ennek a cégnek, mint bármelyik kormánynak vagy politikai erőnek.  A város iparűzési adóbevételei 43%-ban az Auditól jönnek, és még ezen felül is óriási a cég szerepe a város kulturális és sport életének támogatásában” – írta Balla.

A bökkenő a képviselő szerint ott van, hogy egy iparág felé óriási a város kitettsége, ráadásul az autógyártás pont egy olyan iparág, ahol a következő 20 évre igen jelentős változásokat prognosztizálnak. Ha lehet hinni a Boston Consulting Group előrejelzésének, 2030-ra óriási átrendeződés lesz az elektromos és hibrid autók irányába, ami érzékenyen érintheti a győri motorgyártást. „Hogy ne legyek félreérthető, nagyon jó vállalatnak tartom az Audit, és bízom benne, hogy ennek a változásnak Győr akár nyertese is lehet, de mindig kell B-terv, és Győrben az jelenleg nincs” – foglalta össze a képviselő.

Szerinte szüksége lenne a város gazdaságának más iparágbéli húzónevekre is, hogy ne legyen sérülékeny a térség gazdasága, ez lehetne az élelmiszeripartól az IT-n keresztül a gazdasági szolgáltatásig bármi. „És ezeknek a cégeknek a letelepítéséhez bizony szükség van a kormányzat támogatására, jobb esetben kezdeményezésére. Ezt a munkát pedig most kell elkezdeni, nem tíz év múlva, de nem látok erre irányuló szándékot, attól tartok. még a probléma felismeréséig sem jutottak el az illetékesek” – írja Balla.

És még hozzáteszi: aki a fent leírtak kapcsán szkeptikus, és úgy gondolja, hogy a fák az égig nőnek, annak javasolja, hogy olvasgasson egy kicsit Detroitról, ami az amerikai autógyártás fellegvára volt, majd egy elgettósodott, lecsúszott város – amibe hosszú évek után csak mostanában kezd visszatérni az élet. De hogy hazai példát is említsen, megjegyzi: Miskolc volt sokáig a hazai ipar fellegvára, meg lehet nézni milyen hatással volt az acélmű (és beszállítói) agóniája, majd bezárása a város gazdaságára. 

Szólj hozzá!

Nem befolyásolja a nemzeti ünnep a hulladékszállítást

Augusztus 20-án is tessék kitenni a kukákat.

Hétfőn fogják irtani a szúnyogokat Szombathelyen

Melegvérű állatokra nem, de méhekre ártalmas a használt vegyi anyag.

Nem csak a sajtóban olvashatsz szerelmi sztorikat – át is élheted!

A szerelmi kapcsolatok mindig is fontosak voltak az emberek számára: akár a sajátunkról, akár másokéról van szó, rengeteg izgalmas témát és eseményt szolgáltat egy ilyen viszony. Nem véletlen, hogy gyakran a bulvárhírek központi témáit is ezek adják – sokak figyelmét lekötik a sztárok magánéletével kapcsolatos hírek.

Megkezdődött a szombathelyi vasútállomás épületének renoválása

Már fel is van állványozva az épület. 250 millió forintot költenek el rá.

Itt a hőségriadó: ne hagyjon gyermeket vagy állatot zárt autóban, egy percre se!

Nem lehet elégszer hangsúlyozni, mert a gondatlanságnak visszafordíthatatlan következményei lehetnek.

Útfelújítás miatt félpályás útlezárás lesz a szombathelyi elkerülőn

Az Ipari út és a Szombathely Center között kell számtani torlódásra.

3 milliárd 800 millió forintot is meghaladta a Voks 2025-re elvert közpénz

Ez háromszor több, mint amit a kormány tavaly elköltött kórházi klímákra.

Hogyan válassz mikrofont otthoni munkához?

Az otthoni munkavégzés során egyre nagyobb szerephez jut a megfelelő hangminőség biztosítása a videóhívások alatt.

Szombathelyi otthona előtt vert meg egy férfi egy lányt

A lány mopedje elromlott, ezért nem tudott leparkolni miatta.