Hiába lett „zöld” a budapesti városvezetés, végleg elszállhat a Rákóczi úti villamos terve

Bazsó Bálint 2021-01-23 10:38:38
A Sétáló Budapest szerint ugyanis pontosan ez történik, mivel a jelenlegi fővárosi vezetés a Tarlós-éra koncepcióját valósítja meg a Blaha Lujza zér felújításánál. A BKK szerint viszont a cél a gyalogosbarát tér kialakítása.

Lassan ötven éve, 1972 szilveszterén ment végig az utolsó villamos a Rákóczi úton. A síneket rohamtempóban felszedték, a helyét plusz egy forgalmi sáv foglalta el, ezzel pedig pedig megnyílt Budapest első belvárosi autópályája.

Az akkori koncepció szerint a szojvet mintára mélyépítésben készülő metróhálózat és a közúti közlekedés váltja ki az elavultnak gondolt villamosközlekedést (ugyanez a végtelenül rövidlátó és káros gondolkodás jóvoltából szüntek meg, vagy épültek le a vidéki villamosüzemek is, így többek között a szombathelyi is). 

A következményt szinte azonnal érezni lehetett: a megnövelt kapacitást azonnal feltöltötték az autók, a korábban a város egyik legszebb korzójaként számon tartott út pedig immáron egyedül a közúti forgalom igényeit elégítette ki. Már amennyire, mert az elhibázott koncepció révén a Budapesten keresztül haladó közúti forgalom is a belvárosra zúdult, tovább növelve ezzel a zaj- és légszennyezést és természetesen a dugókat. A döbbenetesen ostoba autóközpontú tervezés csődjét mutatta, hogy nagy kapacitású kötött pályás közlekedés hiányában Európa egyik legsűrűbb buszjáratával próbálták kiszolgálni az óriási igényeket, reménytelenül: a legendásan zsúfolt, egymás sarkában járó 7-es buszok mutatták meg igazán a rettentően elszabott közlekedési rendszer működési zavarát.

Fotó: Hampage.hu

 

A Rákóczi úti villamostengely megszüntetésének másik következménye a fővárosi villamoshálózat szétdarabolása volt: a kvázi szigetüzemekké roncsolt hálózat nem tudta ellátni feladatát, az átszállásokra kényszerített utasok pedig - az egyre növekbő agglomerációból és a külvárosokból - egyre gyakrabban ültek át az autóikba. Az öngerjesztő folyamat révén a főváros megtelt, a forintosítható gazdasági kárt okozó dugók a mindennapok részeivé váltak.

Nem véletlen tehát, hogy a Rákóczi úti villamosvonal visszaállítása többször is szóba került, majd a kampány részévé is vált, bár a Sétáló Budapest szerint most nagyon úgy tűnik, hogy búcsút kell mondanunk ennek az álomnak.

Fotó: MTI/BALOGH ZOLTÁN

A Blahán vérzik el a vonal?

Az Sétáló Budapest szerint igen. Mint írják: „a mostani zöld kerületi és fővárosi vezetés a Blaha Lujza tér felújítását a 2022 előtti szalagátvágás kedvéért olyan formában tervezi megcsinálni, ami a Rákóczi úti villamos visszaépítését ellehetetleníti”.

Az állításukat a BKK kérdéseikre adott válaszaira alapozzák. Értékelésük szerint a visszaépítés első lépése a Népszínház utcai villamosok behozása kellene hogy legyen a Rákóczi útra, de legalább a térre.

A Sétáló Budapestnek adott válaszában a BKK lényegében elismerte, hogy a mostani nem, csak az előző városvezetés vizsgálta a Népszínház utcai villamosok integrálását és a Rákóczi úti villamospálya visszaépítését.

Eszerint összesen 22 különböző változatból három változat lett megtérülő:

  • A Népszínház utcai villamosok integrálása a budai fonódóhálózatba az Erzsébet hídon át,
  • Komplex villamoshálózat kialakítása a kelet-nyugati tengelyen, Baross téri harántirányú és Mexikói úti kapcsolattal, Hegyalja úti kiterjesztés nélkül,
  • Komplex villamoshálózat kialakítása a kelet-nyugati tengelyen, Baross téri harántirányú kapcsolattal, Mexikói úti kapcsolat és Hegyalja úti kiterjesztés nélkül.

Ugyanakkor azt is írják, hogy "a villamosok Erzsébet hídon történő átvezetése a híd műszaki állapota miatt jelenleg nem reális alternatíva (nem tudni ezt a kijelentést mire alapozzák), ezért a Rákóczi úti villamos engedélyezési tervezése csak az Astoriáig terjedt ki. A tér felújításának tervezésekor az akkori városvezetés nem támogatta a Rákóczi úti és a Népszínház utcai villamosvonalak figyelembevételét."

Fotó: Budapest.hu

Vagyis megtérülő befektetés lenne a Népszínház utcai villamosok átfűzése a téren, ám mégsem ezt csinálják, hanem maradtak a Tarlós-éra idején elfogadott a közösségi közlekedés érdekeit figyelmen kívül hagyó autóközpontú tervezésnél. Változás csupán annyi történt, hogy kiszedték a tervekből a teljesen értelmetlen, nyiltan Rákóczi úti villamosvonal ellehetetlenítésére berajzolt alibifasort.

A Sétáló Budapest értékelése szerint ezzel lényegében megbukott a Rákóczi úti villamostengely visszaállításának lehetősége. Mint írják

"Ha ezek után bárki el akarná kezdeni kiépíteni a Rákóczi úti villamost, akkor ehhez nem tudna hozzálátni a Népszínház utcai vonal belvárosi kapcsolatát biztosító nyúlfarknyi (egy kilométernél rövidebb) Blaha Lujza tér–Astoria-szakasszal, hanem a másik, jelenleg nem létező keleti ágat kellene behoznia a belvárosba: egészen Újpalotától kellene egy ütemben villamost építeni a belvárosig".

Az SB szerint szándékos károkozásról van szó, és nemcsak töketlenkedés és hanyagság áll a háttérben, mindezt azért, hogy a főváros és a kerületi vezetés 2022-ig át tudja adni a felújított teret, ehhez pedig arra is hajlandóak, hogy egy rossz konstrukciót véglegesítsenek.

"Vannak a villamosnak tudatos ellenségei bőven, és vannak voluntarista építészek, akik behergelhetőek ellene, de azok az igazi bűnösök, akik a Főváros és a VIII. kerület élén ezt a kérdéskört ma is átlátják, azonban Budapest fenntartható jövőjénél sokkal fontosabb nekik egy monstre szalagátvágás még 2022 előtt. Akik takarítani, karbantartani nem tudnak, csak betonozni, és akiknek ehhez a villamosellenes tervek is megfelelnek."

Fotó: Budapest.hu

BKK: A cél "a tér élhetőségének javítása"

A kritikákra válaszul a Budapesti Közlekedési Központ is kiadott egy közleményt, amiben megvédik a tervezett átépítést. Mint írják: "A jelenkor elvárásainak megfelelő, gyalogosbarát téren jelentősen megnő a zöldfelületek aránya, vízjátékot telepítenek, valamint kulturális célokat szolgáló épület és rendezvényhelyszín is épül majd, amely a Fővárosi Önkormányzat és a magánszektor együttműködésével jöhet létre. A csomópont teljesen akadálymentes lesz, felújítják az aluljárót, és változik a teret határoló utak forgalmi rendje is: például a Rákóczi útról lehet majd közvetlenül jobbra kanyarodni, a József körútra."

Fotó: MTI

Hozzátettek: A kiviteli tervek 2019-ben elkészültek, az utolsó engedély 2020. júniusában érkezett meg. A 2019. októberi helyi önkormányzati választásokat követően az elkészült tervek módosításának igénye merült fel az új választói felhatalmazással rendelkező vezetés részéről, figyelemmel a társadalmi igényekre, a klímaváltozás okozta azonnali feladatokra és a Főváros teljes beruházási portfóliójának forráscsökkenésére.

"Az egyik legforgalmasabb budapesti csomópont felújításának fő célja a tér élhetőségének javítása."

Mint írják: a felújítás kiemelt feladata, hogy a Blaha Lujza tér akadálymentes csomópont legyen. Ennek szellemében új gyalogos-átkelőhelyek jönnek létre, amelyek a felszínen teljes értékűen átjárhatókká teszik a csomópontot, a minőségi térépítészeti megoldások visszaállítják a tér szellemi és kulturális örökségét, megnövelik a barátságos, élhető gyalogosfelületeket, és további zöldfelületek létrehozásával megszüntetik a teret jelenleg széttagoló szervizút-hálózatot és parkolókat.  

A téren a jelenlegi értékes fák megtartása mellett több, mint 65 új fa kap helyet, és több mint 1000 négyzetméter új zöldfelület jön létre. 

Egy biztos: a kivitelezés idén elkezdődik, s nagyjából másfél évig tart. A Blaha Lujza tér, az aluljáró és a Somogyi Béla utca felújítására 2,67 milliárd forint áll rendelkezésre fővárosi és kormányzati forrásból.

Szólj hozzá!

Pintér Bence: Tiltakozásra hívom a győrieket!

A győri polgármester szerint a Fidesz-frakció meghamisította a győri költségvetés számait, majd megpróbálták eltitkolni a városlakók elől.

Az Osztrák Szabadságpárt főtitkárával fotózkodott Hende Csaba

Ausztriai külképviseletei munkára cseréli a képviselőséget Hende?

Az igazi hollywoodi luxusérzés nyomában

A vasbetonból készült medencék a luxus megtestesítői. Az egyik legnépszerűbb építési móddá vált az elmúlt időszakban, ám a legdrágább kivitelezési igényű is lehet. Ezért is hívják a medencék luxuslimuzinjának.

Kigányolták a szombathelyi Szűrcsapó utcai szolgáltatóházat

Az elkövetkezendő hetekben a közterület-felügyelet is nagyobb figyelmet fordít majd a környékre.

Tóth Péter nem sértegette a Győr Szol, és a Győr Projekt dolgozóit!

Tegnapi cikkünkben tévesen állítottuk, hogy a városi cégek pénzkifizető helyek lennének! Helyreigazítás.

Őrizetben a szombathelyi ámokfutó

Büntetőeljárás indult egy szombathelyi autóssal szemben, aki a rendőrök többszöri jelzése ellenére sem volt hajlandó megállni gépkocsijával. Jogosítvány nélkül, a járművezetéstől eltiltva akart meglépni a rendőrök elől.

Kicsi fürdőszoba berendezése – ötletek és trendek

Bárhogyan is nézzük, a kis fürdőszobák megtervezése mindig kihívást jelent. Egy aprócska térben kell elérni, hogy a funkcionális elemek ne csak praktikusak, hanem esztétikailag is vonzóak legyenek.

Gyurcsány Ferenc elszörnyülködött a győri kórházon

Ez ma egy megyei kórház. Az Audi gyár tőszomszédságában. Világszínvonal és szedett-vedett, pusztuló kórház egymás mellett - fakadt ki a DK elnöke. 

Jobban jársz, ha modern éjjellátó rendszert választasz

Gondolkodtál már azon, hogy miért érdemes napjainkban egy fejlett éjjellátó kamerarendszert választanod? A biztonsági megfigyelés éjjeli képességei döntő fontosságúak lehetnek, különösen, ha az események éjszaka történnek.

Az E.ON 3200 fészekkel várja a gólyákat

Többszáz millió forintot költött el erre az energiaszolgáltató.

Milyen stílusú gyerekágy a trendi?

A gyerekszoba kialakítása során az ágy kiválasztása igen fontos lépés, mert nemcsak a kényelem és biztonság szempontjait érdemes figyelembe venni, hanem a szoba stílusát és hangulatát is. Az alábbiakban bemutatunk néhány népszerű stílust, amelyek napjainkban igen népszerűek lettek.

Szűkítette keretét Gasper Okorn, Durázi kimaradt az izlandiak ellen nevezett csapatból

A falcosok közül Keller, Pongó, Váradi és Perl ott lesz a pályán.

A szombathelyi civil szervezetek támogatási alapja a versenyképes járások egyik első “áldozata”

A 2025-ös városi költségvetés szerint idén csak akkor kapnak támogatást a civilek, ha a versenyképes járások bizottsága azt oda utalja.

Tavaly újra nőtt a magyarországi sörfogyasztás

Az öt legnagyobb sörgyártó költségvetési befizetései 2024-ben 6,8 százalékkal 95,9 milliárd forintra nőttek.

Gasper Okorn: egyedül a győzelem lehet a cél Izland ellen Szombathelyen

Csütörtökön 18 órakor dobják fel a labdát az Aréna Savariában.

Megtelt a győri kórház gyermek-intenzív osztálya

Az intézmény szerint egyelőre senkit nem kellett másik kórházba szállítani.