A közúti közlekedés, az óceánok és a mezőgazdaság által kerül a legtöbb mikroműanyag a légkörbe

Bazsó Bálint 2021-04-16 19:21:00
A közúti közlekedés, az óceánok és a mezőgazdaság által kerül a legtöbb műanyag a légkörbe - tárták fel egy új modellezéssel a Utahi Állami Egyetem kutatói.

 

Janice Brahney adjunktus kutatócsoportja, amely egy tavalyi tanulmányában kimutatta, hogy 1100 tonna mikroműanyag lebeg a levegőben az Egyesült Államok nyugati térségében, arra összpontosított az amerikai tudományos akadémia folyóiratában (PNAS) a héten bemutatott új kutatásában, hogy miként kerültek ezek a láthatatlan műanyagdarabkák a légkörbe, mennyi ideig maradnak ott, hol összpontosulnak a mikroműanyag-lerakódások világszerte a légkörben.

Modellezésük szerint a légköri mikroműanyag az Egyesült Államok nyugati részén elsősorban az országutakról (84 százalék) származik, ahol a gépkocsik súrlódó kerekeiből kerülnek a levegőbe az apró műanyagdarabok. Tizenegy százalékuk az óceánokból kerül a levegőbe: a fel nem oldott műanyagrészecskékkel szennyezett óceánhullámokból a szél kapja fel és repíti őket. A mezőgazdasági talaj pora a levegőben lévő mikroműanyag öt százalékáért felelős.

A légkörben lévő mikroműanyag képes mintegy 6,5 napig ott maradni, ez elegendő ahhoz, hogy áthaladjon egy kontinens fölött - idézte Natalie Mahowaldot, a tanulmány társszerzőjét az egyetem közleménye.

A legvalószínűbb műanyaglerakódások a légkörben a Csendes-óceán és a Földközi-tenger térsége, a kontinensekre is több mikroműanyag jut a szennyezett óceáni forrásokból, mint amennyi onnan jut el az óceánokba - mutatták ki a kutatók.

Az Egyesült Államokból, Európából, a Közel-Keletről, Indiából és Kelet-Ázsiából jut a legtöbb szárazföldi eredetű mikroműanyag-lerakódás a légkörbe.

Az Egyesült Államok nyugati partvidékét, a Földközi-tenger partjait és Ausztrália déli tengerpartjait szennyezik leginkább az óceáni eredetű, levegőbe kerülő mikroműanyagok.

A mezőgazdasági eredetű légköri mikroműanyagok leginkább Észak-Afrikában és Eurázsiában jelentősek, míg a közúti közlekedés okozta légköri mikroműanyagok világszerte jelentősen szennyeznek.

Janice Brahney szerint ez a tanulmányuk csak a kezdet. További kutatások szükségesek annak megértésére, hogy a különféle környezet - a nedves, vagy a száraz klíma, a hegyvidéki térségek, síkságok - milyen hatással vannak erre a folyamatra.

A cikk az Ökopolisz Alapítvány támogatásával készült.

Szólj hozzá!

Hullik a márvány a homlokzatról, körbe kell kordonozni a győri színházat

Pintér Bence polgármester szerint mostohagyerek volt eddig az épület.

Saját autó nélkül fejezte be politikai karrierjét Hende Csaba

Viszont szombathelyi, budapesti, és balatoni ingatlannal is büszkélkedhet.

Felülvizsgálják a szombathelyi Bartók Béla körúti hidat

Ráfér az átvizsgálás az 1969-ben épült hídra.

Egy 5 éves óvodást fenyegetett meg egy férfi Körmenden

Azt mondta neki, hogy a családjával együtt fellógatja.

A 41.Vasi Vasember triatlonversenyt rendezik szombaton Szombathelyen

59 váltó és 414 egyéni induló áll rajthoz.

Letartóztatásba került a szombathelyi Paragvári utcai késelő

„Gyere ki! Megöllek!”, „Megölök mindenkit!” - ezt kiabálta a támadó.

További félmilliárdos csontvázak esnek ki a győri önkormányzati cégek szekrényeiből

A Győr+ mínusz 210 milliója mellett, a Győr Projekt 600 millió forintos adósságot halmozott fel, míg a Győr-Szol napok alatt 600 millió forintos mínuszba tette a folyószámla-hitelkeretét.

Bezár a répcelaki sajtgyár

A vállalat azt ígéri, nem kell búcsúznunk a Medve sajttól.

40-es sebességkorlátozást vezettek be a szombathelyi Öntő utcában

Megtiltották a parkolást a Váci Mihály utca egy szakaszán, és egyirányúsították a Garai János utcát.